English

فرماندار اهر:

کاهش ۵۰ درصدی آب سد ستارخان اهر نگران کننده است

فرماندار اهر از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان اهر نسبت به سال گذشته به دلیل خشکسالی ابراز نگرانی کرد.

کاهش ۵۰ درصدی آب سد ستارخان اهر نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، ابوالفضل غنی زاده روز دوشنبه در بازدید از سد ستارخان اهر گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان ۲۸ درصد کاهش یافته است و این زنگ خطری برای شهرستان است.

وی افزود: آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و شرب شهرستان از این سد تامین می شود اما با توجه به کم شدن نزولات آسمانی، باید مدیریت کنیم تا مشکلی در تامین آب شرب به وجود نیاید.

غنی زاده با تاکید بر مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف برای گذر از کم آبی در این شهرستان، گفت: اولویت سد ستارخان، تامین آب شرب است.

وی اضافه کرد: از کشاورزان و بخش صنعت انتظار داریم در این زمینه همکاری کنند تا در تأمین آب شرب وقفه ای ایجاد نشود.

غنی زاده گفت: همچنین برای تأمین بخشی از آب شرب شهرستان، چاه های موجود فعال شده است اما برای گذر از این برهه باید صرفه جویی در مصرف آب جدی گرفته شود.

فرماندار اهر گفت: طبق گزارش امور آب، در مخزن سد ستارخان اهر تنها پنج میلیون مترمکعب آب قابل استفاده وجود دارد و به دلیل کاهش بارندگی‌ها منابع آبی مصارف بخش کشاورزی تامین نشده است و شهرستان اهر در زمینه خشکسالی و کاهش منابع آبی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

وی با تاکید بر این‌ که مدیریت آب و فاضلاب شهرستان اهر در اجرای مصوبه کاهش مصرف آب توفیقی نداشته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آب شرب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته، با این‌حال بخش صنعت هفت درصد در مصرف آب صرفه‌ جویی کرده است.

سد ستارخان در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهر، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و روی رودخانه‌ اهرچای احداث شده است، این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرستان اهر، ظرفیت آبیاری بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست خود را دارد.

حجم آب ورودی با سد ستارخان در سال آبی جاری ۱۲.۵۷ میلیون متر مکعب است که این رقم در سال گذشته ۱۶.۶۳ میلیون متر مکعب بود و حجم مخزن سد با ۲۶.۲۵ میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۷ درصد کمتر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی