English

در نشست خبری استاندار آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه چه گذشت؟

در نشست خبری استاندار آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه، بسیاری از مسائل مهم استان بررسی و تشریح شد.

در نشست خبری استاندار آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، ضمن تشریح مهم‌ترین دستاوردها و برنامه‌های دولت سیزدهم در استان، از افتتاح 1460 پروژه عمرانی و اقتصادی با 13 هزار و 760 میلیارد تومان اعتبار ریالی و یک میلیون و 800 هزار دلار اعتبار ارزی در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی در تمام بخش‌های عمرانی و زیربنایی به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و فضای کار و تلاش در اقصا نقاط استان مشاهده می‌شود.

وی در این نشست با بیان اینکه شعار اصلی و شاخص دولت سیزدهم، دولت مردمی و ایران قوی است، افزود: شروع دولت سیزدهم آغاز چرخه امیدواری و آرامش روحی و روانی مردم بود و رای حداکثری مردم به آیت‌الله رئیسی، پژواک عدالت‌خواهی بود که این بزرگترین سرمایه دولت محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مسئولان دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی به تبع شرایط کشور زمانی امور را بر عهده گرفتند که استان از لحاظ ذخایر کالاهای اساسی، تولید و مصرف انرژی در شرایط نامناسبی قرار داشت، اما با رویکردها ی‌ جهادی، مردمی و تحولی دولت انقلابی، اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه، روند امیدافزایی در استان تسریع یافته است.

خرّم گفت: در حوزه‌های کلان، ضمن شناسایی مشکلات، چالش‌های اساسی و نقاط قوت و هسته‌های کلیدی پیشران همسو با اسناد بالادستی، تدوین برش استانی سند تحول دولت آغاز شده و نسبت به اتخاذ راهبردهای مدیریتی اقدام شده است.

وی با اشاره به اهداف و چشم‌انداز چهار ساله استان، اظهار داشت: از اولین اقدامات مسئولان دولت در استان، متناسب‌سازی سند آمایش سرزمینی و توسعه استان و همچنین تامین زیرساخت‌هایی مانند انرژی، آب و راه برای ۲۰ سال آینده و اشتغال‌زایی از طریق تعیین تکلیف مگاپروژه‌ها، رفع موانع تولید و ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توسعه بنگاه‌های زودبازده بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی، افزایش سهم استان از تولید ناخالص ملی، تولید مسکن با استفاده از منابع استانی و برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی حاشیه‌نشینی شهر تبریز، توسعه و تکمیل زیست‌بوم نوآوری استان با هدف افزایش بهره‌وری، ارتقای فرهنگ عمومی بر مبنای هویت ایرانی و اسلامی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه با هدف توسعه اقتصادی، علمی و گردشگری را از مهم‌ترین اهداف توسعه استان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به استان، نقطه عطفی در توسعه آذربایجان شرقی بود، گفت: در این سفر بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای پروژه‌های مختلف اختصاص یافت که در دو ماه گذشته، 1500 میلیارد تومان از این منابع به استان پرداخت شده است.

خرّم همچنین از تشکیل شورای سرمایه‌گذاری در استان خبرداد و افزود: سرمایه‌گذاری برای ۹۰۳ طرح با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار و ضریب اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفر در استان از طریق این شورا جذب شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اساسی، تمرکز و تکمیل پروژه‌های آبرسانی استان است، اظهار داشت: آب ‌یکی از چالش‌های اصلی دنیای امروز است و مسئولان استان تمرکز ویژه‌ای برای وضعیت آینده استان در حوزه‌های آب شرب، کشاورزی و صنعتی دارند و در هر سه حوزه اقدامات اساسی در استان انجام گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به دستور ویژه رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و توسعه صنایع پایین‌دستی این صنعت با توجه به ظرفیت های استان در این زمینه، افزایش سه برابری تولید کنسانتره این معدن به ۹۰۰ هزار تن و برنامه‌ریزی برای اکتشاف و بهره‌برداری سه معدن دیگر مس در استان اشاره کرد.

وی، برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سهلان به عنوان بندر خشک شمال‌غرب، توسعه فعالیت‌های منطقه آزاد ارس، تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان و تدوین چشم‌انداز پنج ساله برای کسب رتبه دوم کشوری در این حوزه، تبدیل استان به هاب تولید ماشین‌آلات کشور، توافق با مجموعه‌های بزرگ اقتصادی کشور برای اجرای پروژه‌های مهم استان بر اساس سند آمایش و برگزاری ۲۰ جلسه کارشناسی با وزرا و سفرای کشورهای همسایه با هدف تبدیل تبریز به قطب ارتباطات بین‌المللی در منطقه شمال‌غرب را بخش دیگری از اقدامات مجموعه تحت مدیریت خود اعلام کرد.

خرّم همچنین با اشاره به اهتمام ویژه دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه، گفت: در حوزه آبریز این دریاچه، سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به صورت مستقیم مداخله دارند و چند طرح اساسی در این رابطه در حال اجراست.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌ها، انتقال آب رودخانه زاب از سد کانی‌سیب بود که ۲۷ کیلومتر تونل حفر شده تا از آن طریق آب منتقل شود؛ ولی متاسفانه این بخش در سال گذشته به دلیل مشکل فنی حدود یک کیلومتر دچار مشکل شده است و آبگیری و رها کردن آب از این طریق با مشکل مواجه شده که تا پایان سال جاری این تونل به پایان خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: رهاسازی آب سدهای استان از دیگر طرح‌های احیای دریاچه است که در این رابطه آذربایجان شرقی سهم خود را به خوبی ادا کرده است، همچنین رهاسازی پساب‌ها از طریق تصفیه‌خانه‌ها از دیگر موضوعاتی است که پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: بهداشت و الگوی کشت مناسب در اطراف دریاچه ارومیه بسیار مهم است که متاسفانه 15 هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از این تعداد 7 هزار چاه بسته شده و یا برای آنها کنتور نصب شده است.

خرّم اظهار داشت: در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور در راستای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه داشتیم چند اقدام اساسی برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام مورد توجه قرار گرفت که از جمله این طرح‌ها مقرر شد مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز و تصفیه‌خانه‌های آذرشهر، بناب، ملکان و عجب‌شیر راه‌اندازی شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با انتقال آب ارس به تبریز نیز اظهار داشت: این ابرپروژه که در سال‌های گذشته به بن‌بست رسیده بود با انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم، عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا سه سال آینده آب ارس به تبریز منتقل می‌شود.

خرّم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از تولید و بخش خصوصی، اضافه کرد: در آذربایجان شرقی ۱۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید برگشته و میزان اشتغال در طول سال گذشته 40 درصد رشد داشته است که منجر به کاهش ۳ دهم درصدی نرخ بیکاری استان شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از همراهی و همکاری رسانه‌ها و مطبوعات استان در انعکاس اقدامات و دستاوردهای دولت، گفت: اصحاب رسانه پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت هستند و هرچه ارتباط آنها با مسئولان بیشتر باشد می‌توانیم مسائل جامعه را به خوبی متوجه شده و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

وی افزود: خبرنگاران منصف و دلسوز مسائلی را مطرح می‌کنند که دغدغه شهروندان و مردم است نه دغدغه ی شخصی، لذا از نقدها و پیشنهادهای خبرنگاران و اصحاب رسانه که می‌توانند برای رشد و توسعه استان مفید واقع شوند استقبال می کنیم.

در این نشست، معاونان استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز به تناسب سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران، به ارائه پاسخ و توضیحات لازم پرداختند.

همچنین در پایان این نشست از جلد سوم کتاب "تاریخچه مطبوعات آذربایجان" نوشته محمد عزیزی راد و صندوق قرض‌الحسنه خبرنگاران و اهالی رسانه آذربایجان شرقی که با ابتکار شورای اطلاع‌رسانی استان ایجاد شده است، رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه