English

فرماندار اسکو خبرداد:

خدمات سلامت روانی و اجتماعی در تمامی روستاهای شهرستان اسکو ارائه می شود/ایجاد مرکز تخصصی سلامت روان جامعه نگر (CMHC) به منظور مراقبت از بیماران روانپزشکی

فرماندار اسکو با بیان اینکه این شهرستان در ارائه خدمات بهداشت روانی و مراقبت های اجتماعی در سطح کشور پیشرو است، گفت: خدمات سلامت روان در تمامی روستاهای اسکو ارائه می‌شود.

خدمات سلامت روانی و اجتماعی در تمامی روستاهای شهرستان اسکو ارائه می شود/ایجاد مرکز تخصصی سلامت روان جامعه نگر (CMHC) به منظور مراقبت از بیماران روانپزشکی

به گزارش خبرگزاری موج از آذربایجان شرقی، بابک رضی منش در همایش هفته سلامت روان شهرستان اسکو اظهار داشت: شهرستان اسکو با اجرای طرح سامان به عنوان شهرستان پیشرو در ارائه خدمات بهداشت روانی و مراقبت های اجتماعی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه هفته سلامت روان فرصت مغتنمی برای ارتقای آگاهی جامعه در حوزه سلامت روانی و اجتماعی است، افزود: عمده ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی جامعه و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان می باشد.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به شعار روزجهانی سلامت روان در سال ۲۰۲۱ با عنوان "سلامت روان در جهانی نابرابر" توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان گفت: این عنوان با هدف افزایش آگاهی از نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشت‌ روانی در سطوح مختلف برای افراد حاشیه‌نشین، به ویژه برای افرادی که در فقر زندگی می‌کنند عنوان شده و بر اهمیت عدالت دسترسی به خدمات بهداشت روان تاکید دارد.

وی افزود: در زمان پاندمی کرونا دسترسی به مراقبت و حمایت از سلامت روان اهمیت ویژه دارد افزود؛ این بیماری تاثیر نابرابری بر سلامتی را افزایش داده و چالش‌های بهداشت روان را دوچندان کرده که ابتلا به بیماری، ناراحتی، از دست‌ دادن شغل، عدم امنیت شغلی و انزوای اجتماعی از جمله آنها می باشد.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه دولت اهتمام ویژه ای به ارتقای سلامت روان در جامعه دارد اظهار کرد: پروژه پیشگام خدمات جامع سلامت روانی و مراقبت های اجتماعی با عنوان طرح سامان با جدیدیت از طریق وزارت کشور و بهداست پیگیری می شود و در اجرای این طرح شهرستان اسکو به عنوان پایلوت کشوری اقدامات  گسترده ای را انجام داده و دستاورد های ارزشمندی را به دست آورده است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح سامان غربالگری کل شهروندان با هدف شناسایی بیماران انجام گرفت افزود: با تلاش مجموعه بهداشت و درمان شهرستان در حال حاضر ۱۰۰ درصد از شهروندان گروه هدف غربالگری شده اند که طبق نتایج آن، درصد شناسایی و بیماریابی بیماری های روانپزشکی از ۲.۵ درصد پیش از آغاز طرح در سال ۹۲ به ۱۹.۲ درصد رسیده است.

 رضی منش با اشاره به سایر اهداف اجرای طرح سامان اظهار کرد: کاهش عوامل خطر بروز اختلالات روانپزشکی، تقویت عوامل محافظت کننده سلامت روانی و اجتماعی، توسعه سبک های خود مراقبتی، افزایش سواد سلامت روان جامعه، بهره مندی عادلانه از خدمات سلامت، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش حمایت های بین بخشی و اجتماعی در حوزه سلامت روان از جمله مهم ترین اهداف اجرای طرح است که این اهداف از طریق انعقاد تفاهمنامه میان ۲۳ دستگاه دولتی و با جلب همکاری همه جانبه سازمان ها و نهادهای غیر دولتی و سمن ها در سطح شهرستان در حال پیگیری است.

فرماندار شهرستان اسکو تشکیل ستاد خوداتکایی با هدف شناسایی فقر، بیکاری، خانواده های آسیب پذیر، بازماندگان از تحصیل و شناسایی و درمان اعتیاد را از دیگر اقدامات مهم در اجرای طرح سامان دانست و گفت: پس غربالگری و طبقه بندی بیماران، این افراد به ستاد خوداتکایی معرفی می شوند و ستاد خوداتکایی بسته به نیاز بیماران، آن ها را به ارگان ها و نهادهای مختلفی چون بهزیستی، موسسات خیریه، کمیته امداد، دفاتر وکالت و دفاتر مشاوره ارجاع تا مداخلات لازم صورت گیرد.

رضی منش بکار گیری ۱۲ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به منظور برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی، فرزند پروری و ارائه مداخلات روانشناختی را از جمله دستاورد های طرح سامان برشمرد و افزود: قبل از اجرای طرح حتی یک نفر کارشناس سلامت روان در شبکه بهداشت و درمان وجود نداشت و برای اولین بار در سطح کشور با اجرای این طرح خدمات سلامت روان با اعزام روانشناسان به روستاها انجام گرفت.

فرماندار اسکو با بیان اینکه هم اکنون دو متخصص روانپزشکی در شهرستان به صورت ۲۴ ساعته به شهروندان خدمات ارائه می دهند، افزود: احداث مرکز تخصصی سلامت روان جامعه نگر(CMHC) به منظور مراقبت از بیماران روانپزشکی از دستاوردهای این طرح بود که تاکنون آثار مثبت فراونی داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه