سرخط خبرها
  • کاهش ۵۰ درصدی فروش گوشی هوشمند
  • مدافع مصر ضربه مغزی شد/ غایب بزرگ مقابل ایران
  • ۸۸ درصد سد کرج پر است
  • نروژ با حفر نخستین تونل دریایی دنیا، کشتی‌های عظیم را از دل کوه عبور خواهد داد
  • فوت دختر ۱۲ ساله در یکی از پارک های آبی مشهد
  • خبرنگار: وزارت خزانه‌داری تحریم‌ها را از نفت ایران برداشت
  • نان در تهران گران شد
  • کاخ سفید: ترامپ توافقی که به نفع آمریکا نباشد امضا نمی‌کند
  • مسی به رکورد علی دایی هم رحم نکرد
  • نماینده مجلس: یکشنبه آتی، صحن مجلس، کار خود را آغاز می کند
  • سازمان هواپیمایی کشوری: پروازها در فرودگاههای تهران (مهرآباد و امام) در ۱۲ تیر ممنوع و تا ۱۶ تیر با محدودیت همراه است
  • عارف: هیچ اعتمادی به دشمن نداریم
  • منابع بانک صادرات ایران از مرز ۱۸۰۰ همت گذشت
  • تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد
  • آغاز ثبت‌نام ایجاد و ترمیم معدل برای کنکور از دوم تیرماه
  • محدودیت‌های پروازی تهران، قم و مشهد در زمان تشییع پیکر رهبر شهید

روزهایی نزدیک به خاموشی

افزایش روزانه پیک مصرف برق، کشور را به بحران خاموشی در فصل تابستان که به گفته مسوولان خیلی دور از ذهن نیست، نزدیک می کند.

dKxbRBORV5Je
به گزارش خبرگزاری موج، بر اساس گفته‌های عالی‌ترین مقام وزارت نیرو در تابستان امسال ۲ هزار مگاوات میزان مصرف برق بیش‌از میزان تولید خواهد بود لذا پیش‌بینی‌شده که امسال بعد از ۱۴ سال نداشتن خاموشی، کشور دچار این بحران شود. طبق اعلام توانیر اوج مصرف برق در هفته منتهی به ۴ تیرماه، ۴۵۹۳۴ مگاوات بود که در روز اول تیر به ثبت رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ۳۸۴ مگاوات افزایش نشان می دهد. با این حال این رقم در مقایسه با روز مشابه سال قبل، ۱۷۳۱ مگاوات کمتر است که دلیل آن پایین بودن دمای هوا نسبت به سال قبل ارزیابی می شود همچنین اوج مصرف برق از روز شنبه هفته گذشته، با ۴۴ هزار و ۵۴۶ مگاوات آغاز شد و درروز یکشنبه به ۴۵۴۰۵ مگاوات افزایش یافت. این روند افزایشی تا روز سه شنبه ادامه یافت و به رقم ۴۵۹۳۴ مگاوات رسید. با این حال از روز چهارشنبه این روند با اندکی کاهش به ۴۵۷۸۵ مگاوات رسید. در روزهای پایانی هفته نیز به دلیل کاهش بار مصرف برق در دستگاه های خدمات رسان دولتی و خصوصی و برخی صنایع، روند کاهش مصرف برق ادامه یافت و روی رقم ۴۳ هزار و ۱۳۱ مگاوات در روز جمعه متوقف ماند. طبق آمارهای موجود از مجموع برق تولیدشده در کشور تا ۳۳.۷ درصد در بخش خانگی، ۳۱.۵ درصد در بخش صنعت، ۹.۴ عمومی، ۱۶.۱ درصد در بخش کشاورزی، ۲.۱ درصد بخش روشنایی معابر و ۷.۳ درصد در بخش تجاری استفاده می‌شود که می‌توان با بازنگری قوانین، فرهنگ سازی، اصلاح قیمت، استفاده از تجهیزات کم مصرف وضعیت موجود را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییر داد. بخش خانگی ۷۷۷ میلیارد و ۹۲۶ میلیون کیلووات ساعت از مصرف را به خود اختصاص داده است. روشنایی خانه‌ها نیز سالانه ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که تولید این مقدار برق معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت خام است. آنچه‌ که به طور مداوم از سوی مسوولان وزارت نیرو مطرح می‌شود این است که کنترل مصرف برق در تابستان امسال وابسته به نوع الگوی رفتاری مصرف کنندگان است و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق در سال جاری به بیش از ۵۲ هزار مگاوات خواهد رسید، تنها مدیریت مصرف است که می‌تواند سامان بخش این وضعیت باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر