معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور:
برای پر کردن شکافها در مسیر تبدیل علم به ثروت تلاش میکنیم
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با تاکید بر ضرورت تبدیل علم به ثروت پایدار، از برنامههای چهارگانه این معاونت برای پر کردن شکافهای موجود در اکوسیستم فناوری کشور خبر داد.
، حسین افشین در بازدید از ظرفیتهای علمی و صنعتی استان اظهار کرد: معاونت علمی در حال پیگیری چهار محور اصلی برای رفع خلاءهای موجود در حوزه علم و فناوری ایران است تا با همکاری استانها و بهرهگیری از ظرفیت دانشمندان، مسیر تبدیل علم به ثروت هموار شود.
وی با بیان اینکه اولین شکاف، نبود نفوذ فناوریهای تولیدشده توسط شرکتهای دانشبنیان در صنایع مادر است، افزود: دومین محور، تمرکز بر تبدیل فناوری به ابزاری برای افزایش بهرهوری است که در رشد اقتصادی، علاوه بر میزان تولید، بهرهوری نیز نقشی تعیینکننده دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، تجاریسازی فناوریهای نوین در حوزههای راهبردی نظیر هوش مصنوعی، زیستفناوری و امنیت سایبری را از جمله اهداف مهم دیگر برشمرد.
افشین با اشاره به اهمیت نگاه بومی در توسعه علمی، بیان کرد: موفقیت در توسعه علمی هر استان مستلزم بهرهگیری از پتانسیلهای مختص آن منطقه است.
وی تصریح کرد: استان اردبیل با دارا بودن ظرفیتهای بالقوه در حوزههای کشاورزی، صنایع غذایی و گردشگری سلامت، و موقعیت مرزی خود میتواند به هابی مناسب برای صادرات محصولات دانشبنیان کشور تبدیل شود. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با ارائه پیشنهاد ایجاد زیرساختهای متمرکز در استان اردبیل، اظهار کرد: هدف ما این است که محور کشاورزی هوشمند و اقتصاد دانشبنیان در این استان متمرکز شود تا بتوان از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در این حوزه بهصورت پایلوت استفاده کرد.
افشین ادامه داد: با توجه به پتانسیل منحصربهفرد استان اردبیل در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر، بهویژه انرژیهای زمینگرمایی، برنامهریزی شده تا شاهد رشد شرکتهای دانشبنیان در این حوزه باشیم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه خروجیهای این سفر به مصوبات اجرایی منجر خواهد شد، بیان کرد: زیرساختهایی که با ظرفیتهای بومی و نیروی انسانی هر منطقه هماهنگ باشد از هدررفت منابع و اتلاف هزینهها جلوگیری میکند.
ارسال نظر