English

خبرگزاری موج ایلام گزارش می دهد؛

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در استان ایلام

ماه رمضان در استان ایلام از گذشته دارای آداب خاصی بوده که با وجود گذشت زمان نیز، این آداب و رسوم تا حد زیادی پابرجاست.

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در استان ایلام
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، ایلامیها به ماه رمضان «روژیه تی» می‌گویند، ‌آنها با غبارروبی مساجد و خانه‌تکانی به پیشواز ماه رروزه‌داری می‌روند و با رویت هلال ماه رمضان خود را برای یک ماه بندگی و انجام فرایض دینی آماده می‌کنند.

ایلام استانی کردنشین است، به‌همین دلیل با ساکنین زاگرس اشتراکات فرهنگی زیادی دارند، اما از آنجا که صد در صد مردم استان اهل تشییع هستند، در طول سال آیین‌های مذهبی و ملی متنوعی دارند. به‌عنوان مثال همه ی ایلامیها ماه مبارک رمضان را گرامی می‌دارند و بر انجام فرایض واجب دینی این ماه همت می‌گمارند، ولی در انجام آیین‌های محلی مربوط به این ماه هر یک برای خود رسم‌هایی دارند. با این توضیح که برخی آیین‌ها اکنون به‌دلیل تغییر سبک زندگی فراموش شده‌اند و برخی هنوز اجرا می‌شوند.

 

رسم بیدارباش

در زمان‌های خیلی دور برای این‌که مردم استان خواب نمانند و بتوانند قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوند و غذای مخصوص سحر را آماده و میل کنند، افرادی مسئولیت این کار را برعهده داشتند.

 براساس مستندات تاریخی در اغلب نقاط استان عده‌ای معروف به جارچی در کوچه‌ها راه می‌افتادند و با کوبیدن طبل مردم را بیدار می‌کردند، البته باید متذکر شد که رویت هلال ماه رمضان هم برای کسی که آنرا میدید خوش یمن و با شادی توام بود. خواندن مناجات و سحری‌خوانی‌ نیز از روش‌های بیدارکردن مومنان در این استان بود.

 

بیشتر بخوانید:

آداب و رسوم شیرازی ها در ماه مبارک رمضان

آیین های ماه مبارک رمضان در اصفهان / از دیگ جوش تا هوم بابائی نیمه شب و دوختن پیراهن مراد

آداب ماه رمضان در کردستان

 

سفره‌های افطاری

ایلامیها برای سفره افطاری تدارک ویژه‌ای می‌بینند، معمولا هر شب در خانه‌های مردم این استان سفره‌های افطاری برای پذیرایی از میهمانان پهن می‌شود. همچنین آنها در برخی شب‌ها هم رسم اطعام نیازمندان را به‌جا می‌آورند. در این رسم برخی خانواده‌ها به میزان یک وعده کامل غذای افطاری خود را به همسایه ی نیازمند خود می‌دهند و این رسم در طول ماه رمضان برقرار است.

 

غذاهای ویژه

حلیم ، بژی برساق، حلوای بگل، این خوردنی خوشمزه تقریبا پای ثابت همه سفره‌های افطاری در ایلام است. سوای اینها، شله‌زرد یا روغن محلی، آش ترخینه، خورشت ترگ، خورشت کنگر. کباب، کوفته ، شیربرنج از عذاهای رایج افطاری در این استان هستند. با وجود همه این خوردنی‌های متنوع، خوردن آش ترخینه در فصول سرد و زولبیا بامیه بعد از افطار در ایلام طرفداران زیادی دارد.

 

برگزاری عزاداری و مراسم شب‌های قدر

همه‌ساله در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان در مساجد و تکایا عزاداری می‌کنند. همچنین آنها مراسم شب‌های قدر را بسیار باشکوه برپا می‌دارند و برخی در این شب‌ها تا اذان صبح عبادت و راز و نیاز می‌کنند.

مردم ایلام در آخرین افطاری ماه مبارک رمضان دوره سفره جمع می‌شوند و فطریه خانواده را که ازسوی بزرگ خانواده پرداخت می‌شود، دست به دست می‌کنند و آن را کنار می‌گذارند تا صبح روز عید فطر و قبل از اقامه نماز آن را به فرد مستمندی بدهند. صبح زود هم به مسجد و مصلای محل زندگی خود می‌روند تا نماز عید فطر را اقامه کنند. رفتن بر مزار درگذشتگان و دید و بازدید از دیگر رسم‌های این روز در ایلام است. همچنین در برخی از روستاهای استان رسم است که در خانه‌ها میهمانی بدهند. در این روز بانوان بهترین غذای ممکن را تهیه و از کسانی‌که برای بازدید به منزلشان می‌آیند پذیرایی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه