English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

روشن شدن بارقه امید با دستاوردهای مثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

اقدامات مثبت و نگاه‌های تعاملی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با برگزاری برنامه‌ها، گردهمایی‌ها و گفتمان‌های متعدد بارقه امید را در دل فعالان میراث فرهنگی و باستان شناسان روشن کرده است و امیدوارانه به روزهای پیش رو می‌نگرند.

روشن شدن بارقه امید با دستاوردهای مثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بیش از یکسال و اندی از سکانداری دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با همت مسئولان و وزیران سعی داشته تا ضمن رفع بسیاری از چالش‌های به‌جا مانده از دولت‌های گذشته تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر انجام شود. از جمله اقدامات مثبت صورت گرفته شده در دولت سیزدهم نگاه ویژه به حوزه میراث فرهنگی است، حوزه‌ای که می‌توان از دستاوردهای مثبت آن یاد کرد. با به مسند نشستن «سیدعزت‌الله ضرغامی» در وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این حوزه توانست جان دوباره‌ای بگیرد و در همین مدت کوتاه از مهجوریت خارج شود.

ضرغامی را به عنوان یکی از چهره‌های رسانه‌ای می‌شناسند چهره‌ای که با بهره‌گیری از فضای مجازی توانست میراث فرهنگی را با همه مسائل و مشکلاتش از حاشیه و کم توجهی به کانون توجهات بیاورد و به قول خودش میان هر سه حوزه یا ضلع تخصصی یعنی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توازن و تعادل برقرار کند. داستان حفر چاه در پاسارگاد، مخازن موزه ملی ایران از بافت تاریخی شیراز و طرح‌های توسعه تا معارض تپه کلار و محوطه قره حسنلو اردبیل، مرمت گنبد مسجد امام اصفهان تا خسارت سیل به بافت تاریخی یزد هر کدام موضوعاتی بودند که در صدر اخبار و انتقاد کارشناسان قرار داشت که این وزارتخانه از همان ابتدا با نگاه و تأکید ویژه به آنها پرداخت.

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در این مطلب مروری بر بخشی از اقدامات و دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم انداخته است.

3000225

هم اندیشی با پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، در ابتدای فعالیتش هم اندیشی‌های تخصصی را با پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی و متخصصان باستان شناسی برگزار کرده است که به صورت مداوم نیز ادامه دارد. در این نشست‌ها در همان ابتدا از 12 چهره ماندگار این حوزه، اعم از اساتید دانشگاه، پژوهشگران، مرمت کاران بناهای تاریخی، آثار باستانی و تاریخی همین حوزه تجلیل به عمل آمد. برگزاری این آیین در جهت تکریم پیشکسوتان و ایجاد انگیزه برای فعالان این حوزه، تدوین تاریخ شفاهی میراث فرهنگی و بهره بردن از ظرفیت های سرمایه های انسانی بود.

 

نگاه ویژه به موزه‌ها

وزارت میراث فرهنگی با رویکرد مسأله شناسی تلاش کرد توجه سیاستگذاران فرهنگی کشور را به مشکلات عمده این حوزه معطوف کند. مسائلی که به گفته وزیر در 20 محور احصا شده است. بازبینی در جایگاه موزه و موزه‌داری از جمله رویکردهای جدید در برنامه‌های دولت سیزدهم است، در شرایطی که «مخزن» به عنوان پدیده ای نامبارک در موزه های کشور عنوان می‌شود و ۹۰ درصد اشیاء ثبت شده کشور امکان نمایش ندارند، در همین مدت زمان گذشته ۳۵ موزه جدید در کشور راه‌اندازی شده است.

 

ورود دوباره گردشگران خارجی

با گسترش واکسیناسیون عمومی صنعت گردشگری بعد از توقف دو ساله به‌خاطر شرایط کرونایی کشور دوباره رونق گرفت، نخستین اقدامی که تقاضای جامعه گردشگری ایران بود واکسیناسیون کارکنان هتلداری و صنعت گردشگری بود. همچنین با توسعه و تقویت روابط با کشورهای همسایه گردشگری با این کشورها و شریکان راهبردی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت. در یک سال نخست فعالیت این وزارتخانه در دولت سیزدهم، در سفرهای خارجی رئیس جمهوری و وزیر میراث فرهنگی ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید.

اگر چه این دوسال کرونایی برای صنعت گردشگری ایران رکود بی‌سابقه‌ای بود، اما طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی داشته است و گردشگران خارجی در این مدت ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی این سال هزینه کردند. در حالی که جهان در این سال ها رشد ۲۱.۷ درصدی داشت.

 

افزایش ۴۰ درصدی سفرهای داخلی

بعد از دو سال کرونایی سفر بی‌دغدغه امن و ایمن در نوروز401 آغاز شد، با حضور ۲۳ دستگاه اجرایی، ستاد هماهنگی خدمات سفر تشکیل شد. ثبت بیش از ۵۲میلیون نفر شب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور بارقه امیدی برای فعالان صنعت گردشگری شد روندی که رشد ۴۰ درصدی اقامت نسبت به دو سال‌ قبل را تایید کرد. حوزه دریایی  در ۲۰ روز، حدود ۶ میلیون مسافر دریایی جابه‌جا شدند و بیش از ۸۰ درصد سفرها در سطح راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد و در نوروز بیش از ۹۰درصد حمل و نقل از طریق جاده‌ها بود که یا از طریق وسایل نقلیه عمومی و یا از طریق وسایل نقلیه شخصی صورت گرفت. در سال 1401، ۴۱۴ اتوبوس ، ٣٠٠ هزار مینی بوس و ۳۰هزار سواری در اختیار مسافران بود.

 

بیشتر بخوانید: 

نظارت بر حجاب گردشگران خارجی انجام می شود 

سال گذشته در مجموع ۵۷.۱ میلیون شب اقامت داشتیم

 

ثبت ملی ۱۵ شهر و روستای صنایع دستی

در طول یک سال نخست فعالیت این حوزه، ۱۵ شهر و روستا ثبت ملی شده و اکنون این فهرست به ۴۵ شهر و ۲۲ روستای ملی صنایع دستی رسیده است، این در حالی است که ۱۱ شهر و سه روستای ایران ثبت جهانی شده‌اند و پرونده سه شهر و روستای جدید صنایع دستی برای ثبت جهانی آماده است. در یک سال گذشته با اعطای ۵۲۵ مهر اصالت ملی، مجموع آثار دارای این نشان به ۳ هزار و ۵۲۲ اثر رسیده است. از طرفی با دریافت ۳۸ مهر اصالت بین‌المللی در مجموع ۸۴ اثر فاخر صنایع دستی ایران دارای این نشان معتبر شده‌اند. در یک سال گذشته وزارت میراث فرهنگی با تغییر رویکرد از پژوهش‌های بنیادین به مطالعات و پژوهش‌های کاربردی ۴۲۰ طرح پژوهشی، مقاله‌ علمی و کتاب منشتر شده و مجوز بیش از ۱۰۰۰ محوطه‌ باستانی جهت کاوش و مستندسازی صادر شده است. همچنین رونق فضای کسب‌وکار و اشتغال با ایجاد بازارهای دائمی، دوره‌ای و محلی صنایع دستی، تحریک تقاضا با طراحی کارت خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی صنایع دستی ویژه‌ی کارمندان دولت با حمایت صندوق کارآفرینی امید به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان و احیاء و باززنده‌سازی بیست رشته فراموش شده هنرهای سنتی از قبیل پلاس بافی، بخارایی دوزی و... از دیگر اقدامات این وزارتخانه در بخش صنایع دستی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه