English

مدیر سازمان سینمایی کشور:

قزوین موقعیت خوبی در تولید فیلم کوتاه و مستند دارد

مدیر سازمان سینمایی کشور گفت: قزوین موقعیت خوبی در تولید فیلم کوتاه و مستند دارد.

قزوین موقعیت خوبی در تولید فیلم کوتاه و مستند دارد
به گزارش خبرگزاری موج قزوین

، محمد خزاعی مدیر سازمان سینمایی کشور در جلسه پرسش و پاسخ با سینماگران استان اضافه کرد: فیلم‌های فیلمسازان قزوینی در جشنواره های متعدد حضور دارند.

وی پس از شنیدن نظرات فیلمسازان اذعان داشت: در همه استان‌ها بحث اشتغال و معیشت و زیرساخت و توسعه و… مطرح است و این موارد از دغدغه های اساسی سینماگران است.

خزاعی تصریح کرد: ابتدای مدیریت من سینما شرایط خوبی نداشت؛ یکی از دلایل رکود به علت شیوع بیماری کرونا بود که باعث شد سینماها تعطیل شوند و کسی تمایلی برای سرمایه گذاری نداشته باشند، اغلب معتقد بودند سینماها به این زودی رونق نمی گیرند. 

وی ادامه داد: بدون احیا سینما هم کار فرهنگی و جشنواره نشدنی بود، در حالی که در اسفند ۱۴۰۱ اغلب سینماداران و اهالی سینما اعلام ورشکستگی کرده بودند حالا اما شاهدیم سینما دوباره رونق گرفته و فروش و استقبال از ۱۰ و حتی بیست سال گذشته امسال در آن بهتر است.

خزاعی تاکید می‌کند: در واقع ما اول باید سینما را احیا می کردیم و بعد به زیرساخت‌ها می پرداختیم.

خزاعی همچنین اذعان داشت: ما در سازمان سینمایی نگاه‌مان به شهرستان ها جدی تر است، همین سفرهای استانی ناشی از این اهمیت است و این سفرها در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها قطعا موثر است.

 وی معتقد است: در حوزه زیرساخت مثلا احیا سینماهای متروکه و ساخت سینما در شهرستانها با معرفی سرمایه گذاران اهتمام ورزیدیم هرچند زیر ساخت ما از بسیاری کشورها پایین‌تر است ولی وقتی توسعه اتفاق بیفتد می شود به زیرساخت ها هم پرداخت

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه سینما خودش فضای اجتماعی جدید است که در تفریح و اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی و… تاثیر دارد و به این لحاظ نیز حایز اهمیت است.

خزاعی با تاکید بر آنکه بودجه سینما جوان مستقل است و ۷۰٪ بودجه برای شهرستان ها در نظر گرفته شده گفت: تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز خواهند شد و این کار در مرحله اداری است.

او اشاره کرد: کارگردان اولی ها قبلا اگر پول نداشتند نمی توانستند فیلم بسازند، امروز اما این طور نیست و با امکاناتی که به آنها می دهیم و همینطور صدور مجوز برای تهیه کنندگان در شهرستان ها این معضل رفع شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سینمای بومی اشاره کرد: این نگاهی است تا صنعت سینما در شهرستانها شکل بگیرد، امروز فیلمسازان استانی ما در جشنواره ها حضور دارند و با احیای صنعت سینما در استان و اقدامات دیگر سینمای فولکلوریک شکل گرفته و این به همت شما برمی گردد که جزو این دسته باشید.

محمد خزاعی در سفر یک روزه اش به استان قزوین ، در جمع فیلمسازان اذعان داشت: معتقدم گوهرهای بسیاری در شهرستان داریم و هیچ وقت نگاه جدی به شهرستانها نشده کمک ها در سازمان سینمایی فارابی و سینمای جوان و استفاده از امکانات استانی همه در راستای تولید آثار فاخر در شهرستان ها است.

خزاعی کل بودجه سینمای ایران را چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد که به گفته او این رقم برای حوزه فرهنگ‌و‌هنر بسیار کم است.

وی در نهایت ابراز امیدواری کرد: با اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد توسعه اتفاق خواهد افتاد، تهیه کنندگی حل خواهد شد، تجهیز دفاتر سینمای جوان صورت خواهد گرفت، اما در نهایت ساخت فیلم به جدیت و پشتکار  خود شما بستگی دارد.

وی افزود: ساخت هر فیلمی سختی های خودش را دارد، حتی برای کارگردانان نامی هم همه شرایط مهیا نیست، بسیاری چند سال منتظر می مانند برای تامین بودجه یا مراحل تحقیق و…می باشد.

خزاعی در بیست و هشتمین سفر استانی خود در پاسخ به بعضی نظرات درباره ناامیدی و مهاجرت گفت: شرایط اقتصادی همه جای دنیا بد است، شرایط فیلمسازان پس از مهاجرت شاید در کوتاه مدت خوب باشد اما در دراز مدت اینطور نیست، این کشور مال ماست بمانید و بسازید، ناامیدی معنا ندارد سختی همیشه بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: توجهی که اکنون به فیلمسازی در استان ها می شود در این چهل سال ‌ نشده است سخنان خود را به پایان رساند.

همچنین در انتهای این نشست از حامد کلجه‌ای، نیما حسن بیگی، علی علیزاده برای کسب جوایزی در جشنواره های ملی و بین‌المللی تقدیر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر