English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

ابوالفضل عباس(ع)؛ پرچمدار و علمدار نهضت حسینی/ تاسوعا هنگامه بصیرت و میثاق با ولایت

نهمین روز از ماه محرم تاسوعای حسینی نام دارد؛ هنگامه‌ای که قمر بنی‌هاشم با رشادت‌های ارزشمند خود ولایتمداری را به اوج خود رساند. حضرت ابوالفضل عباس(ع) پرچمدار و علمدار نهضت حسینی توانست همراه با برادر بزرگوارش امام حسین(ع) در برابر طاغوت زمان ایستادگی کند و پرچم اسلام ناب محمدی را تا آخرین نفس برافراشته نگه دارد.

ابوالفضل عباس(ع)؛ پرچمدار و علمدار نهضت حسینی/ تاسوعا هنگامه بصیرت و میثاق با ولایت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، جامعه دوران بعد از پیامبر اسلام(ص) از حیث تعالیم و آموزه‌های اسلامی به‌خصوص در زمانی که قیام کربلا رخ داد تغییرات فراوانی را در آغوش خود حفظ کرده و دچار انحراف شده بود. در آن دوران اهل سیاست به راحتی از آن بهره می‌گرفتند و در تحمیق مردم و توجیه استبداد و حرکت‌های قلدرمأبانه خود از آنها استفاده می‌کردند و تنها در جهت دستیابی به مطامع و خواسته‌ها و هواهای نفسانی خویش، خود را زیر چتر اسلام قرار می‌دادند. حسین بن علی(ع) بنی امیه را ریشه بسط و توسعه کفر و دنیاپرستی اعلام کرد و این برداشت وی نیز نتیجه بصیرت و بینش الهی حضرت بود که تحت تعالیم پدر و جد بزرگوارشان آموخته بودند.

امام حسین(ع) همراه با یارانش برای مبارزه با ظلم و جور بنی‌امیه راهی بس دشوار را در پیش گرفتند و با گذشتن از جان خود راه اسلام را تا همیشه تاریخ جاودان ساختند. نهمین روز از محرم الحرام یادآوری روزی است که سومین امام شیعیان و یارانشان در محاصره نیروهای دشمن قرار گرفته بودند و سپاه یزد آب را به روی اهل بیت پیامبر(ص) بستند و اینگونه سختی‌ها و مصیبت‌های فراوانی بر ایشان وارد آوردند. تاسوعا روز بزرگداشت حضرت ابوالفضل‌عباس(ع) فرزند نخستین امام شیعیان(ع) و ام البنین از بانوان پرهیزگار آن روزگار است. روزی که قمربنی هاشم(ع) دلاورانه به نبرد با سپاه یزید شتافت و اینگونه خالق حماسه‌ای ماندگار شد. وی چنان مقام والایی در میان شیعیان دارد که او را «باب الحوائج، سقا، طیار، عبدصالح، قمر بنی هاشم، سپه سالار، پرچمدار و علمدار» لقب دادند.

اکنون پس از گذر سده ها از واقعه تاسوعا همچنان شیعیان در سراسر جهان در سوگ شهیدان واقعه کربلا به سوگواری می‌پردازند و با پاسداشت رشادت و جوانمردی‌های پرچمدار کربلا، یاد وی را گرامی می‌دارند. اینک آرامگاه حضرت عباس(ع) در کربلا در نزدیکی بارگاه سومین امام شیعیان(ع) زیارتگاه عاشقان آن حضرت(ع) است و دوستداران خاندان نبی‌اکرم(ص) میان این دو آرامگاه مطهر را بین الحرمین می‌نامند.

 

Atlas-post-Site-1280-768-تاسوعا

 

نفی ذلت هدف بلند نهضت عزت‌طلبانه تاسوعا و عاشورای حسینی

حجت‌الاسلام «محمد آزادی‌خواه» استاد اندیشه اسلام با بیان اینکه یزید و پیروانش افرادی بودند که از روی آگاهی و جهل اصل را به بعد مادی و حیوانی خویش داده بودند، گفت: آنان چنان در بُعد حیوانیت خود فرو رفته بودند که با داشتن ابزار شناخت، چون کران و کوران نور خدای متعال را در برابرشان نمی‌دیدند و ندای قرآن ناطق را نمی‌شنیدند. امام حسین(ع) خطاب به آنها می‌فرماید: وای بر شما چرا گوش فرا نمی‌دهید تا گفتارم را که شما را به رشد و سعادت فرا می‌خواند بشنوید...

وی در ادامه بیان داشت: یکی از هدف‌های بلند نهضت عزت طلبانه عاشورا، نفی ذلت و ذلت‌پذیری از سیما و منش فرد و جامعه در بند استبداد اموی سپس عزت آموزی و عزت‌طلبی و نشان دادن راه آزادمنشی و آزادگی مطلوب قرآن و پیامبر(ص) و بها دادن به کرامت و حقوق انسان در عصرها و نسل‌هاست و از این زاویه است که می‌توان جلوه‌های عزت و آزادگی مورد نظر اسلام را در فرهنگ عاشورای حسینی به نظاره نشست.

 

1557691_578

 

شاخصه‌های اخلاقی حضرت ابوالفضل(ع)

این استاد اندیشه اسلام، با برشمردن شاخصه‌های اخلاقی حضرت ابوالفضل(ع) بیان داشت: قمر بنی هاشم از بصیرت نافذی برخوردار بود و نقش موثری در پیشبرد اهداف متعالی مسلمانان داشت. اگر در آن دوران همگان بصیرت کافی داشتند شاید اینگونه نمی‌شد، هنوز زمان زیادی از رحلت پیامبر اکرم(ص) نگذشته بود که جامعه دچار انحطاط شد و گروهی از دشمنان خاندان نبوت در سایه این انحراف به بزرگ‌ترین جنایت تاریخ دست زدند.

وی افزود: در تاریخ اسلام همواره از ایشان به تعابیر بزرگی یاد می شود و ائمه معصوم(ع) نیز در وصف وی روایت‌هایی را نقل می‌کنند. او از جمله غیر معصومینی محسوب می شود که امام صادق(ع) برای آن بزرگوار زیارتنامه نوشته است. حضرت عباس(ع) جایگاه ویژه‌ای در روایت‌ها و حدیث‌ها دارد. بیان کرد:‌ این بزرگوار به دلیل بصیرت زیاد جان خود را در راه ولایت و امام روزگار خویش نثار کرد.

 

بیشتر بخوانید: 

آئین مشعل گردانی در دولت آباد تهران

مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی (ع) در حسینیه امام خمینی برگزار شد

شکوه یوم‌العباس در زنجان + فیلم

روز هشتم محرم در کربلا چه گذشت؟

مهمترین وقایع روز تاسوعا

 

مقام علمی و معرفتی حضرت عباس(ع)

حجت‌الاسلام «محمد آزادی‌خواه» مرتبه حضرت عباس(ع) را از نظر مقام علمی و معرفتی بسیار بالا دانست و گفت: به عقیده اندیشمندان اسلامی پس از رسول اکرم(ص) و معصومین، حضرت ابوالفضل (ع) یکی از عالم‌ترین، فقیه‌ترین، عارف‌ترین و شجاع‌ترین افرادی به شمار می‌رود که تاریخ اسلام به خود دیده است. وی تنها به عنوان یک دلاور و قهرمان میدان نبرد شناخته نمی شد و فضیلت‌های علمی، تقوا و دانش والایش را از کودکی از سرچشمه علم الهی به دست آورده بود. حضرت عباس(ع) با امام حسین(ع) تنها ارتباط برادرانه ای نداشت، بلکه او با دید اینکه ایشان امام زمان است با سیدالشهداء(ع) برخورد می‌کرد و همیشه در اندیشه حمایت و دفاع از سومین پیشوای شیعیان بود. قمربنی هاشم(ع) از محضر چهار امام معصوم(ع) بهره مند شد و در مکتب ولایت و مهد امامت پرورش یافته بود.

این پژوهشگر امور دینی اظهار داشت: حضرت ابوالفضل(ع) به درخواست امام سوم شیعیان(ع) در صحنه کربلا پرچم را در دستشان نگه داشته بود تا وقتی دیگران به آن نگاه می کنند قوت قلب بگیرند و بدانند که هنوز سپاه وجود دارد. ایشان با بصیرت نافذ خویش راه درست و حق را تشخیص می داد و اکنون نیز افراد بایستی با الگوگیری از قمر بنی هاشم(ع) به شناخت خوبی از دشمن دست یابند.

 

ولایتمداری شاخصه مهم قمر بنی هاشم

حجت الاسلام پرتوی در ادامه افزود: یکی از مهمترین ویژگی های حضرت عباس(ع)، نقش وی در دفاع و اطاعت از ولی امر محسوب می‌شود. ساختار جامعه اسلامی متشکل از امام و امت است و باید هر فرد وظیفه‌ خویش را درست انجام دهد تا اینگونه بتوان در جهت تشکیل تمدن اسلامی گام‌‌های بزرگی برداشت. در دوران امامت امام حسین(ع) و حرکت بزرگ ایشان در راه اصلاح جامعه، جبهه دشمن از موقعیت استفاده کرد که میان ایشان و امت اسلامی شکاف ایجاد کند و یکی از این شیوه‌ها استفاده از اعلام پشتیبانی از حضرت عباس(ع) و امان‌نامه بود که با تیزهوشی و کیاست قمربنی هاشم(ع) این نقشه پوچ شد. یکی از راه ‌های عمق بخشی به ارزش‌های قیام عاشورا و نهادینه کردن آن، تربیت صحیح و آموزش به موقع است که در این میان، خانواده‌ها نقش مهی ایفا می‌کنند و باید این ارزش‌ها را از همان کودکی به فرزندان خویش آموزش دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه