English

برنامه تلویزیونی مکث برای ایجاد آرامش بیننده/بدون گزافه‌گویی هم میشود مخاطب جذب کرد

برنامه تلویزیونی «مکث» از همین ابتدا راهش را از سایر ویژه برنامه های افطار مشابه در شبکه های دیگر سیما که عموما اشک آور هستند جدا کرده و از بهترین زمان های تلویزیون برای ایجاد آرامش مخاطب به‌گونه‌ای دراماتیک بهره برده است.

برنامه تلویزیونی مکث برای ایجاد آرامش بیننده/بدون گزافه‌گویی هم میشود مخاطب جذب کرد

سرویس فرهنگی خبرگزاری موج-محمدصالح حجت الاسلامی: سالها است که مدیران سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به تولید ویژه برنامه های افطار و سحر می کنند. در این میان مشهورترین برنامه با سبک و سیاق خاص خود، « ماه عسل » احسان علیخانی بود که چه دوستش داشتیم و یا منتقدش بودیم به یک برند تبدیل شده بود. اما این برنامه با درگیر شدن علیخانی با تولید برنامه استعدادیابی «عصر جدید» از کنداکتور رمضان حذف شد و این می توانست فرصتی باشد برای سایر برنامه سازان تا خودی نشان دهند و خلاقیتشان را به منصه ظهور برسانند. ولی ظاهرا گرچه علیخانی از ماه رمضان کوچ کرده اما روح حاکم بر برنامه او (و شاید تقلیدی از آن) بر اکثر ویژه برنامه های افطار سایه افکنده است. 

در این میان و در شرایطی که دست‌اندرکاران شبکه نسیم برای رمضان هیچ برند تازه‌ای را عرضه نکرده‌اند و حتی نتوانسته‌اند برندهای سابق خود را به جریان بیندازند، شبکه دو سیما کوشیده با بستر سازی مناسب برای یک تیم تولید امتحان پس‌داده در شبکه نسیم، «مکث» را به جریان بیندازد، که همین می تواند نوید روزهایی بهتر برای این شبکه را بدهد.

مدیران شبکه دوم سیما این بار برای باکس قبل از افطار خود مثل سابق خطرات همکاری با افراد مبتدی و میانه را به جان نخریدند و به‌جایش به سراغ گروهی رفتند که پیشتر برنامه «هزارداستان» را برای شبکه نسیم ساخته بود و توفیق هم کسب کرده بود.

ویژه برنامه مکث

حاصل اعتماد مدیران شبکه دو به این گروه برنامه‌ای شده با نام «مکث» که از همین ابتدا راهش را از سایر ویژه برنامه های افطار مشابه در شبکه های دیگر سیما که عموما اشک آور هستند جدا کرده و از یکی از بهترین زمان های تلویزیون برای ایجاد آرامش مخاطب به‌گونه‌ای دراماتیک بهره برده است.

«مکث» نه بریز و بپاش در تولید دارد و نه مجریانی که بخواهند با اداهای اغراق‌آمیز لحظات پیش از افطار را برای مخاطب، تلخ کنند. در این برنامه به بهانه تقدیر از معدود مدیران و مردمى که در دل بحران شیوع بیماری کرونا خود را اثبات کرده‌اند مخاطبان به‌گونه‌ای کاملا غیرمستقیم سوق داده می‌شوند به سمت تفکر در داشته‌ها و نسبت به آینده امید داشتن.

در شرایطى که تریبون‌های رسمی و غیررسمی مدام در حال استفاده از کلمه قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و مدام الگوهای آن طرفی در برخورد با کرونا جار زده می‌شود، این برنامه با معرفی برخی از هزاران ایرانی که خودشان الگوی خدمتگزاری به همنوع در روزگار کرونا بوده‌اند، در اطلاع‌رسانی تحلیلی پیرامون کرونا مسیری تازه را گشوده است.

یکی از مشکلات بسیاری از برنامه‌های تلویزیون، فقدان حرفه‌ای‌ها در راس کار است و کافیست حرفه‌ای‌ها به خدمت گرفته شوند تا نتیجه کار چشمگیر باشد. «مکث» هم برنامه‌ای است که نگاه حرفه‌ای عوامل، تکلیفش را نسبت به مخاطب روشن کرده است.

جواد فرحانی تهیه‌کننده "مکث" را پیشتر هم در سینما و هم در تلویزیون با آثاری مخاطب‌پسند نظیر «خوابم می‌آد»، «خندوانه» ، «ستاره ساز» و «هزارداستان» دیده بودیم. جنس کار فرحانی این بوده که بی‌هیاهو و حتی‌الامکان با نوآوری به سمت تولید برود و شاید یک دلیل اینکه برنامه‌هایی مانند «خندوانه» و «هزارداستان» برگزیده ادوار مختلف جشنواره جام‌جم بوده‌اند، همین است. حتی شاید بتوان گفت محبوبیت خندوانه میراث زمانی است که او تهیه اش را به عهده داشت با فضایی باز و دکوری که با ایده تاکید بر بازیافت و پرهیز از دور ریز مواد دیر جذب در محیط زیست ساخته شده بود.

مریم نوابی نژاد پس از یک تجربه قابل توجه در عرصه رسانه و فعالیت در حوزه اجتماعی، از سال 1388 به عنوان سوژه یاب به برنامه ماه عسل پیوست و در سال 1394 با خواست خودش از این برنامه جدا شد. پس از آن در حالی به کارگردانی برنامه هزارداستان در قالبی متفاوت پرداخت که انتخاب سوژه های این برنامه را خود به عهده داشت. کاری که تجربه نشان داده است به خوبی از عهده آن بر می آید و می تواند مخاطب خود را پیدا کند.

ویژه برنامه مکث

هیچ کدام از مجریان «مکث» اهل خودنمایی و گزافه‌گویی نیستند و فقط موتور مهمانان را روشن می‌کنند تا مهمان خودش به برنامه جهت دهد و درکنارش مجریان هرازگاه سوالات کلیدی خود را دربرابر مهمانان می‌گذارند تا سیر منطقی بحث شکل گیرد.

"مکث" هرچند در کارگردانی هم بی‌پیرایه‌های زائد و کاملا درخدمت محتوا پیش می‌رود ولی گاهی دیده شده که به‌دلیل محدودیت زمانی یا دلایل فرامتنی، به‌محض روشن شدن موتور مهمان، برنامه را به انتها می‌رساند درحالی‌که مخاطب دلش می‌خواسته بیشتر درباره سوژه مورد بحث بداند و چه بهتر بود که برای به اتمام رساندن مباحث برخی جاها گرفتار چکیده‌گرایی نمی‌شد.

در مجموع اگر مدیران شبکه دوم الگویی که برای تولید این برنامه درنظر گرفته‌اند یعنی استخدام حرفه‌ای‌ها را ادامه دهند، یقینا این شبکه دوم سیما است که می تواند به دوران محبوبیت خود بازگشته و در کانون توجهات قرار می‌گیرد.

برنامه تلویزیونی مکث  کاری از گروه اجتماعی شبکه دوم سیما به کارگردانی مریم نوابی‌نژاد و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی در ایام رمضان ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سعید

    هر دستی که از زحمتکشان محیط زیست بوسیده شود و هر شبکه ای که بها دهد و هر اشکی ریخته شود مطمینا به دور از ریا و عزیز است
    من ماهواره را هم واسه همچین برنامه ای مثل سیگار زیر پام لهش میکنم
    راه درست و بیریا اخر جواب میده
    جون بی ارزشم کف پای همتون

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی