English

آتش تقی پور در گفتگو با خبرگزاری موج؛

کارگردانی حاتمی کیا برای دیدن خروج کافی است/ در سینما هم مثل جاهای دیگر به افراد مسن بی‌توجهی می‌شود

آتش تقی پور از سختی بازی در فیلم خروج و توجه هوشمندانه ابراهیم حاتمی کیا به بازیگران مسن سخن گفت.

کارگردانی حاتمی کیا برای دیدن خروج کافی است/ در سینما هم مثل جاهای دیگر به افراد مسن بی‌توجهی می‌شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج به دلیل شیوع بیماری کرونا و طولانی‌شدن حضور مردم در خانه، با تصمیم مدیران و سازندگان فیلم سینمایی خروج، قرار است این فیلم از یکشنبه ۲۴ فروردین به‌صورت آنلاین و پیش از اکران عمومی در سالن‌های سینما، وارد بستر اینترنتی نمایش فیلم ‌‌شود. به این ترتیب فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اولین فیلم سینمایی بود که با وجود امکان اکران در سالن‌های سینما، ابتدا به صورت آنلاین نمایش داده شد. 

آتش تقی‌پور بازیگر نام‌آشنای سینما، تئاتر و تلویزیون در این اثر ایفاگر نقش «قاسم» یکی از روستاییان معترضی است که محور داستان فیلم هستند.

او پیش از این هم با حضور در فیلم‌هایی همچون دیدار در استانبول، زیر درخت هلو، جیب برها به بهشت نمی‌روند، طلسم و مستأجر و سریال‌هایی مانند پهلوانان نمی‌میرند، تفنگ سرپر، خانه‌ای در تاریکی، شب دهم، فروشگاه، سال‌های برف و بنفشه و ستایش چهره‌ای آشنا در میان مخاطبان بود.

خروج سخت بود اما بی حادثه تولید شد

آتش تقی‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با ابراز خرسندی از اکران اینترنتی فیلم سینمایی خروج گفت: پیش از بازی در این فیلم، در سریال «حلقه سبز» هم با آقای حاتمی‌کیا کار کرده بودم. فیلم سینمایی خروج تجربه جالب و البته مشکلی بود. بخش عمده داستان در مسیر جاده و روی تراکتور می‌گذشت و طبیعی بود که سخت باشد. خدا را شکر می‌کنم که فیلمبرداری این اثر با زحمت همه عوامل بدون هیچ اتفاق بد یا تصادفی به پایان رسید.

وی اظهار کرد: البته طبیعی بود که شرایط طبیعی  و نوسانات آب و هوایی کار را سخت کند. من خاطرم هست باید یک شب در جاده ادامه سکانسی را که شب قبل گرفته بودیم ضبط می‌کردیم. آن شب برخلاف شب قبلش به شدت سرد شده بود، اما من باید همان لباس سکانس قبلی را که یک تک‌پیراهن بود می‌پوشیدم. بنابراین در آن نیمه‌های شب و در جاده‌ای کوهستانی در حالی که همه عوامل پشت صحنه لباس گرم داشتند جلوی دوربین رفتم که هنوز هم که هنوز است عوارض آن سرماخوردگی مرا اذیت می‌کند.

این بازیگر پیشکسوت گفت: در شرایطی که سینماها برای مدت نامعلومی تعطیل است، اکران اینترنتی فیلم سینمایی خروج تصمیم خوبی بود. امیدوارم آقای حاتمی کیا و دوستانی که به این جمع‌بندی رسیدند، موفق باشند و مردم هم از فیلم خوششان بیاید. ضمن این که از خدا می‌خواهم با رفع این بیماری، روزهای خوبی را در پیش داشته باشیم و بتوانیم در کنار هم  در سالن‌های سینما هم فیلم را ببینیم.

عزیز من! پیرمردها و پیرزن‌ها تاریخ مصرف ندارند

تقی‌پور درباره چگونگی پیشنهاد ایفای نقش قاسم نیز عنوان کرد: روزهای اول که دورخوانی داشتیم، من و آقایان رحمتی، فقیه، پورایمان، الماسی و... نقش‌های مختلفی را می‌خواندیم. البته آقای حاتمی‌کیا در ذهن خود می دانست که چه کسانی برای کدام نقش‌ها مناسب هستند و فقط می‌خواست به قطعیت برسد اما ما هنوز دقیقا نمی‌دانستیم که چه خواهد شد. در نهایت  نقش «قاسم» شوهرخواهر «رحمت» ( فرامرز قریبیان) به من واگذار شد.

بازیگر فیلم خروج در ادامه گفت: «قاسم» در بین همراهان رحمت کسی است که از همان ابتدا با تصمیم او موافق نبوده و به نوعی تحت فشار همسرش (خواهررحمت) با این جمع همراه می شود.در مسیر هم مدام غُر می‌زند و  مشخص است که مخالف این اقدام است.

وی با تحسین حاتمی‌کیا برای انتخاب سوژه‌ای متفاوت و مبتنی بر شخصیت‌های مسن گفت: نه تنها در سینما که در سایر عرضه‌ای کشور هم توجه چندانی به افراد سالمند نمی‌شود. انگار پیرمردها و پیرزن‌ها یک عمر مشخص شده دارند و بعد از رسیدن به آن سن بی مصرف می‌شوند؛ نه عزیز من، اینطور نیست!

تقی‌پور افزود: حتی این روزها که درگیر بیماری کرونا هستیم، متأسفانه من از گوشه و کنار می‌شنوم که مدام می‌گویند این بیماری سالمندان را درگیر می کند و.... اینها باعث آزردگی خاطر آنها می‌شود. سیاستگزاران و مسؤلان ما هم این اقشار زحمتکش را که عمری در مشاغل و جایگاه‌های مختلف زحمت کشیده‌اند جدی نمی‌گیرند و برای تجربه آنها ارزشی قائل نیستند.

 وی عنوان کرد: با همین برخوردها و تنگ نظری‌ها  بود که در عرصه هنر خیلی‌ها را فراری دادیم یا این که هنرمندان و بازیگران باتجربه ترجیح دادند که خانه‌نشین و منزوی شوند. شاید بازیگران مُسن از نظر جسمی محدودیت‌هایی داشته باشند اما نمی‌توان تعهد کاری و کیفیت هنر آنها را نادیده گرفت.

بازیگر فیلم سینمایی خروج  گفت: خاطرم هست سال‌ها پیش همراه با زنده‌یاد مهری مهرنیا نمایشی را روی صحنه داشتم. ایشان با این که سن زیادی داشت، اما همیشه با نشاط و منظم سر کار حاضر می‌شد. یک شب در آستانه اجرا و در پشت‌صحنه حالش بد شد به گونه‌ای که اورژانس بالای سرش آوردند و داروهایی هم به او داده شد و آمپول تزریق کردند و... او همچنان بی‌حال بود. من پیشش رفتم و گفتم چند دقیقه دیگر اجرا داریم می‌توانی روی صحنه بیایی؟ باور کنید وقتی اسم اجرا به گوشش خورد، سرپاشد و روی صحنه رفت و مثل شب‌های قبلی عالی بازی کرد.

وی تصریح کرد: بازیگران قدیمی به کار خودشان تعهد دارند و عشق می ورزند؛ تا پای جان احساس وظیفه می‌کنند تا گلیم نقشی را که به عهده آنها گذاشته شده از آب بیرون بکشند.

انگار در فیلمنامه ها جایگاه پدر بزرگ و مادربزرگ ها فراموش شده است

این بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون افزود: فیلمسازان ما ترجیح می‌دهند که همیشه از بازیگران جوان استفاده کنند. بله؛ حضور جوانان فی‌نفسه خوب است و من هم از حامیان این جوانگرایی هستم، اما حرفم چیز دیگری است. ما انگار در فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های خودمان جایگاه پدربزرگ و مادربزرگ و دایی و عمو را فراموش کردیم و گویی که همه شخصیت‌ها از زیر بُتّه به عمل آمده‌اند! این فقط به کارگردانان ما برنمی‌گردد بلکه مدیریت فرهنگی جامعه هم به افراد مسن و پیشکسوت بی اعتنا است. نمی‌دانم چه پدرکشتگی با آنها دارند یا فکر می‌کنند با حضور سالمندان جای آنها تنگ می‌شود!

تقی‌پور گفت: من زمانی در خارج از کشور بودم. در اجراهای تئاتر بازیگران مُسنی را دیدم که فوق‌العاده جذاب، شیرین و مقتدرانه روی صحنه حاضر می‌شدند. مطمئن هستم در سینما و تلویزیون هم همین‌گونه بودند. بازیگر جوان به هرحال یک جذابیت و توانایی ذاتی دارد، اما یک بازیگر در سن بالا باید انرژی بیشتری بگذارد و این کار را هم به درستی انجام می‌دادند.

وی تأکید کرد: بنابراین مجموعه عواملی از سیاست‌های کلان گرفته تا مدیران فرهنگی و فیلمنامه‌نویسان به توانایی و ارزش سالمندان و افراد باتجربه توجهی ندارند.

تقی‌پور افزود: من خاطرم هست که در فیلم «شب واقعه» شهرام اسدی من نقش پیرمرد کشاورزی را بازی می‌کردم که در روزهای ابتدایی جنگ در آبادان با بیل و شن‌کش و وسایل کشاورزی می‌خواهد به جنگ با متجاوزان برود، اما نمی‌دانم چرا این سکانس و بخشی از حضور این شخصیت را در فیلم حذف کردند. یعنی انگار شخصیت های مسن جذابیت ندارند.

هوشمندی حاتمی کیا در خروج

این بازیگر پیشکسوت عنوان کرد: شخصیت‌های معترض روستایی در فیلم سینمایی خروج هم جوانان و هم پیرمردهای ده هستند، اما حاتمی‌کیا این هوشمندی را داشت که این پیرمردها را محور قصه قرار دهد و داستان را با آنها جلو ببرد. چون آنها حیاتشان به این کِشت و زرع وابسته است و چیزی برای از دست دادن ندارند. راستش به نظر من این روزها شرایط برخی از مردم همین گونه است. دولت و رسانه‌ها مدام اصرار می‌کنند که در خانه بمانید. اگر این روزها بیرون می‌آیند چاره‌ای ندارند، چون گذران زندگی خود و خانواده‌ای که دارند به همین کسب و کار وابسته است! بنابراین باید در کنار اصرار به مردم برای درخانه‌ماندن، سیاست‌های حمایتی را هم درنظر گرفت.

وی گفت: کارگردان فیلم سینمایی خروج ابراهیم حاتمی کیا است. برای این که بدانیم جدیدترین حرف و دلمشغولی حاتمی‌کیا چیست باید این فیلم را ببینم. فکر می‌کنم همین یک موضوع برای ترغیب مخاطبان سینما به دیدن این فیلم کافی باشد.

شایان ذکر است فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از هفته گذشته به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود که به منظور حفظ قانون کپی رایت، این اثر قابلیت دانلود ندارد و علاقه‌مندان می‌‌توانند با پرداخت ۱۲ هزار تومان به مدت ۲۴ ساعت در سرویس وی او دی «فیلیمو»، به تماشای فیلم سینمایی خروج بنشینند. فیلمی که نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبان و جمع زیادی از منتقدان نیز قرار گرفت.

فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی ها، کامبیز دیرباز، سام قریبیان، آتش تقی پور، مهدی فقیه، اکبر رحمتی، رامین پورایمان، محمدرضا شریفی‌نیا، گیتی قاسمی و جهانگیر الماسی بازیگران اصلی بیستمین فیلم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: فیلم سینمایی خروج زندگی گروهی پنبه‌کار شهرستانی را روایت می‌کنند که محصول‌شان بر اثر بارش شدید باران آب خورده و وعده هایی که به آنها داده شده، پوچ درآمده این گروه تصمیم می‌گیرند برای اعتراض به وضعیتشان نزد هیئت دولت در نهاد ریاست جمهوری بروند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه