English

با مساعدت معاون رییس جمهور؛

موسسه هنرمندان پیشکسوت دارای یک گالری اختصاصی می شود

در آئین اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت، محمد باقر نوبخت با پرداخت کمک هزینه تکمیل و افتتاح گالری اختصاصی موسسه هنرمندان پیشکسوت موافقت کرد.

موسسه هنرمندان پیشکسوت دارای یک گالری اختصاصی می شود

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت شامگاه روز جمعه ۲۴ آبان ماه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سید عباس سجادی رییس فرهنگسرای نیاوران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیدعباس عظیمی از حضور نوبخت ابراز خوشحالی کرده و گفت: طی ۵ سال گذشته با حمایت ایشان  این موسسه راه اندازی شده و به  چنین ظرفیتی رسیده که نمایشگاهی به این وسعت برپا کنیم.

وی با بیان اینکه آثار به نمایش درآمده محصول یک بازه زمانی شصت ساله است گفت: برای برپایی این نمایشگاه، به طور شگفت انگیزی بیش از ۲۳۰ اثر در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی در زمانی کم و محدود جمع شد که جالب است بدانید آثاری که از سال ۱۳۳۹ تا آبان ۹۸ خلق شده اند را در اینجا به نمایش گذاشته ایم.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری بازار هنر در سطح کشور برای بهبود وضعیت اقتصاد هنر، گفت: معتقدم همانطور که برای نمایشگاه کتاب محلی برای عرضه وجود دارد، برای هنرهای تجسمی نیز باید محلی برای نمایش و عرضه آثار وجود داشته باشد و حتی سرمایه‌گذاری روی گردشگری هنر همچون گردشگری سلامت، از دیگر مباحثی است که در حوزه هنرهای تجسمی کشور باید مدنظر قرار گیرد.

عظیمی با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای هنرمندان پیشکسوت، تصریح کرد: برخی محدودیت‌ها نگرانی‌هایی را برای هنرمندان به وجود می‌آورد که در صورت شکسته شدن این حصارها، قطعا با اشتیاق بیشتری به تولید آثار هنری خواهند پرداخت. به عنوان مثال ساخت استودیوی موسیقی و سینمایی و گالری مجهز برای آثار تجسمی از جمله این موارد است. قطعا بخش اصلی که می‌تواند برای ما درآمدزایی کند، گالری است که درخواست داشتیم گالری درخور برای موسسه راه‌اندازی شود.

وی سپس خطاب به نوبخت ادامه داد: در حال حاضر در ساختمانی که با حمایت جنابعالی در اختیار این موسسه قرا رگرفته است فضایی بالغ بر دویست و هفتد متر را برای احداث یک گالری تخصیص داده ایم که در ادامه توجهی که به هنرمندان پیشکسوت داشته اید با یک میلیارد تومان می توانیم یک گالری مجهز برای نمایش مداوم آثار این هنرمندان ایجاد کنیم.

هدیه متضی نداف به موسسه هنرمندان پیشکسوت

مواریث فرهنگی ما در نزد پیشکسوتان است 

سخنان عظیمی با تشویق حضار مواجه شد و پس از آن محمدباقر نوبخت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فکر می کنم بتوانیم  احساس متقابل انسان‌ها نسبت به هم را در دو دسته متمایز و قابل تشخیص دسته‌بندی کنیم که یکی از مهمترین آنها احترام است. اگر انسان‌ها نسبت به هم احترام متقابلی روا دارند بسیار ستودنی است اما این احساس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ به عنوان مثال سلسله مراتب اداری ایجاب می‌کند تا احترامی ضابطه‌مند بین افراد ایجاد شود اما فراتر از حس احترام، احساس علاقه است. من شما هنرمندان عزیز را دوست دارم و بنابراین ترجیح می‌دهم در هر فرصتی در جمع شما حاضر شوم.

وی ادامه داد: برایم مایه مباهات است که بگویند نوبخت با وجود حجم زیادی از مشغله، با تمام عشق و علاقه حامی هنرمندان است؛ و هر شخص فهیمی به خوبی می داند که مواریث فرهنگی ما در نزد پیشکسوتان است و اگر گاهی کاری را نمی توانم انجام دهم به دلیل محدودیت های اداری و تنگناهایی است که در آن قرار گرفته ایم.

عیدی نوبخت به هنرمندان پیشکسوت

نوبخت در ادامه سخنانش به درخواست عباس عظیمی پاسخ مثبت داده و گفت: در روز موالید اسلامی و شیعی یعنی ولادت حضرت رسول (ص) و امام صادق (ع) قرار داریم که مایه افتخار ما مسلمانان و شیعیان است و چه عیدی بهتر از اینکه بتوانیم یک گالری را به شما عزیزان هدیه کنیم. بر همین اساس در زمان اداری دستور اختصاص بودجه مورد نیاز را خواهم داد که اگر پیمانکاری دارید به او بگویید که کارش را تسریع کند و اگر نه، ما پیمانکاری را برای انجام این کار تعیین کنیم تا به سرعت انجام شود.

در ادامه، قطعه شعر خوشنویسی شده توسط یکی از هنرمندان پیشکسوت به مشاور رییس جمهور اعطا شد و سپس در مراسمی نمادین، محمدباقر نوبخت از قربانعلی اجلی، منیژه آرمین، بیژن بیژنی، امیرعلی جوادیان، ناصر جواهرپور و داوود فرشباف رواسانی با لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر کرد. در عین حال تابلویی که لوگوی موسسه هنرمندان پیشکسوت با سبک سوخته نگاری بر روی آن نقش بسته بود از سوی مرتضی نداف به موسسه اهدا شد.

محمد باقر نوبخت در آئین اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت

درخواست طوماری هنرمندان پیشکسوت از معاون رییس جمهور

پس از آن عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت یکبار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و از نگرانی ها و دغداه هنرمندان پیشکسوت در مورد ادغام موسسه هنرمندان پیشکسوت با بنیاد رودکی سخن گفت و افزود: بسیاری از دوستان هنرمند ما از نتیجه ملاقاتی که با آقای نوبخت صورت گرفته و اینکه بحث ادغام موسسه به کجا رسیده است اطلاعی ندارند. امروز به واسطه راهنمایی های ایشان و برای درخواست تغییر ساختار تشکیلاتی موسسه هنرمندان پیشکسوت و ارتقا آن به یک بنیاد ملی و جهت جلوگیری از ادغام در سایر موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  یک طومار با امضای اعضا تهیه کرده‌ایم که آن را تقدیم آقای نوبخت می‌کنیم.

سه وجه تفاوت رفتار با ورزشکاران و هنرمندان در کشور

در ادامه هم امیرعلی جوادیان از عکاسان پیشکسوت در سخنانی گفت: بسیاری از هنرمندان ما در مواجهه بادولتمردان نمی دانند که چه مطالباتی می توانند داشته باشند. من امروز به سه وجه تبعیض بین هنرمندان و ورزشکاران در کشور ما اشاره می کنم که شاید تا به حال به این شکل از سوی کسی مطرح نشده باشد و بارها آن را با افرادی همچون آقای صفار هرندی در زمان صدارتشان مطرح کرده ام اما بدون پاسخ ماند.

وی افزود: اول اینکه، میزان حضور بین المللی هنرمندان قابل مقایسه با حضور ورزشکاران نیست. در حالی که شاهد هستیم اگر در یک رشته ورزشی جایگاه قابل توجهی در جهان نداریم اما برای حضور تیم و یا ورزشکاران مربوطه در رویدادهای مختلف بین المللی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم اما برای حضور هنرمندانی همچون نقاشان، عکاسان و ... چنین تلاشی نمی شود. دوم اینکه، میزان آورده‌های ورزشکاران و هنرمندان قابل مقایسه نیست، به این معنا که اگر ورزشکاری در مسابقه ای به عنوا قهرمانی دست پیدا کند با استقبال و پاداش روبرو می شود اما اگر هنرمندانی در برترین جشنواره‌های جهانی موفقیت کسب کنند، نادیده گرفته می‌شوند. سومین تبعیض، میزان حقوقی است که پس از دوران حرفه‌ای ورزشکاران و در ایام بازنشستگی به آنها تعلق می‌گیرد و هنرمندان چنین حقوقی ندارند.

جوادی در پایان سخنانش گفت: در حالی که هنر زبان جهانی است و با ایجاد ارتباط می توان به دستاوردهای بزرگتری هم رسید. ایران کشور فوق العاده ای است و هنرمندان همچون سکه های آن است که باید قدرشان دانسته شود. امیدوارم آقای نوبخت بتوانند در اصلاح این امور هنرمندان کمکی کنند.

محمد باقر نوبخت در آئین اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت

در پایان این مراسم محمدباقر نوبخت از نمایشگاه بازدید کرده و با هنرمندان حاضر در مورد آثارشان گفتگو کرد.

محمد باقر نوبخت در آئین اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت

این نمایشگاه به مدت یک روز دیگر تمدید شده و تا پایان روز شنبه 25 آبان ماه ادامه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه