English

حمیدی مقدم در گفتگو با خبرگزاری موج اظهار داشت:

سیستمی برای تسریع در کار تولید فیلم های کم هزینه

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مورد جزییات حمایت از تولید ده فیلم کم هزینه توضیحاتی داد.

سیستمی برای تسریع در کار تولید فیلم های کم هزینه

 خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، هفته گذشته حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی از اختصاص سه میلیارد تومان کمک هزینه بلاعوض برای ساخت ده فیلم کم هزینه خبرداد. وی از متقاضیان خواست که برای اطلاع بیشتر و انجام امور مربوطه به سازمان گسترش مستند و تجربی مراجعه کنند.

بر همین اساس  محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار موج در مورد این بودجه حمایتی از فیلم های کم هزینه گفت: فراخوان این حمایت چند روز پیش در سایت مرکز منتشر شده است که البته رییس سازمان سینمایی هم آن را در توئیتی اطلاع رسانی کردند.

حمایت ذیل اولویت های مرکز گسترش

وی در مورد موضوع و ژانر آثار مورد حمایت تصریح کرد: برای این فراخوان بازه زمانی خاصی را تعیین نکرده‌ایم اما این بودجه برای تولید فیلم در سال ۹۸ اختصاص یافته و ما باید از میان درخواست ها، به انتخاب ایده برسیم.

حمیدی مقدم تاکید کرد: ما از ۱۰ فیلمی حمایت مالی خواهیم کرد که منطبق با اولویت های ما باشد. برای اطلاع از اولویت های ما متقاضیان می توانند به شیوه نامه حمایتی مرکز گسترش مستند و تجربی مراجعه کنند و از همان طریق اقدام به ثبت درخواست خود نمایند.

وی در مورد احتمال ارائهایده های مناسب زیادتر از سقف تعیین شده، تصریح کرد: اگر درخواست‌ها به اندازه ای باشد که بیش از آن ده طرح منتخب، طرح و ایده مناسب دیگری به ما ارائه شود آنها را در اولویت تولیدات سال آینده خود قرار خواهیم داد.

مدیرعامل مرکز پایش گسترش با تاکید بر اینکه این فرصت هم برای فیلمسازان جوان که وارد عرصه فیلمسازی حرفه‌ای شده‌اند و هم برای افرادی که علاقه مند به تهیه‌کنندگی اول هستند فراهم شده گفت: در صورت درخواست چنین افرادی، مرکز گسترش علمی و تهیه کننده اصلی فیلم برای دریافت پروانه ساخت خواهد بود و برای انجام پروژه، یک مجری طرح انتخاب می شود. در صورتی که با توجه به رزومه ارائه شده افراد متقاضی، مرکز تشخیص دهد که می توانند در قالب مجری طرح و یا تهیه کننده با پروژه ای همکاری داشته باشند، در این چارت قرار خواهند گرفت.

حمیدی مقدم در مورد مالکیت اثر تأکید کرد: براساس این طرح حمایتی، سازمان امور سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در قبال حمایت انجام شده ای چون ادعای مالکیت ای بر محصولات ندارد و تمامی متقاضیانی که تحت حمایت این قرار می‌گیرند مبلغ ۳ میلیارد ریال به عنوان پیش خرید حقوق نمایش خانگی و وی او دی پرداخت می‌شود که در صورت بازخرید این حقوق، صاحب اثر می تواند امتیاز نمایش خانگی را نیز در اختیار داشته باشد.

ترکیب شورای بررسی ایده ها

وی در مورد ترکیب بررسی کنندگان ایده های ارسالی گفت: همانطور که در فراخوان ذکر شده، شورای ویژه‌ای در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکیل می شود، شامل نمایندگانی از مرکز گسترش، اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی خواهد بود.

حمیدی مقدم افزود: در واقع این سیستمی است برای تسریع کار برخی از فیلمسازانی که دچار مشکل در دریافت پروانه ساخت هستند تا به کمک مرکز مستند و تجربی به عنوان تهیه کننده، ساخت آثارشان به جریان بیفتد.

مدیرعامل مرکز گسترش در مورد انواع حمایت های این مرکز از ساخت آثار اظهار کرد: با شکل گیری این طرح می توان گفت من بعد مرکز در حوزه فیلم های سینمایی داستانی دو گروه حمایتی متفاوت دارد. یکی فیلم های تجربی هستند که در واقع سهم مالکانه در آنها دارد و درصد بالایی از حمایت به آنها تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: گروه دیگر، فیلم های کم هزینه و خلاق هستند که به هر یک از این آثار مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تعلق می گیرد که می توانند در حوزه های مختلف فیلم هنری و یا پروژه هایی که می خواهند زودتر و با بودجه کم به نتیجه برسند، باشند. در این نوع حمایت که دومین بسته حمایتی مرکز محسوب می شود، سهم مالکانه ای نخواهیم داشت.

این بسته حمایتی شامل انیمیشن نمی شود 

حمیدی مقدم تصریح کرد: انیمیشن در زمره این گروه حمایتی قرار نمی‌گیرد چراکه اصولاً انیمیشن کاری پرهزینه تلقی می‌شود و اصولاً در حوزه متفاوت و معاونت انیمیشن مرکز بررسی می شود. گرچه ما در آنجا بر روی دو گونه انیمیشن کوتاه و سینمایی کار می کنیم اما این دو بسته حمایتی صرفا مختص فیلم های بلند سینمایی است.

مدیرعامل مرکز گسترش افزود: حوزه فیلم انیمیشن مانند فیلم مستند معاونت مستقل و شورای مختص به خود را دارد و ما همانطور که اعلام کردیم امسال از تولید فیلم انیمیشن بلند سینمایی حمایت می کنیم که تاکنون یکی از آنها مشخص شده و در مرحله ایده و طرح و گپ و گفت قرار دارد و در حوزه فیلم انیمیشن کوتاه هم شورای انیمیشن فعال است فکر می‌کنم تا کنون در حال تولید بیش از ۲۰ انیمیشن کوتاه هستیم که به تدریج بر تعداد آنها افزوده خواهد شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه