رئیس مؤسسه غدیرشناسی بر لزوم تدبیر برای توانمندسازی عموم مردم در پاسخگویی استدلالی در مورد امامت و ولایت برای مقابله با ویروس سوالات و شبهات تاکید کرد.

آیت الله سعید شاه آبادی رییس موسسه غدیر شناسی در مورد لزوم شناخت غدیر و معنا و جایگاه این رویداد به خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری موج گفت: غدیر نمادی از مفهوم بلند امامت و ولایت است. بروز ظهور این مفهوم در هجدهم ذی حجه سال دهم هجری است. رویدادی که در طی یک برنامه سه روزه (از هجدهم تا بیستم ذی حجه) رخ داد و در آن پیامبر(ص) در کنار برکه ای همراه با جمعیت بسیار زیادی که در تاریخ در حدود 120 هزار نفر ذکر شده است، توقف کردند و موضوع ولایت حضرت امیرالمومنین مطرح شد. بنابراین موضوع غدیر شناسی در واقع امام شناسی و ولایت شناسی است نه اینکه لزوما به شناخت آن برکه و ویژگی های آن و مسائلی مانند حجم آب و یا موقعیت جغرافیایی آن اشاره داشته باشد.

* غدیر مهمترین تاکید پیامبر بر مسئله امامت و ولایت بود نه اولین آن

این کارشناس دینی افزود: بحث امامت و ولایت از مباحث مهم اسلام است. آن قدر اهمیت دارد که پیامبر گرامی اسلام، از آغازین لحظات بعثتشان تا آخرین لحظات حیات مبارکشان، به موضوع ولایت امیرالمومنین و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)تاکید داشتند و در روز هجدهم ذی حجه بهترین بروز این تاکید پیامبر بر امامت بود نه اولین بار؛ در واقع غدیر اولین بار نبوده بلکه مهمترین باری بوده که پیامبر بحث امامت و ولایت را مطرح کردند.

آیت الله شاه آبادی تاکید کرد: مردممان باید جایگاه امامت را در دین اسلام و اینکه در کجای آن قرار دارد را بدانند؛ مثلا بدانند که جزو اصول دین، اصول مذهب یا فروع دین است؟ عید غدیر و امامت چه هست که پیامبر به خاطر آن مردمی که اعمالشان را در مکه انجام داده بودند و تعجیل در رسیدن به منزل داشتند در کنار برکه غدیر نگه می دارد و دستور می دهد که صبر کنند تا جلو رفته ها برگردند و آنهایی که نرسیده اند برسند، در حالی که گرما آنقدر زیاد بود که افراد چادر یا ابای خود را به نحوی می گرفتند که نه پایین بدنشان بسوزد و نه سرشان و حتی سهمیه بندی می کردند که به نوبت زیر شکم شتر بروند و کمی سایه بگیرند! با این اوصاف چرا باید پیامبر این جمعیت  زیاد را سه روز در این محل نگه دارند؟ آیا چنین فضایی استراحت گاه است و آیا در طول روزهای گرم یک کاروان را بیش دو سه ساعت برای استراحت متوقف می کنند؟

وی افزود: نکته بعدی این است که پیامبر موضوع امامت را آن چنان با اهمیت در غدیر مطرح می کنند که نه تنها در این مورد، خطبه ای طولانی را بیان کردند و بلندترین خطبه خود در طول دوران بعثت را در آنجا ایراد کردند بلکه در آخر خطبه جملاتی را بیان می کنند و از مردم می خواهند که آن جملات را شعار گونه تکرار کنند. اگر خطبه غدیر را به دقت مطالعه کنیم می بینیم که کاری را که مجریان برنامه های راهپیمایی انجام می دهند و جمله ای را می گویند و مردم تکرارش می کنند، شخص پیامبر خودشان در پایان این خطبه چنین کاری را انجام داده اند و این مراسم یک سخنرانی صرف نبوده بلکه پیمان گرفتن بوده است. تازه به این هم پیامبر بسنده نکردند و مردم را سه روز نگه داشتند تا مردم گروه گروه در خیمه پیامبر حضور پیدا کردند و با ایشان بر مطلبی که در خطبه و سخنرانیشان بیان شد، بیعت کردند و پس از آن هم هر گروهی جداگانه به چادر امیرالمومنین رفته اند و با خطاب خاصی به ایشان گفته اند "السلام علیک یا امیرالمومنین" و نمی گویند السلام علیک یا علی بن ابی طالب! 

* ماجرای بیعت گرفتن خلاقانه پیامبر از زنان در غدیر

رییس موسسه غدیر شناسی ادامه داد: در غدیرخم، کار قشنگ و هنرمندانه ای برای بیعت گرفتن از خانمها صورت پذیرفته؛ در حالی که در آن زمان زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی جایگاهی نداشته اند. مگر چقدر از دوران جاهلیت و زمانی که مردان دخترانشان را از خجالت زنده به گور می کردند، فاصله گرفته شده بوده است؟ پیامبر در آن زما ن ظرف آبی را زیر پرده ای قرار می دهند و خانمه از یکسو دستشان را در آب قرار می دهند و پیامبر هم از طرف دیگر؛ و آن زمان همه و حتی کسانی که بعدها از بنیانگذاران ثقیفه شدند، برای تبریک گویی آمدند بَخْ‌ بَخْ‌ لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة (تبریک، تبریک (مبارک، مبارک) امروز شما مولا و سرور من و هر مرد مومن و زن مومنه‌ای شده‌اید). که این کارها و اتفاقات در تاریخ ثبت شده است و نشان دهنده اهمیت یک واقعه است.

* ماجرای حارث فهری و سنگ عذاب

وی ادامه داد: یا ماجرای «حارث فهری» که خدمت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم آمد و عرض کرد این جوان اشاره به علی علیه‌السّلام را به جانشینی خود منصوب کردی، و گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه، آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا؟! پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست من هیچ حرفی را بدون خداوند بر زبان نمی آورم. بعد حارث فرهی از روی لجاجت و کنجکاوی روی بر گفت: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا این اولین آیه سوره معارج «آیه عذاب واقع» می‌گوید: (سال سائل بعذاب واقع)؛ «تقاضا کننده‌ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! نازل گشت. این استعجال در عذاب در کتب تاریخی موثق و معتبر ثبت شده است.

* دشمن متوجه اهمیت تفکر ولایی و نقطه ضعف ما شده

وی تصریح کرد: به هرحال ما جایگاه تاریخی ولایت را باید بدانیم و پاسخگوی شبهاتی که در حوزه ولایت وارد می شود باشیم. در حال حاضر دشمن شبهه افکنی می کند و سوالات متعدد و مختلفی را مقابل جوان ما می گذارد و ما از اردوگاه ولایت تلفات انبوهی از همین طریق می دهیم که نظام اسلامی ما باید تدبیری بیندیشد و برای توانمند سازی مردم نسبت به پاسخگویی شبهات و دفاع عالمانه و استدلالی از مکتب ولایت برنامه ریزی کند.

* باید جامعه را در مقابل شبهات واکسینه کنیم

آیت الله شاه آبادی تاکید کرد: ما باید جامعه را واکسینه کنیم. همانطور که مسئولان بهداشت و سلامت با بروز یک ویروس برای واکسینه کردن مردم تدابیر زیادی می اندیشند تا از ابتلا آنها جلوگیری می کنند و این تدبیر پیش از ابتلا مردم است. آیا ما در این سالها ویروس شبهه افکنی را در مورد موضوع ولایت را نمی بینیم؟ آیا مردم ما می دانند که در این چهل سال پس از انقلاب و استقرار حکومت علوی در کشور ما، مجموع کُتُبی که علیه مکتب ولایت منتشر شده است، حدود ده برابر کتابهایی است که در این چهارده قرن گذشته در این مینه منتشر شده است؟

* افزایش ده برابری کتب شبهه ناک نسبت به چهارده قرن گذشته در چهل سال بعد از انقلاب

رییس موسسه غدیر شناسی ادامه داد: پیام این حرف این است که دشمنان دین، مکتب ولایت و معنویت متوجه شده اند که از چه ناحیه ای آسیب دیده اند و اگر انقلاب اسلامی ایران با دست خالی در مقابل مسلح ترین و مجهز ترین حکومت طاغوت منطقه و ژاندارم خلیج فارس پیروز شد، به برکت تفکر ولایی بود که امام راحل مردم را به صحنه آورد و مردم بدون داشتن یک اسلحه شاه را که بزرگترین قدرت دست نشانده امریکا در منطقه بود را در ظرف مدت بسیار کوتاهی به ورطه سقوط کشاندند و از کشور بیرون راندند. این نشانه قدرت ولایت است و همین قدرت، در عرصه هشت سال دفاع مقدس خودنمایی کرد. در حالی که 80 کشور جهان مستقیما با ما وارد جنگ شدند و نا برابرترین جنگ را بر ملت ما تجمیل کردن، مردم با همین تفکر ولایی متاثر ار اباعبدالله الحسین (ع) ایستادگی کردند و دشمن را با ذلت و خفت از خاک کشور بیرون کرده واجازه ندادند که یک وجب از این خاک، در اختیار دشمن بماند در حالیکه در تمام جنگ های گذشته کشور ایران هم عزت خودش را می داد و هم خاک خودش را، ایران چند صد سال قبل حدود سه برابر ایران فعلی است؛ اما جنگی که در ابتدای انقلاب و در حالی که هنوز حکومت به طور کامل مستقر نشده بود و سپاه ما هنوز عده و عُده این روزها را نداشت، به ما تحمیل شد، این قدرت ولایت بود که پیروزی مکتب ولایت و جمهوری اسلامی را مستقر کرد.

این کارشناس دینی افزود: هکذا در جریان فتنه هشتاد و هشت هم اینگونه بود. مگر این جریان فتنه و کودتاهای رنگین و مخملین برای اولین بار به ایران آمد؟ خیر، اینها در ابتدا در کشورهای دیگری امتحان خودش را پس داد و بعد به ایران آمد. چه چیزی در محاسبات برنامه ریزان این کودتاهای مخملین در ایران ما دیده نشده بود؟ آنها امیر المومنین، امام حسین و اهل بیت (ع) و تفکر ولایی ما را ندیده بودند.

* ضعف توانمندی فرهیختگان جامعه در دفاع استدلالی

رییس موسسه غدیر شناسی در ادامه اظهار داشت: خلاصه اینکه دشمن متوجه شده است که چه چیزی مانعش هست و ما نقطه آسیب پذیر نظاممان، همین ضعف توانمندی فرهیختگان جامعه در دفاع استدلالی از است.

وی در مورد هدف و کارویژه موسسه غدیر شناسی گفت: این موسسه متکفل برگزاری دوره های آموزشی و معرفتی برای عموم مردم شامل دانشجویان، معلمین کارمندان ادارات، زنان خانه دار و... این قضیه است.

آیت الله سعید شاه آبادی در پایان تاکید کرد: هر کسی که علاقمند است بتواند از مکتب ولایت دفاع کند، باید بداند که الان دفاع از مکتب ولایت با توانمندی در پاسخگویی ایجاد می شود.