English

انتقادات تند سیروس الوند از فضای سینما در جشن عکاسان سینما

سیروس الوند در پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران با مخاطب قرار دادن وزیر ارشاد، از فضای حاکم بر سینمای ایران به تندی انتقاد کرد.

انتقادات تند سیروس الوند از فضای سینما در جشن عکاسان سینما

به گزارش خبرنگار سینما یی خبرگزاری موج، پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران با حضور جمعی از عکاسان سینما و سینماگران از جمله تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران و مدیران تولید در مرکز همایش های رایزن در شامگاه پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که بخش اصلی آن با تاخیر نسبتا زیادی آغاز شد، پس از خواندن سرود ملی و آیاتی چند از قرآن مجید، کلیپی با موضوع مروری بر چهار جشن گذشته پخش شد. 

اجرای این مراسم همانطور که پیش از این اعلام شده بود، به عهده احسان کرمی بود.

پس از آن علی نیک رفتار رییس انجمن عکاسان و دبیر این دوره جشن گفت: نگاه ما در این جشن و صنف عکاسان سینمای ایران ایجاد وفاق و حفظ شأن 

تلاش ما بر این است که عکاسان فعال سینمای ایران که عضو انجمن نیستند در صورت تمایلشان، به عضویت این انجمن درآید.

* مهمترین وظیفه عکس تبلیغات و یک سند تاریخی است

وی در بخشی از سخنانش همچنین از آغاز تلاش برای بین المللی کردن مسابقات عکس سینما خبر داد.

نیک رفتار در عین حال، از تجهیز شدن عکاسان سینما با دوربین ها و تجهیزات جدید که به کمک محمدحسین فرج مدیر کل دفتر توسعه تجهیزات سینمایی نیز خبر داد.

در ادامه با حضور همایون ارشادی و همایون اسدی از کتاب آثار منتخب این دوره جشن رونمایی شد.

همایون ارشادی گفت: به نظر من باید حتما این کتاب منتشر و برای فروش عرضه شود تا هم کلیه آثار را به یادگار در خانه داشته باشیم و هم درآمدش برای امورات انجمن صرف شود.

در ادامه با پخش کلیپی از سیروس الوند مراسم تقدیر از این سینماگر پیشکسوت که توجه ویژه ای به عکس های سینمایی دارد انجام شد. در این کلیپ سیروس الوند، همایون اسعدیان و فاطمه معتمد آریا نکاتی را بیان کرده بودند.

خسرو دهقان و مرتضی شایسته با حضور بر روی سن لوح تقدیر و هدایایی را به الوند اهدا کردند. در این بخش شایسته گفت: خیلی خوشحالم که افتخار تقدیر از یکی از محترم‌ترین سینماگرانی که در طول دوران فعالیت حرفه ای خود دیده ام را در این شب دارم و به دوستی با ایشان تا آخر عمر افتخار می کنم. 

سیروس الوند هم گفت: صنف عکاسان محترم و مهجورند. عکس کارت ملی فیلم است. همانطور که وقتی به فیلمی مانند خانه دوست کجاست فکر می کنید یک عکس به یادتان می آید. همه می دانند که من عشق عکسم.

وی در ادامه سخنانش گفت: همه می دانیم سینما حال خوبی ندارد. در چهل سال گذشته سینما این همه خودی و غیرخودی نداشته است. این چه وضعیتی است و این همه سوء استفاده سابقه نداشته که ده میلیارد تومان می گیرند و همان ابتدا سه میلیاردش را می خورند و با هفت میلیارد باقی مانده اش فیلم می سازند و برایشان هم مهم نیست که این فیلم می فروشد یا نه!

آقای صالحی که وزیر هستید و چندی پیش برای تسلیت گفتن مرگ برادرم لطف کردید و به منزل من آمدید، آیا می دانید که چه اتفاقاتی در سینما می افتد و سینماگران چگونه زندگی می کنند؟ آنها چیزی ندارند اما یک چیز دارند که حتی دولتمردان هم به آن غبطه می خورند و آن هم مردم است. هنرمندان مردم را دارند.

من نمی خواهم فضای جشن را به  گله بگذارنم اما ما به سینما نیامده ایم که پولدار شویم بلکه آمده ایم تا حرفمان را بزنیم.

پس از آن کلیپی از حسین ملکی عکاس سینمایی پیشکسوت پخش شد و با حضور محمدعلی سجادی کارگردان، رضا مهاجر عکاس پیشکسوت و اردشیر شلیله مستند ساز از این هنرمند تقدیر شد.  

در این بخش سجادی گفت: حسین ملکی از آن دست افرادی است که فرزند زحمت و خیلی به درد بخور است. همه کاری کرده و بی جهت نیست که به او می گویند حسین آرتیست. من هفت فیلم با او کار کرده ام و در اولین فیلم با روحیه با نشاط و پرانرژی او برخورد کرده ام.

این کارگردان افزود: به نظر من او قدر کارهایی را که مرده ندیده شاید به این دلیل که عینک نمی زند و قیافه این که کتاب خوانده نمی گیرد. ما نباید چنین افرادی که زحمت زیادی در سینما می کشند زیاد داریم و نباید تنها به چند اسم خاص بسنده کنیم.

حسین ملکی هم گفت: من از سیزده سالگی وارد سینما شده ام. شصت و دوسال است که در سینما هستم و یک میلیون و چهارصد هزار تومان هم حقوق می گیرم و خدا رو شکر راضی هم هستم!!

اولین عکس هایی که گرفتم برای تئاتر نادر پسر محتشم بود که در آن نصرت الله محتشم، پرویز بهرام، ژاله علو و حدود سی هنرمند دیگر حضور داشتند. این هنرمندان عکس های من را به سینماگران نشان دادند و از آن طریق وارد سینما شدم.

در ادامه از نمایندگان برخی از اصناف تقدیر شد. برای این امر کاظمی معاون شهردار تهران افسانه چهره آزاد و شاهرخ فروتنیان به روی سن آمدند و از سیمین معتمدآریا به نمایندگی از صنف بازیگران، منصوری از انجمن مدیران تولید و وحید موساییان از انجمن کارگردانان تقدیر کردند.

معتمد آریا در این بخش گفت: قصد سخنرانی نداشتم اما تفاهم با انجمن های دیگر خانه سینما بدعت خوبی است که انجمن عکاسان گذاشته و ما باید آن را با جان و دل بپذیریم و به یکدیگر برای ارتقای سینما تکیه کنیم.

پس از آن از حامیان این جشن تقدیر شد.

در ادامه برای معرفی عکاس سال، همایون اسعدیان، امیر عابدی، مسعود رایگان، گوهر خیراندیش، مجید خمسه و جواد جلالی به روی سن آمدند و به دعوت مجری، در این لحظه بهنوش طباطبایی پشت تریبون آمد و امید صالحی را برای عکاسی فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد به عنوان عکاس برتر این دوره معرفی کرد.

در انتهای این مراسم پس از تقدیر از محمد نیکبخت به عنوان فردی که زحمت بسیاری در فضای سینمای ایران می کشد،  هنرمندان حاضر یک عکس یادگاری گرفتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سعید حسینی

    دمش گرم...فکر کنم منظورش سازندگان فیلم تختی بوده

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه