بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه الان با این مشکل روبرو هستیم که کارها خیلی به یکدیگر شبیه و تکراری هستند، وقتی کار خوبی ساخته شود، می بینم و لذت می برم اما از کارهای تکراری چه برای دیدن و چه برای بازی کردن بیزارم.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری موج، احمد نجفی از جمله بازیگران محبوبی است که در سال 1327 در خرمشهر به دنیا آمد. شاید به دنیا آمدنش در این شهر باعث شده است تا به گفته خودش به بچه های جنگ و خرمشهر علاقه خاصی داشته باشد. وی تاکنون در کارهای متعددی حضور داشته است که از آن جمله می توان به فیلم هایی مانند من یک ایرانی ام، دوازده صندلی، خاک و آتش، یک مرد یک شهر، مسیح، صدای سخن عشق، هتل کارتن، بالاتر از خطر، آخرین بندر، پایان نامه، شور شیرین، دندان مار، تجارت، گروهبان، سگ کشی، شوریده و... اشاره کرد.

نجفی در مجموعه های تلویزیونی ای همچون کارآگاه علوی، ولایت عشق، جزیره ای در خشکی، یک میهمان، پرده عشق، چهل سرباز، معمای شاه ، بشارت منجی، پدرخوانده، گارد ساحلی و... نیز جلوی دوربین رفته است. نمی توان از احمد نجفی حرف زد و از اجرای پر حرارتش در برنامه صندلی داغ سخن به میان نیاورد.

اگر چه نجفی در کارهای متنوعی حضور داشته است اما شاید بتوان محبوبیتش را مدیون شخصیت کارآگاه علوی دانست. وی در سریالی به همین نام، ایفاگر نقش یک کارآگاه مهربان و خوش برخورد بود که در یادها همچنان باقی مانده است. این سریال هم اکنون از کانال آی فیلم ۲ در حال پخش است. به همین بهانه با احمد نجفی مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

به نظرتان چرا سریال «کارآگاه علوی» تا این اندازه ماندگار شد؟

شاید به این دلیل که کارآگاه خوب و مهربانی بود (با خنده). از شوخی که بگذریم، یک سریال چند وجه باید داشته باشد تا در میان تماشاچیان جا بیفتد. اولین موضوع قصه و پرداخت آن است. در مرحله بعد بازیگران اهمیت دارند که می توانند کمک موثری در ایفای نقش و باورپذیری آن داشته باشند. کارآگاه علوی در شرایط مساعدی ساخته شد و با توجه به اینکه جای چنین نگاه متفاوتی به قصه ها خالی بود، سریالی ابتکاری از آب درآمد. مجموعه ای ساخته شد که تا آن زمان مثل آن را نداشتیم. ما هنوز هم سریال کارآگاهی خوبی نداریم. اینکه این سریال تا حد زیادی ریشه در واقعیات داشت، باعث شد که دیده شود.

چقدر به ژانر پلیسی علاقه دارید؟

ژانر پلیسی از جمله ژانرهای موفق در جهان است و ژانر معمولی‌ای نیست. شما در این ژانر عاطفه، مشکلات اجتماعی، اکت و... را به صورت همزمان می بینید. اگر کارهای پلیسی خوبی ساخته شوند، حتماً مورد استقبال قرار می گیرند، چون ژانر جذابی است. ما حتی پلیسی سیاسی، پلیسی ضداطلاعاتی و... نیز داریم که در حوزه کارآگاهی جا می گیرند. شاید اسم این کارها با یکدیگر تفاوت داشته باشد، اما ماهیت همه کارآگاهی و کشف یک رمز و راز و جلوگیری از ارتکاب خلاف است. به عبارت دیگر، این طور نیست که سریال های پلیسی فقط به خاطر اینکه اکشن هستند، جذاب باشند. در حال حاضر، مجموعه های کارآگاهی خوبی در دنیا ساخته می شود. اگر قصه پلیسی خوب و بدون تبلیغاتی داشته باشیم و خودش منظورش را برساند، می توان کارهای خوبی ساخت. این نوع از کارها کنجکاوی خود من را خیلی بالا می برد و این جنس فیلم و سریال ها را دوست دارم.

احمد نجفی - کارآگاه علوی

بازی در سریال کارآگاه علوی چه جذابیت ها و چالش هایی برای شما به عنوان یک بازیگر داشت؟

در مورد سریال کارآگاه علوی باید بگویم که در آن زمان ما بدون تجربه پیشین کار می کردیم. به عبارت دیگر، ما بدون اینکه تجربه‌ای در زمینه سریال های پلیسی و کارآگاهی داشته باشیم وارد این حوزه شدیم. در ابتدا درباره عکس العمل مردم اطلاعات نداشتیم. شب ها که به خانه می آمدم درباره این شخصیت فکر می کردم. راستش را بگویم در ابتدا تصور کردم که این کار زیاد مرا تحت تأثیر قرار نداده است. به همین دلیل سعی کردم آرام آرام بدون اینکه به کسی بربخورد، مقداری نقش را تغییر دهم تا بیشتر جلب توجه کند و مردم به این شخصیت نزدیک تر شوند. تلاش کردم شخصیت طوری باشد که یک پلیس خشک نباشد و بیشتر فردی را به نمایش بگذارد که پلیس است اما عاطفه دارد و در عین حال به کشف جرائم کمک می کند. ما متأسفانه پیشینه یا داستانی از کارآگاهان نداریم. کارآگاه علوی هم بر اساس زندگی کارآگاهی ساخته شد که یک مترجم بود و از روی بیکاری وارد قسمت های دیگری از قوه قضائیه می شد. داستان کوتاهی وجود داشت که نوشته خودش بود و اندک اندک افراد به این فکر افتادند که از روی این نوشته ها سریالی بسازند. منظورم این است که وقتی درباره چیزی فکری نداریم، آمادگی ساخت آن را هم پیدا نمی کنیم. به همین دلیل کار کردن در این سریال کمی مشکل بود. البته به یاد داشته باشید که ما داریم درباره چندین سال قبل حرف می زنیم. اصولاً ما در تاریخ نویسی همزمان کمی تنبل هستیم. به همین دلیل تصور شخصیتی مانند کارآگاه علوی و اینکه چطور باید باشد، برای افراد سخت بود.

نقشی هست که خودتان ایفا کرده و به صورت خاصی دوستش داشته باشید؟

بله، نقش هایم را در دو فیلم سینمایی و چند سریال تلویزیونی دوست دارم و از آن ها راضی هستم. یکی از آن نقش ها همین کارآگاه علوی است که با همه نقایصش دوستش دارم. دلیلش این است که مردم آن را پذیرفتند و معلوم می شود که کار خوبی انجام شده است. هنوز برخی مرا با نام کارآگاه علوی می شناسند و این یعنی موفقیت کار. نقشی که در فیلم «دندان مار» برعهده داشتم را هم به دلیل حساسیت هایم نسبت به بچه های جنگ و خرمشهر دوست دارم. نقشم در فیلم «توفان شن» نیز خاص بود. در این کار باید به یک افسر خارجی آمریکایی نزدیک می شدیم. در کارهایی به کارگردانی رسول ملاقلی پور و بهرام بیضایی هم حضور داشتم که چون می دانم برای نقش هایم زحمت کشیده ام، دوستشان دارم. وقتی حضورت خوب باشد حتماً کار موفق می شود و راضی خواهی بود.

برای انتخاب یک نقش چه معیارهایی برایتان مهم است؟

بکر بودن قصه برایم اهمیت زیادی دارد. مهم است که قصه تکراری نباشد. متأسفانه الان با این مشکل روبرو هستیم که کارها خیلی به یکدیگر شبیه و تکراری هستند. طراحی بد لباس، دیالوگ های تکراری و این طور مسائل مرا اذیت می کند. وقتی کار خوبی ساخته شود، می بینم و لذت می برم اما از کارهای تکراری چه برای دیدن و چه برای بازی کردن بیزارم.

متأسفانه برخی از کارگردان ها با تصور اینکه مثلاً این بازیگر جوان است و می توان از شور و حرارتش استفاده کرد، به داد و بیداد و اکت های بی مورد در کارهایشان روی می آورند که به نظر من جذاب نیست. گاهی به من کارهایی پیشنهاد می شود که چهار جلد 200 برگی است، اما ارزشی ندارد. سوال این است که این کارها چه چیزی به من می دهند که بخواهم آن را به تماشاچی منتقل کنم. وقتی کاری مرا جذب نمی کند، حتماً برای تماشاگر هم جذاب نیست. بعد از قصه، کارگردان و تهیه کننده اهمیت دارند. باید ببینم آیا آنها این دانش را دارند که پشتوانه ای برای ساخت داستان باشد. برایم فرقی نمی کند که کارها سینمایی باشند یا تلویزیونی وقتی قصه سرسری باشد، آن را رد می کنم. الان در برخی از کارها از بازیگران ضعیف استفاده می کنند تا بودجه کاهش پیدا کند. برخی قصه ها به خوبی کارشناسی نشده اند و مجوز می گیرند. این مسائل باید کنار گذاشته شود. الان ما در دنیای پویایی زندگی می کنیم که در آن اینترنت و فضای مجازی وجود دارد، بنابراین باید تلاش زیادی بکنیم تا مورد قبول تماشاگران باشیم. البته برخی کارهای خوب ساخته می شود، مثلاً  سریال «گاندو» کار خوبی بود، چون از همین فضای مجازی استفاده خوبی کرده بودند. بازی جوان ها در این سریال خوب بود، البته بعضی دیالوگ های شعاری هم در آن وجود داشت. مهران مدیری و تیمشان نیز کارهای خوبی در زمینه طنز می ساختند. نوع تفکرش خوب بود و از چیزهای دم دستی کار خوبی در می آورد.

الان مشغول چه کاری هستید؟

برای نگارش یک قصه با فیلمنامه نویسی همکاری می کنم. این کار برای سینما است اما درباره جزئیاتش نمی خواهم توضیحی بدهم تا کار تکمیل شود.