گرچه پردیس سینما گالری ملت دارای پارکینگ و فودکورت شده و بزودی 600 صندلی بر ظرفیت سینمایی اش اضافه می شود اما به نظر می رسد که دیگر توان میزبانی جشنواره های بزرگ سینمایی کشور را نداشته باشد که این مسئله سوالات مهمی را با خود به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، پیش از برگزاری هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر، هاشم میرازخانی خبر از افزایش تعداد سالنها و صندلی های سینمایی پردیس سینما گالری ملت داد. از سویی دیگر، همزمان با آغاز این جشنواره فودکورت این پردیس سینمایی و همینطور پارکینگ بزرگی با گنجایش 1200 خودرو در جوار این بنای فرهنگی هنری افتتاح شد.

حال سوال اینجا است که با افزایش این امکانات و به قولی توسعه کمی و کیفی آنها در این پردیس، آیا این مکان به محل مناسب تری برای میزبانی جشنواره های بزرگی همچون جشنواره فیلم فجر ، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم مقاومت و مانند آن تبدیل شده است؟ و به تبع آن، آیا اهالی رسانه به هنگام برگزاری این رویدادهای هنری و فرهنگی با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم خواهند کرد یا خیر؟

به نظر می رسد که هاشم میرزاخانی، مدیرعامل جدید موسسه تصویر شهر، که در چندماه گذشته، خود مدیریت پردیس سینمایی ملت را هم به عهده گرفته است، ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان دائمی سینما را در اولویت قرار داده است که این امر قطعا در نهایت به نفع صنعت سینما است؛ چرا که اگر پردیس سینمایی بزرگ و مجهزی با داشتن فضای مناسب نمایش، پارک خودرو و پذیرایی بتواند میزبان مناسبی برای علاقمندان سینما باشد؛ همانند نمونه های معدودِ مشابه خود در سطح کلانشهر تهران، می تواند تاثیر به سزایی در رونق گیشه انواع فیلم با سطوح متفاوتی از تعداد مخاطب، داشته باشد.

طبیعی است که شنیدن ظرفیتی بیست و پنج تا سی نفره برای یک سالن سینما کمی تعجب برانگیز باشد اما می دانیم که در واقعیت این روزها، گاهی پر کردن همین تعداد صندلی برای برخی از فیلم ها به سختی انجام می شود و در نتیجه، هزینه های اکران و نارضایتی سینمادارانی که باید بتوانند هزینه های سالن داری را از محل فروش آثار تامین کنند، مانع بزرگی بر سر راه اکران آنها خواهد بود. بنابراین در این شرایط حتما هر کسی تایید می کند که اتخاذ چنین تصمیمی می تواند هم کمک بزرگی به اکران فیلم های کم مخاطب تر باشد و تولید کنندگان و علاقمندان این آثار را خشنود سازد؛ و در عین حال، این امکان را می دهد که با مجتمعی سینمایی (Complex) روبرو باشیم که به قول معروف جنسش جور است.

اما سوال اینجا است که آیا در این میان، کسی به فکر کاخ جشنواره یا به عبارتی صحیح تر، سینمای رسانه جشنواره های مهم نامبرده شده در ابتدای متن هم بوده است؟ و اصولا چرا باید چنین سوالی را مطرح کرد؟ برای پاسخ به این سوال کافی است که به مجموع بخش ها و فعالیت هایی که طی مدت یک هفته تا ده روزه جشنواره های مذکور رخ می دهد نگاهی بیندازیم. برپایی نشست های پرسش و پاسخ، استقرار غرفه های مختلف برای رسانه های پرتعداد این روزها (بویژه آن دسته از رسانه هایی که از فضای غرفه خود به عنوان استودیوی ضبط و یا پخش زنده برنامه استفاده می کنند)، فضای استقرار بخش های مختلف ستادی از قبیل بخش ستاد جشنواره، روابط عمومی، مهمانان ویژه (VIP)، کارگاه های آموزشی (Workshop) و فرش قرمز و فوتوکال و ... عموم اینها تا پیش از این، در فضاهایی استقرار می یافته که امروز در اشغال طرح های توسعه ای میرزاخانی قرار گرفته و به سالن سینما یا غذاخوری تغییر کاربری داده اند. در واقع دیگر فضای آزاد چندانی برای استفاده های جنبی جشنواره ها وجود ندارند و همین امر، ممکن است در تغییر تصمیم دبیران جشنواره ها برای انتخاب مجدد پردیس سینمایی ملت، که اتفاقا اضافه شدن امکانی همچون پارکینگی بزرگ و مناسب شرایطش را ارتقاء هم داده، موثر بوده و این مکان را برای میزبانی جشنواره شان انتخاب نکنند.

در عین حال سالن های نسبتا کوچکی که به این مجموعه اضافه شده اند در طول برگزاری یک جشنواره مهم مانند فجر به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهند بود؛ چرا که این جشنواره، در ازای هر سانس نمایش با تهیه کنندگان وارد قرارداد می شود و اگر هر سانس با صدها تماشاگر سر شود، یا تنها چند ده مخاطب را بهرمند سازد، هزینه اکران باید پرداخت شود.

تجربه دوره ای گذشته ثابت کرده که در جشنواره مهم و با سابقه فیلم کوتاه هم انبوه مخاطب وجود دارد که سالنهایی با ظرفیت پایین، برای علاقمندان و متقاضیانی که با یک سالن کم ظرفیت و پُر، روبرو می شوند، خود به معضلی تبدیل خواهند شد و مدیریتِ احساسات آنها انرژی مضاعفی را به خود اختصاص خواهد داد.

*هنوز برای جشنواره فجر تصمیمی نگرفته ایم

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که دو سال گذشته هم این سمت را به عهده داشته و پردیس گالری سینما ملت را هم به عنوان سینمای رسانه های این رویداد انتخاب کرده بود در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من هنوز از پردیس ملت با شرایط تازه اش بازدید نکرده ام و نمی توانم به طور قطعی نظرم را اعلام کنم.

ابراهیم داروغه زاده

 

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر و مسئول سینمای رسانه  در دو دوره سی و ششم و سی و هفتم که در طول برگزاری هفتمین جشنواره فیلم شهر هم بازدیدهایی از این مجموعه داشت، در پاسخ به این سوال گفت: صحبت درباره این موضوع از حساسیت خاصی برخوردار است، چرا که هنوز بررسی ها و تصمیم گیری در مورد محل اسقرار سینمای رسانه در دست انجام و همه گزینه ها روی میز است. ضمن اینکه عملیات تغییرات فضای پردیس ملت به طور کامل انجام نشده تا بتوان در مورد بودن یا نبودن آن یک نظر قطعی داد.

وی افزود: اما به هر حال به عنوان فردی که در دوسال گذشته مسئولیت سینمای رسانه و جانمایی بخش های مختلف آن را در جشنواره فیلم فجر داشتم، معتقدم که یکی از مهمترین ویژگی های پردیس ملت فضاهای جانبی بود که در اختیار جشنواره قرار می داد. در اضافه شدن امکانات جدید به این مجموعه، فضاهایی که تحت عنوان غرفه در اختیار رسانه های دیداری، شنیداری و اینترنتی قرار می دادیم به فودکورت مجموعه اختصاص یافته و با محدودیت مواجه شده است. ضمن اینکه فضاهایی که به بخش های ستادی اختصاص می یافت هم در حال تبدیل شدن به سالن های سینما است.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

نجفی افزود: اما در عین حال افتتاح پارکینگ اتفاق بسیار مهم و خوبی است که در این مجموعه رخ داده است که به این شکل ضعف بزرگی که این محل در دو سال گذشته داشت، مرتفع شده است. ضمن اینکه سالن های جدید و فود کورت می توانند امتیازی برای برگزاری جشنواره محسوب شوند.

وی تشریح کرد: فود کورت پردیس ملت می تواند امکان خوبی برای پذیرایی بهتر و مناسب تر و در عین حال متنوع تری برای اهالی رسانه و هنرمندان ایجاد کند و در عین حال شاید بتوان از فضای برخی سالن های جدیدالتاسیس به عنوان پلاتو برخی برنامه ها بهره گرفت.

مسعود نجفی در پایان سخنانش گفت: بر همین اساس، به نظرم هنوز این مسئله جای تامل و بررسی بیشتری دارد.

*فودکورت و پارکینگ برای مردم شرایط بهتری را فراهم کرده اما ...

سید صادق موسوی ، رییس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در این باره به خبرنگار سینمایی موج گفت: گرچه در بازدیدی که از آنجا داشته ام با نگاه خریدار و برای بررسی امکان برگزاری جشنواره بین المللی فیلم تهران نبود؛ اما فکر می کنم با تغییرات بوجود آمده در این مجموعه سینمایی، شرایط برای مردم بهتر شده است. به هرحال 1200 پارکینگ به آنجا اضافه شده است و این طور که آقای میرزاخانی به من گفتند تا پایان سال 600 صندلی هم به ظرفیت آنجا افزوده خواهد شد و این نکته مهمی برای ما که مشکل ظرفیت داشتیم به حساب می آید.

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

وی افزود: البته ما دو مقوله مهم در آنجا داشتیم که به نظر می رسد با تغییرات صورت گرفته امکانش از بین رفته باشد. یکی سالن هایی داشتیم که در آنها نشست های آموزشی خود را برگزار می کردیم که در این مورد اگر سالنی واجد پرده و صندلی در اختیار داشته باشیم، مشکلی نخواهیم داشت. مسئله بعدی محل قرار گیری ستاد و بازار است که مشخص نیست در شرایط فعلی از کدام بخش می توان به این منظور استفاده کرد.

موسوی ادامه داد: به هرحال با راه اندازی فودکورت در پردیس سینمایی ملت، پذیرایی را ساده تر کرده است. ضمن اینکه افزودن این امکان برای مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینما خیلی خوب شده است. طبقه ای که از چشم انداز بسیار خوبی برخوردار بوده در طی همه این سالها بلا استفاده بود و تنها در طول سال چند نوبتی که رویدادی همچون جشنواره فیلم فجر یا فیلم کوتاه و یا فیلم شهر در آنجا برگزار می شد مورد استفاده قرار می گرفت.

وی تاکید کرد: پاسخ به این سوال که ما برگزار کنندگان چگونه می توانیم از این فضا استفاده کنیم نیاز به بررسی فضا پس از پایان یافتن عملیات ساخت و ساز و آماده سازی پردیس ملت دارد، تا ما بتوانیم نظر قطعی را اعلام کنیم.

*بازار جشنواره فیلم کوتاه تهران را چه کنیم؟

آرش عباسی ، مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران و قائم مقام دبیر دوره های سی و چهارم و سی  پنجم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هم در آستانه آغاز فعالیت رسمی سی و ششمین دوره این جشنواره در مورد میزبانی پردیس ملت به خبرگزاری موج گفت: هنوز جلسات سیاست گذاری این دوره جشنواره به پایان نرسیده و پس از برگزاری جلسات باقیمانده به بررسی موضوعاتی از این قبیل،خواهیم پرداخت و پس از آن در مورد محل برگزاری هم می توان با قطعیت بیشتری صحبت کرد.

وی افزود: واقعیت این است که بخش بازار برای ما از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که فضای قبلی پردیس ملت امکان خوبی برای ما بود اما اگر این فضا از ما گرفته بشود، برگزاری جشنواره در آنجا کار خیلی دشواری خواهد شد. به هر حال ما از طبقه فوقانی پردیس ملت تنها به عنوان رستوران استفاده نمی کردیم بلکه بازار را در آنجا دایر می کردیم که باید در دوره جدید حتی پر رونق تر سالهای گذشته هم برگزار شود و من احتمال می دهم این بخش از فعالیت ما با مشکل جدی روبرو شود.

آرش عباسی

عباسی افزود: ضمن اینکه ما محل برگزاری کارگاه های آموزشی که در دوسال گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفت را هم از دست داده ایم؛ گرچه ممکن است که از سالن های سینمای ایجاد شده هم بتوان برای برپایی برخی از کارگاه های آموزشی استفاده کنیم اما بعید می دانم که با حجم قابل توجه تماشاگری که فیلم کوتاه و جشنواره دارد این سالنها بتوانند کاری از پیش ببرند.

وی تاکید کرد: من تصمیم گیرنده در این مبحث نیستم و به جلسه شورای سیاست گذاری بستگی دارد. من به عنوان یک فرد نظر شخصی خودم را می گویم که به نظرم فضای خوبی برای بازار داشتیم که در حال حاضر به کار دیگری اختصاص پیدا کرده و باید بررسی بیشتر و جدی تری کرد که چگونه می شود از آن فضا بهره مند شد.

*جشنواره مقاومت بیش از یک دوره مشکلات پردیس ملت را تحمل نکرد

گرچه علاقمند بودیم که نظر محمد خزاعی دبیر چندین دوره جشنواره فیلم فجر و مقاومت را به عهده داشته و تجربه حضور و برگزاری جشنواره فیلم مقاومت را در پردیس ملت داشته جویا شویم اما تا پیش از اتمام این گزارش مقدور نشد؛ اما یزدان عشیری ، یار قدیمی خزاعی و مدیر روابط عمومی دوره های پیشین این جشنواره، در این باره به ما گفت: ما تنها یک دوره جشنواره مقاومت را در پردیس سینما گالری ملت برگزار کردیم و پس از آن ، به دلیل مشکلاتی که این مجموعه داشت، جشنواره را به طور همزمان در سینما فلسطین و عصر جدید برگزار کردیم.

یزدان عشیری

وی تصریح کرد: در واقع جنس مخاطبان جشنواره فیلم مقاومت به نوعی نبود که دسترسی به پردیس سینمایی ملت، برای آنها آسان باشد؛ چرا که مخاطبان این جشنواره و حتی جشنواره عمار ، برخلاف جشنواره ای مثل فیلم کوتاه تهران تنها گروه خاصی از هنرمندان و علاقمندان به سینما نیست؛ بلکه به طور گسترده تری از بین دانشجویان و طیف های مختلف عام مردم را در بر می گیرد. واقع شدن محل برگزاری جشنواره در نقاط مرکزی شهر این امکان را به ما می داد که هم دسترسی مخاطبان و مهمانان خارجی به ما آسانتر باشد و هم دسترسی ما به زیرساخت های خدماتی سهل تر صورت پذیرد.

*پردیس ملت حداقل مزایای برگزاری یک جشنواره سینمایی را از دست داده است

عشیری ادامه داد: گرچه شنیده ام که پارکینگ بزرگی در اطراف پردیس ملت افتتاح شده است که بخشی از مشکلات پارک وسایل نقلیه حل شده است. ضمن اینکه از محاسن نسبی و ویژگی مزیتی که پردیس ملت دارد، نزدیکی اش به سازمان صدا و سیما است که امکان تردد گروه های رادیو و تلویزیون فراهم می کند منوط به این که فضایی مانند طبقه فوقانی آن که اکنون به فودکورت تبدیل شده است، به استقرار رسانه ها و بخصوص رسانه های تصویری و ایجاد استودیو و غرفه های مختلف شبکه های متنوع رادیویی اختصاص پیدا کند؛ که این امکان را ما در سینمای فلسطین و عصر جدید نداشتیم.

وی افزود:در حالی که دیگر ما شاهد مخاطبان انبوه در سینماها نیستیم؛ ساخت سالن هایی با تعداد صندلی کم تصمیم درست و به روزی است؛ و گرچه توسعه یک پردیس سینمایی برای بهره برداری سالانه از آن حق شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر است؛ اما در حال حاضر، با افزایش سالن ها و از بین رفتن فضاهای لابی ها، محل استقرار اهالی رسانه و غرفه های مختلف، فکر می کنم پردیس ملت حداقل مزایایی که برای برگزاری یک جشنواره سینمایی را داشته است را از دست بدهد.

 

*آیا فضای انحصاری هزینه های برگزاری جشنواره ها را افزایش خواهد داد؟

به هرحال جدای از اینکه نگاه هاشم میرزاخانی به این مقوله چیست و به قول خودش، همراهی با جشنواره فیلم فجر تنها محدود به سینمای رسانه ها نیست و بخش هایی مانند سینمای هنرمندان و یا حتی سینمای مردمی هم از امکانات مشارکت در بزرگترین جشن سینمایی کشور است؛ و شاید، برای این مدیر، در شرایط اقتصادی فعلی، میزبانی مخاطبان عادی که اقدام به خرید بلیط می کنند، جذاب تر هم باشد.

اما نکته ای که اینجا و در غیاب یک بنای تخصصی به عنوان «کاخ جشنواره» اهمیت پیدا می کند، محدود شدن و محصور شدن گزینه های موجود در سطح پایتخت، برای برگزار کنندگان جشنواره های بزرگ نام برده شده است که می تواند به نوعی در نبود رقیبی مناسب، بر قیمت اجاره بهای فضاهایی همچون پردیس سینمایی چارسو  بیفزاید و به رغم تلاش مسئولین برای کاهش و یا ثابت نگه داشتن هزینه های برگزاری جشنواره ها در شرایط سخت اقتصادی بوجود آمده، ناخواسته بر این هزینه ها افزوده شود. هزینه هایی که به هرحال از جیب مردم و بیت المال پرداخت خواهد شد.