English

جزییات هفته گرافیک ۹۸ اعلام شد/هنرمندان خارجی از سفر به ایران خودداری کردند

نشست خبری هفته گرافیک ۹۸ با حضور فاطمه کرکه‌آبادی، مهردخت دارابی، محسن سلیمانی، زهرا پاشایی و میترا شاهسوند برگزار شد.

جزییات هفته گرافیک ۹۸ اعلام شد/هنرمندان خارجی از سفر به ایران خودداری کردند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری انجمن صنفی طراحان گرافیک به مناسبت روز جهانی گرافیک و برنامه ای با موضوع زنان طراح برگزار شد.

در ابتدای این نشست فاطمه کرک آبادی رییس هیات مدیرعامل انجمن صنفی طراحان گرافیک گفت: هر سال همزمان با سالروز سازمان جهانی دیزاین (ایوکدی) در جهان جشنی برگزار می شود و این سازمان موضوعی را اعلام می کند که امسال موضوع طراحان زن بود که کمتر دیده می شوند و این عرصه در تسلط مردان قرار دارد.

وی افزود: ما به همین منظور در اولین قدم یک دبیر زن برچسب برای این رویداد در نظر گرفتیم و برنامه های متنوعی را در طول این هفته برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم زهرا پاشایی دبیر هفته گرافیک ۹۸ با تاکید بر اینکه این هفته به طور همزمان در شش شهر کشور برگزار می شود، در این خصوص گفت: هشتاد زن طراح متولد بین ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹ انتخاب شدند که به بررسی آثار این هنرمندان که از منظر موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با هم تفاوت های دارند اما نگاه ویژه آنها در این نسل بیانگر نقش بی بدیل جایگاه آنان در تحول طراحی گرافیک در جهان است این دو کشور شباهت های زیادی دارند و با ورود تکنولوژی به این دو کشور در تفاوت زمانی هفت ماهه، متد آنها بسیار مبتنی بر کامپیوتر است خواهیم پرداخت.

پاشایی ادامه داد: برنامه دیگر ما نکوداشت سه زن پیشکسوت طراح شامل مهنوش مشیری با رویکرد تصویرسازی، طاهره محلی تابان با رویکرد آموزش خلاق و‌مینو واثقی با رویکرد دیزاین به پاس فعالیت های ارزشمند و تاثیرگذار این هنرمندان برعرصه گرافیک است که نمایشگاهی از آثار ایشان در خانه هنرمندان برگزار می شود.

دبیر این هفته گفت: برنامه دیگر در نظر گرفته شده نمایشگاه آثار هنرمندان متولد ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۹ با عنوان از گذشته با زنان طراح است که به انتخاب این هنرمندان جمع آوری شده و شامل پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته بندی است که در گالری زمستان خانه هنرمندان برگزار می شود.

وی افزود: برنامه پژوهشی کله اسب یک برنامه پژوهشی با نگاهی به طرح جلدهایی از انتشارات فرانکلین تهران و سازمان کتابهای جیبی دیگر برنامه این هفته است. اهمیت این برنامه به دلیل تاثیر این نشر بر طراحی چاپ و نشر کتاب در ایران بوده که طی بیش از دو دهه بالغ بر هزار و پانصد عنوان کتاب منتشر کرد.

دبیر هفته گرافیک ادامه داد: نمایشگاه اعلان وضعیت که به صورت محیطی و خارج از گالری ها برگزار می شود. این نمایشگاه با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی به عموم مردم در دل خیابانها و ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر، مترو شهید بهشتی و نگارگذر پارک هنرمندان برگزار می شود.

پاشایی افزود: خاطرات کاغذی نمایشگاه بین المللی پوسترهای تئاتر است که توسط پرویز پور حسینی، رضا بابک و عباس سارنج به موزه گرافیک اهدا شده همزمان با اختتامیه هفته گرافیک افتتاح می شود. پیمان ماندگار برنامه ای برای تقدیر از حامیان و اسپانسرهای انجمن است.

وی تاکید کرد: نشست های تخصصی UX Design و موشن و پنل تخصصی موشن دیزاین هم از برنامه های مهم این هفته است. 

در ادامه این مراسم نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید.

محسن سلیمانی نایب رییس انجمن صنفی گرافیستان در مورد هزینه برگزاری این هفته اعلام کرد: به صورت نمادین به ۹۸ میلیون فکر کردیم و اگر حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی هنری و  زیباسازی شهرداری تهران و خانه هنرمندان ایران نبود برگزاری این هفته مقدور نمی شد. در عین حال بخش های خصوصی ایرانی و ترکیه ای هم در برگزاری این رویداد مشارکت داشته اند.

پاشایی در پاسخ به خبرنگار موج در خصوص تاثیر ویژه هنرمندان ایرانی و ترکیه ای بر گرافیک جهان گفت: اجازه بدهید تا نمایشگاه برگزار شود و شما با مقایسه آثار به نتایجی می رسید. اما نکته قابل تامل این است که همیشه نمایشگاه ما بر این منوال بوده است که به صورت دوره ای برگزار نمی‌شد. ما از دهه چهل تکنولوژی داشتیم اما هنوز هنرمندانی بودند که از تکنولوژی استفاده نمی کردند اما در نسل های پنج و شش، تکنولوژی حرف اول را می زند و با ورود هر نوع تکنولوژی جدید در عرصه های مختلف فرهنگی و تجاری، هنرمندان ما از آن بهره می گیرند.

وی در مورد بخش تقدیر از حامیان در پاسخ به موج گفت: تقدیر حامیان و اسپانسرها با دعوت های بیشتر از حامیان و اسپانسرهای انجمن داریم، هیچ انجمن و ان جی اویی بدون حمایت اسپانسرها نمی تواند بقا داشته باشد و انجمن گرافیستان با بیست سال سابقه و برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای متنوع از معتبرترین انجمن های هنری کشور است.

در ادامه نشست مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی در مورد عدم حضور مهمانان خارجی و بویژه ترکیه ای در پنل ها و در طول برنامه تصریح کرد: بخشی از اینچنین مسئله به مسائل مالی بر می گردد و بخش مهمی از آن به شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد و هنرمندان خارجی ترجیح دادند که به ایران سفر نکنند.

در پایان این مراسم از پوستر این هفته رو نمایی شد.

این رویداد از ۶ اردیبهشت تا اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار می شود و باغ موزه قصر از ده تا ۳۰ اردیبهشت میزبان برگزاری آن است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه