English

آخرین خبرها از بیست و ششمین دوره هفته کتاب

محسن جوادی : هفته کتاب فرصت مغتنمی برای توجه دادن عموم مردم به سمت کتاب است

آخرین خبرها از بیست و ششمین دوره هفته کتاب

به گزارش خبرگزاری موج، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: هفته کتاب فرصت مغتنمی برای توجه دادن عموم مردم به سمت کتاب و کتابخوانی است که امیدواریم با فعالیت های انجام شده در این هفته، حال و هوای خوبی را برای کتاب شاهد باشیم.

آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و  ششمین  دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (۱۸ دی ماه) به منظور ارزیابی عملکرد برنامه های بیست و ششمین دوره هفته کتاب و همچنین نگاهی به دوره  بعدی هفته کتاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محسن جوادی فعالیت ها و برنامه های بیست و ششمین دوره هفته کتاب را گسترده و خوب توصیف کرد و گفت: بازخوردهای خوبی از برگزاری این دوره از هفته کتاب دریافت کردیم که مدیون همکاری بخش های اجرایی، شورای سیاست گذاری و دستگاه های مختلف است. این بازخوردها به معنای عدم بازنگری برنامه های آینده نیست و باعث نمی شود نقد های مکتوب را نشنویم و برای آنها فکری نکنیم. حوزه فرهنگ نیاز به پویایی دارد در این دوره موسسه خانه کتاب با هم افزایی دستگاه های مختلف  برنامه های هفته کتاب را پی ریزی کرد. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هفته کتاب فرصت مغتنمی برای توجه دادن عموم مردم به سمت کتاب و کتابخوانی است که امیدواریم با فعالیت هایی که در این هفته انجام شده در حال و هوای کتاب تحول ایجاد کرده باشد؛ هرچند باید افق های بالاتری را در نظر بگیریم تا این تحولات منشا اتفاقات بزرگتری در آینده باشد.

حسینی پور نیز در این نشست، گفت: نگاه ما در این دوره از هفته کتاب، ایجاد هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی بود تا بتوانیم بخش های دولتی، تشکل ها، انجمن ها، نهاد و موسسات مختلف را با موضوع کتاب درگیر کنیم. به دنبال این امر، بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در ستاد اجرایی هفته کتاب مشارکت داشتند. عدالت توزیعی و توجه به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای «ایران، تهران نیست» یکی دیگر از اهداف ما در این دوره بود که به دنبال آن، نگاه ویژه ای به استان ها به ویژه استان های دارای تنوع مذاهب و اقوام داشتیم و برنامه «اعزام ۴۰نویسنده به ۴۰ شهر» با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای تحقق این هدف اجرایی شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، ادامه داد: استفاده از ظرفیت های مردمی و دوری از دولتی شدن هفته کتاب را در دستور کار قرار دادیم. بنابراین از مشارکت انجمن ها، تشکل ها و نهادهای مختلف حوزه کتاب در برگزاری هفته کتاب استقبال کردیم تا آنها برنامه ها را اجرا و ما پشتیبانی کنیم.

حسینی پور عنوان کرد: در بیست و ششمین دوه هفته کتاب سعی کردیم از تجربه های دوره های گذشته استفاده کنیم اما بسیاری از این تجربه ها مستندسازی نشده بود. بنابراین بیست و پنج دوره پیشین هفته کتاب در قالب کتاب «برگ نامه»مستند سازی شد و فایل الکترونیک آن بر روی سایت خانه کتاب قرار گرفت چرا که در نسخه محدود چاپ شد. افزون بر این تلاش کردیم از تجربه های دبیران پیشین هفته کتاب استفاده کنیم. همچنین، با راه اندازی سایت هفته کتاب، از ظرفیت فضای الکترونیک استفاده کردیم و گزارش ها و فعالیت هایی که نهادهای مختلف انجام دادند در سایت هفته کتاب بارگذاری شد. برای استان ها هم این امکان فراهم شد تا برنامه ها و فعالیت های خود را در این سایت قرار دهند. برای تحقق شفاف سازی مالی، هزینه های مالی برگزاری جشنواره ها، مسابقه ها و طرح های فصلی یارانه خرید کتاب در هفته کتاب اعلام شده است.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان گفت: بخش عمده ای از تلاش برای تحقق شعار حال خوش خواندن را نتیجه تلاش های صدا و سیما، رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها  می دانیم. در این دوره، صدا و سیما بدون مزد و منت برنامه های متنوعی برای هفته کتاب برگزار کرد. همچنین، رادیو فرهنگ در ایام برگزاری هفته کتاب در موسسه خانه کتاب مستقر شد و صدا و سیمای استانی نیز مشارکت خوبی در برگزاری هفته کتاب داشت.

رضوانی در این نشست با بیان اینکه در بیست و ششمین دوره هفته کتاب شاهد رشد و پیشرفت کمی و کیفی و همگرایی دستگاه های مختلف در اجرای برنامه ها بودیم، گفت: در این دوره از هفته کتاب با بهره گیری از تجربه های پیشکسوتان این حوزه، همگرایی و همراهی دستگاه های اجرایی به ویژه نهادها و سازمان های فعال در حوزه کتاب شاهد برگزاری باشکوه هفته کتاب بودیم. برای تدوین سیاست های این رویدادفرهنگی باید ریل گذاری کنیم و به ارزیابی فعالیت ها و برنامه ها بپردازیم تا هفته کتاب سال های آتی را با برنامه ریزی بهتر برگزار کنیم.

غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه در هفته کتاب امسال از ریخت و پاش های غیرضروری جلوگیری شد، گفت: تنوع برنامه ها از دیگر ویژگی این دوره از هفته کتاب بود. متاسفانه در تعداد زیادی از خانه ها کتابی به جز کتاب های درسی در قفسه کتابخانه های نمی بینیم در صورتی که توجه به کتاب و کتابخوانی باید از سنین کودکی در کودکان تقویت شود تا آنها در آینده کتابخوان شوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی کتاب و کتابخوانی باید برای این موضوع راهکار مناسبی پیدا کند.

نگاه مثبت و  امیدوار کننده ای نسبت به هفته کتاب وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه مثبت و  امیدوار کننده ای نسبت به هفته کتاب وجود دارد، گفت: همانند طرح آمایش سرزمینی، فهرستی از ظرفیت ها و وضعیت نهادها، سازمان و دستگاه های علمی و آموزشی کشور در زمینه هفته کتاب تهیه شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب، کتابخانه ملی، نهادکتابخانه عمومی کشور و سایر نهادها برای انجام برنامه های زیرساختی از آنها استفاده و سهم هر نهاد و دستگاه را مشخص کنند. ارتباط نویسندگان و مخاطبان باید در سطوح مختلف علمی گسترش پیدا کند و نویسندگان و اهالی قلم استانی نیز باید در مرکز توجه قرار بگیرند.

عماد بیان کرد: ظرفیت خوبی در حوزه علمیه کشور وجود دارد که می توان از آن برای هفته کتاب استفاده کرد. در حوزه علمیه ۳۰۰گروه جهادی تبلیغی داریم که به صورت خودجوش فعالیت می کنند و هر کدام به مناطق مختلف کشور سفر می کنند و تامین هزینه این برنامه ها نیز با خودشان یا همیاری خیران است.

شعار هفته کتاب درونی شد

در ادامه، فریدون عموزاده خلیلی با بیان اینکه اتفاقات و برنامه های هفته کتاب متناسب و منطبق با شعار«حال خوش خواندن» بود، گفت: شعار هفته کتاب درونی شد و در لایه های اجتماعی برنامه های هفته کتاب خود را نشان داد. برنامه اعزام «۴۰ نویسنده به ۴۰ شهر» با هماهنگی آموزش و پرورش در مدارس چهل شهر اجرا شد تا حال خوش خواندن را برای دانش آموزان نقل کنند.

 عموزاده خلیلی بیان کرد: متاسفانه در کشور ما  بین نویسنده و مخاطب دیوار وجود دارد اما در بیست و ششمین هفته کتاب، نویسنده ها و مخاطبان با هم دیدار کردند. این دیدار هم به نفع نویسنده است و هم به نفع مخاطب. اعزام نویسنده به شهرهایی که تنوع مذهبی در آنجا وجود دارد نیز از دیگر اتفاقات این دوره از هفته کتاب بود. به عبارتی، حس خوب خواندن در نویسنده ها نیز ایجاد شد.

حسین ازهری، مدیرعامل موسسه منادی تربیت با بیان اینکه جای خالی توجه به نویسندگان نوقلم در هفته کتاب احساس می شود، گفت:  هر سال بیش از دو هزار دانش آموز نوقلم به جامعه اضافه می شوند که پیشنهاد می کنم موسسه خانه کتاب برای آنها برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. ما دانش آموزانی داشتیم که کتاب نوشتند و آن را چاپ و توزیع کردند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از این دانش آموزان نوقلم می تواند پایگاهی راه اندازی کند.

دبیرخانه هفته کتاب باید در طول سال فعال باشد

محسن رضایی، دبیر پیشین هفته کتاب نیز در این نشست گفت: با توجه به فراز و نشیب هایی که هفته کتاب در چند سال اخیر شاهد آن بود، در این دوره موسسه خانه کتاب سراسر انگیزه بود. من همیشه معتقدم در ایران نباید نگران بودجه و هزینه های مالی بود چرا که هرجا انگیزه کار، طرح و برنامه وجود داشته باشد هزینه های مالی تامین می شود و نباید منتظر بودجه آن شد.

رضایی ادامه داد: در دوره های گذشته شاید برنامه های زیادی در هفته کتاب برگزار شده باشد اما در این دوره با داشتن شورای سیاست گذاری، ستاد اجرایی، شورای مشورتی و کمیته های فرعی، برنامه ها به صورت هدفمند پیش رفت. همزمانی هفته کتاب با هفته وحدت باعث شد دفتر مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه هایی برگزار و در شهرهایی که هموطنان اهل تسنن حضور داشتند برنامه هایی را اجرا کردند.

وی پیشنهاد کرد: دبیرخانه هفته کتاب باید در طول سال فعال باشد به این معنا که سیاست های فرهنگی در حوزه کتاب را با دستگاه های مختلف هماهنگ کند. همچنین باید برنامه هایی در مدارس برگزار کنیم تا به صورت زیربنایی، سن کتابخوانی را از کودکی در جامعه نهادینه کنیم.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی از رضا داوری اردکانی استاد فلسفه تقدیر شد، گفت: در این دوره جایزه کتاب سال دانشجویی، ۶۳۹ اثر در شش گروه به دبیرخانه ارسال شد. آثار ارسالی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند اما معمولا دانشجویان علاقمنداند پایان نامه های خود را به کتاب تبدیل کنند و آثار نشان می دهد دانشجویان از تالیف به سمت ترجمه می روند.  

در پایان این جلسه، از اعضای شورای سیاست گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اهدای لوح، تقدیر شد.

در این جلسه، محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی؛ مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب، مهدی فیروزان؛ مدیر عامل موسسه شهر کتاب، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، عیسی علیزاده؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، غلامرضا امیرخانی؛ معاون کتابخانه ملی، علی غیاثی ندوشن، مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ، حسین ازهری، مدیرعامل موسسه منادی تربیت ،محسن رضایی، دبیر پیشین هفته کتاب، محمدمهدی فخری‌زاده نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، سیدهادی شریف زاده، نماینده صدا و سیما و محمدرضا مشایخ، نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران حضور داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه