English

امام جمعه شیراز:

مراسم پرفیض اعتکاف، از نظر عملکرد معنوی هم ردیف حج است

نماینده ولی فقیه در فارس اعتکاف را از نظر عملکرد معنوی هم ردیف حج دانست و خاطر نشان کرد: در اعتکاف فرد معتکف همانند حاجی‌ها سه روز مهمان خداوند متعال هستند و در خانه خدا حضور دارد و خداوند متعال او را گرامی می‌دارد همچنین این خلوت بنده با معبود خود بسیار ارزشمند است چراکه انسان سبک بال می‌شود.

مراسم پرفیض اعتکاف، از نظر عملکرد معنوی هم ردیف حج است
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، در ارتباط با مسئله خانواده و سیاست کلی خانواده در حکومت اسلامی، اظهار داشت: خانواده نقش‌های متعددی را به مرد و زن می‌دهد که اولین آن همسری است، بنابراین تا ازدواج رخ ندهد عنوان همسر برای مرد پیدا نمی‌شود، چرا که صرفا رابطه جنسی ملاک همسری نیست و عقد و ازدواج شرعی ملاک همسری است و بین زن و مرد یک پیمان مقدس بسته می‌شود و به همسری یکدیگر نائل می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: اگر این عقد و پیمان بین مرد و زن نباشد همسر نیستند نه از نظر حقوقی، اخلاقی و روانی، بلکه حس همسری ایجاد نمی‌شود، چون حس همسری همراه با تعهد است. "بله" گفتن بانوان هنگام عقد به معنی قبول کردن ایفای نقش همسری در یک قرارداد و پیمان مقدس است.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه اگر بنا است ما فرزند آوردن را در زندگی بشر آنقدر مهم بدانیم باید مقداری از نگاه قرآن و حدیث به مسئله فرزند آوری و اینکه چه چیزی به ازدیاد فرزندان و برکاتی که فرزند برای خانواده می‌آورد، نگاه کنیم، ادامه داد: اگرچه ما در سنت و فرهنگ ایرانی خیلی عمیق و ریشه دار این مسائل وجود دارد الا اینکه بازخوانی این موارد در وضع فعلی جامعه لازم است چرا که تمدن رقیب ما به خانواده حمله کرده و اینکه اهمیت نمی‌دهند چند هزار بچه در فلسطین تکه تکه شدند برای این است که خودشان از لذت خانواده کم بهره هستند، غربی‌ها می‌خواهند بیماری خودشان را به ما سرایت دهند که ما باید مراقب باشیم.

آیت الله دژکام بیان کرد: امروز رساندن پیام‌ها به عهده روحانیت است و بنده به عنوان طلبه باید پیام ۱۲۴ هزار پیامبر را برای شما بگویم که در جامعه بشری اگر کفر، ظلم، فحشا و منکرات رواج پیدا کرد چه به سر بشر می‌آید؟ اگر می‌خواهیم جلوی این همه خرابی را بگیریم باید چیکار کنیم؟ حضرت نوح گفته است که اگر می‌خواهیدجلوی فساد را بگیرید، استغفار کنید.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: در بررسی پزشکان مشخص شده میزان باروری و فرزندآوری کم شده است، اکنون آمار تولید مثل در کشور ما در حدی نیست که بگوییم ۲۰ سال دیگر جای این جمعیت همین جمعیت وجود خواهد داشت. متاسفانه اینگونه نیست و در ۲۰ سال آینده وقتی پیر‌ها از دنیا رفتند جوانان کمی وجود خواهند داشت. این نقص ثمرات نیست؟ مبتلا به نقص ثمرات اگر شدیم چیکار کنیم؟ 

نماینده ولی فقیه در فارس خشکی آسمان و کم شدن برکات را به دلیل ازدیاد گناهان دانست و خاطرنشان کرد: برای نزول برکات باید استغفار کنیم چرا که خداوند متعال بخشاینده است و اگر استغفار کنیم باران از آسمان می‌بارد؛ با استغفار فرزند انسان زیاد می‌شود و باغ‌ها قرار می‌دهد، نهر‌ها جاری می‌کند. بعضی اوقات به جای استغفار کردن به مسائل دیگه می‌خواهیم چنگ بزنیم شاید جوابگو باشد، اما کافی نیست.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود «ایجاد شادی در زندگی، بخشیدن هدف به زندگی پدر و مادر، تقویت حس زندگی، ایجاد آرامش روحی و روانی، کاهش آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده و افزایش رزق و روزی» را از فواید حضور فرزندان در خانواده برشمرد و بر ازدواج جوانان و تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری تاکید کرد.

وی ضمن تبریک ولادت امام محمد تقی (ع) در روز دوشنبه و ۱۳ رجب مصادف با ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر، گفت: روزی که امام اول شیعیان در خانه کعبه و بر روی دست مادرش پا به این عالم گذاشت و از دل خانه کعبه فریاد همه بلند شد که بت ها زمین خوردند و بت شکن اصلی آمد تا همه بدانند که خانه خدا جای بت و بت پرستی نیست.همه بت ها به دست مبارک حضرت علی(ع) شکسته شد و این آقا آمد تا توحید را به همه انسان های عالم آموزش دهد و با یاد دادن توحید همه را از بندگی دیگران آزاد می کند.امام علی(ع) توحید را به بشر یاد داد.

امام جمعه شیراز شروع مراسم پرفیض اعتکاف را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: پایان هفته پیش رو از روز میلاد حضرت علی (ع) تا دو روز بعد، ایام‌البیض ماه رجب قرار دارد و روز‌هایی که شب‌های آن روشن بوده و در این سه روز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب مراسم پر فیض اعتکاف برپا است.

وی اعتکاف را از نظر عملکرد معنوی هم ردیف حج دانست و خاطر نشان کرد: در اعتکاف فرد معتکف همانند حاجی‌ها سه روز مهمان خداوند متعال هستند و در خانه خدا حضور دارد و خداوند متعال او را گرامی می‌دارد همچنین این خلوت بنده با معبود خود بسیار ارزشمند است چراکه انسان سبک بال می‌شود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در اعتکاف، انسان سه روز با وسائلی اندک زندگی می‌کند و تجربه خوبی را به دنبال دارد بنابراین اعتکاف تمرین سبک بالی برای انسان است از این رو کسی که در روز قیامت بار سنگین نداشته باشد بهتر از صراط رد می‌شوند.

امام جمعه شیراز ضمن بزرگداشت ۲۹ دی ماه به عنوان روز غزه، اظهار کرد: مقاومت مردم غزه در بیش از ۱۰۰روز گذشته تنها برای زمین خود نیست بلکه برای حفظ قدس شریف به عنوان قبله نخست مسلمانان و این هدف است تا دشمنان اسلام گمان نکنند می‌توانند در قبال مسلمانان هر ظلمی بکنند و کسی در مقابل انها نایستد.

وی افزود: ملت غزه بیش از یکصد روز است که طوفان در خانه دشمن انداخته و پایداری می‌کنند، مردم بی‌دفاع زیر بمباران هستند اما دست از آرمان‌های خود برنداشته‌اند و می‌گویند «قدس باید آزاد شود».

نماینده، ولی فقیه در فارس تصریح کرد: یکی از مسئولین وزارت خارجه ایران از اسماعیل هنیه رهبر حماس به دلیل جرئت حمله به اسرائیل سوال کرد که او گفت هرکس از من سوال کند جز شما ایرانی‌ها چراکه ما از مکتب اباعبدالله الحسین (ع) مقاومت را یاد گرفتیم که شما ایرانی‌ها به ما معرفی کردید؛ این کاری است که شما کردید و پای یا حسین (ع) ایستادیم همچنین غزه به دنبال شهدای ایران و نوع عمل شهید اسکندری، شهید دوران و شهید سلیمانی شما ایرانیان است و شما پیشتاز بودید.

آیت الله دژکام با بیان اینکه ایستادگی و مقاومت درسی از مکتب امام حسین (ع) به ما است، تاکید کرد: امروز مردم فلسطین در غزه آموزه‌های مکتب سید و سالار شهیدان را به خوبی به نمایش گذاشتند بنابراین از همین جا اعلام می‌کنیم که تا آخرین سنگری که مردم غزه ایستادند از حمایت مظلومین مقتدر غزه کوتاه نخواهیم آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه