English

از کنار زمین سیارکی به اندازه خودرو عبور کرد

تماشاگران آسمان در مرکز نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا مستقر در آریزونا، به تازگی یک سیارک به اندازه خودرو را مشاهده کردند در حالی که در کنار سیاره زمین پرواز می‌کرد.

از کنار زمین سیارکی به اندازه خودرو عبور کرد

به گزارش خبرگزاری موج، این سیارک با نام ۲۰۲۲ YO ۱، در فاصله ۲۱ هزار کیلومتری زمین قرار گرفته و ممکن است در آینده به آن برخورد کند. طبق گزارش‌های موجود، فاصله این سیارک تا زمین، حتی از ماهواره‌های ارتباطی که به دور آن می‌چرخند نیز نزدیک‌تر بوده است.

یک ستاره‌شناس به نام «تونی دان»، در توییتر خود ویدیوی شبیه‌سازی‌شده‌ای از این سیارک و نحوه پدیدار شدن آن را در کنار زمین به اشتراک گذاشته است.

این سیارک که با عنوان ۲۰۲۲ YO ۱ فهرست‌بندی شده است، اولین‌بار زمانی که به دست انسان‌ها مشاهده شد، به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین یعنی ۲۱ هزار کیلومتری آن رسید. برای مقایسه، ماهواره‌های ارتباطی تقریبا در فاصله ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتری به دور سیاره ما می‌چرخند.

۲۰۲۲ YO ۱ به دلیل این فاصله نزدیک، به عنوان یک جسم نزدیک به زمین (NEO) طبقه‌بندی شده و ممکن است در یکی از مدار‌های آینده خود به زمین نزدیک‌تر شود.

ناسا توضیح می‌دهد که این سیارک در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه)، با سرعت نسبی ۵۴ هزار کیلومتر بر ساعت از کنار زمین عبور کرده است. براساس تخمین‌هایی که درباره مدار بعدی آن زده شده، ۲۰۲۲ YO ۱ ممکن است به طور دقیق دو سال پس از زمانی که برای اولین‌بار مشاهده شده است، از فاصله حدود ۵۵۰۰ کیلومتری زمین عبور کند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه این سیارک، ششمین صخره فضایی نزدیکی است که اخترشناسان امسال مشاهده کرده‌اند. درواقع هفت مورد از ۵۰ جرم فضایی بسیار نزدیک به زمین که تاکنون مشاهده شده‌اند، مربوط به سال ۲۰۲۲ می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که ما فعالیت‌های مربوط به بررسی آسمان را بهتر از قبل انجام می دهیم .درنهایت باید اشاره کرد که این سیارک از نظر اندازه خیلی بزرگ نیست و فقط ۴ متر عرض دارد؛ بنابراین حتی اگر بخواهد به سمت زمین حرکت کند، احتمالاً به طور کامل در جو می‌سوزد و درنتیجه آن، یک گلوله آتش ایجاد خواهد شد و هرگز به زمین برخورد نمی‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه