English

نگاهی به تجدید روابط ایران و عربستان

نگاهی به تجدید روابط ایران و  عربستان

خبرگزاری موج_سید صباح زنگنه، روابط بین جموری اسلامی ایران و عربستان سعودی احتمالا ظرف دو ماه آینده از سر گرفته می شود. این احتمال از آنجا ناشی می شود که در پی تلاش های کشورهای متعدد برای برقراری روابط بین این دو کشور(برگزاری 5 دور ملاقات میان نمایندگان ایران و عربستان در عراق) عربستان از دولت عراق خواسته بود که دور ششم را بین وزرای خارجه دو کشور برپا بکند.

این درخواست همچنان پابرجا بود و ملاقات هایی نیز از سوی مسئولین عمان با مسئولان ایران و عربستان حول محور حل موضوع یمن و موضوعات دیگر صورت می گرفت که نتیجه بخش بود.

بعضی از کشورها هم مانند ژاپن به صورت تراکتور، مذاکرات غیررسمی و غیر علنی انجام داده بوند و نمایندگان ایران و عربستان نیز در توکیو ملاقاتی داشتند و احتمال هرگونه روابط را بررسی کردند.

سفر رئیس جمهور چین به عربستان و انتشار اطلاعیه ها و ملاقات های متعدد که با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت موجب عکس العمل مسئولین جمهوری اسلامی ایران نسبت به بیانیه ها شد و گلایه های ایران نسبت به چین مطرح شد و با سفر رئیس جمهور به پکن بسیاری از نگرانی ها و گلایه ها بررسی و کنار گذشته شد.

البته در گذشته مقامات چینی ابتکار عملی را به منظور ایجاد یک نظام امنیتی با حضور چین مطرح کرده بودند که میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعلاوه عراق مطرح شده بود. اما این ابتکارعمل، بدون عکس العملی از سوی کشورها در آن زمان مسکوت ماند و بحث و گفتگویی انجام نشد اما واقعیت امر این است که چین نمی تواند رابطه خودش را تنها با یکی از کشورهای خلیج فارس داشته باشد و با دیگران بدون ارتباط باشد.

مهم برای چین این است که منطقه خلیج فارس آرام باشد تا چین هم بتواند روابط اقتصادی، فنی و تجاریش را برپا نماید و به صورت نسبی با همه کشورهای منطقه روابط داشته باشد.

در حقیقت در آرامش است که می توان امنیت و تجارت به همراه توسعه را برقرار کرد.

به نظر می آید با سفر شمخانی از ایران و دکتر العیبان از عربستان صعودی به پکن زمینه های لازم برای برقراری روابط و حصول اطمینان بیشتر برای این سه کشور برقرار شود و از گرایش به یک سمت و نفی روابط با سمت دیگر خیال همگی راحت می شود.

این روابط به نفع منطقه و چین است و به توسعه همه این کشورها منجر می شود.

ناگفته نماند این اقدام از سوی آمریکا مورد اعتراض نبوده و نیست نه به دلیل اینکه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران علاقه سیاسی مثبتی دارد بلکه به دلیل اینکه بازار انرژی جهانی ایجاب می کند که منطقه با امنیت و آرامش حفظ شود که همه کشورهای وارد کننده انرژی بتوانند با خیال راحت تری زندگی کنند.

بنابراین شاهد اعتراض آمریکا نسبت به این موضوع نخواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر