English

رئیس فراکسیون انقلاب مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

سوآپ گازی با ترکمنستان در نتیجه دیپلماسی انرژی دولت رئیسی فعال شد

رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای فعال کردن دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه پرداخت و گفت: دولت سیزدهم توانست سوآپ گازی با ترکمنستان را با اتکا به دیپلماسی انرژی فعال کند.

سوآپ گازی با ترکمنستان در نتیجه دیپلماسی انرژی دولت رئیسی فعال شد

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره اقدامات دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی گفت: یکی از نمونه‌های بارز ارتقای دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، افزایش میزان فروش نفت از 300 بشکه در روز به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز است. اهتمام رئیس‌جمهور فقید مبتنی بر این موضوع بود که با تدوین راهبردها در حوزه سیاست خارجی بتوانیم تحریم‌ها مخصوصاً تحریم‌های نفت و حوزه انرژی را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، وزارت امور خارجه هم همراه و همگام با رئیس‌جمهور بود. علاوه بر این، وزیر امور خارجه در حوزه توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و همچنین توسعه ارتباطات با کشورهای غرب آسیا و در حوزه قفقاز کار کرده بود و دارای تجربه لازم و کافی بود. در دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی پیوند مودت و دوستی بین ملت‌ها مستحکم و در سایه آن توافقات خوبی در حوزه انرژی، حمل و نقل و سوآپ گازی با کشورهای منطقه منعقد شد.

نماینده مردم یزد تصریح کرد: از سوی دیگر برای فروش نفت که یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالی ما محسوب می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم این وابستگی اقتصاد را به نفت را قطع کنیم، دولت سیزدهم توانست اقدام به صادرات گسترده نفت کند. اقدامات تحقق‌یافته در حوزه انرژی نشان از این دارد که در حوزه دیپلماسی و همچنین در حوزه میدان، نشست‌های زیادی با کشورهای همسایه برگزار شده تا این اتفاقات موثر در حوزه دیپلماسی انرژی اتفاق بیفتد.

رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده توازن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در دولت سیزدهم بود. البته شرایط به این نحو نبود که فقط به دیپلماسی سیاسی تمرکز شود، بلکه این امر در صدر کار بود و دیپلماسی اقتصادی و انرژی موردتوجه قرار گرفت. در برنامه‌های وزارت امور خارجه همواره بر یافتن مسیرهای جدید برای ارتباط‌گیری با کشورهای همسایه تاکید می‌شد.

 

برآیند دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی، تعاملات فعال منطقه‌ای ایران در حوزه گازی بود

جوکار گفت: موفقیت در دیپلماسی انرژی، اقتصادی و سیاسی اساس کار و راهبرد دولت شهید رئیسی برای پیشبرد امور بود. از سوی دیگر در حوزه دانش‌بنیان و ورود علم و فناوری به حوزه صنعت نفت و گاز اقدامات و گام‌های مفیدی برداشته شد. از جمله این اقدامات تولید انواع کاتالیست‌ توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات محصولات بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان به پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود. در زمینه کشت فراسرزمینی و پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز با اتکا به توان شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات زیادی انجام شده است. در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی از نفت و گاز برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا استفاده شد. ما می‌توانیم در تمام حوزه‌ها، نشانه‌های فعال بودن دیپلماسی انرژی را در دولت سیزدهم ببینیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه