English

لایحه بودجه ۱۴۰۲؛

مجلس با حذف معافیت مالیاتی کارانه اعضای هیات علمی و پزشکان متخصص بالینی مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی عیدی و کارانه اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصصان بالینی تمام وقت جغرافیایی مخالفت کردند.

مجلس با حذف معافیت مالیاتی کارانه اعضای هیات علمی و پزشکان متخصص بالینی مخالفت کرد

به گزارش خبرگزاری موج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، پیشنهاد علی علیزاده مبنی بر حذف قسمتی از بند «و» تبصره ۱۲ لایحه بودجه که به تعیین سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموعه درآمد اشخاص حقیقی مربوط می شد را بررسی کرده و در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

براساس این پیشنهاد، استثنا بودن عیدی و کارانه اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی از معافیت مالیات در سال آینده حذف می‌شد اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

بابک افقهی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: در لایحه دولت معافیت مالیاتی برای این قشر دیده نشده بود اما در کمیسیون تلفیق هم در اینجا معافیت مالیاتی و کارانه لحاظ شده و هم در بند بعدی برای این قشر سقف برداشته شده است. به عبارت دیگر دو امتیاز برای یک قشر خاص پررنگ شده که می‌تواند موجبات نارضایتی را برای سایر اقشار فراهم کند. در لایحه دولت مالیات بر کارانه این قشر ۱۰ درصد در نظر گرفته شده بود اما در کمیسیون تلفیق حذف شد. با اخذ این ۱۰ درصد اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که رقم کارانه عدد بزرگی است. این موضوع می‌تواند موجب نارضایتی بخشی از اقشار دیگر در جامعه شود.

سید جلیل میرمحمدی به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: در این مصوبه کمیسیون تنها متخصصان، فوق تخصص‌ها و اعضای هیات علمی بالینی که نه مطب داشته و نه در بخش خصوصی کار می‌کنند و با تعرفه یک بیستم بخش خصوصی مردم را درمان می‌کنند و در مراکز دولتی ارائه خدمات می‌دهند از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. اکنون این قشر یک مالیات ۱۰ درصدی پرداخت می‌کند پول خود را نیز ۹ ماه با تاخیر دریافت کرده و همین کارانه نیز به صورت پلکانی به آنها داده می‌شود.

وی ادامه داد: یک متخصص که در بخش خصوصی کار می‌کند هیچ کدام از این محدودیت‌ها را ندارد. این معافیت مالیاتی از کل پزشکان، متخصصان و فوق تخصص‌ها تنها نزدیک ۲۰ الی ۳۰ درصد را در بر می‌گیرد. اکنون این پزشکان عمل کرده اما یک سال دیگر پول خود را دریافت می‌کنند. پزشکان در حال خارج شدن از سیستم هستند. عدالت یعنی حق را در جای خود بنشانیم.

 

بیشتر بخوانید:

سقف معافیت مالیاتی کارمندان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت

مجلس به وزارت راه برای واگذاری اراضی خود مجوز داد

مجلس وارد دور هشتم بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲ شد

پایان هفتمین جلسه جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

واریز۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها و بانک‌ها به صندوق شورای عالی علوم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی