English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش با نقض قانون رتبه بندی معلمان / قانون برای معلمان مهرآفرین یکسان با سایرین است

وزارت آموزش و پرورش در اقدامی عجیب اعلام کرده که پرداختی رتبه بندی معلمان مهر آفرین از ابتدای سال تا مهر1401 باید عودت داده شود، این در حالی است که نمایندگان مجلس معتقدند که وزارتخانه نمی تواند مغایر با روح قانون رتبه بندی اقدام کند و این مساله می تواند وزیر را به چالش استیضاح هم بکشاند.

 احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش با نقض قانون رتبه بندی معلمان / قانون برای معلمان مهرآفرین یکسان با سایرین است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، مطالبه اصلاح حقوق معلمان متناسب با وضعیت تورمی کشور چند سالی است که به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه جامعه فرهنگی مطرح بوده و از ابتدای مهر امسال این قانون اجرایی شده و از آنجایی که در قانون بودجه 1401 تصویب و لازم الاجرا شده بود ، معوقات پرداختی معلمان از ابتدای سال 1401 محاسبه و روی فیش حقوقی معلمان اعمال شده است، اما در یک اقدامی عجیب وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ی به ادارات آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها اعلام کرده که پرداختی ناشی از رتبه بندی معلمان مهر آفرین از ابتدای سال 1401 تا مهر 1401 باید عودت داده شود، زیرا برای این قشر از معلمان از ابتدای مهرماه رتبه بندی اعمال شده است.

این در حالی است که در قانون بودجه هیچ بند یا تبصره ی مبنی بر تفاوت رتبه بندی معلمان مهر آفرین با سایر معلمان استخدامی وجود ندارد. پیگیری خبرنگار خبرگزاری موج از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس حکایت از این داشت که اقدام وزارت آموزش و پرورش برای ارسال نامه مبنی بر عودت مابه التفاوت پرداختی غیرقانونی است.

عباس گودرزی نایب رئیس این کمیسیون درباره این مساله به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در قانون رتبه بندی معلمان هیچ تفاوتی برای معلمان قائل نشده و این قانون برای همه آن‌ها و از جمله معلمان مهر آفرین لازم الاجرا است و موضوع نامه نگاری وزارت آموزش پرورش را پیگیری می کنم زیرا در جریان ارسال چنین نامه‌ی تاکنون نبوده ام.

 

وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نباید هیچ تفاوتی قائل شود

همچنین دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره جزئیات قانون رتبه بندی معلمان گفت: قانون با عناوین و مفاهیم کلی تصویب و ابلاغ می شود و شیوه اجرای آن به وزارتخانه مربوطه می شود اما باید روح اجرایی با قانون سازگاری داشته باشد و وزارت آموزش نباید متفاوت از بقیه معلمان موضوع رتبه بندی معلمان مهر آفرین را اجرایی کند.

حسین حاتمی با بیان اینکه واژه مهر آفرینان بعد از رتبه بندی معلمان به مرحله تصویب رسید بر سر زبان ها افتاد، تصریح کرد: معلمان مهر آفرین واژه‌ی بود که از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد آن‌هم به دلیل تفاوت شکل استخدام آن معلمان بود و مجلس هم در زمان طرح رتبه بندی به این مساله ورود کرد و از وزارت آموزش پرورش خواسته شد تا این معلمان را ساماندهی کند و وزارت آموزش پرورش در آن زمان اعلام کرد که این مساله انجام شده و از نظر قانونی هم این معلمان روال را طی کرده و شمولیت لازم برای طرح رتبه بندی برای آن‌ها از ابتدای اجرای طرح ایجاد شده است. از این رو وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح رتبه بندی نباید هیچ تفاوتی بین معلمان قائل شود.

او درباره خبرهای که برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده گفت: وزارت آموزش و پرورش انباشت زیادی از مسائل مختلف دارد و نمایندگان مجلس دیدگاه های خود را دارند و اگر در قالب تصمیمات فراکسیونی به اجماع برسند درباره عملکرد وزارت آموزش پرورش تذکر، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح می تواند اقدام شود و در شرایط کنونی اعتقاد دارم فعلا باید یک فرصت به وزیر آموز و پرورش داده شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه آیا اعتبارات لازم برای اجرای رتبه بندی معلمان در باقی مانده 1401 وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: این طرح بعد از سال ها اجرایی شده و در اولویت های دولت و مجلس است، به همین دلیل هر طور که شده اعتبار اجرای آن تامین خواهد شد.

براساس این گزارش، وزارت آموزش و پرورش درحالی به دنبال چالش جدیدی در بخش فرهنگی کشور است که به تازگی معلمان دست از اعتراضات نسبت به حقوق پایین خود کشیده اند و این اقدام آموزش و پرورش برای ایجاد تبعیض بین معلمان بار دیگر می تواند چالش برانگیز باشد که به نظر نمی رسد در سطح کلان هم مزیتی برای دولت و حتی حاکمیت به وجود بیاورد زیرا در ساختار استخدامی کشور معلمان مهرآفرین تثبیت شده و تنها استخدامی آن ها تفاوت وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی