English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ریسک بزرگ نتانیاهو در حمله به شهر "رفح"

«شهر "رفح" نیز همچون شهرِ خان یونس، از جمله مراکز کلیدی قدرت جنبش حماس است. چند روز قبل، بنیامین نتانیاهو به صراحت اعلام کرد که حمله ارتش اسرائیل با ظرفیت های کنونی آن به شهر رفح به دلیل استقرار 4 گردان حماس در این شهر، با چالش های جدی رو به رو است.»

ریسک بزرگ نتانیاهو در حمله به شهر "رفح"

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ رژیم اشغالگر قدس به تازگی از اراده خود جهت حمله به شهر " رفح " در جنوب نوار غزه خبر داده است. شهری که از دو منظر از اهمیت فراوانی برخوردار است. اولا این شهر در مجاورت مرزهای نوار غزه با کشور مصر است و ورود صهیونیست ها به این شهر حامل معانی و پیامدهای خاصی است و دوم اینکه شهر رفح از ابتدای جنگ غزه تاکنون، میزبان ده ها هزار ساکن آواره نوار غزه بوده است.

در این راستا، به تازگی ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به گلوله باران و بمباران شهر رفح کرده و نخست زیر اسرائیل نیز از قریب الوقوع بودنِ حمله زمینی به این منطقه خبر داده است. رویدادی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران می تواند به یک فاجعه تمام عیار ختم شود.

با این همه، رژیم اشغالگر قدس با 3 چالش عمده و محوری در جریان حمله به رفح رو به رو است.

اولا، همانطور که مقام های سازمان ملل متحد و بسیاری از گروه های حقوق بشری هشدار داده اند، حمله به شهر رفح به دلیل تمرکز بالای جمعیتی که این شهر از ابتدای جنگ غزه پیدا کرده(به دلیل میزبانی از صدها هزار آواره فلسطینی)، می تواند یک فاجعه تمام عیار انسانی را خلق کند.

موضوعی که سطح بحران ها علیه اشغالگران صهیونیست را به ویژه از منظر شکایت اخیر دولت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه به نحو قابل توجهی افزایش خواهد داد. فراموش نکنیم که اندکی قبل دیوان بین المللی دادگستری در حکمی موقت از اسرائیل خواسته بود که ظرف یک ماه کلیه اقدامات خود که برای مقابله با نسل کشی در نوار غزه انجام داده را به نهاد مذکور گزارش کند.

حال دراین فضا، حمله صهیونیست ها به رفح که می تواند به فاجعه انسانی و گسترش نسل کشی در نوار غزه ختم شود، می تواند حامل تبعات و پیامدهای قالب تاملی برای رژیم اشغالگر قدس باشد.

دوم اینکه حمله اسرائیل به نوار غزه، روابط آن با طیف مختلفی از کشنگران منطقه ای را نیز به نحو قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طور خاص شاهد بوده ایم که دولت مصر اعلام کرده که در صورت حمله زمینی صهیونیست ها به شهر رفح، پیمان "کمپ دیوید" را لغو خواهد کرد. شمار دیگری از مقام های عربی نیز اسرائیل را تهدید کرده اند که حمله آن به شهر رفح تبعات جدی را برای این رژیم در قالب روابطش با طیف متنوعی از بازیگران منطقه ای به همراه خواهد داشت.

این دسته از بازیگران به طور خاص این نگرانی را دارند که حمله زمینی صهیونیست ها به شهر رفح، حامل تهدیدات امنیتی بنیادینی برای آن ها است و سطح بازدارندگی آن ها را در برابر اشغالگران صهیونیست تا حد زیادی کاهش خواهد داد. از این رو، مولفه تشدید تنش و اصطکاک منطقه ای با صهیونیست ها از سوی دولت های منطقه نیز در صورت حمله زمینی رژیم اشغالگر قدس به رفح، تا حد زیادی تقویت خواهد شد.

و در نهایت سوم اینکه شهر رفح نیز همچون شهر خان یونس، از جمله مراکز کلیدی قدرت جنبش حماس است. چند روز قبل بنیامین نتانیاهو به صراحت اعلام کرد که حمله ارتش اسرائیل با ظرفیت های کنونی آن به شهر رفح به دلیل استقرار 4 گردان حماس در این شهر، با چالش های جدی رو به رو است. از این رو، صِرف حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه، برای خودِ این رژیم نیز حامل چالش های جدی خواهد بود.

کما اینکه به تازگی جنبش حماس اعلام کرده که حمله اسرائیل به رفح، فاجعه ای بزرگتر از عملیات طوفان‌الاقصی را برای آن نوید خواهد داد. معادله ای که حاکی از این است که سناریوهای مرگباری در ادامه راه در صورت حمله زمینی صهیونیست ها به شهر رفح، انتظار آن ها را می کشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه