English

ناتو پیشنهاد استقرار هزارتن از نیروهای خود را در کوزوو نپذیرفت

هیات ناتو در کوزوو موسوم به "KFOR" درخواست دولت صربستان را مبنی بر اعزام ۱۰۰۰ نیروی نظامی و پلیس به کوزوو نپذیرفت.

ناتو پیشنهاد استقرار هزارتن از نیروهای خود را در کوزوو نپذیرفت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی درگیری‌ها بین مقام‌های صربستان و کوزوو، الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان درخواست کرده بود تا ناتو یکهزار تن از نیروهای خود را در کوزوو مستقر کند اما این ائتلاف نظامی این درخواست را رد کرد.

ووجیچ در مصاحبه‌ای با تلویزیون خصوصی "پینک" گفت: نیروهای ناتو در کوزوو این پاسخ را دادند که نیازی به بازگشت سربازان صرب به کوزوو نیست و اعلام کردند که قطعنامه سازمان ملل تایید کننده ماموریت آنها در کوزووست.

ماه گذشته میلادی، برای نخستین بار از زمان پایان جنگ یوگسلاوی، صربستان درخواست استقرار نیرو در کوزوو را مطرح کرد آن هم به دلیل درگیری بین مقام‌های پریشتینا و بلگراد.

ووجیچ از هیات ناتو در کوزوو برای مطلع کردن صربستان از تصمیم خود در آستانه کریسمس مسیحیان ارتدوکس انتقاد کرد، پس از آنکه پلیس کوزوو یک سرباز را که حین انجام وظیفه نبود و مظنون به تیراندازی و زخمی کردن دو جوان صرب در نزدیکی شهر "شترپسه" بود، دستگیر کرد.

مقام‌های کوزوو این رویداد را محکوم کردند. پلیس می‌گوید که هر دو قربانی یکی ۱۱ و دیگری ۲۱ ساله به بیمارستان منتقل شده و جراحات آنها جدی نیست.

رسانه‌های صربستان نیز گزارش کردند که یک جوان دیگر نیز هدف حمله قرار گرفته و توسط گروهی از آلبانیایی‌تبارها اوایل روز شنبه و در حال بازگشت از کلیسا مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

مقام‌های صربستان این رویدادها را "اقدامات تروریستی" نامیده و گفتند که این اقدامات نشان می‌دهد صرب‌ها در کوزوو خواستنی نیستند و خواهان برگزاری تجمعی اعتراضی در شهر شترپسه شدند.

سازمان‌های بین‌المللی این حملات را محکوم کردند که انتظار می‌رود بی‌اعتمادی بین اکثریت آلبانیایی‌تبارها و حدود ۱۰۰ هزار صرب ساکن کوزوو را بیشتر کند. نیمی از آنها در شمال زندگی می‌کنند و اکثر آنها استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده که صربستان، در صورت تایید هیات ناتو در کوزوو، ممکن است اجازه داشته باشد که پرسنل خود را در گذرگاه‌های مرزی، اماکن مذهبی مسیحیان ارتدوکس و مناطق با اکثریت صرب مستقر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه