English

اوکراین زیر آتش گسترده ارتش روسیه؛ (۲)

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ ایران از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نمی‌کند/ انهدام ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی

عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور هنوز ادامه دارد..

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ ایران از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نمی‌کند/ انهدام ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی

به گزارش خبرگزاری موج، عملیات نظامی ارتش روسیه با در دست گرفتن کنترل مناطقی از اوکراین که از پنج‌شنبه هفته گذشته (۵ اسفند) آغاز شده است، برای دهمین روز متوالی ادامه یافته است.

 

بیشتر بخوانید:

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ اتحادیه اروپا ۷ بانک روسی را از سوئیفت خارج کرد/ واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

 

دهمین روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته است نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند. روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که در صورت سقوط اوکراین، تمام اروپا سقوط خواهد کرد.

تاکنون دو دور مذاکره بین روسیه و اوکراین برای کاهش تنش‌ها برگزار گردیده و قرار است دور سوم مذاکرات به زودی در ابتدای هفته آینده برگزار شود.

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد صدای انفجار‌هایی در مناطق شمالی دونتسک در شرق اوکراین طنین‌انداز شده است.

به گزارش الجزیره، «میخائیلو پودولیاک» مشاور «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: ما اصلاً به فدراسیون روسیه اعتماد نداریم، بنابراین خواهان میانجی‌گری مسئولانه بین‌المللی هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: ممکن است کشور‌هایی مانند ترکیه، مجارستان یا لهستان میزبان مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در آینده باشند.

بوریس جانسون: جنگ اوکراین بدترین جنگ اروپا برای مدت طولانی است

به گزارش الجزیره، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور با امانوئل مرکون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره وضعیت بسیار خطرناک اوکراین گفت‌وگو کرد و جنگ اوکراین را بدترین جنگ اروپا برای مدت طولانی دانست.

نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم ادامه تلاش‌های مشترک برای کمک به اوکراین توافق کردند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس مدعی شد: جانسون و مکرون همکاری نزدیک خود را برای مقابله با رفتار وحشیانه فزاینده پوتین تأیید کردند.

* جوزپ بورل اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ درصد از انرژی مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند

وزیران خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه روسیه و ضرورت تسریع تنوع سازی منابع انرژی این اتحادیه را مورد مذاکره قرار دادند.

بسته تحریمی جدید با هدف تعمیق تحریم‌های اقتصادی بوده و بانک‌های بیشتری از روسیه را با اقدامات محدود کننده مواجه خواهد کرد.

اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تا زمانی که اقدامات نظامی علیه اوکراین را متوقف نکند، ادامه خواهد داد.

در راستای تضعیف ماشین جنگی روسیه، اعلام و موافقت با تحریم‌ها کافی نبوده و باید این تحریم‌ها اجرا شده و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها بسته شوند.

اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک شبه وابستگی انرژی خود به روسیه را قطع کند.

اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ درصد از انرژی مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند.

 

انفجار در شهر «ژیتومیر» اوکراین

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد، درپی وقوع انفجار، آژیر خطر در شهر «ژیتومیر» در ۱۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

اوکراین: ۹ هزار ۱۶۶ سرباز روسی را کشته و زخمی کردیم

الجزیره نوشت، وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: ۹ هزار ۱۶۶ سرباز روسی را کشته و زخمی کردیم، ۷۰ هواپیما و بالگرد را سرنگون کردیم و ۲۵ تانک و ۱۴۷۱ خودرو را منهدم کردیم.

بلینکن: جنگ آنطور که پوتین فکر می‌کرد پیش نرفت

«آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی گفت جنگ آنطوری که «ولادیمیر پوتین»‌رئیس جمهور روسیه فکر می کرد و برنامه ریزی کرده بود پیش نرفت.

وی مدعی شد که آمریکا همواره به دنبال فرصت های دیپلماسی و مذاکره با روسیه است.

شورای امنیت دوشنبه درباره اوکراین جلسه برگزار می‌کند

شورای امنیت روز دوشنبه درباره کمک های بشردوستانه به اوکراین نشستی برگزار خواهد کرد.

تعلیق فعالیت رسانه های خبری غربی در روسیه

رسانه های خبری مطرح جهان از جمله بی بی سی، بلومبرگ، سی ان ان، سی بی اس نیوز اعلام کردند به منظور محافظت از خبرنگاران و روزنامه نگاران خود و حفظ امنیت آنان تا اطلاع ثانوی در هیچ منطقه ای از روسیه فعالیت خبری نخواهند داشت.

روسیه در روزهای اخیر اعلام کرد روزنامه نگارانی که به انتشار اخبار جعلی بپردازند حداقل به 15 سال زندان محکوم می شوند.

واشنگتن: تحریم‌ها علیه مسکو سریع‌تر از حد انتظار اتفاق افتاد

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده است که تشدید تحریم ها علیه مسکو بسیار سریعتر از حد انتظار اتفاق افتاد.

اعزام تروریست های داعشی به شرق اوکراین

مرکز اطلاعات خارجی روسیه خبر داد واشنگتن تروریست‌های داعشی را پیش از اعزام به دونباس، شرق اوکراین، در پایگاه نظامی تنف سوریه که در تسلط نیرو‌های آمریکایی است آموزش داده است.

این نهاد اطلاعاتی روسیه با صدور بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود ارتش روسیه با آغاز عملیات ویژه در اوکراین، بخش زیادی از این افراد مسلح را که آمریکا در سوریه آنان را تجهیز کرده بود از بین برد.

این گزارش می‌افزاید اطلاعات مرکزی آمریکا و فرماندهی عملیات ویژه، وابسته به نیرو‌های آمریکایی، همچنان در پی تشکیل واحد‌های تروریستی جدیدی در خاورمیانه و کشور‌های آفریقایی هستند و قرار است این واحد‌ها را برای مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در اوکراین به این کشور انتقال دهند.

جانسون: حفاظت از نیروگاههای هسته‌ای اوکراین ضروری است

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف به نقل از بوریس جانسون گزارش کرد تأمین امنیت نیروگاههای هسته‌ای اوکراین بسیار ضروری است.

جانسون در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم داشتن نوعی سیستم حفاظتی برای این نیروگاه‌ها بسیار مهم است، سیستمی که به ساختارهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و آژانس اجازه می‌دهد تا بر سطح رادیواکتیویته در محل (اوکراین) نظارت کنند.»

نخست‌وزیر انگلیس در خصوص تکرار یک فاجعه چرنوبیل گفت: «نیروگاه های هسته‌ای دیگری در اوکراین نیز وجود دارد و البته در اوکراین نیز مکان های زیادی وجود دارد که زباله های هسته‌ای در آن مکان‌ها  ذخیره می شود بنابراین ما باید به این فکر کنیم که چگونه برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم».

جانسون: «ما باید برای کرملین روشن کنیم که یک فاجعه هسته‌ای در تأسیسات غیرنظامی در اوکراین، یک چرنوبیل جدید و یک فاجعه برای روسیه و همه افراد دیگر خواهد بود».

آمریکا از تبعات غیر منتظره تحریم‌ها علیه روسیه می‌هراسد

منابع خبری در آمریکا به نقل از مقامات این کشور خبر دادند: آمریکا نگران تبعات غیر منتظره‌ی به انزوا کشاندن و به حاشیه راندن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

روزنامه نیویورک تایمز با بیان این خبر، افزود در پی سرعت گرفتن دامنه تحریم‌های بین المللی علیه روسیه و توسعه فراتر از پیش بینی این تحریم ها، تدوین کنندگان راهبرد‌های کاخ سفید در قبال روسیه، اخیرا در پی بررسی نگرانی جدیدی بر آمده اند، زیرا این احساس در آن‌ها بیدار شد که چنین برخوردی ممکن است پوتین را به سمت اقدامات خصمانه بیشتر سوق دهد.

نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نیروگاه اتمی زاپورژیا اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله به نیروگاه اتمی زاپورژیا اوکراین جلسه فوری برگزار کرد. نماینده اوکراین بار دیگر خواستار بسته شدن آسمان این کشور شد و سخنگوی روسیه گلوله باران این نیروگاه را "دروغ" خواند.

سازمان ملل: ۱.۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

بنا بر گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه، بیش از ۱.۲ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند.

از بین یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۹۷۶ پناهنده‌ای که از اوکراین گریخته‌اند، آنطور که سازمان ملل گزارش کرده است، بیش از نیمی از آنها وارد لهستان شده‌اند و باقی به کشورهای همسایه مولداوی، مجارستان، رومانی و اسلوواکی گریخته‌اند.

سازمان ملل: بیش از یک میلیون نفر در همان هفته اول اوکراین را ترک کرده‌اند و بسیاری نیز در داخل کشور اوکراین آواره شده‌اند.

 اوکراین: کنترل شهر گوستومل را بازپس گرفتیم

شبکه الجزیره به نقل از نیروهای اوکراینی گزارش کرد که کنترل شهر «گوستومیر» واقع در شمال اوکراین مجدداً به دست نیروهای اوکراینی افتاده است.

به صدا در آمدن آژیر هشدار در کی‌یف

آژیر‌های هشدار در پایتخت اوکراین به صدا در آمد و نیرو‌های اوکراینی از کنترل مجدد بر شهر گوستومل در شمال کی‌یف خبر دادند.

اوکراین: کنترل اکثر شهر‌ها را حفظ کرده‌ایم

ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین اعلام کرد: کنترل اکثر شهر‌ها را حفظ کرده‌ایم و در نبرد‌های آزادسازی علیه نیرو‌های روسی مشارکت داریم و ضدحمله انجام می‌دهیم. 

این ستاد همچنین  اعلام کرد در جریان نبرد‌های روز جمعه در اوکراین، ۳ جنگنده سوخو ۲۵ و ۳ بالگرد روسیه را سرنگون کردند. پدافند هوایی ما حداقل ۳۹ هواپیمای جنگی روسیه و ۴۰ بالگرد را از آغاز درگیری منهدم کرده است.

روسیه آتش بس موقت برای خروج غیرنظامیان از اوکراین اعلام کرد

بر اساس گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد طرف روسی امروز از ساعت 10 صبح به وقت مسکو (10 و 30 دقیقه به وقت تهران) برای خروج افراد غیر نظامی از دو شهر ماریوپول در ساحل دریای سیاه و وولنوواخا در دونتسک اوکراین گذرگاه انسان دوستانه ایجاد و آتش بس موقت اعلام می‌کند.

تصاویر خبرگزاری «تاس» از نبرد در «دونباس»

جنگ اوکراین1

جنگ اوکراین

وزارت دفاع روسیه: نیرو‌های ما حمله گسترده‌ای را در اوکراین آغاز کردند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی نیرو‌های ما ۲۰۳ تأسیسات زیربنایی نظامی اوکراین، ۵۶ پهپاد، ۸۲ هواپیمای جنگی و ۷۰۸ تانک اوکراینی منهدم شده اند.

این وزارتخانه افزود: نیرو‌های ما حمله گسترده‌ای را در اوکراین آغاز کردند و در عملیات ما یک انبار تسلیحات در ژیتومیر حاوی سیستم‌های موشکی ضد تانک و موشک‌های زمین به هوای جاولین منهدم شد.

وزارت دفاع اوکراین: نیرو‌های روسی در حال حاضر کی‌یف را محاصره کرده‌اند

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: طرح‌های کرملین برای تحت سلطه درآوردن ما در ۲ روز، سرنگونی دولت و الحاق آن به روسیه شکست خورد. دشمن در برخی جهات پیشروی کرد، اما منطقه کوچکی را تحت کنترل دارد و در حال حاضر کی‌یف را محاصره کرده اند، نیرو‌های نیز ما در حال مقابله با آن هستند.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های روسی به شکلی بی سابقه از توان هوایی و موشکی خود استفاده می‌کنند.

وزارت دفاع اوکراین گفت: برای اجرای آتش بس و بازکردن گذرگاه‌های بشردوستانه تلاش می‌کنیم و هر کاری که بتوانیم برای کمک به شهروندان انجام خواهیم داد.

تعطیلی فرودگاههای جنوب روسیه تا ۲۳ اسفند

اینترفکس: سازمان حمل و نقل هوایی روسیه تعطیلی فرودگاهها در جنوب روسیه را تا ۱۴ مارس (۲۳ اسفند ماه) تمدید کرد.

تعلیق فروش کالا و خدمات سامسونگ در روسیه

«انفو مدیا» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت سامسونگ نیز به اپل و مایکروسافت پیوست و از تعلیق فروش کالا و خدمات خود در روسیه خبر داد.  شرکت سامسونگ ارسال محصولات خود به روسیه را نیز متوقف کرد.

مسکو: به دنبال تجزیه اوکراین نیستیم

سخنگوی کرملین تاکید کرد روسیه با عملیات نظامی در اوکراین به دنبال تجزیه این کشور نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف گفت: مسکو فقط برای تحقق تضمین‌هایی برای امنیت این منطقه تلاش می‌کند.

پسکوف گفت: روسیه در انتظار دور سوم مذاکرات با مقامات اوکراین است و امیدوار است که کی‌یف به مطالبات آن گوش فرا دهد.

در همین حال، میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین گفت: کی‌یف در حال آماده شدن برای دور دیگری از مذاکرات است که احتمالا فردا یا دو روز دیگر برگزار خواهد شد.

بیش از ۲۸ هزار آواره اوکراینی از مرز رومانی عبور کرده اند

رومانی اعلام کرد: بیش از ۲۸ هزار آواره اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته از مرز این کشور عبور کرده اند.

اردوغان: از ناتو انتظار دارم حقیقتاً از اوکراین حمایت کند

رئیس‌جمهور ترکیه طی تماس‌های تلفنی جداگانه با همتای اوکراینی و نخست‌وزیر انگلیس، ضمن درخواست حمایت واقعی ناتو از کی‌یف، خواستار پایان فوری حملات روسیه به اوکراین شد.

 خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز پس از رایزنی با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: انتظار تحولات مثبتی پیرامون موضوع اوکراین دارم.

بورل: چین می‌تواند میانجیگر جنگ روسیه و اوکراین باشد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:  چین می‌تواند یک میانجی بالقوه برای پایان دادن به جنگ جاری در اوکراین باشد.

او گفت: باید قوانینی وضع شود تا اطمینان حاصل شود که در آینده جنگی وجود نخواهد داشت.

بورل تاکید کرد که ما تلاش می‌کنیم تا مطمئن شویم که پوتین در جنگ پیروز نمی‌شود، زیرا در این صورت امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت.

نشست شورای امنیت در مورد بحران انسانی در اوکراین ۷ مارس برگزار خواهد شد

بخش فرانسوی زبان شبکه تلویزیونی آر. تی روسیه در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۷ مارس (۱۶ اسفند) بار دیگر در مورد بحران انسانی در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

نظامیان روسیه در حومه کی‌یف

نظامیان روسیه در حومه کی‌یف

نظامیان روسیه در حومه کی‌یف1

نظامیان روسیه در حومه کی‌یف2

نظامیان روسیه در حومه کی‌یف3

زلنسکی: نیرو‌های روسی وارد برخی سایت‌ها شده اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های اوکراینی همه جهات را کنترل می‌کنند و در خارکیف با دشمن می‌جنگند. متأسفانه نیرو‌های روسی وارد برخی سایت‌ها شده اند، اما این وضعیت طولانی نخواهد بود. تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات بلاروس در مورد اولین گام یعنی بازگشت زندگی به حالت عادی صحبت کردند.

او گفت: دو تماس تلفنی با روسای جمهور فرانسه و لهستان داشتم و قدردان آن‌ها هستم. اطمینان دارم که به زودی از شهروندان اوکراین خواهیم خواست تا به کشور بازگردند. تصمیماتی درباره کمک چند ده میلیارد دلاری به ما برای بازسازی اوکراین وجود دارد. ارتش روسیه نتوانست اهدافش را محقق کند و ۱۰ هزار نفر از سربازانش را از دست داد.

ولودیمیر زلنسکی از احتمال عدم ادامه دادن به مذاکرات با روسیه خبر داد.

ترور یکی از اعضای هیئت اوکراینی

اخباری مبنی بر کشته شدن یکی از اعضای هیئت اوکراینی در حال مذاکره با روسیه در جریان تلاش نیرو‌های امنیتی اوکراین برای دستگیری وی منتشر شد.

یک معاون در پارلمان اوکراین اعلام کرد که نیس کرایف، یکی از اعضای هیئت اوکراینی برای مذاکرات با روسیه را در حین دستگیری کشته است.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سازمان امنیت اوکراین، دنیس کریف یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده اوکراین را به خیانت متهم و او را ترور کرد.

کریف در نزدیکی دادگاه پچرسک مورد اصابت گلوله به سرش قرار گرفت.

کرملین: به جنگ چریکی اقتصادی واکنش نشان می‌دهیم

سخنگوی کرملین اعلام کرد به جنگ چریکی اقتصادی که شاهد آن هستیم واکنش نشان خواهیم داد. آمریکا کانال‌های گفتگو با مسکو را حفظ می‌کند. ما در شرایط استثنایی هستیم که نیازمند اقدامات استثنایی است. روسیه منزوی نیست و برای آمریکا یا اروپا بزرگتر از آن است که انزوا را بر آن تحمیل کنند.

کرملین درباره تهدید آمریکا به تحریم صادرات انرژی روسیه گفت این امر عواقب جدی برای اقتصاد جهانی دارد.

قرقیزستان: خواستار گفتگو بین روسیه و اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت: نمی‌توانیم اجازه تلفات غیرنظامی بیشتری بدهیم و خواستار گفتگو بین روسیه و اوکراین هستیم. ما خواهان ارائه ضمانت‌های امنیتی به کشور‌های درگیر با بحران اوکراین به عنوان راه حل سیاسی هستیم. ما خواستار پایبندی به توافقات مینسک و بازگشت صلح به منطقه هستیم.

لهستان: جنگ در اوکراین امنیت اروپا را در معرض خطر قرار داده است

«زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی: من از روسیه می‌خواهم جنگ علیه اوکراین را متوقف کند و از دو طرف می‌خواهم به قوانین بین‌المللی اتکا کنند.

من خواهان آتش‌بس به منظور آغاز مذاکرات بین دو کشور هستم. جنگ روسیه علیه اوکراین یک بحران انسانی بی‌سابقه ایجاد کرده است و خواهان باز شدن کریدورهای امن برای پناهجویان هستم.

تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته‌ایم و از هیچ تلاشی برای حمایت از آن‌ها دریغ نخواهیم کرد.

جنگ روسیه امنیت اروپا را در معرض خطر قرار داد و ما تصمیم گرفتیم تا بودجه دفاعی را سه درصد افزایش دهیم.

ما نمی‌توانیم تصرف سرزمین اوکراین از سوی روسیه را بپذیریم و خواهان توقف حملات روسیه به غیرنظامیان هستیم.

بلینکن: واشنگتن سال گذشته یک میلیارد دلار کمک دفاعی به اوکراین ارائه کرد

وزیر خارجه آمریکا در جزیان سفر به لهستان گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا در حمایت از استقلال و حاکمیت اوکراین متحد هستند. واشنگتن در سال گذشته با ارائه یک میلیارد دلار کمک امنیتی از اوکراین حمایت کرد.

وزیر امور خارجه لهستان نیز گفت: با وزیر خارجه آمریکا درباره تهاجم روسیه به اوکراین و همکاری در چارچوب ناتو گفتگو کردم. ما نمی‌توانیم تصرف اراضی اوکراین توسط روسیه را بپذیریم و از آن می‌خواهیم که حملات به غیرنظامیان را متوقف کند. از روسیه می‌خواهم که جنگش علیه اوکراین را متوقف کند و از هر دو طرف می‌خواهم به قوانین بین‌المللی متوسل شوند. من خواستار پایان دادن به خونریزی و آتش بس در اوکراین هست.

بورل: تلاش می‌کنیم پوتین در جنگ پیروز نشود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:‌ تلاش می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم پوتین در این جنگ پیروز نمی‌شود زیرا آن هنگام اروپا به هیچ‌ عنوان امنیت نخواهد داشت. چین می‌تواند یک میانجیگر بالقوه برای پایان دادن به جنگ اوکراین باشد.

سازمان ملل: شمار پناهندگان اوکراینی به ۱.۵ میلیون نفر نزدیک می‌شود

رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد ۱.۳ میلیون پناهنده از اوکراین وجود دارد و ممکن است این رقم تا پایان هفته (روز یکشنبه) به ۱.۵ میلیون نفر برسد.

سازمان ملل نیز اعلام کرد پناهندگان اوکراینی به مکان‌هایی می‌روند که می‌شناسند، اما مهاجرت جمعی پیچیده‌تر خواهد بود.

ایندیتکس فعالیتش را در روسیه به حال تعلیق درآورد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت خرده فروشی اسپانیایی ایندیتکس که به عنوان بزرگترین شرکت در صنعت مد جهان شناخته می‌شود، اعلام کرد به علت جنگ در اوکراین فعالیت‌های خود را در روسیه به حال تعلیق در می‌آورد.

شبکه های تلویزیونی ARD و ZDF آلمان فعالیت های خود را در روسیه به حال تعلیق درآوردند.

ارتش روسیه ۴۵۰۰ تن مهمات اوکراین را به غنیمت گرفت

شبکه آر تی گزارش داد با فرار سربازان پادگان ۳ یا ۴ هزار نفری در خسون ۴۵۰۰ تن مهمات در انبار‌ها مانده بود که شرایط مناسبی نیز داشتند به همین دلیل ارتش روسیه درحال بارگیری این مهمات است.

خروج مردم کی‌یف ازطریق پل تخریب شده توسط ارتش اوکراین برای جلوگیری از ورود ارتش روسیه به پایتخت

وزارت دفاع روسیه: برای تخلیه غیرنظامیان از شهر‌های اوکراین، آتش بس وضع شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ناسیونالیست‌های اوکراینی ساختمانی را در ماریوپل منفجر کردند که احتمال می‌رود در آن ده‌ها اوکراینی وجود داشته است. صدای چندین انفجار در منطقه ماریوپل شنیده شده و ستون‌هایی از دود غلیظ سیاه در شهر دیده می‌شود.

به گزارش بخش تصویری رویترز، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت: امروز (شنبه) از ساعت ده صبح به وقت محلی مسکو این آتش بس اعلام شد تا با باز شدن راه‌های بشردوستانه در دو شهر ماریوپول و ولناواخا، غیرنظامیان بتوانند از این دو شهر خارج شوند.

پیشتر هم وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود با نیرو‌های اوکراینی در مورد مسیر‌های تخلیه از بندر راهبردی ماریوپول در جنوب شرقی و شهر ولناواخا در شرق به توافق رسیده است.

اوکراین از فردا از لهستان گاز وارد می‌کند

اپراتور سیستم انتقال گاز دولتی اوکراین روز شنبه اعلام کرد این کشور از تاریخ ششم ماه مارس قادر خواهد بود از لهستان گاز وارد کند، از جمله گاز از پایانه‌های «ال ان جی» لهستان.

به گزارش رویترز این شرکت اوکراینی در رسانه‌های اجتماعی گفت: «دو اپراتور انتقال گاز در مورد معرفی ظرفیت تضمینی برای واردات گاز توافق کردند و این امکان واردات گاز از لهستان، از جمله از پایانه ال ان جی را به صورت تضمینی فراهم می‌کند.»

این شرکت دولتی اوکراین هیچ جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

اوکراین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز در اروپا به حساب می‌آید از سال ۲۰۱۵ هیچ گازی از روسیه وارد نکرده و تمام خرید خود را از اروپا انجام داده است.

پوتین: مقامات کی یف توافق‌نامه‌ها را دور می‌زنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از مرکز آموزش خلبانی شرکت ملی آئروفلوت بازدید کرد.

او حین سخنرانی در این مرکز گفت: ما سعی کردیم همه تعهدات و توافقات را اجرا کنیم و از تشدید تنش در شرق اوکراین جلوگیری کنیم. مقامات اوکراین در حال بمباران محله‌های مسکونی در دونتسک و مجازات آن‌ها با سلاح‌های سنگین بودند. مقامات کی یف در سال‌های گذشته به دور زدن توافق‌نامه‌ها ادامه داده‌اند و حدود ۱۳۰۰۰ روس در دونباس کشته شدند. ناتو از اوکراین حمایت می‌کند، زیرا در مقابل روسیه ایستاده است. اوکراین در حال تلاش است بار دیگر پایگاه هسته‌ای داشته باشد، پس چگونه می‌توانیم این را بپذیریم. مقامات کی یف آشکارا اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند توافقات مینسک را اجرا کنند. حفاظت از شهروندان ساکن در دونباس اولین هدف ما است و باید برای این کار تضمین‌هایی دریافت کرد. مقامات اوکراینی مردم غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی گرفته اند.

یازدهمین روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

ارتش روسیه شب گذشته اعلام کرده است حملات به شهر‌های «ماریوپل» و «ولنوواخا» اوکراین از سرگرفته شده و به طور رسمی به آتش‌بس کوتاه برای تخلیه بشردوستانه خاتمه یافته و دلیل این اقدام سوء استفاده اوکراین از آتش‌بس است.

وزارت دفاع روسیه نیز شب گذشته اعلام کرد تاکنون ۲ هزار و ۲۱۹ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است. همچنین ۴ جت سوخو ۲۷ اوکراین در نبرد هوایی بر فراز منطقه «ژیتومیر» سرنگون شدند. ارتش اوکراین پایگاه‌هایش را در شهر «خرسون» ترک کرده و یک پایگاه پر از تسلیحات و مهمات را نیز به جای گذاشته است.

پس از دو دور مذاکره بین روسیه و اوکراین برای کاهش تنش‌ها، منابع خبری اعلام کرده‌اند که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است در تاریخ ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ اسفند) برگزار شود.

وزیر خارجه ایتالیا: باید برای توقف اثرات اقتصادی جنگ اقدام کنیم

الجزیره گزارش داد، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا مدعی شد: برای جلوگیری از هرگونه باج‌گیری و یافتن جایگزین‌هایی برای گاز روسیه تلاش می‌کنیم عرضه گاز را افزایش دهیم.

وزیر خارجه ایتالیا گفت: ما باید به سرعت برای توقف اثرات اقتصادی جنگ و محافظت از خانواده‌ها و شرکت‌های ایتالیایی اقدام کنیم.

مصادره اموال افراد نزدیک به پوتین به دست پلیس ایتالیا

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد، پلیس ایتالیا اموال افراد نزدیک به پوتین از جمله خانه‌ها و قایق‌های تفریحی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار را مصادره کرد.

وزیر انرژی ایتالیا: به دنبال قطع سریع واردات گاز روسیه هستیم

خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر انرژی ایتالیا گزارش داد: ما به دنبال قطع سریع بیش از نیمی از واردات گاز روسیه هستیم.

وزیر انرژی ایتالیا اعلام کرد: هدف ما این است که ظرف ۲ یا ۳ سال از عرضه گاز روسیه مستقل باشیم.

وزارت خارجه آمریکا: شهروندان آمریکایی باید فوراً روسیه را ترک کنند

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: شهروندان آمریکایی که در روسیه هستند باید فوراً با هر وسیله‌ای که در دسترس آنان است، این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: توانایی سفارت ما در مسکو برای کمک به شهروندان آمریکایی محدود است.

نفتالی بنت وارد برلین شد

به گزارش الجزیره، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم پس از سفر ۳ ساعته به مسکو که طی آن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد، برای دیدار و گفت‌وگو با اولاف شولتس، صداعظم آلمان، وارد برلین شد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرده بود که کاخ سفید را از سفر مخفیانه نفتالی بنت به مسکو، مطلع کرده بود.

فعال شدن آژیر در کی‌یف

به گزارش الجزیره، شهرداری کی‌یف اعلام کرد آژیر در پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

وزارت خارجه اسپانیا: شهروندان جز در موارد ضروری به روسیه سفر نکنند

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد: به شهروندان خود در روسیه توصیه می‌کنیم احتمال ترک آن را ارزیابی کنند و توصیه می‌کنیم جز در موارد ضروری به روسیه سفر نکنند.

پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود شهروندان آمریکایی باید فوراً روسیه را ترک کنند.

بلینکن: پوتین به تنهایی ایستاده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: شورای حقوق بشر اقدامی استثنایی برای تشکیل کمیسیون تحقیق در مورد جنگ وحشیانه روسیه علیه اوکراین انجام داد.

آنتونی بلینکن گفت: واضح است که پوتین به تنهایی ایستاده است و کشور‌های جهان در کنار اوکراین ایستاده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا درباره بازدید خود از مرزهای اوکراین و لهستان گفت: زمانی که همتای اوکراینی خود را ملاقات کردم، عبور از مرز لهستان به اوکراین اهمیت داشت.

خبرگزاری فرانسه شب گذشته گزارش داد بلینکن که به لهستان سفر کرده است با حضور در مرز‌های این کشور با اوکراین از وضعیت پناهجویان اوکراینی که به لهستان سرازیر شده‌اند، بازدید کرد.

مقامات خرسون: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم

خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات شهر «خرسون» در اوکراین اعلام کرد: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم، زیرا نیرو‌های روسی به کسانی که می‌خواهند از شهر خارج شوند شلیک می‌کنند.

یکی از مقامات شهر «خرسون» مدعی شده است: نیرو‌های روسی از خروج آمبولانس‌ها از شهر جلوگیری می‌کنند.

این در حالی است که ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین اعلام کرده است ۱۵۰ کودک از یک پرورشگاه در «خارکیف» با کمک تفنگداران دریایی و پلیس ملی از این شهر تخلیه شدند.

شرکت ویزا: تمامی مبادلات خود در روسیه را تعلیق می‌کنیم

الجزیره گزارش داد شرکت «ویزا» اعلام کرد: در روز‌های آینده تمامی عملیات مالی خود در روسیه را به حالت تعلیق در می‌آوریم.

شرکت ویزا کارت (Visa) شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در فوستر سیتی در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد.

این شرکت وظیفه ارائه تسهیلات برای مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را برعهده دارد که بیشتر توسط کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی و با نشان تجاری «ویزا» انجام می‌شود.

تحولات اوکراین موجب افزایش بهای سوخت در آمریکا شده است

عملیات نظامی روسیه در اوکراین موجب افزایش بهای بنزین در آمریکا شده است. در یازده ایالت و پایتخت امریکا بهای هر گالن (۳.۷۸ لیتر) بنزین به بیش از ۴ دلار رسیده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بهای بنزین روند صعودی دارد. متوسط بهای بنزین در آمریکا چند سنتی تا هر گالن ۴ دلار فاصله دارد و کارشناسان می‌گویند در چند روز آینده این فاصله پرخواهد شد. در ایالت کالیفرنیا میانگین بهای هر گالن بنزین هم اکنون بیش از ۵ دلار است. اوضاع در برخی جایگاه‌های بنزین لوس انجلس وخیم‌تر است و مردم برای خرید یک گالن بنزین معمولی ۶.۹۵ دلار و بنزین سوپر ۷.۵۵ دلار می‌پردازند.

 ادامه یافتن بحران در اوکراین ممکن است به افزایش بهای بنزین در آمریکا منجر شود. از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بهای بنزین ۳۷ سنت و در دو روز اخیر ۱۹ سنت افزایش یافته است.

انهدام بیش از دو هزار هدف نظامی اوکراین

وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۲۰۳ هدف نظامی از آغاز عملیات ویژه در اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۶۹ فروند هواپیما در زمین، ۲۴ فروند در هوا، ۷۷۸ تانک و خودروی جنگی اوکراین را منهدم کردیم و فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در استاروکونستانتینوف در غرب این کشور را با سلاح های بسیار دقیق از کار انداختیم.

مینسک حضور چتربازان بلاروس در اوکراین را تکذیب کرد

وزارت دفاع بلاروس گزارشات مبنی بر وجود چتربازان این کشور در اوکراین را تکذیب و تاکید کرد که تمامی پرسنل نظامی بلاروس در داخل کشور خود هستند.

مقامات ماریوپل: آتش بس موقت از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب خواهد بود

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، مقامات ماریوپل اعلام کردند: آتش بس موقت از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب خواهد بود.

تداوم انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین

اینترفاکس اعلام کرد گازپروم به طور منظم به انتقال گاز از طریق اوکراین ادامه می‌دهد.

نفتالی بنت برای سومین بار از روز شنبه با زلنسکی گفتگو کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد نفتالی بنت برای سومین بار از روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد.

بنت  گفت: به تلاش برای کمک در بحران اوکراین ادامه خواهد داد، حتی اگر شانس (موفقیت) زیاد نباشد.

کمک ۲.۷ میلیاردی آمریکا به اوکراین

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کنگره ۲.۷ میلیارد دلار برای رسیدگی به بحران انسانی ناشی از جنگ در اوکراین اختصاص داده است.

بلینکن مدعی شد: روسیه جنگ اوکراین را به راه انداخت و باعث یک بحران انسانی شد. حمله روسیه به اوکراین ناقض تمام قوانین بین المللی است.

بایدن از کنگره درخواست کرد به پناهندگان اوکراینی و کشور‌های همسایه‌ای که آن‌ها را پذیرفته اند، کمک فوری شود.

اتحادیه اروپا: از ورود جنگنده‌ها به اوکراین حمایت مالی نمی‌کنیم

کانال تلگرامی خبرگزاری اسپوتنیک/ اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما از ورود جنگنده ها به اوکراین حمایت مالی نمی‌کنیم.

زلنسکی: بلاروس از نیروهای روسیه حمایت می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: ما می‌خواهیم حریم هوایی اوکراین را ایمن کنیم، بنابراین درخواست کمک هوایی نظامی کردیم. جنگ ما با روسیه جنگی برای آزادی و استقلال ماست و تمام دنیا از ما حمایت می‌کنند. جنگ اوکراین از قبل برنامه ریزی شده بود و شهرهای ما در معرض بمباران شدید هوایی قرار گرفتند. بلاروس از نیروهای روسیه با تجهیزات نظامی حمایت می‌کند.

او همچنین مدعی شد: ارتش روسیه برای بمباران شهر اودسا آماده می‌شود. مردم روسیه به تظاهراتشان در مخالفت با جنگ علیه اوکراین ادامه دهند، این جنگ تنها علیه اوکراین نیست، مردم روسیه باید از آزادی در جهان حمایت کنند.

تلاش آمریکا برای تجهیز اوکراین به جنگنده‌های لهستانی

الجزیره/ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن تلاش می کند تا برای تجهیز اوکراین به جنگنده های لهستانی توافق شود.

اوکراین: تلاش ارتش روسیه برای محاصره کی یف ادامه دارد

الجزیره/ ستاد مشترک ارتش اوکراین خبر داد، تلاش ارتش روسیه برای محاصره شهرهای بزرگ به ویژه کی‌یف و خارکیف ادامه دارد.

تظاهرات مردم یونان در حمایت از روسیه

تظاهرات مردمی در «آتن» پایتخت یونان برای رد ادعاهای غرب علیه روسیه و حمایت از عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین.

ورود نیروهای ناتو به رومانی

رئیس جمهور رومانی: ناتو تدابیر خود را تشدید کرده و آمادگی نیروهای بازدارنده خود را افزایش داده است. ما توانایی‌های دفاعی خود را تقویت خواهیم کرد و زمان آن فرا رسیده است که نیروهای نظامی خود را برای پاسخ موثرتر به چالش های امنیتی تجهیز کنیم.

وزیر دفاع رومانی نیز در همین راستا اعلام کرد ناتو و اتحادیه اروپا با اوکراین در چارچوب مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده همبستگی خود را نشان داده‌اند. ناتو به همه اقدامات مناسب و ضروری برای تضمین حفاظت از کشورهای خود ادامه خواهد داد. اولین گردان نیروهای بازدارنده ناتو با 500 سرباز وارد رومانی شده است.

روسیه: اوکراین در چرنوبیل بمب ممنوعه می‌ساخته است

آر تی به نقل از یک منبع روسی فاش کرد: کی‌‎یف از منطقه چرنوبیل به عنوان مرکز ساخت بمب کثیف (بمب کثیف، نوعی ماده منفجره است که به منظور پراکنده کردن مواد خطرناک رادیواکتیو در سطحی وسیع طراحی شده است.) استفاده کرده است.

ورود نیروهای روسی به مرکز شهر ارپین

خبرنگار الجزیره اعلام کرد نیروهای روسی وارد مرکز شهر ارپین در شمال غربی کی‌یف شدند. این خبرنگار همچنین از درگیری خیابانی میان نیروهای روسی و اوکراینی در خیابان‌های این شهر خبر داد.

پوتین در تماس تلفنی با مکرون اعلام کرد روسیه آماده مذاکره با اوکراین است

ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه از پایان مکالمه تلفنی یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای بین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین، همتای روس او خبر داد.

کرملین: پوتین به مکرون گفته است که برای ادامه گفتگو با روسیه، کی‌یف باید تمام «الزامات شناخته شده روسیه» را برآورده کند. همچنین مقامات اوکراین هنوز به توافقات حاصله در مورد تخلیه غیرنظامیان از مکان‌های درگیری عمل نمی‌کنند.

پوتین در این گفتگوی تلفنی به مکرون گفت: نیروهای روسی و گاردهای اوکراینی در حال تضمین امنیت نیروگاه هسته ای در زاپاروژیا هستند.  مسکو نیز با نشستی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اوکراین موافقت می‌کند، اما نه در چرنوبیل.

خودداری آمریکا در کمک اطلاعاتی به اوکراین

سناتور جمهوری خواه آمریکا: دولت بایدن خیلی تمایلی به ارائه اطلاعات به اوکراینی ها ندارد.

در همین راستا مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرد این درست نیست که شورای امنیت ملی از به اشتراک گذاری اطلاعات اطلاعاتی با اوکراین خودداری کند.

خبرنگار فرانسوی: اوضاع در اوکراین پیچیده است، ارتش اوکراین مردم خودش را بمباران می‌کند

‌آن لور بونل ،روزنامه نگار و خبرنگار جنگی حاضر در اوکراین در خصوص وضعیت کنونی این کشور گفت: من از مردم می پرسم چه کسی آنها را بمباران می‌کند؟ من طرف کسی نیستم و از پوتین دفاع نمی‌کنم اما ارتش اوکراین مردم خودش را بمباران می‌کند.

آن لور بونل خبرنگار فرانسوی حاضر در دونباس به روایت مشکلات مردم پرداخته و از ماکرون خواسته از اوکراین حمایت نکند. زیرا اوضاع پیچیده است و آنطور نیست که رسانه‌ها روایت می‌کنند.

کمیسیون اروپا: درحال حاضر حمایت هرچه بیشتر از اوکراین مهم است

رئیس کمیسیون اروپا: اوکراین در حال جنگ با روسیه است و مهمترین چیز در حال حاضر حمایت هر چه بیشتر از آن است.  تحریم‌هایی که ما علیه رهبری و اقتصاد روسیه اعمال کرده‌ایم تأثیر زیادی داشته است.

روند مثبت مذاکرات میان روسیه و اوکراین

اسپوتنیک/عضو هیأت اوکراینی درخصوص مذاکره با روسیه گفت: هر دو طرف موافق هستند که به صحبت های یکدیگر گوش داده و تاکنون بحث موثری داشته اند اما  تنها موضوعاتی که توافق در مورد آنها تقریبا غیرممکن است، کریمه و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک است.

درخواست اوکراین از سازمان ملل برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته ای

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد وزارت انرژی اوکراین و همچنین نهاد دولتی بازرسی تنظیم مقررات هسته‌ای این کشور از سازمان ملل خواستند تا از ایمنی تمام تاسیسات هسته ای در این کشور اطمینان حاصل کند.

درخواست اوکراین در خصوص روسیه و بلاروس

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد درخواست رسمی پایان دادن به عضویت روسیه و بلاروس در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را امضا کرده است.

درخواست سفیر اوکراین از آمریکا برای تحریم بیشتر روسیه

«اوکسانا مارکارووا» سفیر اوکراین در آمریکا در سخنانی ادعایی، روسیه را "دولت تروریستی" خواند و خواستار تحریم‌های شدیدتر مسکو شد.

سفیر اوکراین در آمریکا از دولت جو بایدن خواست تا تحریم‌های شدیدتری را علیه مسکو اعمال کند و ارسال تسلیحات به کی‌یف را افزایش دهد و گفت با روسیه باید "به عنوان یک کشور تروریستی" رفتار شود.

 تماس تلفنی پوتین و بنت در خصوص جنگ اوکراین

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امروز (یک‌شنبه) تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشت و در آن دو طرف به ادامه بحث درباره جنگ اوکراین پرداختند.

طبق گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تماس تلفنی امروز در ادامه دیدار روز گذشته دو مقام بود، گفت: «ولادیمیر پوتین و نفتالی بنت در ادامه مذاکرات روز شنبه در مسکو با یکدیگر تماس تلفنی داشتند. تماس امروز بر محوریت جنگ در اوکراین بود و دو طرف بر لزوم تداوم این مذاکرات و ارتباطشان توافق کردند.

بلینکن: اعضای ناتو برای ارسال جنگنده به اوکراین چراغ سبز نشان داده اند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: اعضای ناتو مجوز ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین را دارند، زیرا واشنگتن و متحدانش به تلاش‌های خود برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه ادامه می‌دهند.

او همچنین گفت: آمریکا در حال حاضر با دوستان لهستانی خود در مورد این صحبت می‌کند که اگر بخواهند جت‌های جنگنده را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهند، ما چه کمکی می‌توانیم برای تامین نیاز‌های آن‌ها انجام دهیم.

پوتین: مخفیگاه زلنسکی را می دانم

رسانه های صهیونیستی مدعی شدند پوتین در گفت و گو با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به بنت گفته است که دقیقا می داند زلنسکی در کجا پنهان شده است، اما نمی خواهد او را بکشد.

 

دوازدهمین روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه با تنش همراه بود شده بود و به دلیل مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش به اوج وخامت خود رسید، سرانجام به آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از پنجم اسفندماه منجر شد. این عملیات که به گفته مقامات روسیه با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور انجام شده به روز دوازدهم خود رسیده است.

ارتش روسیه در روزهای گذشته کنترل مناطقی از اوکراین از جمله شهر بندری «خرسون» در ساحل دریای سیاه را به دست گرفته است. وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد نیرو‌های مسلح این کشور فرودگاه متعلق به نیروی هوایی اوکراین در وینیتسا را با سلاح‌های بسیار دقیق از کار انداختند.

تعلیق فعالیت‌های نتفلیکس در روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، «نتفلیکس» فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد.

نِتفلیکس (Netflix) یک پلت‌فرم و شرکت تولیدکنندهٔ محتوای برتر آمریکایی است که مقر اصلی آن در لس گاتوس در ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌باشد. تجارت اصلی این شرکت یک سرویس پخش مبتنی بر اشتراک است که از طریق کتابخانه‌ای از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی، از جمله آن‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، پخش آنلاین می‌کند.

زلنسکی: ما ملتی هستیم که شکست نمی‌خوریم

به گزارش الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

ما ملتی هستیم که شکست نمی‌خوریم، شکسته نمی‌شویم و بخشیده نمی‌شویم.

می‌دانیم چه کسی برای این جنگ آماده شد و می‌دانیم که واکنش چگونه خواهد بود.

غیرنظامیان باید بتوانند از مکان‌هایی که آتش تیراندازی در آن‌ها هست، خارج شوند.

ما در مورد کمک‌های بشردوستانه می‌شنویم و هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌بینیم.

جسارت متجاوز نشانه روشنی برای غرب است که تحریم‌ها علیه روسیه کافی نیست.

اوکراین: در بمباران روسیه در «کراماتورسک» چندین نفر کشته شدند

به گزارش الجزیره، وزارت کشور اوکراین مدعی شد: ۱۳۳ هزار نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرز‌های ما در غرب کشور را ترک کردند که بیشتر آن‌ها به لهستان رفتند.

وزارت کشور اوکراین مدعی شد: ۲۴ نفر مظنون به دست داشتن در فعالیت‌های شناسایی و خرابکاری را دستگیر کرده‌ایم. در بمباران روسیه در یک منطقه مسکونی در «کراماتورسک» چندین نفر کشته و ۴ ساختمان ویران شدند.

وزارت دفاع اوکراین: ۳ تانک روسی را منهدم کردیم

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: در یک پاتک در «ماریوپول»، ۳ تانک روسی را منهدم کردیم و حدود ۳۰ سرباز ارتش روسیه را کشتیم.

پنتاگون: استفاده روس‌ها از مهمات خوشه‌ای و بمب‌های خلاء را تأیید نمی‌کنیم

به گزارش الجزیره، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد:

ستون ارتش روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین همچنان معطل است.

پیشتاز نیرو‌های روسیه هنوز در خارج از مراکز «کی‌یف»، «خارکیف» و «چرنیهف» هستند.

نیرو‌های روسیه به تلاش‌های خود برای محاصره این شهرها ادامه می‌دهند اما با مقاومت شدید روبه‌رو شده‌اند.

ما نبرد‌ها و تلاش‌های مستمر برای محاصره «ماریوپل» را زیر نظر گرفته‌ایم.

سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی اوکراین همچنان مؤثر هستند.

ما نمی‌توانیم هیچ گزارشی مبنی بر استفاده روس‌ها از مهمات خوشه‌ای و سلاح‌های خلاء را تأیید کنیم.

ما معتقدیم که اوکراینی‌ها همچنان می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از طریق گذرگاه مرزی لهستان

تخلیه زنان و کودکان غیرنظامی از طریق گذرگاه مرزی لهستان در روستای «بودومیرز» به سرعت در حال انجام است، جایی که تعدادی اتوبوس به همراه گشت پلیس حضور دارند و از طریق دوربین‌های مداربسته گذرگاه مرزی را به منظور تخلیه زیر نظر گرفته‌اند.

وقوع ده‌ها انفجار در کی‌یف

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، ده‌ها انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین به وقوع پیوست.

افزایش بی‌سابقه قیمت نفت خام برنت به ۱۳۹ دلار

خبرگزاری رویترز گزارش داد، قیمت نفت خام برنت دریای شمال به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون است.

تصمیم پوتین برای برگزاری نشستی درباره نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که آماده برگزاری نشستی درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است، اما این نشست نباید در چرنوبیل، مکانی که توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شده است، برگزار شود.

پوتین روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون، «گروه‌های رادیکال اوکراینی» را به ایجاد «اقدامات تحریک‌آمیز» در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا (Zaporozhye) در جنوب اوکراین «با دخالت یک گروه خرابکار» متهم کرد.

پیش از این نیز خبرگزاری ریانووستی گزارش داده بود، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شبه‌نظامیان SBU و گردان «آزوف» در حال آماده‌سازی یک عملیات تحریک‌آمیز با احتمال آلودگی رادیواکتیو در منطقه‌ای در نزدیکی «خارکیف» هستند.

تصمیم مجلس آمریکا برای تصویب کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش داد، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت کنگره آمریکا قصد دارد در هفته جاری میلادی کمکی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت این نهاد آمریکایی در حال ”کاوش“ برای تدوین مصوبه ای برای منع واردات نفت از روسیه است.

کمک 100 میلیون دلار انگلیس به اوکراین

دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد لندن قصد دارد تا از طریق بانک جهانی 100 میلیون دلار به دولت اوکراین کمک مالی ارسال کند.

انگلیس با ارائه کمکهای نظامی، فشار به آمریکا برای اعمال تحریم های گسترده تر علیه روسیه و نیز ارائه کمکهای مالی به دنبال ایفای نقشی کلیدی در تحولات اوکراین است.

اروپا علی رغم وابستگی به نفت و گاز روسیه به دنبال تحریم این کشور است

منابع آگاه خبری می گویند در حالی که اروپا به شدت به نفت و گاز روسیه وابسته است و در حال حاضر هم با بحران سوخت در بسیاری از کشورهای عضو رو به روست اما به دنبال فشارهای آمریکا برای تحریم بخش انرژی روسیه به دنبال گزینه های جایگزین برای تامین انرژی خود است.

نانسی پلوسی روز گذشته اعلام کرد: کنگره در حال بررسی گزینه های جایگزین در صورت تحریم نفت و گاز روسیه برای اروپاست.

وی همچنین خبر داد: آمریکا قرار است 10 میلیارد دلار کمک مالی به منظور مقابله به روسیه به دولت اوکراین ارسال کند.

افزایش بی سابقه قیمت بنزین در آمریکا به دنبال بحران اوکراین

به دنبال تشدید تحریمهای آمریکا علیه روسیه و ایجاد موانع فراوان برای صادرات نفت این کشور، قیمت بنزین طی یک هفته گذشته در آمریکا رکوردی بی سابقه ثبت کرده است.

میانگین قیمت بنزین در آمریکا امروز به قیمت هر لیتر 4 دلار و 9 سنت رسید که نسبت به هفته گذشته بیش از 11 درصد جهش را نشان می دهد. کارشناسان معتقدند اگر افزایش شاخص های سوختی در آمریکا با این روند ادامه داشته باشد این کشور با تورمی بی سابقه رو به رو خواهد شد.

با این حال، مقامات آمریکایی در حال بررسی گزینه تحریم نفت و گاز روسیه به دلیل جنگ اوکراین هستند.

کاخ سفید: در حال بررسی تحریم بخش انرژی روسیه هستیم

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی جدی احتمال ممنوعیت واردات نفت و انرژی روسیه به ایالات متحده است. در صورت تصویب چنین قانونی، این امر منجر به قطع روابط تجاری طبیعی با روسیه و بلاروس خواهد شد و نخستین گام در قطع دسترسی روسیه به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

همراهی کره جنوبی با تحریم های آمریکا علیه روسیه

کره جنوبی اعلام کرد همگام با تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه، تحریم های جدیدی را علیه بخش مالی مسکو اعمال خواهد کرد. این تحریم ها شامل تشدید محدودیت ها در تبادلات مالی با بانک مرکزی روسیه می شود.

کرملین: کشورهای غربی همانند راهزنان رفتار می کند

کاخ کرملین اعلام کرد کشورهای غربی همانند راهزنان رفتار می کنند. با این حال، روسیه آنقدر بزرگ است که نمی توان آن را منزوی کرد. جهان امروز ما بسیار بزرگتر از آمریکا و اتحادیه اروپاست.

دولت ژاپن در حال مذاکره با غرب بر سر امکان ممنوعیت واردات نفت روسیه است

خبرگزاری کیودو گزارش داد: دولت ژاپن در حال مذاکره با آمریکا و کشور‌های اروپایی بر سر امکان ممنوعیت واردات نفت روسیه است.

ارتش روسیه گذرگاه‌های بشردوستانه در چند شهر اوکراین باز می‌کند

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ارتش روسیه ساعت ۱۰ روز دوشنبه به وقت مسکو آتش بس خواهد کرد و گذرگاه‌های بشردوستانه در چند شهر اوکراین باز می‌کند.

اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد گذرگاه‌ها از کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی به درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی که دیشب با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت، باز خواهند شد.

ابراز نگرانی روسیه از تصمیم آلمان برای ارسال سلاح به اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به «اسپوتنیک» گفت: مسکو از تصمیم برلین برای ارسال تسلیحات به اوکراین احساس ناامیدی می‌کند و نگران است که این سلاح‌ها ممکن است به دست تروریست‌ها و سارقان بیفتد.

وزارت دفاع اوکراین: ۱۴۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند

الجزیره، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: حملات روسیه در مناطقی از اوکراین به صورت موقت کاهش یافته است و این کشور در تلاش است شهر ماریوپل را محاصره کند و کی‌یف سخت تلاش می‌کند که گذرگاه‌هایی برای خروج غیرنظامیان فراهم کند.

او گفت: بیش از ۱۴۰ هزار شهروند اوکراینی به کشور بازگشته‌اند و ده‌ها هزار نفر به نیرو‌های دفاعی منطقه‌ای پیوسته‌اند.

وزیر خارجه چین: مذاکرات اوکراین و روسیه باید ادامه یابد

وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت: مذاکرات اوکراین و روسیه باید ادامه یابد. حل بحران نیازمند آرامش و عقلانیت است. ما به حمایت از مذاکرات روسیه و اوکراین ادامه خواهیم داد. باید بر ثبات بلندمدت در منطقه تمرکز کنیم.

او گفت: صلیب سرخ چین به ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین کمک خواهد کرد. ما متعهد به مشارکت و دوستی با روسیه هستیم و روابط ما مبتنی بر عدم تقابل و دخالت در امور کشور سوم است. چین و روسیه بر خلاف فشار‌های بین المللی، شراکت خود را حفظ و توسعه خواهند داد و از بازگشت به ذهنیت جنگ سرد یا رویارویی خودداری می‌کنند.

وزیر امور خارجه چین اعلام کرد: هدف واقعی راهبردی آمریکا در اقیانوس هند و آرام تلاش برای ایجاد نسخه ناتو در دو اقیانوس هند و آرام است.

آغاز آتش بس در اوکراین و بازگشایی ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری یونیوز، مسکو آغاز آتش بس در اوکراین را با انگیزه‌ها دلایل بشردوستانه و گشایش ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان از ۴ شهر از طریق جاده‌های کی‌یف-گومل (بلاروس)، خارکیف - بلگورود (روسیه)، سومی - بلگورود (روسیه)، سومی - پولتاوا، ماریوپل - زاپوروژیه، ماریوپول - نووازوفسک (دونتسک) اعلام کرد.

انتقاد نخست وزیر اسبق اوکراین از زلنسکی

نیکلای آزاروف، نخست وزیر اسبق اوکراین در گفتگو با شبکه تلویزیونی ”آر تی“ گفت: زلنسکی، اوکراین را به خطر راهبردی انداخته است.

آزاروف که نخست وزیر اوکراین در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بوده است افزود: آمریکا رزمایش‌های نظامی زیادی در پایگاه‌های دائمی خود برگزار کرد. آمریکا با استفاده از حریم هوایی اوکراین تمرینی برای حمله اتمی علیه خاک روسیه انجام داد. واقعیت این است که رژیم کی‌یف با اجرای چنین اقدامات تحریک آمیزی موافق بود و روسیه ناچار به اقدام بازدارنده در خاک اوکراین بود. این یعنی رئیس جمهور زلنسکی، کشورش را به خطری راهبردی کشانده است. در این رزمایش‌ها علاوه بر آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌های ناتو هم حضور داشتند. این در حالی است که هیچکدام از این کشور‌ها هرگز نگفتند که از اوکراین دفاع خواهند کرد.

 

هیئت مذاکره کننده روسیه عازم بلاروس شد

به گزارش خبرگزاری  اسپوتنیک، هیئت روسیه برای مذاکرات با طرف اوکراینی در بلاروس عازم شد.

 

مقام اوکراین: سومین دور مذاکرات با روسیه دوشنبه در مرز بلاروس و لهستان برگزار می‌شود

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد انتظار می‌رود دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین امروز دوشنبه هفتم مارس (۱۶ اسفند) در همان منطقه قبلی در مرز لهستان و بلاروس برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری تاس از مسکو، دیوید آراخامیا گفت: این مذاکرات ساعت ۱۵ به وقت مسکو در بیلاویژسکایا پوشا برگزار می‌شود.

پیش از این نیز لئونید اسلوتسکی، قانونگذار ارشد روس و یکی از اعضای هیئت روسی اعلام کرده بود دور سوم مذاکرات ممکن است روز دوشنبه  برگزار شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، پس از دور دوم مذاکرات در بیلاویژسکایا پوشا گفت: در این مذاکرات توافقی با اوکراین صورت نگرفت. مذاکراتی که انجام شد فرصت خوبی بود تا دیدگاه خود را برای حل این مشکل به وضوح به طرف اوکراینی منتقل کنیم. در ادامه، همه چیز به واکنش طرف اوکراینی بستگی دارد.

لئونید اسلوتسکی، عضو هیئت روسی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز اعلام کرد: سومین دور مذاکرات که از اهمیت زیادی برخوردار است در روز‌های آینده برگزار خواهد شد و برای این مذاکرات به تلاش‌های پارلمانی نیاز است، برخی توافقات باید مستحکم شوند و از طریق یک رویه تصویب ملی اتخاذ شوند.

او گفت: این موضوع ممکن است آنقدر سریع نباشد و اجرای توافقاتی که در دور بعدی مذاکرات حاصل می‌شود نباید به تعویق بیفتد.

موافقت روسیه با پیشنهاد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

سفیر روسیه گفت: روسیه با پیشنهاد گروسی در خصوص نشست سه جانبه درباره اوکراین موافق است

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: روسیه با پیشنهاد گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نشست سه جانبه درباره اوکراین موافق است.

سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت: چرنوبیل مناسب‌ترین مکان برای مذاکرات سه جانبه درباره اوکراین نیست.

 

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روسیه را تهدید کرد

دبیر این شورا روسیه را تهدید کرده و گفت: شما به سرزمین ما آمده اید و ما نیز پیش شما خواهیم آمد.

روسیه لیست کشورهای غیر دوست را اعلام کرد

الجزیره به نقل از دولت روسیه اعلام کرد آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، نروژ، کانادا، نیوزلند، سنگاپور و تایوان در فهرست کشور‌های غیردوست روسیه قرار گرفتند.

 

رئیس جمهور لیتوانی: اقدامات پوتین به اوکراین محدود نخواهد شد

گیتاناس نوسدا، رئیس جمهور لیتوانی، دوشنبه به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد: ناتوانی از متوقف کردن تهاجم روسیه به اوکراین، منجر به وقوع جنگ جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نوسدا خطاب به بلینکن که برای دیدار از لیتوانی در این کشور به سر می‌برد، گفت: پوتین اقدامات خود را به اوکراین محدود نخواهد کرد و جهانیان وظیفه دارند با هر وسیله ممکن، به اوکراینی‌ها کمک کنند.

وی افزود: «منظور من واقعاً این است که اگر ما می‌خواهیم مانع وقوع جنگ جهانی سوم شویم، باید از همه ابزار‌ها استفاده کنیم.»

لیتوانی از اعضای ناتو، از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده و از شمار اندکی از آوارگان اوکراینی نیز استقبال کرده است.

 

وزیران خارجه روسیه و اوکراین دیدار می‌کنند

شبکه العربیه اعلام کرد «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه روز پنجشنبه با «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی خود در شهر آنتالیای ترکیه دیدار خواهد کرد.

 

تاکید گروسی بر مذاکرات در چرنوبیل درباره ایمنی تاسیسات هسته‌ای

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلامکرد ما با طرف‌های روسی و اوکراینی درباره برگزاری مذاکرات در چرنوبیل درباره ایمنی تاسیسات هسته‌ای در تماس هستیم.رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلامکرد ما با طرف‌های روسی و اوکراینی درباره برگزاری مذاکرات در چرنوبیل درباره ایمنی تاسیسات هسته‌ای در تماس هستیم.

رافائل گروسی در پیامی توئیتری نیز نوشت: من به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتم به منظور جلوگیری از بروز حادثه هسته‌ای در اوکراین ما باید هر آنچه می‌توانیم را انجام دهیم. من مشغول کار بر روی طرحی هستم که برای رسیدن به توافقی جهت تضمین ایمنی و امنیت هسته‌ای نیروگاه‌های برق در اوکراین ارائه کردم.

 

تاکید روسیه بر عملی کردن طرح خلع سلاح اوکراین

به گزارش شبکه المیادین، سخنگوی کرملین اعلام کرد روسیه برنامه خلع سلاح اوکراین را انجام خواهد داد.

 

کرملین: اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، «هر لحظه» به عملیات نظامی پایان می دهیم

کرملین اعلام کرد روسیه به اوکراین اطلاع داده است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، «هر لحظه» به عملیات نظامی پایان خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه تایید کرد که روسیه به اوکراین گفته است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، عملیات را هر لحظه پایان خواهد یافت.

سیزدهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

روز گذشته یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی در پارلمان گفته است: این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود. پوتین همین جا در همین پارلمان در برابر شما ایستاد و در سال ۲۰۰۷ وقتی برای ما سخنرانی کرد، همه شما برای او دست زدید.

نیمی از پناهندگان اوکراینی کودکان هستند

صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرد:

    خطرات پیش روی ۷.۵ میلیون کودک در اوکراین با درگیری اخیر افزایش یافته است.

    انتظار داریم با نزدیک شدن درگیری به مناطق پرجمعیت، تلفات در میان کودکان افزایش یابد.

    نیمی از پناهندگان اوکراینی کودکان هستند.

    تیم‌های سیار حمایت از کودکان برای محافظت از آن‌ها در همه جا کار می‌کنند.

    یونیسف روز یکشنبه ۴۰ تن تجهیزات را ارائه کرد که نیاز‌های ۲۰ هزار کودک و مادر را برآورده می‌کند.

 

گفت‌وگوی بلینکن و لاپید درباره بحران اوکراین

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مورد چگونگی توقف حمله نیرو‌های روسیه به اوکراین تبادل نظر کرد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، بلینکن با لاپید درباره نیاز به ایجاد کریدور‌های بشردوستانه در اوکراین گفت‌وگو کرد.

 

آمریکا: از تصاویر اوکراین خوابمان نمی‌برد

نماینده آمریکا در سازمان ملل:

    هر دقیقه ۱۰۰ پناهجو وارد لهستان می‌شوند.

    از تصاویر اوکراین خوابمان می‌برد.

    توقف فوری درگیری‌ها برای رفع نیاز‌های بشردوستانه ضروری است.

    ما از روسیه می‌خواهیم با حُسن نیت متعهد شود تا کریدور‌های امن را مطابق با توافق خود با اوکراین حفظ کند.

    هزینه جنگ پوتین علیه اوکراین در حال افزایش است.

    می‌دانیم که تعداد واقعی قربانیان بسیار بیشتر از آن چیزی است که دریافت می‌کنیم.

    واضح است که پوتین برنامه‌ای برای نابودی و ایجاد وحشت در اوکراین دارد.

 

 

نماینده آلبانی در شورای امنیت: در پشت پرده جنگ دیگری وجود دارد که جنگ رسانه‌ای است

نماینده آلبانی در جلسه شورای امنیت مدعی شد:

    روسیه باید تیراندازی را متوقف کند تا مجروحان و غیرنظامیان عبور کنند.

    شاهد یک جنگ خونین و ویرانگر هستیم، اما در پشت پرده جنگ دیگری وجود دارد که جنگ رسانه‌ای است.

    بمباران روسیه اماکن تاریخی خارکیف را ویران کرد.

    تقصیر اوکراین این است که وجود دارد و تقصیر اوکراینی‌ها است که تسلیم نمی‌شوند.

    آنچه در حال روی دادن است یک هشدار مداوم است که بیش از هر زمان دیگری به ما نشان می‌دهد که چقدر به چندجانبه‌گرایی نیاز داریم.

 

روسیه طرحی برای ایجاد کریدور‌های بشردوستانه معرفی کرد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، روسیه طرحی را برای ایجاد کریدور‌های بشردوستانه در اوکراین برای خروج غیرنظامیان معرفی کرد.

 

 

روسیه: کسانی که غیدنظامیان را بمباران می‌کنند، تندرو‌های اوکراینی هستند

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت گفت:

    نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد.

    امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آن‌ها را بمباران می‌کنند، تندرو‌های اوکراینی هستند.

    اوضاع در اوکراین به دلیل آنچه رادیکال‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود.

    مقامات اوکراین قاطعانه از همکاری در تخلیه خارکیف و سومی خودداری می‌کنند.

    کریدور‌های بشردوستانه باز به روی روسیه نادیده گرفته شده است.

    ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کرده‌اند.

    اوکراین از بیش از یک هزار ۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

    نیرو‌های روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند.

 

اعلام آتش‌بس از سوی روسیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه از صبح سه‌شنبه در اوکراین آتش‌بس اعلام کرد.

 

وزیر خارجه اوکراین: در حال هماهنگی برای فشار بیشتر بر روسیه هستیم

به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: من با بلینکن، وزیر خارجه آمرریکا تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم.

 

ورود دو ناوشکن آمریکایی به دریای بالتیک

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده وارد آب‌های دریای بالتیک شدند؛ ما در حال رصد تحرکات این دو ناوشکن آمریکایی هستیم.

 

کنگره آمریکا: درباره قطع روابط تجاری با روسیه و بلاروس به توافق رسیدیم

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، رهبران کمیته‌های کنگره آمریکا درباره مسیری که منجر به قطع روابط تجاری با روسیه و بلاروس می‌شود به توافق رسیدند.

رهبران کمیته‌های کنگره آمریکا اعلام کردند: ما در مورد یک مسیر قانونی برای جلوگیری از واردات محصولات انرژی روسیه و همچنین قطع روابط تجاری با روسیه و بلاروس به توافق رسیدیم.

مقامات کنگره آمریکا اعلام کردند: ما متعهد به استفاده از همه ابزار‌ها برای توقف جنگ ناعادلانه روسیه در اوکراین و پاسخگویی بلاروس هستیم.

 

زلنسکی: تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ انجام می‌دهم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم.

 

وام ۷۲۳ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، بانک جهانی کمک‌های بلاعوض و وام به ارزش ۷۲۳ میلیون دلار به اوکراین را تأیید کرده است.

بانک جهانی اعلام کرده است: کمک‌های مالی و وام‌ها به کی‌یف کمک می‌کند تا خدمات فوری را برآورده کند، حقوق مردم عادی و حقوق بازنشستگی بخش سلامت را پرداخت کند.

 

زلنسکی با انتشار ویدئویی جدید ادعا‌های فرار از اوکراین را رد کرد

زلنسکی برای نخستین بار از آغاز درگیری‌ها در فیلم ویدئویی که روز گذشته در حالی که در دفتر کار خود نشسته بود در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد گفت: من جایی پنهان نشده ام و از کسی نمی‌ترسم.

او در این پیام ویدئویی گفت: ما عادت داریم در اوکراین می‌گوییم دوشنبه روز سختی است. حالا که در کشور جنگ است هر روز برای ما دوشنبه است و ما دیگر به این وضع عادت کرده ایم.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد خطر‌ها موجود برای سایت‌های هسته‌ای اوکراین هشدار داد

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته هشدار داد تمامی سایت‌های هسته‌ای اوکراین به دلیل تهاجم روسیه به این کشور با خطرات جدی مواجه است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: چندین بخش در سایت‌های هسته‌ای اوکراین وجود دارند که می‌توانند تهدیدی جدی برای ایمنی اتمی در این کشور باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه ما باید برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای در اوکراین که می‌تواند عواقب شدیدی برای سلامت عمومی و نیز محیط زیست داشته باشد اقداماتی جدی انجام دهیم.

گروسی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم و نباید تا زمان رخداد حادثه صبر کنیم.

 

آمریکا ممکن است به تنهایی برای تحریم نفت روسیه اقدام کند

برخی منابع آگاه گفتند با توجه به تشدید حملات نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا ممکن است بدون همراهی شریکان غربی خود در مورد ممنوعیت واردات نفت روسیه تصمیم بگیرد.

به دنبال تعلل دولت‌های اروپایی برای تحریم نفت روسیه به دلیل وابستگی آن‌ها به انرژی این کشور روز گذشته جو بایدن با همتایان خود در فرانسه، آلمان و انگلیس به صورت تلفنی گفتگو کرد.

 

بلومبرگ: تعداد تحریم‌ها علیه روسیه به ۵۵۳۰ تحریم رسید

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد مجموع تحریم‌ها علیه روسیه به پنج هزار و ۵۳۰ تحریم رسید که از تعداد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و کره شمالی بیشتر است.

 

پوتین: تنها نظامیان حرفه ای در عملیات اوکراین مشارکت دارند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت عملیات در اوکراین فقط توسط نظامیان حرفه‌ای انجام می‌شود و من مطمئن هستم که آن‌ها امنیت و صلح را برای مردم روسیه تضمین می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین گفت سربازان وظیفه در عملیات نظامی ویژه در اوکراین شرکت نمی‌کنند و نخواهند کرد، همچنین هیچ فراخوانی برای نیرو‌های ذخیره وجود نخواهد داشت.

 

پنتاگون: ۱۵ کشور به اوکراین سلاح می‌دهند

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن و ۱۴ دولت دیگر در حال ارسال تسلیحات به اوکراین هستند و نیرو‌های مسلح این کشور نیز از آن‌ها در نبرد با روسیه استفاده می‌کند.

 

تداوم درگیری‌ها در اطراف کی‌یف

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: درگیری‌ها در مناطق اطراف پایتخت ادامه دارد و نیروهای اوکراینی در حال مقابله با روس‌ها در حومه شهر نیکولاف هستند.

 

اوکراین: برای حمایت از تاسیسات هسته‌ای خواستار اعمال قانون پرواز ممنوع بر فراز کشور هستیم

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد برای حمایت از تاسیسات هسته‌ای خواستار پرواز ممنوع بر فراز کشور هستیم. از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواستار ممانعت از نزدیک شدن نیرو‌های روسیه تا ۳۰ کیلومتری تأسیسات هستیم و از روسیه نیز این را درخواست کرده ایم.

 

وزیر خارجه اوکراین: ناتو به اعضای خود بی اعتماد است

وزیر خارجه اوکراین مخالفت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را ناشی از بی اعتمادی ناتو به اعضا و نیروهای خود دانست.

به گزارش روسیا الیوم، « دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: جنگنده های روسی در حال حاضر کنترل حریم هوایی اوکراین را در دست دارند و مخالفت ناتو با برقراری منطقه پرواز ممنوع ناشی از عدم اعتماد ناتو به نیروهای خود است.

کولبا گفت:«تصور می کنیم که مخالفت ناتو با اعمال منطقه پرواز ممنوع ناشی از عدم اعتماد به نیروهای خود است زیرا توان نظامی ناتو بی شک بیشتر از روسیه است ، پس روسیه چگونه جرأت می کند هواپیمای ناتو را سرنگون کند در حالیکه می داند جنگ با ناتو محکوم به شکست است؟

کولبا گفت : «نیروهای هوافضای روسیه کنترل آسمان اوکراین را بر عهده دارند و با حمله به شهرهای اوکراین، شمار زیادی از غیر نظامیان را به قتل رسانده اند».

 

روسیه: از ساعت ده صبح آتش بس در اوکراین برقرار می شود

روسیه اعلام کرد از ساعت ده صبح آتش بس در اوکراین برقرار می شود تا غیرنظامیان بتوانند از گذرگاههای انسانی از کی یف، چرنیگوف، سومی، خارکیف و ماریوپل خارج شوند.

 

نیروی هوایی روسیه، ۱۵۸ هدف نظامی را در اوکراین منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در روز گذشته ۱۵۸ هدف نظامی را در اوکراین منهدم کرد.

این وزارتخانه افزود: ارتش روسیه در زمان عملیات ویژه، ۲۴۸۲ هدف از زیرساخت‌های نظامی اوکراین را بمباران کرده است.

 

سازمان ملل: کوریدور‌های بشردوستانه برای کارآمد بودن باید امن باشند

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد کوریدور‌های بشردوستانه برای تخلیه افراد در اوکراین، برای کارآمد بودن باید امن باشند.

 

وزیر خارجه هلند:همه کشورهای اتحادیه اروپا باید بار تحریم انرژی روسیه را متحمل شوند

وزیر امور خارجه هلند روز سه شنبه اعلام کرد همه گزینه های تحریم ها علیه روسیه روز میز قرار دارد اما اگر اتحادیه اروپا تحریم هایی را بر انرژی روسیه اعمال کند، همه کشورهای این اتحادیه باید بتوانند بار آن را متحمل شوند.

 

چهاردهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته در پیامی ویدئویی صراحتاً اعلام کرد: «سیزده روز است که فقط وعده می‌شنویم، سیزده روز، زمانی است که به ما می‌گویند کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را به ما تحویل می‌دهند؛ مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند.»

پیش از این یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی خود گفت: «این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه به تازگی با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

تاکنون سه دور مذاکره بین هیئت‌های روسی و اوکراینی برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است. هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی اعلام کرده است در دور سوم مذاکرات با روسیه هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش دهند و تاکنون بحث مؤثری داشته‌اند.

آمریکا: پایان درگیری‌ها برای آمریکا شکست استراتژیک پوتین است

ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:

لهستان درباره تصمیم خود برای قرار دادن جنگنده‌های میگ-۲۹ خود در اختیار آمریکا با ما مشورت نکرده است.

ما با شرکای اوکراینی خود کار می‌کنیم تا از افتادن تحقیقات بیولوژیکی آن‌ها به دست نیرو‌های روسی جلوگیری کنیم.

ما به مقامات چینی می‌گوییم که فرصتی برای رهبری در این بحران وجود دارد و باید از آن استفاده کنند.

پایان این درگیری برای آمریکا شکست استراتژیک پوتین است.

این درگیری تنها زمانی پایان خواهد یافت که پوتین متوجه شود که رهبری، ارتش و مردم خود را به خطر می‌اندازد و باید مسیر خود را تغییر دهد.

انگلیس: ورود هر هواپیمای روسی به حریم هوایی ما جرم است

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، انگلیس ورود هر هواپیمای روسی به حریم هوایی خود را با یک اقدام مجرمانه برابر دانست.

حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود در اوکراین از حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی فرودگاه پاریسیون، در شرق کی‌یف خبر داد.

حمله سایبری به وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی روسیه

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزارت تحول دیجیتال روسیه گزارش داد که وب‌سایت تعدادی از سازمان‌های دولتی این کشور مورد حمله قرار گرفته است.

وزارت تحول دیجیتال روسیه از هک شدن سرویس نظارت دولتی (ویجت) که متعلق به وزارت توسعه اقتصادی است و در وب‌سایت‌های تعدادی از سازمان‌های دولتی ادغام شده است، خبر می‌دهد. این سرویس ظرف یک ساعت بازیابی شد. سازمان‌های دولتی تحت حمایت جدی و نظارت شبانه‌روزی تیم‌های امنیت سایبری هستند.

زلنسکی: پس از پایان جنگ، باید پای میز مذاکره بنشینیم

به گزارش الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت:

من از انگلیس به خاطر موضعش تشکر و قدردانی می‌کنیم.

غرب در حال تهیه پرونده برای حمایت از بازسازی اوکراین است و ما منتظر تصمیمات سخت اتحادیه اروپا علیه روسیه هستیم.

پس از پایان جنگ، باید پای میز مذاکره بنشینیم، مشروط بر این‌که مذاکرات عادلانه و آزاد باشد.

روز سه‌شنبه با نخست‌وزیران هلند، اسرائیل و رئیس‌جمهور فرانسه تماس داشتم و همه از ما حمایت می‌کنند.

روس‌ها به یک خوابگاه در منطقه «ژیتومیر» حمله موشکی کردند.

کریدور‌های بشردوستانه در شهر‌های اوکراین با وجود همه مشکلات کار خواهند کرد.

پنتاگون: پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده به اوکراین موجب نگرانی همه اعضای ناتو است

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد: ما معتقد نیستیم که پیشنهاد لهستان برای انتقال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین قابل حمایت باشد.

به گزارش ریانووستی، سخنگوی پنتاگون گفت: پیشنهاد لهستان برای انتقال جت‌های جنگنده به اوکراین نگرانی واقعی همه اعضای ناتو را برانگیخته است.

بایدن واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا را ممنوع کرد

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در میان حمایت قاطع قانونگذاران و مقامات احزاب مختلف سیاسی در آمریکا اعلام کرد: واردات نفت و گاز از روسیه به آمریکا را ممنوع اعلام می کنیم. ما این تصمیم را با قاطعیت گرفتیم حتی اگر این کار موجب شود تا قیمت شاخصهای انرژی در آمریکا افزایش یابد.

بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: این اقدام آمریکا ضربه قدرتمند دیگری از سوی ما به ماشین جنگی ولادیمر پوتین وارد خواهد کرد.

روسیه رسماً از حضور در بازی های جام جهانی محروم شد

فیفا اعلام کرد: به دلیل اقدامات روسیه در حمله نظامی به اوکراین هیئت مدیره این سازمان تصمیم گرفته است مجوز حضور روسیه در بازی های جام جهانی را صادر نکند.

در روزهای اخیر یوفا نیز اعلام کرده بود تیم های باشگاهی روسیه از حضور در رقابتها محروم می شوند.

جنگ اوکراین بدترین بحران پناهجویان در اروپا را رقم زد

سازمان های بشردوستانه در اروپا اعلام کردند: تنشهای نظامی میان روسیه و اوکراین موجب شد بدترین بحران انسانی و پناهجویان از جنگ جهانی دوم تا به امروز در اروپا رقم بخورد.

به گفته منابع خبری آگاه از ابتدای جنگ تا به حال بیش از 2 میلیون پناهجوی اوکراینی که نیمی از آنها کودک بوده اند برای نجات جان خود مجبور به ترک اوکراین شده اند.

مدیر عامل آرامکو: وضعیت اوکراین بحران انرژی در جهان را وخیم تر می کند

امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفتی آرامکوی عربستان روز گذشته در یک همایش صنعتی گفت: متاسفانه بحرانی که در اوکراین روی داده است می تواند بحران انرژی در جهان را هر روز وخیم تر کند.

امین ناصر تاکید کرد: با بدتر شدن اوضاع در بازارهای جهانی و دلسرد شدن سرمایه گذاران نفت و گاز، تقاضاهای جهانی برای افزایش تولید از سوی ما مطرح می شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید در آرامکو محدود است و نمی تواند پاسخی کافی برای کاهش عرضه جهانی باشد. ما تنها می توانیم روزانه حداکثر 2 میلیون بشکه یعنی تنها 2 درصد از درخواستهای جهانی برای عرضه را تامین کنیم.

روسیه امروز را آتش بس اعلام کرد

میخائیل میزینتسف، رییس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد: نیروهای روسی از ساعت 10 صبح امروز(چهارشنبه) به وقت محلی مسکو به طور موقت آتش بس اعلام خواهند کرد تا امکان عبور امن غیرنظامیانی که مایل به ترک کی یف هستند فراهم شود.

هنوز مشخص نیست گذرگاه های امن برای عبور پناهجویان از روسیه یا بلاروس عبور می کند یا خیر. پیشتر اوکراین با گذرگاه هایی که از این دو کشور عبور می کرد، مخالفت کرده بود.

اوکراین نیروهای روسیه را به گلوله باران یکی از گذرگاه های امن برای تخلیه پناهجویان از ماریوپل در جنوب این کشور متهم کرده است.

رییس سیا: روسیه به اهداف خود در اوکراین نخواهد رسید

ویلیام جی برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: تمام محاسبات و مفروضات ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین، قدرت نظامی ناتو و رسیدن به یک قدرت سیاسی در شرق اوکراین اشتباه است.

برنز در ادامه تاکید کرد: پوتین به هیچ کدام از اهداف خود در اوکراین نخواهد رسید و اثربخشی تحریمها از قدرت نظامی وی در روزهای آینده می کاهد.

صندوق بین المللی پول بودجه اضطراری برای کمک به اوکراین را تصویب کرد

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول اعلام کرد: بودجه اضطراری 1.4 میلیارد دلاری به منظور ارسال به اوکراین تصویب شده است.

جورجیوا در این باره تاکید کرد: یک بحران غیرقابل تصور با حمله روسیه در اوکراین به وجود آمده است. این اتفاق غم انگیز است و می تواند پیامدهای زیادی به همراه داشته باشد.

بایدن: جنگ اوکراین برای پوتین "هرگز پیروزی" به همراه نخواهد داشت

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز گذشته گفت: پوتین هرگز نمی تواند به یک پیروزی چشمگیر در اوکراین دست یابد. خشم جهانی نسبت به وضعیت غیرنظامیان در مناطق مختلف اوکراین افزایش پیدا کرده و این اصلاً برای پوتین اتفاق خوبی نیست.

بایدن در ادامه تاکید کرد: این حمله بهای سنگینی برای پوتین به همراه خواهد داشت که با ادامه این روند بیش از پیش آشکار می شود.

بانک مرکزی روسیه فروش ارز‌های خارجی را تا ۹ سپتامبر به حال تعلیق درآورد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بانک مرکزی روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش ارز‌های خارجی در این کشور تا تاریخ ۹ سپتامبر به حال تعلیق در خواهد آمد.

در بیانیه بانک مرکزی روسیه آمده است: "از ۹ مارس تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۲، بانک‌ها نمی‌توانند به شهروندان ارز خارجی بفروشند".

بانک مرکزی روسیه تصریح کرد روس‌ها در این مدت می‌توانند ارز‌های خارجی را با روبل مبادله کنند.

 

سران عربستان و امارات از گفتگو با بایدن درباره اوکراین و بحران انرژی امتناع کرده‌اند

وال استریت ژورنال اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از گفتگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قصد داشته درباره وضعیت اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت گفتگو کند، خودداری کرده‌اند.

 

پیش بینی سناتور آمریکایی از بحران جهانی انرژی در پی تحریم روسیه

کریس کونز، سناتور دموکرات ایالت دلاور در گفتگو با شبکه سی. ان. ان خاطرنشان کرد پس از آنکه دولت آمریکا خرید نفت از روسیه را ممنوع کند، با بحران جهانی انرژی رو به رو خواهیم شد.

این سیاستمدار آمریکایی پیامد‌های تحریم نفت روسیه را اینگونه پیش بینی کرد: "صادقانه بگویم؛ با بحران جهانی انرژی رو به رو خواهیم شد. ممکن است شاهد افزایش دو برابری قیمت انرژی باشیم".

به گفته کریس کونز، نتیجه تحریم‌ها علیه مسکو، افزایش بیشتر قیمت بنزین در آمریکا خواهد بود. البته قیمت‌ها در اروپا نیز افزایش خواهد یافت.

پس از تحریم‌های بی سابقه‌ای که غرب در رابطه با اوضاع اوکراین علیه روسیه اعمال کرد، بهای گاز افزایش یافته است. به طور کلی قیمت گاز ۲۰ درصد رشد داشته است.

 

سفیر روسیه: آمریکا نگران آشکار شدن آزمایشات بیولوژیک خود در اوکراین است

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا از آن می‌ترسد که عوامل بیماری زایی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین نگهداری می‌کند به دست روسیه بیفتد و در این صورت، آمریکا به نقض توافقنامه ممنوعیت تسلیحات بیولوژیک متهم شود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد اگر فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین متوقف نشود، توسعه آن از کنترل خارج خواهد شد. گزارش‌های مربوط به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین، تهدید مستقیم برای روسیه است.

 

روسیه: آمریکا نگران آشکار شدن آزمایشات بیولوژیک خود در اوکراین است

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکا از آن می ترسد که عوامل بیماری زایی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین نگهداری می کند به دست روسیه بیفتد و در این صورت، آمریکا به نقض توافقنامه ممنوعیت تسلیحات بیولوژیک متهم شود.

 

روسیه: اوکراین برای حمله به دونباس در ماه مارس برنامه ریزی کرده بود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ما اسنادی داریم که تأیید می‌کند رژیم کی‌یف برای حمله به دونباس در ماه مارس برنامه ریزی کرده بود. عملیات ارتش روسیه از حمله گسترده نیرو‌های اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک جلوگیری کرد.

 

ادامه حملات توپخانه‌ای ارتش به لوهانسک و دونتسک

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: جدایی طلبان در لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به سه ساختمان مسکونی در این منطقه آسیب رساند.

جدایی طلبان در دونتسک هم از کشته شدن ۲۶ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۴۵ نفر در حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مناطق این جمهوری در ۲۰ روز گذشته خبر دادند.

 

بیشتر بخوانید:

زلنسکی خواستار مذاکره با روسیه شد

ژاپن واردات نفت و فرآورده‌های نفتی را از روسیه ممنوع می‌کند

آمریکا کمک‌های اطلاعاتی به اوکراین را تسهیل کرد

 

زاخارووا: هدف ما اشغال اوکراین نیست/ واشنگتن جزئیات برنامه‌های بیولوژیکی خود را در اوکراین افشا کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: عملیات نظامی در اوکراین پس از حمله هشت ساله به منطقه دونباس ضروری بود. هدف عملیات نظامی نجات جمعیت دونباس، ریشه کن کردن نازیسم و خلع سلاح اوکراین است. هدف ما اشغال اوکراین، نقض حاکمیت و تغییر قدرت در اوکراین نیست. کشورهای ناتو بیشترین مسئولیت را در بحران اوکراین بر عهده دارند. دولت آمریکا مسئول رویدادهای جاری است و باید جزئیاتی در مورد آنچه در اوکراین انجام می داد، ارائه دهد.

او افزود: توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین با حمایت آمریکا انجام شد. ما از واشنگتن می‌خواهیم تا جزئیات برنامه‌های بیولوژیکی خود را که در اوکراین در حال توسعه است، افشا کند. پنتاگون باید جامعه بین المللی را در مورد برنامه‌های بیولوژیکی که در اوکراین در حال توسعه است، مطلع کند.

 

بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین

وال استریت ژورنال: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای هزینه ۱.۵ تریلیون دلاری از جمله ۱۳.۶ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کرد.

صندوق بین المللی پول هم روز چهارشنبه کمک مالی ۱.۴ میلیارد دلاری به اوکراین را بررسی می‌کند.

 

رئیس جمهور برزیل: پوتین قوی‌ترین شخصیت جهان است

روزنامه برزیلی استادو دمیناس نوشت ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل گفته است چند هفته پیش با یکی از قوی‌ترین شخصیت‌های جهان دیدار و سه ساعت با او گفتگو کردم. او در حال حاضر مشغول نبرد با یکی از کشور‌های مجاور خود است.

 

رئیس دوما: اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت

رئیس دومای روسیه روز سه شنبه اعلام کرد اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت.

ویچسلاو ولودین در کانال تلگرامی خود نوشت:  اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت. واشنگتن چنین سرنوشتی را برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا رقم زد. دولت آمریکا همه روز‌های این هفته تصمیم‌هایی اتخاذ کرد که برای کشور ما غیردوستانه است.

وی تأکید کرد: آمریکا در حال حاضر با تحریم انرژی روسیه به دنبال اشغال بازار اروپا است.

 

بورل: تحریم‌های جدید علیه روسیه در راه است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه بیش از ۱۰۰ فرد روس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

زلنسکی: سطح تهدید در اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: شرکای خارجی اگر منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین وضع نکنند مسئول یک فاجعه انسانی خواهند بود.

رئیس‌جمهور اوکراین از کشور‌های غربی خواست درباره ارسال هواپیمای MIG-۲۹ که از طرف ورشو عرضه می‌شود، سریع تصمیم بگیرند.

او گفت: سطح تهدید به حداکثر خود رسیده است و ما در دو هفته گذشته نشان داده ایم که تسلیم نمی‌شویم.

زلنسکی مدعی شد: شهر‌های ما به مدت ۱۴ روز در معرض تخریب و بمباران مداوم بوده اند. دشمن می‌تواند زیرساخت‌های اوکراین را نابود کند، اما شجاعت و مقاومت مردم ما را از بین نمی‌برد.ما وقت نداریم و مردم ما روزانه کشته می‌شوند و متحدان باید حمایت بیشتری کنند.

او افزود: ما به دفاع از مرز‌های خود ادامه خواهیم داد و درخواست مجدد ارائه هواپیمای نظامی را داریم.

 

کرملین: آمریکا به ما اعلام جنگ اقتصادی کرده است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: وضعیت در بازار‌های انرژی بسیار بی ثبات است و نمی‌دانیم تا کجا پیش خواهد رفت.روسیه ضامنی مطمئن برای امنیت انرژی در اروپا و جهان بوده و خواهد ماند. روسیه دربرابر تحریم‌های غرب از منافع خود دفاع خواهد کرد.

او گفت: روسیه علاقه‌مند به انجام دور جدید مذاکرات با اوکراین در اسرع وقت است و این به آمادگی کی‌یف بستگی دارد. تمام دنیا علاقه‌مند خواهند بود بدانند آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین چه می‌کنند. امکان استفاده کی‌یف از فرودگاه‌های نظامی در کشور‌های دیگر سناریویی نامطلوب و بالقوه خطرناک است.

 

وزیر خارجه اوکراین: انتظار نتیجه مثبت از دیدار با لاوروف ندارم

شبکه خبری الجزیره، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: فردا (پنجشنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد و البته پیش بینی نمی‌کند نتیجه مثبتی داشته باشد.

 

نگرانی اوکراین از نشت تشعشع هسته‌ای چرنوبیل

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت: اگر ژنراتور‌های پشتیبان نیروگاه چرنوبیل متوقف شوند، نشت تشعشع قریب الوقوع خواهد بود. من خواستار فشار بر روسیه برای توقف جنگ در چرنوبیل هستم.

 

جانسون: ماندن تاجران روسی در انگلیس آسان نخواهد بود

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس درخصوص پناهندگان اوکراینی گفت: ما سخاوتمند خواهیم بود، اما همه کسانی که به انگلیس می آیند را بررسی می‌کنیم.

جانسون گفت: روند جرایم اقتصادی را تسریع خواهیم کرد و ماندن تاجران روسی در انگلیس آسان نخواهد بود.

 

تلاش پوتین برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه

کرملین اعلام کرده است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فردا (پنجشنبه) برای بررسی نحوه کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور با اعضای دولتش گفتگو خواهد کرد.

 

وزیر خارجه انگلیس: پوتین باید در اوکراین شکست بخورد

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بحران اوکراین هشداری برای دموکراسی‌های آزاد است. در آمریکا هستم تا از اوکراین حمایت کنیم، اقتصادی را که بودجه ماشین جنگی پوتین را تامین می‌کند تضعیف و روسیه را در سطح بین المللی منزوی کنیم. پوتین باید پاسخگو باشد. پوتین باید در اوکراین شکست بخورد.»

 

 برخی بانک‌های بلاروس از سوئیفت حذف شدند

الجزیره: اتحادیه اروپا استفاده از سیستم مالی سوئیفت را برای تعدادی از بانک های بلاروس ممنوع کرد.

 

وزارت دفاع روسیه: ۱۴۶ فروند جنگنده اوکراینی منهدم شده‌اند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: با آغاز عملیات ویژه، اوکراین ۲۵۰ فروند هواپیمای جنگی و هلیکوپتر قابل استفاده داشت که ۱۴۶ فروند از آن‌ها منهدم شده اند. برخی از جنگنده‌های اوکراینی راهی رومانی شدند و در نبرد‌ها شرکت نمی‌کنند. ۹۰ درصد از فرودگاه‌های نظامی اوکراین که بر اساس بخش اصلی هوانوردی نظامی بود، از کار افتاده اند. هواپیما‌های ناتو از لهستان برای ارتش اوکراین عملیات شناسایی انجام می‌دهند. اوکراین داده هایی را از هواپیماهای آواکس ناتو در حال گشت زنی بر فراز لهستان دریافت می‌کند.

وزارت دفاع روسیه افزود: نیروی هوایی روسیه امروز ۴۹ تاسیسات نظامی، ۱۳۷ سامانه موشکی ضد هوایی و ۸۱ رادار پدافند هوایی اوکراین را منهدم کردند.

 

صدراعظم آلمان: جنگنده به اوکراین نخواهیم فرستاد

 اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد این کشور هواپیمای جنگنده به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

 

افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

هیل گزارش داد، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش داد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این تحریم‌ها روسیه و بلاروس را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین هدف قرار می‌دهند.

بنابراین، بیش از ۱۶۰ فرد روس، از جمله سیاستمداران و نزدیکان پوتین، به همراه بخش بانکی بلاروس تحریم خواهند شد. همچنین صادرات فناوری ناوبری دریایی به روسیه نیز ممنوع شده است.

 

حمله نیرو‌های اوکراینی به خطوط برق و پست‌های نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

خبرگزاری‌های اینترفکس و اسپوتنیک گزارش دادند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های اوکراینی به خطوط برق و پست‌های نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل حمله کردند.

عرب نیوز گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای رایزنی با دیپلمات ارشد اوکراین وارد ترکیه شد.

 

پانزدهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

روز سه‌شنبه خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد تروریست‌های شرق سوریه که به ترکیه وافادار هستند ۴۵۰ تن از عناصر خود را به اوکراین اعزام کردند و آنان اکنون در کی‌یف هستند. منابعی که با اسپوتنیک مصاحبه کرده‌اند همچنین در خصوص وعده‌های مالی داده شده به تروریست‌ها اعلام کردند که حقوقی که تروریست‌های ادلب دریافت می‌کنند بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار خواهد بود، اما میزان دریافتی تروریست‌ها با ملیت خارجی متغیر خواهد بود.

براساس منابع غربی انگلیس و چندین کشور دیگر نیز درحال اعزام مزدور برای پیوستن به ارتش اوکراین هستند. در همین حین اوکراین بار‌ها از کشور‌های اروپایی خواسته است منطقه پرواز ممنوع در این کشور اعلام و جت جنگی برای آنان ارسال کنند.

۱۵ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و تاکنون کشور‌های غربی با تحریم‌های مختلف برای مداخله در روبط میان دو کشور تلاش می‌کنند. آمریکا و غرب همچنین با وجود ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه، مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه با بیان این‌که مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند، اعلام کرد سیزده روز است که فقط وعده می‌شود، سیزده روز، زمانی است که به گفته می‌شود کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را تحویل خواهند داد.

پیش از این نیز یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی خود گفت: «این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود.»

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

 

پنتاگون: انتقال جنگنده‌های میگ به اوکراین خطرات زیادی را به همراه دارد

به گزارش الجزیره، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود اطلاع داد که واشنگتن از انتقال جنگنده‌ها به اوکراین حمایت نمی‌کند.

جان کربی گفت: ارزیابی اطلاعاتی نشان داد که انتقال جنگنده‌ها به اوکراین می‌تواند به تشدید تنش بین روسیه و ناتو منجر شود. انتقال جنگنده‌های میگ خطرات زیادی را به همراه دارد.

سخنگوی پنتاگون همچنین از گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود در تماسی تلفنی خبر داد.

 

آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه «روس اتم» است

خبرگزاری  بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد، دولت آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه شرکت دولتی انرژی هسته‌ای «روس اتم» است.

 

زلنسکی: من با مردم و خانواده‌ام خواهم ماند

به گزارش الجزیره، ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه مطبوعاتی مدعی شد: آمریکایی‌ها وقتی پیشنهاد خروج از کشور را دادند در مورد من قضاوت اشتباهی کردند، اما من اینجا با مردم و خانواده‌ام خواهم ماند.

 

تخلیه ۴۸ هزار نفر در اوکراین از طریق کریدورهای امن

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اوکراینی گزارش داد، حدود ۴۸ هزار نفر از طریق کریدورهای امن بشردوستانه تخلیه شدند.

 

 

کنگره آمریکا: می‌توانیم به اوکراین در دفاع هوایی برای مقابله با هواپیما‌های روسی کمک کنیم

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: بمباران اوکراین از سوی روسیه به طور فزاینده‌ای بی‌رویه شده است.

آدام شیف همچنین مدعی شد: ما هرکاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم تا از اوکراین حمایت نظامی کنیم و از عبور از خطوط قرمز اجتناب کنیم. می‌توانیم به اوکراین در دفاع هوایی برای مقابله با هواپیما‌های روسی کمک کنیم.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: باید راه دیگری برای انتقال هواپیما‌های لهستانی به اوکراین وجود داشته باشد.

 

سخنگوی کاخ سفید: ادعا‌های روسیه درباره تسلیحات بیولوژیکی آمریکا دروغ است

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید در رشته توییتی در صفحه خود در توییتر مدعی شد:

    ادعا‌های روسیه درباره وجود آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا و توسعه سلاح‌های شیمیایی در اوکراین دروغ است.

    مقامات چینی این تئوری‌های توطئه را تکرار می‌کنند و غیرمنطقی است.

    ادعا‌های روسیه گمراه کننده است که در طول سال‌ها بار‌ها از روس‌ها در اوکراین و سایر کشور‌ها دیده ایم.

 

آمریکایی ها در حال بررسی سریع ارسال سلاح و مهمات به اوکراین هستند

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده به سرعت در حال بررسی امکان ارسال سلاح و مهمات جنگی به اوکراین است.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: مقررات و تحریمهایی که برای روسیه وضع شده است توانایی این کشور را برای انتقال سلاح کم کرده ولی باید بررسی کنیم ببینیم این مقررات مشکلی برای ارسال مهمات به اوکراین ایجاد می کند یا خیر.

روسیه سابقه طولانی و مستندی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله تلاش برای ترور دشمنان سیاسی پوتین دارد.

این روسیه است که به حمایت از سوریه که بار‌ها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، ادامه می‌دهد.

ادعا‌های روسیه ترفندی آشکار از سوی این کشور برای توجیه حمله عمدی و غیرموجه خود به اوکراین است.

همه ما باید مراقب احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین باشیم.

 

سفر گروسی به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه جانبه برای حل بحران اوکراین

ترکیه میزان گفتگوهای سه جانبه برای حل بحران سیاسی میان روسیه و اوکراین است و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور حضور در این نشست و بررسی اوضاع نیروگاه های هسته ای اوکراین و حل و فصل برخی نگرانی های آژانس در مورد این نیروگاه ها قرار است به ترکیه سفر کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد دسترسی ناظران این آژانس به برخی نیروگاه های هسته ای اوکراین که به کنترل نیروهای روسی درآمده، قطع شده است.

 

انفجار در دونتسک

خبرگزاری الجزیره از انفجارهای شدید در منطقه شمالی دونتسک خبر داد

 

روسیه: بمباران بیمارستان کودکان «خبر جعلی» است

روسیه با رد خبر بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپول گفت ساختمان مذکور پیش‌تر توسط سربازان تصرف شده بود.

روسیه می‌گوید ادعای اوکراین مبنی بر بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپول «خبر جعلی» است؛ زیرا این ساختمان یک زایشگاه سابق بوده که توسط سربازان تصرف شده بود.

 

وزیر خارجه اوکراین برای مذاکره با لاوروف به ترکیه می‌رود

تلویزیون اوکراین گزارش داد «کوله‌با» برای مذاکره با لاوروف وارد ترکیه شده است.

 

مخالفت دوباره غرب با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین

وزیر نیرو‌های مسلح انگلیس: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین چیزی است که باید از آن اجتناب کنیم

 

یافته های جدید وزارت دفاع روسیه از آزمایشگاه های زیستی اوکراین

وزارت دفاع روسیه پس از تجزیه و تحلیل اسناد به دست آمده از کارشناسان آزمایشگاه‌های زیستی اوکراین، یافته‌های جدیدی را منتشر کرد.

 بر اساس یافته ها، آمریکا قصد دارد در سال ۲۰۲۲ بر روی عوامل بیماری‌زای پرندگان، خفاش‌ها و خزندگان در اوکراین تحقیق کند و امکان انتقال بیماری تب خوکی آفریقایی و سیاه زخم از طریق این حیوانات را بررسی کند. این پروژه همچنین انتقال عوامل بیماری‌زا توسط پرندگان وحشی مهاجر بین اوکراین و روسیه و سایر کشور‌های همسایه را مورد مطالعه قرار داده است.

آزمایش‌هایی با نمونه‌هایی از ویروس کرونا در خفاش نیز در اوکراین انجام شده است.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، این پروژه با هدف ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار انجام شده است.

وزارت دفاع روسیه گفته است آمریکایی ها اسناد را از آزمایشگاه های کی‌یف خارج کرده‌اند.

 

ادعای ستاد ارتش اوکراین: ۱۲ هزار سرباز روسی از آغاز تهاجم کشته شده اند

ستاد کل اوکراین در اظهاراتی مدعی شد: حدود ۱۲ هزار سرباز روسی از آغاز تهاجم کشته شده اند.

ستاد کل ارتش اوکراین همچنین مدعی شد: از آغاز تهاجم، روس‌ها ۳۳۵ تانک، هزار و ۱۰۵ خودروی جنگی و ۲۰۸ توپخانه و سامانه هوایی را از دست داده اند.

 

کرملین: اگر کسی علیه نیروهای روسیه در اوکراین از سلاح استفاده کند، مورد هدف قرار خواهد گرفت

زاخاررووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد :کشورهای غربی ارسال محموله‌های گسترده‌ای از سامانه پدافند هوایی همراه استینگر را به اوکراین آغاز کرده اند. سلاح‌های ارسال شده بدون اغراق از حساس‌ترین سلاح‌ها هستند.

او گفت: افرادی که در پشت این محموله‌ها قرار دارند قطعاً از خطر فزاینده این سلاح‌های با دقت بالا که به دست تروریست‌ها یا گروه‌های مسلح غیرقانونی نه تنها در اوکراین، بلکه در اروپا ختم می‌شوند، آگاه هستند.

زاخاررووا گفت: تعدادی موافقت نامه بین المللی وجود دارد که مخالف افتادن این سامانه‌ها به دست عناصر تروریست یا جنایتکار است. اما پایتخت‌های غربی آن‌ها را نادیده می‌گیرند که از جمله این موافقت نامه‌ها می‌توان قطعنامه ۶۲/۴۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ را نام برد.

 

لاوروف: مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس هیچ جایگزینی ندارد

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس هیچ جایگزینی ندارد.

لاوروف همچنین گفت: من با همتای اوکراینی خود در مورد موضوع بشردوستانه صحبت کردم.

وی تصریح کرد: مایلیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل و فصل جامع در اوکراین باشد.

او گفت: غیرنظامیان در اوکراین به گروگان و سپر انسانی در دست گردان های داوطلب و نیروهای دفاعی منطقه تبدیل شده اند. ما می خواهیم مذاکرات بلاروس جدی باشد و نتایج آن بخشی از حل و فصل همه جانبه بحران اوکراین باشد. به اوکراینی ها یادآوری کردیم که مسکو پیشنهادات خود را برای گفتگو ارائه کرده و منتظر پاسخ است.

لاوروف در ادامه افزود: ارسال تسلیحات غرب به اوکراین بسیار خطرناک است و منجر به تشدید درگیری خواهد شد و ما متعهد هستیم که به کسی حمله نکنیم. ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم، به اوکراین حمله نکرده‌ایم، اما به وضعیتی رسیده‌ایم که تهدیدی مستقیم برای امنیت ما است.

 

وزیر امور خارجه اوکراین: موافقت کردیم که به تلاش ها برای دستیابی به راه حلی برای بحران انسانی ادامه دهیم

وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی گفت: موافقت کردیم که به تلاش ها برای دستیابی به راه حلی برای بحران انسانی ادامه دهیم

او همچنین اعلام کرد: دیدار با وزیر خارجه روسیه آسان نبود. برای رسیدگی به مشکلات مناطق تحت محاصره آمدم و لاوروف گفت که با تصمیم گیرندگان در مسکو ارتباط برقرار خواهد کرد.

وی گفت: درباره آتش بس ۲۴ ساعته برای رسیدگی به فوری‌ترین وضعیت انسانی صحبت کردیم. ما به دفاع از خود ادامه خواهیم داد و برای محافظت از کشور و مردم خود در برابر روسیه فداکاری خواهیم کرد.

 

سازمان ملل: بیش از ۲.۳ میلیون نفر تا به امروز اوکراین را ترک کرده اند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با بیان اینکه بیش از ۲.۳ میلیون نفر تا به امروز اوکراین را ترک کرده اند، گفت: با ادامه پیشرفت اوضاع، حدود ۴ میلیون نفر ممکن است از اوکراین فرار کنند.

 

سفیر روسیه: آمریکا نگران افشای آزمایشات بیولوژیکی نظامی در اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اتهامات نمایندگان آمریکا به روسیه مبنی بر نقض توافقات شیمیایی و بیولوژیکی vh شدید و تند توصیف کرد.

آنتونوف افزود: چنین اظهارات تنش‌آمیزی از سوی مقامات آمریکایی نشان دهنده نگرانی جدی کاخ سفید در مورد افشای حقیقت آزمایشات بیولوژیکی نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه با بودجه آمریکاست.

او از مقامات آمریکایی خواست فوراً کار غیرقانونی در زمینه آزمایش های بیولوژیکی نظامی را متوقف کنند و اظهار داشت که زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن روند نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را تسریع بخشد.

 

وزیر خارجه اوکراین خواستار خروج روسیه از نیروگاه‌های هسته‌ای شد

وزیر امور خارجه اوکراین پس از دیدار با مدیرکل آژانس انرژی اتمی اعلام کرد: روسیه باید فورا از چرنوبیل و زاپروژیا خارج شود.

 

زلنسکی فرمان مصادره اموال متعلق به روس‌ها در اوکراین را امضا کرد

المیادین/ زلنسکی فرمانی را برای مصادره اموال متعلق به روسیه یا شهروندان روسیه در اوکراین امضا کرد.

الجزیره/ رئیس جمهور اوکراین گفت: ما در تلاش هستیم تا گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان را ایمن کنیم و و به شدت به کمک نیاز داریم. ما متعهد به حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشورمان هستیم. اتحادیه اروپا در حال بحث و گفتگو درباره الحاق اوکراین به این اتحادیه است و نباید فداکاری مردم ما را ساده انگاشت. ما در حال آماده سازی یک طرح کامل و جامع برای بازسازی کشور بهتر از آنچه بود، هستیم.

 

بورل: اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه رسیده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است.

بورل در مصاحبه‌ای به فرانس اینفو گفت: «در مورد تحریم‌های مالی، همیشه می‌توانید جلوتر بروید، اما ما در حال حاضر به محدودیت‌های کاری که می‌توانیم انجام دهیم، رسیده‌ایم و هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه باید از جنگ با روسیه خودداری کند، زیرا در غیر این صورت جنگ جهانی سوم اتفاق خواهد افتاد.

بورل در مورد ممنوعیت احتمالی گاز و نفت روسیه گفت که انجام این کار برای اتحادیه اروپا بسیار دشوارتر از واشنگتن خواهد بود.

او توضیح داد: «برای آمریکا، این کار خیلی سخت نیست، زیرا آن‌ها تقریباً از نفت روسیه مصرف نمی‌کنند.»

 

هشدار پوتین به غرب: روسیه قوی‌تر ظاهر خواهد شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفت:

    در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد.

    هیچ جایگزینی برای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین وجود ندارد.

    روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد. این تحریم‌ها در هر صورت اعمال می‌شُد.

    سؤالات، مسائل و مشکلاتی وجود دارد، اما ما در گذشته بر آن‌ها غلبه کرده‌ایم و اکنون هم بر آن‌ها غلبه خواهیم کرد.

 

تماس تلفنی اردوغان با بایدن درباره اوکراین

تی‌آرتی گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی درباره روابط دوجانبه، حمله روسیه به اوکراین و مسائل منطقه رایزنی کردند.

 

کاخ سفید: آمریکا قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد

اسپوتنیک به نقل از کاخ سفید نوشت، آمریکا قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد، حتی اگر در آن‌جا از سلاح‌های غیر متعارف استفاده شود.

 

شانزدهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

شانزدهمین روز درگیری‌های ارتش روسیه در شرق اوکراین با هدف غیرنظامی کردن منطقه دونباس و دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های روسیه در حالی ادامه یافته است که آمریکا و همپیمانانش با اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین اعلام کرده‌اند که به صورت مستقیم وارد جنگ با روسیه نخواهند شد.

 

مکرون: برخی کشور‌های اروپایی تکیه بیشتری به گاز روسیه دارند

به گزارش الجزیره، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: برخی از کشور‌های اروپایی هستند که تکیه بیشتری به گاز روسیه دارند و ما باید به آن‌ها کمک کنیم تا هرچه سریعتر از این وضعیت خارج شوند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: باید بدانیم که آیا روسیه قصد دارد به اعمال فشار و استفاده از گاز به عنوان سلاح ادامه دهد یا خیر.

نشریه بلومبرگ روز گذشته گزارش داد جهش قیمت نفت‌وگاز در اروپا صنایع فولادسازی، کارخانه‌های کود و کارخانه‌های کاغذسازی را با مشکل مواجه کرده است.

 

توقف فعالیت‌های تجاری «والت دیزنی» در روسیه

خبرگزاری ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داد شرکت «والت دیزنی» تمام فعالیت‌های تجاری خود را در روسیه متوقف خواهد کرد.

 

«برگر کینگ» فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری فایننشال تایمز، «برگر کینگ» فعالیت خود را در بیش از ۸۰۰ شعبه در روسیه متوقف کرد.

 

آمریکا: روس‌ها می‌توانند طی ۲ هفته آینده کی‌یف را محاصره کنند

خبرگزاری ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد:

    نیرو‌های روسیه می‌توانند طی ۲ هفته آینده پایتخت اوکراین را محاصره کنند.

    ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا نیرو‌های روسی کنترل کی‌یف را به دست گیرند.

    روس‌ها قدرت بسیار بالایی دارند، اما از آن به طور مؤثر یا هماهنگ استفاده نمی‌کنند.

    تخمین می‌زنیم روسیه حدود ۲۰ جنگنده و ۲۵ هلی‌کوپتر را از دست داده است.

 

زلنسکی: رأکتور‌های هسته‌ای ما برای اهداف علمی استفاده می‌شوند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

اتوبوس‌های کمک‌های بشردوستانه زیادی به «ماریوپل» فرستاده‌ایم.

روسیه در تلاش است تا شهر «ماریوپل» را تحت سلطه خود درآورد و عزم مردم آن را بشکند.

تبلیغات روسیه می‌خواهد اطلاعات غلط را به شهروندان ما منتقل کند.

مسکو مدعی است که می‌خواهیم توان هسته‌ای خود را بازیابی کنیم و این ممکن است مقدمه‌ای برای استفاده از بمب‌های هسته‌ای باشد.

ما رأکتور‌های هسته‌ای صلح آمیز داریم که برای اهداف علمی استفاده می‌شوند.

امروز تصمیم‌های زیادی را امضا کردم که به بسیاری از افسران و سربازان افتخار می‌کند.

 

 

مشاور زلنسکی: خواستار آتش‌بس، خروج نیرو‌های روسیه و بازگشت به قبل از ۲۴ فوریه گذشته هستیم

مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره مدعی شد:

    انتظار داریم خیلی زود با روس‌ها به توافق برسیم.

    دور اول مذاکرات به دلیل ارزیابی اشتباه روسیه در مورد وضعیت اوکراین با شکست مواجه شد.

    هیئت مذاکره کننده ما با روسیه خواستار حفاظت از زمین‌های ما و غرامت برای تخریب زیرساخت‌ها شد.

    روسیه دریافته است که گفت‌وگو باید بین دو طرف باشد و اوکراین یک طرف آن است.

    پیشنهاد رصد هوایی و نصب دوربین‌ها برای شناسایی مسئول نقض کریدور‌های بشردوستانه را دادیم.

    ما خواستار آتش‌بس، خروج نیرو‌های روسیه و بازگشت به قبل از ۲۴ فوریه گذشته هستیم.

    روس‌ها کریدور‌های بشردوستانه را در بسیاری از مناطق هدف قرار می‌دهند تا پیشرفت‌های میدانی داشته باشند.

    ناتو مسئولیت خود را در قبال جنگ بر عهده نمی‌گیرد و طوری رفتار می‌کند که انگار به او مربوط نیست.

    سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل اتفاقاتی که در اوکراین می‌افتد بیکار ایستاده‌اند.

    اگر شکست بخوریم، بمب‌های روسیه بر شهر‌های اروپایی فرود می‌آید و اشتهای پوتین قطع نمی‌شود.

    در صورت توقف حمایت نظامی از ما، صحنه‌های کشتار کودکان و زنان در تلویزیون پخش می‌شود.

 

فعال شدن آژیر خطر در کی‌یف

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد، صدای آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش می‌رسد.

 

توصیه سازمان بهداشت جهانی به مقامات اوکراین برای حفظ جان شهروندان این کشور

سازمان بهداشت جهانی به مقامات اوکراین توصیه کرده است پاتوژنهای خطرناک را که در آزمایشگاه های این کشور نگهداری می شود نابود کند تا از این طریق جلوی نشت احتمالی آن و گسترش هر گونه بیماری در جامعه گرفته شود.

کارشناسان امنیت زیستی می گویند که حرکت نیروهای روسیه به اوکراین وبمباران شهرهای مختلف خطر فرار پاتوژنهای بیماری زا را افزایش داده است.

 

وزارت دفاع روسیه امروز را آتش بس اعلام کرد

وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام آتش بس در روز جمعه گفت که گذرگاه های امن برای خروج شهروندان اوکراینی از پنج شهر را باز می کند.

میخائیل میزینتسف، رییس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه گفت: مردم می توانند به روسیه یا سایر شهرهای اوکراین بروند.

کی یف، سومی، خارکف، ماریوپل و چرنیهف پنج شهری هستند که روسیه اعلام کرده شهروندان اوکراینی می توانند از طریق گذرگاه های امن از آنها خارج شوند.

 

نخست وزیر چین: اوضاع اوکراین نگران کننده است

لی کچیانگ، نخست وزیر چین گفت: حمایت از روسیه و اوکراین در مذاکرات آتش بس بسیار مهم است چراکه اوضاع اوکراین بسیار نگران کننده است.

وی در مورد اینکه آیا چین حاضر است در تمام اقدامات روسیه علیه اوکراین از دولت مسکو حمایت کند و در زمانی که تحریمها علیه روسیه تشدید شده با این کشور همراهی کند هیچ پاسخی نداد.

 

مسکو کشته شدن یکی از فرماندهان کشورش در جنگ اوکراین را تایید کرد

دولت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: آندری سوخووتسکی، یکی از فرماندهان نیروهای نظامی کشور در اواخر فوریه زمان جنگ با اوکراین کشته شده است.

در این بیانیه آمده است: سوخووتسکی، معاون فرمانده ارتش 41 تسلیحات ترکیبی در 28 فوریه سال جاری هنگام انجام یک ماموریت جنگی در جریان یک عملیات نظامی در اوکراین کشته شد.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی: اوکراین هیچ دسترسی به نیروگاه هسته ای چرنوبیل ندارد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد: تمامی راه های ارتباطی اوکراین با نیروگاه اتمی چرنوبیل قطع شده و این کشور دیگر هیچ ارتباطی با این نیروگاه ندارد.

روز گذشته مقامات اوکراین به ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتند که توربین های اضطراری در حال تامین برق این نیروگاه هسته ای هستند اما هیچ یک از مقامات این کشور در حال حاضر دسترسی به این پایگاه اتمی ندارد.

 

کاخ سفید: بایدن تدابیر جدیدی علیه روسیه اعلام می‌کند

الجزیره/ کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه تدابیری را برای ادامه پاسخگویی روسیه به خاطر جنگ علیه اوکراین اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو فرد آگاه اعلام کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه پایان یافتن روابط تجاری عادی با روسیه را بر سر تهاجم این کشور به اوکراین خواستار خواهد شد که این اقدام راه را برای تعرفه های فزاینده بر واردات از روسیه هموار خواهد کرد.

 

ژاپن سه بانک بلاروس را تحریم می‌کند

چند روز پس از آنکه اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم‌ها علیه مینسک را به علت حمایت بلاروس از عملیات روسیه علیه اوکراین تشدید کند، دولت توکیو نیز روز پنجشنبه اعلام کرد ژاپن دارایی‌های سه بانک بلاروس را مسدود خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد سه بانکی که توکیو تحریم خواهد کرد و دارایی‌های آن‌ها مسدود خواهد شد، عبارتند از بلاگروپروم بانک (Belagroprombank)، دابرابت بانک (Bank Dabrabyt) و بانک توسعه جمهوری بلاروس.

 

وزارت دفاع روسیه: بیش از ۳۲۰۰ تأسیسات زیربنایی نظامی در اوکراین را منهدم کرده‌ایم

الجزیره/ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی ۱۰۷ تأسیسات نظامی اوکراین از جمله ۱۴ انبار مهمات را منهدم کرده است.

امروز جمعه، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: از آغاز عملیات نظامی، در مجموع ۳۲۱۳ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین منهدم شده است که شامل ۹۸ هواپیما، ۱۱۸ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۰۴۱ تانک و خودروی زرهی، ۱۱۳ موشک انداز، ۳۸۹ توپ و خمپاره صحرایی و ۸۴۳ خودروی ویژه نظامی بوده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد نیروهای این کشور یک حمله با دقت بالا و دوربرد را به دو فرودگاه نظامی در شهر لوتسک و ایوانوفرانکیفسک در اوکراین انجام داده و فعالیت آن‌ها را متوقف کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه تأیید کرد که نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک اوایل امروز کنترل شهر ولنوواخا - از توابع دونتسک- را به دست گرفتند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی این وزارتخانه گفت: گروهی از نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک شهر ولنوواخا را آزاد کردند. شهرک‌های اولگینکا، ولیکو-آنادول، زلنی گای نیز تحت کنترل قرار گرفتند. پیشروی در عمق تا ۶ کیلومتر بود.

 

دونتسک: توپخانه اوکراین مناطق پرجمعیت را با ده ها موشک هدف قرار داد

مرکز مشترک نظارت و هماهنگی آتش بس و تثبیت اوضاع در جنوب شرق اوکراین امروز جمعه اعلام کرد که توپخانه اوکراین منطقه گورلووکا را با ده‌ها موشک بمباران کرد.

مرکز مشترک نظارت و هماهنگی آتش بس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های اوکراینی ۴۰ موشک Grad-۲۱ را به سمت شهر گورلووکا شلیک کردند.

بر اساس این بیانیه، «نیرو‌های اوکراینی چندین موشک زمین به زمین را که مناطق مسکونی در منطقه آزوریانوفکا را هدف قرار داده بودند، بدون تلفات بمباران کردند».

 

اوکراین دیگر سوخت هسته‌ای روسیه را تامین نمی‌کند

خبرگزاری اسپوتنیک در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: شرکت انرگواتم (Energoatom) اوکراین روز جمعه اعلام کرد اوکراین دیگر سوخت هسته‌ای روسیه را تامین نخواهد کرد.

 

مسکو: هدف غرب از تحریم‌ها اعمال محدودیت و فشار بر روسیه و مردم آن است

به گزارش شبکه روسیا الیوم، الکساندر پانکین معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: هدف از سیاست تحریم‌های غرب علیه روسیه، اعمال فشار و محدودیت علیه این کشور و مردم آن و جلوگیری از حضور اقتصادی روسیه در جهان است.

پانکین در مصاحبه با روزنامه روسی (ایزوستیا) اعلام کرد مهم‌ترین مسئله این است که در پسِ این سخنان هدف مشخصی وجود دارد و آن اعمال فشار و خفقان بر مردم، کشور روسیه، نخبگان و افرادی است که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته اند.

در همین حال یک تحلیل‌گر سیاسی روسی به شبکه روسیا الیوم گفت: غرب در تلاش است تا از طریق اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در میان مردم این کشور وحشت و نگرانی ایجاد کند.

 

دیدار پوتین با اعضای شورای امنیت ملی

رویترز/ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با شورای امنیت ملی روسیه دیدار می‌کند.

رویترز همچنین به نقل از پوتین اعلام کرد: باید از داوطلبانی که می خواهند در کنار ما بجنگند استقبال کنیم و به آنها کمک کنیم تا به مناطق جنگی برسند.

 

بیانیه اجلاس سران اروپا در ورسای درباره اوکراین

در بیانیه اجلاس سران اروپا در ورسای آمده است:

• ما متعهد به ارائه پشتیبانی برای بازسازی اوکراین دموکراتیک پس از توقف حمله روسیه هستیم.

• اتحادیه اروپا به همبستگی و حمایت خود از همه پناهندگان اوکراینی و کشور‌های میزبان آن‌ها ادامه خواهد داد.

• ما خواستار ایمنی و امنیت فوری تاسیسات هسته‌ای اوکراین با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم.

• ما می‌خواهیم اطمینان حاصل شود که کمک‌ها به قربانیان و افراد آواره در اوکراین می‌رسد و به کسانی که مایل به ترک هستند اجازه عبور امن داده می‌شود.

• ما از شورای اروپا می‌خواهیم که بدون تاخیر نظر خود را در مورد درخواست اوکراین، مولداوی و گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام کند.

 

موافقت پوتین با جذب داوطلبان خارجی برای اعزام به اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جلسه شورای امنیت ملی گفت: «اگر افرادی را می‌بینید که می‌خواهند - به طور داوطلبانه، نه برای پول - بیایند و به مردم ساکن در دونباس کمک کنند - خوب، باید با آن‌ها همکاری کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به منطقه جنگی بروند.»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه بیان کرد: «افراد زیادی هستند که مایل به کمک به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در عملیات ویژه هستند؛ بیش از ۱۶ هزار نفر که بسیاری از آن‌ها از خاورمیانه آمده اند.»

پوتین همچنین با ایده وزیر دفاع روسیه مبنی بر انتقال سلاح‌های ساخت غرب که در اوکراین توقیف شده اند به نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک موافقت کرد.

 

معاون رئیس دفتر زلنسکی: رئیس‌جمهور آماده مذاکره مستقیم با پوتین است

معاون رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به سی‌ان‌ان گفت: زلنسکی آماده گفت‌وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین همتای روس خود است، اما در این مذاکرات هیچ سازشی با موضع روسیه نخواهد کرد.

«ایگور ژوکوا» گفت: اگرچه مذاکرات بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه که روز پنجشنبه در شهر آنتالیا ترکیه برگزار شد، هیچ پیشرفت مهمی را به همراه نداشت، اوکراین از ابتدا هم چندان خوشبین نبود.

او در اشاره به پوتین افزود: این واقعاً چیز خوبی است که آن‌ها ملاقات کردند، اما متأسفانه می‌توان گفت که وزیر امور خارجه روسیه تصمیم نهایی را نمی‌گیرد. تصمیم نهایی برای توقف جنگ، برقراری آتش‌بس، خروج نیرو‌ها تنها توسط یک نفر گرفته می‌شود. زلنسکی آماده گفتگو و راه حل دیپلماتیک است، اما چنین چیزی را از شخص رئیس‌جمهور روسیه یا دستیارانش نشنیده است.

معاون رئیس دفتر زلنسکی در ادامه ضمن بیان این که «اوکراین برای اعلام بی‌طرفی در صورتی که بلوک ناتو فعلا آماده پذیرش این کشور نباشد، آماده است»، افزود: اما در عین حال ما به ضمانت‌های امنیتی محکم برای اوکراین نیاز داریم تا این جنگ‌های وحشتناک در آینده تکرار نشود.

این مقام اوکراینی همچنین اظهار داشت کی‌یف می‌خواهد با پوتین و همسایگانش برای ایجاد سیستمی که آن را «سیستم امنیتی تجدید شده اروپا» خواند، همکاری کند.

 

انگلیس ۳۸۶ قانونگذار روس را تحریم کرد

انگلیس اعلام کرد ۳۸۶ قانونگذار روس را «که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کردند»، تحریم کرده است. انگلیس در همین راستا، سفر اعضای مجلس دولتی دوما روسیه را که به استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین رای دادند، ممنوع کرد.

 

پوتین: پیشرفت مثبتی در مذاکره با اوکراین داشته ایم

ولادیمیر پوتین،‌رئیس جمهور روسیه در گفتگو با همتای بلاروسی خود گفت: پیشرفت مثبتی در مذاکرات با اوکراین داشته ایم. تجربه هدف قرار دادن اقتصادمان در گذشته ثابت کرد که تحریم ها و محاصره ها قدرت های ویژه ما در عرصه تکنولوژی را قوت بخشید.

الکساندر لوکاشنکو نیز گفت:‌ ما با تحریم هایی که آن را غیرقانونی می دانیم روبرو شده ایم و این اقدام ناقض توافقنامه های بین المللی است.ملت های ما به تحریم عادت کرده اند. ما هرگز آغازگر حمله نبوده ایم و نیروهای ما با حملات طرف مقابل مقابله کرده اند. تلاش می کنیم با روسیه برای تبادل کالا ارتباط و همکاری بهتری داشته باشیم.

 

زلنسکی: انتظار حمایت بیشتری از اروپا داشتیم

«ولودیمیر زلنسکی» امروز (جمعه) با اشاره به مخالفت اتحادیه اروپا از پیوستن اوکراین به این اتحادیه، در سخنانی اعلام کرد بیشتر اروپایی‌ها دوست دارند این کشور به اتحادیه اروپا بپیوندد و کی‌یف نیز انتظار حمایت بیشتری را از کشور‌های اروپایی داشته است.

براساس گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور اوکراین در جدیدترین اظهارات خود در خصوص تحولات این کشور، مدعی شد: «ما با ارتش روسیه می‌جنگیم، ارتشی که انتظار داشت نیرو‌های ما تسلیم شوند و در خیابان‌ها گُل دریافت کند. نمی‌توان پیش بینی کرد چقدر طول می‌کشد تا سرزمین ما آزاد شود، اما مهم‌ترین چیز، پیروزی در برابر دشمن سرسخت است.»

 

درخواست سفارت روسیه از آمریکا

سفارت روسیه در واشنگتن گفت: ما از واشنگتن می خواهیم که کار شرکت متا را به دلیل اجازه دادن به فعالیت های افراطی و خشونت آمیز در پلتفرم های خود، متوقف کند.

 

کامالا هریس: آمریکا متعهد به حمایت از اوکراینی هاست

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: آمریکا متعهد به حمایت از اوکراینی هایی است که به دلیل جنگ انتخاب شده توسط پوتین با بحران انسانی روبرو هستند.

 

هفدهمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

 

پارلمان اوکراین: از گروه ویژه اقدام مالی بین‌المللی خواستیم روسیه را در لیست سیاه قرار دهد

پارلمان اوکراین اعلام کرد: ما از گروه ویژه اقدام مالی بین‌المللی خواستیم روسیه را حذف کند و در لیست سیاه قرار دهد.

 

وزارت دادگستری آمریکا: هرکس از نهاد‌های تحریم شده روسیه حمایت کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد

فایننشال تایمز، به نقل از یکی از مقامات وزارت دادگستری آمریکا گزارش داد، شخصیت‌ها و مؤسساتی که از نهاد‌های تحریم شده روسیه حمایت می‌کنند، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

این مقام وزارت دادگستری آمریکا گفته است: تیم ما بانک‌ها و صرافی‌های ارز‌های دیجیتال را هدف قرار خواهد داد.

 

وزیر خارجه اوکراین: روسیه به یکی از بدترین مکان‌ها برای تجارت تبدیل شده است

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه اوکراین مدعی شد: روسیه به یکی از بدترین مکان‌ها برای تجارت تبدیل شده است و شرکت‌های خارجی با تهدید ملی شدن مواجه هستند.

 

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین

الجزیره گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای اوکراینی خود در مورد دیدار او با وزرای خارجه روسیه و ترکیه گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، وزرای خارجه دو کشور نسبت به تشدید کمپین‌های اطلاعات نادرست روسیه ابراز نگرانی کردند.

 

فعال شدن آژیر‌های هشدار در کی‌یف

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، آژیر‌های خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

 

تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه روسیه

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد:

تحریم‌ها، شخصیت‌های روسیه با نفوذ مالی و دیگر افراد با نفوذ در کرملین، سیاستمداران و مقامات امنیتی را هدف قرار می‌دهند.

تحریم‌ها شامل ۳ عضو خانواده دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌شوند.

تحریم‌های روسیه همچنین شامل ۱۲ نماینده دومای دولتی روسیه نیز می‌شوند.

 

انفجار‌های مهیب پایتخت اوکراین

خبرنگار الجزیره گزارش داد، صدای انفجار‌های مهیبی در کی‎یف، پایتخت اوکراین شنیده می‌شود.

دستورالعمل‌هایی را برای مقابله با تلاش‌های احتمالی روسیه برای استفاده از ارز مجازی برای دور زدن تحریم‌ها صادر کرده‌ایم.

 

سخنگوی پنتاگون: از چین می‌خواهیم که نقش قدرت‌های بزرگ مسئول را ایفا کند

به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد:

نیرو‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته به سمت کی‌یف پیشروی کرده‌اند.

هیچ‌کس خواهان تشدید تنش نیست و پوتین هم‌اکنون می‌تواند جنگ را متوقف کند اگر راه دیپلماسی را انتخاب کند.

پوتین حملات خود را تشدید کرد، زیرا بعد از ۱۶ روز جنگ به پیشرفتی که می‌خواست نرسید و ناامید شد.

ما از چین می‌خواهیم که نقش قدرت‌های بزرگ مسئول را ایفا کند و تحریم‌ها را اعمال کند.

نیرو‌های روسی چند حمله هوایی به دو فرودگاه در غرب اوکراین انجام دادند که غیرعادی است.

 

آمریکا: در حال حذف روسیه از سیستم اقتصاد جهانی هستیم

به گزارش خبرگزاری ام‌اس‌ان‌بی‌سی، دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد:

در حال حذف روسیه از سیستم اقتصاد جهانی هستیم.

روند روسیه به سمت استاندارد‌های زندگی در دهه ۱۹۸۰ در حال افزایش است.

ترس از اختلالات زنجیره تامین، بازار‌های جهانی را مجبور به افزایش قیمت نفت و گاز کرده است.

استراتژی ما این است که با ترغیب تولیدکنندگان بزرگ به استفاده از ذخایر، عرضه جهانی را افزایش دهیم.

کشور‌های مصرف کننده بزرگ ۱.۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارند و باید آن‌ها را آزاد کنند.

 

بایدن: در اوکراین علیه روسیه نخواهیم جنگید

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در توییتر نوشت: می‌خواهم واضح بگویم: ما از هر وجب خاک ناتو با تمام قدرت یک ناتوی متحد و هوشیار دفاع خواهیم کرد، اما در اوکراین علیه روسیه نخواهیم جنگید. رویارویی مستقیم ناتو و روسیه جنگ جهانی سوم است؛ و این چیزی است که باید برای جلوگیری از آن تلاش کنیم.

در همین حال، جو بایدن در سخنانی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره بحران اوکراین گفت: ایالات متحده در یک سال بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های امنیتی به اوکراین داده است از جمله تسلیحات پدافندی و پدافند ضدهوایی که از آن برای منهدم کردن تانک و بالگرد استفاده می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا افزود: هر روز محموله‌های جدیدی از این نوع به دست اوکراین می‌رسد. ایالات متحده در حال تسهیل انتقال کمک‌های امنیتی قابل توجه از متحدان و شرکای خود به اوکراین است.

 

شدت گرفتن شمار آوارگان اوکراینی از زمان شروع جنگ

رُزماری آنه دیکارلو Rosemary Anne DiCarlo، معاون دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی عملیات نظامی روسیه به اوکراین تصریح کرد: «جنگ اوکراین وارد هفته سوم شده است و درگیری‌ها بدون کاهش شدت ادامه دارد. نیرو‌های مسلح روسیه، به عملیات خود و محاصره چندین شهر در جنوب، شرق و شمال اوکراین ادامه می‌دهند. گفته می‌شود شمار زیادی از نیرو‌های نظامی روسیه در راه های منتهی به شهر کی یف، پایتخت اوکراین تجمع کرده اند.

وی افزود: وضعیت به صورت خاصی در شهر‌های ماریوپل، خارکیف، سومی و چرنهیف نگران کننده است. در این شهرها، گلوله باران نواحی مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی به کشته یا زخمی شدن شمار فزآینده‌ای از غیرنظامیان منجر شده است. ویرانی‌های گسترده‌ای که در این شهر‌ها مشاهده می شود، وحشتناک است. همین آمار و ارقام گواهی می‌دهد که غیرنظامیان بیشترین تاوان این جنگ را می‌پردازد.

 

آمار سازمان ملل متحد درباره تلفات غیرنظامیان جنگ اوکراین

دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان و پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد تا تاریخ ۱۱ مارس در مجموع ۱۵۴۶ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده اند که از این تعداد، ۵۴۴ نفر کشته و ۹۸۲ نفر نیز زخمی شده اند.

این آمار از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین از ۲۴ فوریه تاکنون بوده است. دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان و پناهندگان سازمان ملل متحد تصریح کرد تعداد واقعی کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامیان احتمالاً بسیار بیشتر از این رقم است، زیرا گزارش‌های دریافتی از مکان‌های مختلف نشان می‌دهد که درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد.

 

زلنسکی: نیروهای روسی برای حمله مجدد احتمالی به کی یف آماده می شوند

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: اوکراین در حال حاضر در یک نقطه عطف استراتژیک سیاسی قرار دارد. به نظر می رسد نیروهای روسی در حال تجدید قوا برای حمله دوباره به کی یف، پایتخت کشور هستند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بندر دریای سیاه اکنون به طور کامل به محاصره نیروهای این کشور درآمده است.

اوکراین می گوید روسیه به عمد مانع خروج غیرنظامیان و ورود کمکهای بشردوستانه به منطقه می شود.

 

هشدار آمریکا به شهروندانش در مورد سفر به اوکراین

وزارت خارجه آمریکا به شهروندانش هشدار داد: تمامی افرادی که به اوکراین سفر می کنند یا برای حضور در درگیری های نظامی به این کشور می روند باید بدانند اوضاع در تمامی مناطق اوکراین بسیار وخیم است و آنها هر لحظه با خطر مرگ مواجهند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: واشنگتن در شرایط فعلی نمی تواند تخلیه شهروندانش را تسریع کند و هر یک از شهروندان آمریکایی که در اوکراین حضور دارند ممکن است تحت تاثیر درگیری های نظامی در آنجا قرار گیرند.

 

آمریکا تحریمهای جدیدی علیه برخی نزدیکان پوتین اعمال کرد

واشنگتن در آخرین اقدامات خود برای تحریم روسیه این بار ویکتور وکسبرگ، میلیاردر معروف روسی، سه عضو از خانواده سخنگوی ولادیمیر پوتین و برخی قانونگذاران روسی را در لیست تحریمهای خود قرار داد.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در این باره گفت: وزارت خزانه داری آمریکا مقامات روسی را به دلیل آغاز یک جنگ غیرقابل توجیه در اوکراین تحریم می کند.

10 نفر از اعضای هیئت مدیره بانک دولتی "وی تی بی"، دومین بانک بزرگ در روسیه و 12 نماینده مجلس دومای این کشور شامل تحریم های جدید واشنگتن شده اند.

 

حمله سایبری دسترسی به اینترنت ماهواره ای در اوکراین را مختل کرد

آژانسهای اطلاعاتی آمریکا می گویند در حال بررسی منشا یک حمله سایبری به زیرساختهای اینترنتی اوکراین هستند که موجب قطع ارتباط با اینترنت ماهواره ای با پهنای باند وسیع در اوکراین شده است.

تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمان امنیت سایبری فرانسه و سازمان اطلاعاتی اوکراین در حال تلاش برای یافتن ردپایی از منشا هکرها هستند.

آژانسهای اطلاعاتی غرب می گویند ممکن است پای هکرهای روسی در این حادثه در میان باشد.

 

عطوان: جنگ اوکراین آزادی بیان در آمریکا را رسوا کرد

عبدالباری عطوان،سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در توییتی نوشت: خدارا شکر که جنگ اوکراین فیسبوک و به اصطلاح آزادی بیان در آمریکا را رسوا کرد.

وی افزود: سه حساب کاربری من را به علت همبستگی با مردمم مسدود کردند. اکنون تروریست‌ها اعمال خشونت علیه روسیه را تشویق و بستر را برای ایجاد پروپاگاندا و فریبکاری فراهم می‌کنند. هرگز نمی‌توانند ما را ساکت کنند. اگر ناچار شویم، بر روی دیوار‌ها خواهیم نوشت.

 

رایزنی جیک سالیوان و لیز تراس درباره اوکراین

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس درباره حمایت امنیتی، اقتصادی و انسانی از اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

سالیوان در این گفتگوی تلفنی بر هماهنگی مستمر برای تحمیل هزینه‌های سنگین بر مسکو به علت حمله به اوکراین تأکید کرد.

وزیر خارجه انگلیس هم گفت: ما در چارچوب گروه ۷، برای متوقف کردن حمله پوتین به اوکراین متحد هستیم.

 

گروسی بر لزوم تضمین سلامت تأسیسات هسته‌ای اوکراین تأکید کرد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه قطع جریان برق عامل قطع تماس بین نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و آژانس شده است، بر لزوم ایجاد سازوکاری که سالم ماندن تأسیسات هسته‌ای تضمین شود، تأکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، رافائل گروسی گفت: قطع تماس با نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین برای چند ساعت به نگرانی این آژانس منجر شده است.  آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از وقوع این حوادث در آینده تلاش خواهد کرد.

گروسی گفت: آژانس طرحی برای دفاع از تأسیسات هسته‌ای در اوکراین دارد. خواستار همکاری روسیه و اوکراین در این زمینه برای سالم ماندن این تأسیسات هستیم.

 

٢.٥ میلیون اوکراینى در جنگ روسیه آواره شده اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل برآورد کرد که تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در اوکراین مجبور به ترک این کشور شده‌ و حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

 

آکسیوس: شرکت‌های آمریکایی در معرض خطر مصادره دارایی از سوی روسیه هستند

آکسیوس گزارش داد: شرکت های آمریکایی در معرض خطر مصادره دارایی ها از طرف روسیه با طولانی شدن جنگ هستند.

بر این اساس، اگر دارایی‌های این شرکت ها مصادره شود، در صورت فروکش کردن بحران ژئوپلیتیکی، ورود مجدد آنها به کشور تقریباً غیرممکن می‌شود و آنها را مجبور به تحمل ضرر می‌کند.

 

هجدهمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

با وارد شدن درگیری‌های ارتش روسیه در شرق اوکراین به روز هجدهم خود که با هدف دور کردن تهدیدات نظامی ناتو، آمریکا و هم‌پیمانانش از مرز‌های روسیه انجام شده، ارتش روسیه روز گذشته وضعیت انسانی در برخی شهر‌های اوکراین را «فاجعه‌بار» خوانده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا در مورد پیامد‌های احتمالی انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت کاروان‌هایی با تسلیحات خارجی «هدف‌های قانونی» خواهند بود. وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد، پدافند روسیه یک هلی‌کوپتر و ۳ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده است که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است. در همین حال «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد.

وزرای کشاورزی گروه ۷ نگرانی خود را در مورد تأثیرات جنگ بر امنیت غذایی ابراز کردند. مقامات گروه ۷ روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین نیز صادرکننده مهم گندم و ذرت است. درگیری این دو کشور به بحران غذا دامن زده و سبب افزایش قیمت نان شده است. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

در پی مجاز شدن ترویج خشونت در اینستاگرام و فیس‌بوک علیه روس‌ها، مقامات این کشور، «متا پلتفرمز» را به عنوان یک سازمان افراطی معرفی کرد و فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کردند. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

سیستم‌های ضد زرهی و ضد هوایی، کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین شامل سیستم‌های ضد زرهی و ضد هوایی خواهد بود.

آمریکا: تا سقف 200 میلیون دلار تجهیزات نظامی به اوکراین خواهیم فرستاد

یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: جو بایدن مجوز ارسال کمکهای نظامی بیشتر به اوکراین را صادر و راه را برای ارسال فوری تجهیزات نظامی هموار کرده است.

بایدن روز گذشته در نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور دستور داد تا 200 میلیون دلار از طریق قانون کمکهای خارجی برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین اختصاص داده شود.

انگلیس به دنبال راهی برای انزوای بیشتر روسیه است

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در روزهای آتی میزبان نشست رهبران کشورهای حاشیه شمال غربی روسیه است تا از این طریق با اعمال فشارهای بیشتر روسیه را بیش از پیش در منطقه منزوی کند.

مقامات کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند و ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ و سوئد قرار است سه شنبه در لندن برای بررسی اعمال فشارهای بیشتر به روسیه برای توقف درگیری های نظامی در اوکراین در لندن با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

دفتر بوریس جانسون اعلام کرد: انتظار می رود مقامات کشورهای حاضر با انجام رزمایشهای نظامی بیشتر در اقیانوس اطلس شمالی و دریای بالتیک موافقت کنند و در مورد جنگ اوکراین و امنیت انرژی به بحث و گفتگو بنشینند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی: تعمیرات سیستم برق نیروگاه چرنوبیل ادامه دارد

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تعمیرات سیستم برق نیروگاه اتمی چرنوبیل که در حمله موشکی روسیه آسیب دیده بود، ادامه دارد و در حال حاضر راکتورهای این نیروگاه هسته ای به وسیله ژانراتورهای برق از خارج آن فعال است.

این نیروگاه هسته ای در حال حاضر در اختیار نیروهای روسیه است و مقامات اوکراینی بارها اعلام کرده اند هیچ دسترسی به چرنوبیل ندارند.

زلنسکی: ۱۳۰۰ نفر از نظامیان اوکراینی از آغاز حمله روسیه کشته شده اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد حدود یک هزار و ۳۰۰ نظامی اوکراینی از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، زلنسکی در کنفرانسی مطبوعاتی در کی یف، پایتخت اوکراین اعلام کرد از آغاز تهاجم ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین حدود یک هزار و ۳۰۰ نظامی اوکراینی کشته شده اند.

این نخستین شمارش رسمی از تلفات نظامیان اوکراینی است که مقامات اوکراینی از آغاز تهاجم روسیه اعلام می‌کنند. وی همچنین مدعی شد ارتش روسیه «حدود ۱۲ هزار نفر» کشته داده است.

دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است در حمله به اوکراین از سلاح های شیمیایی استفاده کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز اعلام کرد روسیه ممکن در تهاجم نظامی خود به اوکراین در روزهای آینده از سلاح های شیمیایی استفاده کند.

استولتنبرگ هشدار داد در صورت استفاده از سلاح های غیرمتعارف، پوتین مرتکب جنایات جنگی خواهد شد.

وی مدعی شد: در روزهای اخیر روسیه ادعاهایی مبنی بر آزمایشگاه های سلاح های بیولوژیک و شیمیایی در اوکراین مطرح کرده است، این ادعاها همگی نادرست است و می تواند بهانه ای برای پوتین برای حملات شیمیایی باشد.

انتقاد مقام اوکراینی از دولت انگلیس برای خرید نفت روسیه

 اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور اوکراین ادامه خرید نفت و گاز از روسیه توسط انگلیس را به مثابه تامین مالی حمله به اوکراین دانست.

پس از ورود یک نفتکش روسیه به انگلستان اولگ اوستنکو با انتقاد از لندن گفت: از اینکه انگلیس خرید نفت روسیه را متوقف نکرده شوکه و ناامید شده ام زیرا پول آن برای خرید سلاح برای کشتن مردم اوکراین استفاده می شود.

این انتقادها پس از آن تشدید شد که امریکا اعلام کرد خرید نفت روسیه را متوقف می کند اما انگلیس اعلام کرده تا 9 ماه آینده به تدریج خرید نفت روسیه را متوقف می کند.

ترامپ: اوضاع اوکراین احتمالاً به جنگ جهانی سوم منتهی می‌شود

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گردهمایی طرفدارانش در کارولینای جنوبی گفت: اوضاع اوکراین احتمالاً به یک نزاع جهانی تبدیل می‌شود، زیرا فردی وجود ندارد که با رئیس‌جمهور روسیه گفتگو کند.

ترامپ گفت: این می‌تواند به یک جنگ جهانی سوم منتهی شود. آنچه که در حال رخ دادن است را شاهدم. اگر فکر می‌کنید که پوتین متوقف می‌شود اینطور نیست، اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. وی چنین چیزی را نمی‌پذیرد. ما کسی را برای گفتگو کردن با وی نداریم. قبلا داشتیم و من بودم. هیچ‌کس به خشنی من با روسیه نبوده است.

وابستگی انگلیس به نفت و گاز روسیه حدود پنج درصد اعلام شده و این کشور عمده نفت و گاز خود را از نروژ تامین می کند. اتحادیه اروپا 40 درصد گاز خود را از روسیه تامین می کند.

کشته شدن ۶ نفر در حمله نیرو‌های اوکراینی به بیمارستانی در دونباس

نیرو‌های اوکراینی از یک تانک و یک راکت انداز گراد به سمت بیمارستانی که بیماران بیماران در حال عقب نشینی از آن بودند، شلیک کردند.

خبرنگار نووستی که شاهد این حادثه بوده و از آن فیلمبرداری کرده است، گفت: اوکراینی‌ها قبلا از مواضع خود در میدان همان بیمارستان، تانک‌های نیرو‌های دونتسک را هدف قرار داده بودند.

این خبرنگار تاکید کرد که اوکراینی‌ها از بیماران از جمله زنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. بعد از رفتن آنها، ساختمان‌های آنجا را مین گذاری کردند.

در نتیجه اقدامات ارتش اوکراین، ساختمان بیمارستان مرکزی ولنوواخا به شدت آسیب دید، زیرا گلوله‌ها از چند نقطه به دیوار‌های آن نفوذ کردند و برخی از آن‌ها فرو ریختند، پنجره‌های سه طبقه تقریباً به طور کامل شکستند، تجهیزات پزشکی، بخش‌ها و اتاق‌های بیماران شکسته شد.

به گفته کارکنان بیمارستان، در حال حاضر در حال آواربرداری هستند و تاکنون جسد ۶ غیرنظامی بیرون کشیده شده است.

این خبرنگار تصریح می‌کند که در محوطه بیمارستان جسد دو سرباز اوکراینی را مشاهده کرده است که به گفته پزشکان اوکراینی‌ها مجروحان خود را در حین خروج از مرکز درمانی کشته اند.

معاون دومای روسیه: زلنسکی به آتش درگیری دامن می‌زند

میخائیل شرمت، معاون دومای روسیه از منطقه کریمه گفت: ولودمیر زلنسکی کنترل اوضاع را در کشور از دست داده است و وضعیت فاجعه باری به وجود آمده است. تشکل‌های ملی گرا در برخی مناطق قدرت را به دست گرفته اند و زندگی جداگانه‌ای دارند. هیچ تعامل و انسجامی وجود ندارد و به این دلیل غیرنظامیان رنج می‌برند و می‌میرند.

به گفته او، رئیس جمهور اوکراین با سیاست خود تلفات را در میان جمعیت غیرنظامی و ارتش اوکراین چند برابر می‌کند و در حالی که خود در جایی دور در دفاتر گرمش می‌نشیند.

این قانونگذار تاکید کرد: زلنسکی هیچ کاری برای جلوگیری از خونریزی انجام نمی‌دهد، و فقط به آتش این درگیری دامن می‌زند.

وزیر دارایی روسیه: تحریم‌ها علیه مسکو نتیجه معکوس خواهد داشت

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت: تحریم‌ها علیه روسیه بعداً به همه کسانی که تصمیم به اعمال این محدودیت‌های اقتصادی گرفته اند، ضربه خواهد زد.

او در گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: این نقض همه اصول و همه راه‌هایی است که این کشور‌ها تبلیغ و ترویج کرده‌اند و این محدودیت‌ها بر تمامی تجارت جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

آنتون سیلوانوف گفت: واضح است که هرگونه محدودیتی به اقتصاد جهانی آسیب می‌رساند و اقتصاد جهانی به ناچار بعداً خود را بازسازی و احیا خواهد کرد.

کشور‌های غربی پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، تحریم‌های اقتصادی بی سابقه‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

اشپیگل: تحریم‌ها علیه روسیه باعث شکاف در اتحادیه اروپا می‌شود

مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که هر چه تحریم‌ها علیه روسیه طولانی‌تر شود، شکاف در اروپا آشکارتر می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای از مارکوس بکر، نشست اخیر اتحادیه اروپا در ورسای قرار بود وحدت بین کشور‌های عضو را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نمی‌توانند بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق برسند یا در مورد پذیرش اوکراین به اتحادیه اروپا به اجماع برسند.

او افزود: از جمله دلایل امتناع از تشدید تحریم‌ها، خطر افزایش قیمت انرژی است که برای جلوگیری از این اتفاق، یونان، ایتالیا و اسپانیا پیشنهاد محدود کردن قیمت انرژی را دادند، اما آلمان و هلند ایده آن‌ها را رد کردند.

مشاور زلنسکی: کی‌یف و مسکو به توافق نزدیک شده‌اند

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به روزنامه کامرسانت گفت: مسکو و کی‌یف در حال نزدیک شدن به مصالحه در مذاکرات هستند و طرفین مذاکرات اوکراین، تنظیم توافقات دو جانبه را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش ریانووستی جزئیات توافق هنوز اعلام نشده است.

انگلیس: نیرو‌های روسیه به دنبال محاصره نیرو‌های اوکرینی در شرق کشور هستند ​

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد : نیرو‌های روسیه در جریان پیشروی از خارکیف و ماریوپول، تلاش می‌کنند تا نیرو‌های اوکراینی را در شرق کشور محاصره کنند. نیرو‌های روسیه در حال پیشروی از کریمه در تلاش هستند تا میکولایف را دور بزنند و به سمت غرب به سمت اودسا حرکت کنند.

این وزارتخانه افزود: نیرو‌های اوکراینی همچنین به مقاومت شدید ادامه می‌دهند و هزینه سنگینی به روسیه در هر تلاش آن‌ها برای پیشروی در شهر‌های اوکراین وارد می‌کنند.

مسکو: ارتش روسیه کنترل ۴ شهرک را به دست گرفت

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های مسلح روسیه در حال گسترش حملات هستند و در یک روز ۱۴ کیلومتر پیشروی کرده‌اند و کنترل مناطق جنوبی چهار شهرک را به دست گرفتند.

سرنوشت مبهم صد‌ها هواپیما متعلق به شرکت‌های غربی در روسیه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت صد‌ها هواپیما متعلق به شرکت‌های غربی در روسیه است که امید کمی برای بازگرداندن آن‌ها وجود دارد. این موضوع به معنای میلیارد‌ها دلار ضرر است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آشکارا درباره مل سازیِ اموال تجارت‌های خارجی در روسیه صحبت کرده است و این موضوع سبب ناامیدی شرکت‌های غربی از برگرداندن هواپیما‌های شان شده است.

هم اکنون پانصد و بیست و سه هواپیما از شرکت‌های لیزینگ غربی از سوی روسیه اجاره شده است که صد و یک مورد آن‌ها متعلق به خطوط هواپیمایی اس ۷ و هشتاد و نه مورد هم متعلق به آئروفلوت است. هر دو این شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌های بین المللی شان را لغو کرده اند و امیدی به باز پس گیری این هواپیما‌ها در خارج از خاک روسیه نیست.

به گفته تحلیلگران این هواپیما‌ها بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارزش دارند و بازنگرداندن آن‌ها به شرکت‌های غربی ضرر هنگفتی را بر آنان تحمل می‌کند.

انهدام جنگنده سوخو-۲۴ اوکراینی توسط سامانه ضدهوایی روسیه

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از انهدام یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ ارتش اوکراین توسط سامانه دفاع هوایی نیرو‌های مسلح روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک فروند سوخو-۲۴ و دو پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی ارتش روسیه سرنگون شد.

وی افزود هوانوردی و سامانه دفاع هوایی نیرو‌های هوافضای روسیه یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ نیروی هوایی ارتش اوکراین را در منطقه لیوبیموفکا و دو جنگنده بدون سرنشین را سرنگون کرد.

بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه گفت: «ما تمام تلاش خود را از نقطه نظر نظامی انجام می‌دهیم، برای کمک به اوکراینی‌ها در برابر تجهیزات نظامی، مراقب باشیم از گسترش جنگ به سایرین جلوگیری کنیم چراکه می‌تواند منجر به یک رویارویی هسته‌ای شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کسی درخواست منطقه پرواز ممنوع می‌کند به معنای توانایی و تمایل به سرنگونی هواپیما‌های روسی است که آن را نقض می‌کنند، این به معنای گسترش درگیری به جنگ جهانی سوم است و ما نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

نیرو‌های اوکراینی روستای یلینوفکا را بمباران کردند

بر اساس گزارش نمایندگان مرکز مشترک نظارت و هماهنگی رژیم آتش بس در جمهوری دونتسک، نیرو‌های اوکراینی با استفاده از ۵ گلوله ممنوعه کالیبر ۱۲۰ میلی متری روستای یلینوفکا را بمباران کردند.

در بیانیه این سازمان آمده است: آتش از سوی نیرو‌های اوکراینی در جهت مناطق مسکونی اسلاونیو و یلینوفکا مشاهده شد: ۵ گلوله ۱۲۰ میلی متری شلیک شد.

بورل افزود: «تحریم‌ها نمی‌توانند جنگ را یک شبه متوقف کنند، اما می‌توانند اقتصاد روسیه را تضعیف کنند و برای روسیه گران تمام شوند».

نوزدهمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

سفارت چین در واشنگتن: مسکو از پکن درخواست کمک نظامی نکرده است

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر درخواست مسکو برای کمک چین اعلام کرد: نکته مهم اکنون جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل است. وضعیت کنونی اوکراین بسیار نگران کننده است.

سفارت چین در واشنگتن گفت: هرگز نشنیده ام که مسکو از پکن برای جنگ اوکراین درخواست کمک نظامی کرده باشد.

روزنامه آمریکایی فایننشال‌تایمز پیش از این مدعی شده بود روسیه از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است.

گوترش: درخواست می‌کنم کریدور‌های بشردوستانه باز و ایمن بمانند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: درخواست می‌کنم کریدور‌های بشردوستانه در اوکراین باز و ایمن بمانند تا مردم بتوانند به مکان امن فرار کنند.

گوترش گفت: صد‌ها هزار نفر در اوکراین به کمک اضطراری نیاز دارند و تأمین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها یک اولویت فوری است.

زلنسکی: پیروز خواهیم شد، زیرا ما به عنوان اوکراینی می‌توانیم از یکدیگر دفاع کنیم

به گزارش الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

پیروز خواهیم شد، زیرا ما به عنوان اوکراینی می‌توانیم از یکدیگر دفاع کنیم.

ما از این روز‌های سیاه عبور خواهیم کرد و مانند کسانی که به ما حمله کردند نخواهیم بود.

ما از نظر سیاسی و نظامی از خود حمایت بین‌المللی احساس می‌کنیم و هر روز از طریق ویدئو با دولت روسیه صحبت می‌کنیم.

هدف از گفت‌وگوی اوکراین و روسیه تشکیل جلسه بین رؤسای‌جمهور دو کشور است و باید به نتیجه برسیم.

اوکراینی‌ها باید بتوانند نظر خود را بیان کنند تا بتوان آن‌ها را شنید.

بیش از ۱۰۰ هزار شهروند از طریق ۱۰ کریدور امن تخلیه شدند.

سربازان روسی کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را بمباران کردند.

این سخت‌ترین آزمونی است که ما به عنوان مردم از آن عبور می‌کنیم و باید استقامت کنیم و در قلب یکی باشیم.

خرابکاری شبه‌نظامیان در کارخانه‌ای در دونتسک در حین عقب‌نشینی

به گزارش ریانووستی، یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، شبه‌نظامیان گردان‌های ملی اوکراین در حال عقب‌نشینی در ۱۳ مارس، در «کارخانه کک آودیوکا» در منطقه «دونتسک» دست به خرابکاری زدند، که به موجب آن آتش‌سوزی روی داد و دود سمی به شهرک‌های مجاور سرایت کرد.

هشدار آمریکا به چین در مورد کمک به روسیه برای دور زدن تحریم های واشنگتن

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است امروز با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در رم دیدار و گفتگو کند. آمریکا می گوید در این دیدار قرار است سالیوان به مقام چینی هشدار خواهد داد هر گونه کمک و همراهی با مسکو برای فرار از تحریم های گسترده واشنگتن می تواند عواقب سنگینی برای پکن به همراه داشته باشد.

چندین مقام آمریکایی می گویند روسیه چندین بار از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است.

کاخ سفید می گوید این نگرانی وجود دارد که همکاری میان روسیه و چین موجب تضعیف تلاشهای غرب برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل روسیه شود.

دور بعدی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین امروز برگزار می شود

مقامات اوکراینی از برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح میان مقامات مسکو و کی یف در صبح روز دوشنبه خبر دادند. این دور از مذاکرات قرار است به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

برخی مقامات اوکراینی می گویند قرار است در این دور از مذاکرات بر لزوم دیدار مستقیم دو رییس جمهور روسیه و اوکراین برای حل و فصل اختلافات تاکید بیشتری شود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی روز گذشته خود اعلام کرد: هیئت ما در این دور از مذاکرات صلح وظیفه روشنی دارد و آن چیزی نیست جز تضمین همه کارها برای دیدار میان روسای جمهور دو کشور.

بوریس جانسون: انگلیس به دنبال راه های بیشتری برای کمک به اوکراین است

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین تاکید کرد: انگلیس به دنبال گزینه های بیشتر برای کمک و تقویت توان دفاعی اوکراین در برابر روسیه است.

جانسون تصریح کرد: انگلیس قرار است در نشست روز سه شنبه سران برخی کشورهای عضو ناتو در لندن، از شرکای خود برای یافتن راه های بیشتر برای کمک به اوکراین درخواست همفکری کند.

مشاور بایدن: پوتین نمی‌خواهد از جنگ دست بکشد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین گفت: «ما با مقامات اوکراین از نزدیک در تماس هستیم. چند روز پیش، رئیس جمهور بایدن با زلنسکی، همتای اوکراینی خود صحبت کرد. بایدن به صورت مرتب با وی صحبت می‌کند تا جدیدترین خبر‌ها را درباره وضعیت مذاکرات بین طرف‌های مذاکره کننده اوکراینی و روس دریافت کند.

ور در مورد مذاکرات صورت گرفته میان مسکو و کی کیف تصریح کرد: مذاکرات مهم است. در نهایت خود اوکراین است که باید خودش به صورت مستقل درباره شکل هرنوع دیپلماسی تصمیم بگیرد که در جریان است. ما با همه بازیگران اصلی از قبیل فرانسه، آلمان و اسرائیل در تماس باقی خواهیم ماند. هدف همه این تلاشها، پشتیبانی از اوکراین است. اما وضعیت کنونی به این صورت به نظر می‌رسد که ظاهرا ولادیمیر پوتین حاضر نیست از تهاجم دست بکشد. به همین علت، تشدید فشار‌ها بر او ادامه خواهد داشت و به حمایت از اوکراینی‌ها ادامه خواهیم داد که در تلاش هستند از کشورشان دفاع کنند.»

هشدار زلنسکی در خصوص عواقب عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ضمن در خواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین گفت در غیر این صورت راکت‌های روسیه، ناتو را هدف قرار خواهند داد.

اعتراض سفیر روسیه به جنگ رسانه ای کشورهای غربی

سفیر روسیه در آمریکا از رویکرد رسانه های غربی در ایجاد وحشت در میان شرکت های خارجی انتقاد کرد. وی گفت: بار دیگر ما شاهد رویکرد خصمانه رسانه های غربی در گسترش اخبار جعلی درباره روسیه هستیم. وال استریت ژورنال آنگونه اخبار جعلی منتشر می کند که گویی شرکت های خارجی در روسیه در خطر هستند. 

آمریکا: روسیه علاوه بر کمکهای نظامی خواستار حمایتهای اقتصادی از چین است

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود روز گذشته اعلام کرد از زمان آغاز درگیری های نظامی میان روسیه و اوکراین، مسکو بارها خواستار حمایتهای اقتصادی در کنار کمکهای نظامی از مقامات پکن شده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا در پاسخ به این سوال خبرگزاری سی ان ان مبنی بر اینکه آیا تا به حال مسکو از پکن درخواست کمک نظامی و اقتصادی کرده گفت: من تا امروز چیزی در این مورد نشنیده ام.

تاثیر وحشتناک جنگ اوکراین بر اقتصاد آلمان

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد در اروپا، در رتبه سوم بیشترین واردات از روسیه قراردارد. به خصوص در زمینه گاز با واردات سالانه بیش از ۵۶ میلیارد متر مکعب.

جنگ روسیه علیه اوکراین علاوه بر موضوع انرژی در حوزه مواد غدایی و دانه‌های روغنی هم به اقتصاد‌های جهان از جمله آلمان خسارت وارد می‌کند.

روسیه در سال گذشته میلادی، بزرگترین صادرکننده گندم دنیا بوده و اوکراین در رده پنجم است. امسال هم روسیه ۱۰ درصد و اوکراین چهار درصد گندم جهان را تولید کرده‌اند.

اوکراین و روسیه از صادرکنندگان بزرگ روغن آفتابگردان نیز هستند. اوکراین سال گذشته اولین صادرکننده این محصول در سراسر جهان بود و روسیه در رتبه دوم قرار داشت. از نظر اوره نیز که در کود شیمیایی استفاده و به عنوان بخشی از زنجیره تامین غذایی شناخته می شود روسیه صادرکننده بسیار بزرگ در سراسر جهان است.

مقامات آلمانی پس از آنکه در روز‌های نخست جنگ، حمایت همه جانبه از اوکراین و تحریم همه جانبه روسیه را در دستور کار خود قرار دادند، حالا مواضع خود را دستکم در تحریم‌های نفتی و گازی تعدیل کرده اند و در پی گفتگو با پوتین برای توقف جنگند.

روسیه: درخواستی برای لغو تحریم‌ها نداریم

معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که مسکو درخواست لغو تحریم‌های غرب را نخواهد داشت، چون فشار‌های غرب باعث تغییر مسیر ما نمی‌شود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، واشنگتن و اتحادیه اروپا «بسیار تلاش کرده‌اند» تا حد امکان تحریم‌ها را علیه روسیه به‌عنوان وسیله‌ای برای معکوس کردن مسیر کرملین اعمال کنند، «تا ما را مجبور کنند تصمیم‌های گرفته شده را تغییر دهیم، اما هیچ چیزی از این تحریم‌ها حاصل نمی‌شود.»

این دیپلمات ارشد روسی خاطرنشان کرد که روسیه «خواهان لغو این تحریم‌ها نخواهد شد»، زیرا دستورات علیه ملت ما غیرقانونی است و علاوه بر این، تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار غرب کارایی ندارند. ورشینین گفت: «ما درخواستی برای لغو این تحریم‌ها نخواهیم داشت. ما به سادگی با تکیه بر دوستان و همفکرانی که داریم، اقتصاد خود و توانایی خود را برای توسعه مستقل دنبال خواهیم کرد.»

کرملین: امروز دور جدید مذاکرات با اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری یونیوز، کرملین اعلام کرد: امروز دور جدید مذاکرات با اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

روسیاالیوم: بازگشت برخی از پناهندگان اوکراینی به مناطق خود

تردد گسترده پناهندگان اوکراینی در مرز‌های این کشور با روسیه در حالیست که برخی از آن‌ها تصمیم گرفته اند به مناطق خود که از دست نیرو‌های اوکراینی آزاد شده است بازگردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، مرز‌های روسیه و اوکراین شاهد تردد غیرنظامیان فراری از دست گروه‌های ملی‌گرای افراطی از گذرگاه‌هایی است که نیرو‌های روسیه ایجاد کرده اند. این در حالیست که برخی از آن‌ها تصمیم گرفته اند به مناطق خود که از آنجا فرار کرده اند بازگردند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸۰ مزدور در غرب اوکراین کشته شدند

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۱۸۰ مزدور بیگانه در حمله به یک مرکز آموزشی آن‌ها در غرب اوکراین و انهدام تعداد زیادی از خودرو‌ها و جنگ‌افزار‌های ارتش این کشور خبر داد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این گلوله باران، یک انبار تسلیحات ساخت غرب در این مرکز آموزشی منهدم شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم،  ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیرو‌های ما امروز با استفاده از سلاح‌های دوربرد بسیار دقیق مرکز یاووروسکی برای آموزش نیرو‌های مسلح اوکراین را در غرب این کشور هدف قرار دادند.

درگیری شدید بین نیرو‌های اوکراینی و روس در ماریوپول

شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد تصاویر پهپادی نشان دهنده درگیری‌های شدید زمینی بین نیرو‌های روس و اوکراینی در شهر ماریوپوپل است.

بر اساس برخی گزارش ها، برخی نیرو‌های روس در تلاش برای تحت کنترل در آوردن منطقه، این شهر را از چندین سمت تحت محاصره خود در آورده اند.

موفق‌ترین عملیات توسط ارتش دونتسک در شهر سارتانا در نزدیکی ماریوپول انجام شد و بخش‌های گسترده‌ای اکنون تحت کنترل این ارتش در آمده است.

مقام روس: درخواست اوکراین برای اخراج روسیه از شورای امنیت به دور واقعیت است

وزارت امور خارجه روسیه درخواست‌های کی یف برای اخراج مسکو از شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دور از واقعیت خواند و تاکید کرد: اتخاذ هر تصمیمی در این زمینه اولا مستلزم موافقت روسیه و در ثانی موافقت دو سوم اعضای سازمان ملل متحد است.

 سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنانه روسی «ایزوستیا» درباره اخراج مسکو از شورای امنیت گفت: چنین پیشنهاد‌ها و ایده‌هایی مطرح شده، اما کاملا غیر واقع بینانه است.

ورشینین افزود: اصلاح مقررات فعالیت شورای امنیت و عضویت در این شورا مستلزم آن است که دو سوم کشور‌های عضو سازمان ملل به نفع آن رای بدهند و همچنین دو سوم اعضای سازمان ملل در پارلمان‌های خود آن را تصویب کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد این کار همچنین مستلزم آن است که همه اعضای دائم شورای امنیت از جمله روسیه به این تصمیم (قطعنامه) رای مثبت بدهند و بر این اساس کاملا روشن است که چنین قطعنامه‌ای هرگز تصویب نخواهد شد.

مسکو: غربی‌ها در تلاش برای ناتوان نشان دادن روسیه در پرداخت بدهی هایش

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد کشور‌های غربی می‌خواهند به طور ساختگی ناتوانی روسیه در پرداخت بدهی هایش را سازماندهی کنند.

انهدام ۳ هزار و ۹۲۰ مرکز نظامی در اوکراین از آغاز عملیات روسیه

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۳ هزار و ۹۲۰ تأسیسات زیربنایی نظامی در اوکراین از آغاز عملیات ویژه منهدم شده است.

وزارت دفاع روسیه افزود: نیرو‌های ما طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ کیلومتر پیشروی کرده اند و به عملیات خود در اوکراین ادامه می‌دهند.

روسیه: اعزام نیرو‌های حافظ صلح به اوکراین در دستور کار شورای امنیت نیست

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اعزام نیرو‌های حافظ صلح به اوکراین در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل و هیچ نهاد بین المللی دیگری نیست.

یکی از مسئولان وزارت خارجه روسیه گفت: بعید نمی‌دانیم که توافق احتمالی سازش با اوکراین نیازمند قطعنامه شورای امنیت باشد.

وزارت دفاع انگلیس: نیروی دریایی روسیه مانع تردد کشتی‌های تجاری اوکراین می‌شود

 وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد نیروی دریایی روسیه سواحل شمالیِ دریای سیاه اوکراین را محاصره کرده و بدین ترتیب، کشتی‌های تجاری اوکراین را از تجارت دریایی بین‌المللی محروم کرده است.

نیرو‌های روسیه همچنین به پرتاب موشک به سوی اهداف در سراسر اوکراین ادامه می‌دهند.

آخرین ارزیابی‌های این وزارتخانه حاکی از آن است که این حملات در هفته‌های بعد ادامه خواهد یافت.

وزارت دفاع روسیه از انهدام ۴ پهپاد دیگر اوکراینی خبر داد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح روسیه شب گذشته چهار پهپاد دیگر نیرو‌های اوکراینی از جمله یک هواپیمای بایراکتار وارداتی از ترکیه را سرنگون کردند.

وزارت فاع روسیه افزود: در عملیات روسیه علیه اوکراین همچنین، ۱۴۳ پهپاد، ۱۲۶۷ تانک و خودروی زرهی، ۱۲۴ موشک انداز، ۴۵۷ توپ و خمپاره و ۱۰۲۸ خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.

اوکراین: مذاکرات جدید با روسیه بر صلح، آتش بس و خروج نیرو‌های این کشور متمرکز است

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد، مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: این دور از مذاکرات با روسیه بر صلح، آتش بس، خروج نیرو‌های این کشور و تضمین‌های امنیتی متمرکز است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: مذاکره با روسیه دشوار است، اگرچه مسکو به بی فایده بودن اقدامات خصمانه خود پی برده است. مواضع ما تغییر نکرده است.

 

مقام اوکراین:تخلیه افراد برای پنجمین روز ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار منطقه کی یف اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد وضعیت تخلیه افراد تحت کنترل است و این روند برای پنجمین روز ادامه دارد.

 

دور چهارم مذاکرات اوکراین و روسیه به صورت مجازی آغاز شد

میخائیلو پودولیاک، مذاکره کننده اوکراینی در توییتر نوشت: هیأت‌های اوکراین و روسیه برای چهارمین دور مذاکرات، این بار به جای حضوری، به صورت آنلاین دیدار کرده اند.

پودولیاک گفت که «ارتباطات برقرار است، اما دشوار است» چرا که به گفته او «مواضع سیاسی بسیار متفاوت» است.

او پیشتر گفته بود که مذاکرات برای دستیابی به آتش بس پیش از بحث‌های سیاسی متمرکز خواهد بود.

 

واکنش گروسی به قطع برق در چرنوبیل

گروسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: ما با مشکل ماندن کارگران در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و مشکل دیگری در تامین برق خارجی مواجه هستیم. به طرف‌های روسی و اوکراینی بر نیاز فوری به توافق در مورد ایمنی نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای تاکید کردیم.

کرملین: خلع سلاح اوکراین طبق برنامه پیگیری می‌شود

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در آغاز عملیات در اوکراین دستور داد نیرو‌های نظامی وارد شهر‌ها از جمله کی یف نشوند.

پسکوف افزود: روسیه همه طرح‌های خود را برای خلع سلاح اوکراین بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: روسیه برای انجام عملیات ویژه در اوکراین قدرت کافی دارد و نیازی به درخواست کمک از دیگران نیست.

اوکراین: ما خواستار اعمال تحریم‌ها علیه بخش نفت و گاز روسیه هستیم

وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد آلمان با توقف مجوز خط لوله نورد استریم ۲، نقش مهمی در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه داشت.

ما خواستار اعمال تحریم‌ها علیه بخش نفت و گاز روسیه هستیم.

منابع می‌گویند زلنسکی در آخرین تماس با بایدن که روز جمعه بوده است از وی خواسته تا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه فشار آورد

به گفته منابع متعدد آشنا، زلنسکی به طور خاص از بایدن خواست تا تلاش‌های بیشتری انجام دهد تا ارتباط روسیه با تجارت بین‌المللی قطع شود و نخبگان سیاسی روسیه بیش از پیش هدف تحریم‌ها قرار بگیرند.

روسیه: هدف از حمله اوکراین به دونتسک کشتن هرچه بیشتر غیرنظامیان بود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هدف از حمله اوکراین به دونتسک کشتن هرچه بیشتر غیرنظامیان بود.

استقلال طلبان دونتسک اعلام کردند در حملات موشکی نیرو‌های اوکراینی به این منطقه ۲۰ نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند. سلاح‌های مرگبار ساخت آمریکا را در سایت‌های نیرو‌های اوکراینی در ولنوواخا پیدا کردیم.

روسیه: هدف از حمله اوکراین به دونتسک کشتن هرچه بیشتر غیرنظامیان بود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هدف از حمله اوکراین به دونتسک کشتن هرچه بیشتر غیرنظامیان بود.

استقلال طلبان دونتسک اعلام کردند در حملات موشکی نیرو‌های اوکراینی به این منطقه ۲۰ نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند. سلاح‌های مرگبار ساخت آمریکا را در سایت‌های نیرو‌های اوکراینی در ولنوواخا پیدا کردیم.

زلنسکی: امروز عصر نتیجه مذاکرات منتشر خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دور چهارم مذاکرات با روسیه را «دشوار» توصیف کرد. وی در پیامی ویدیویی گفت امروز عصر نتیجه مذاکرات منتشر خواهد شد.

زلنسکی پیشتر گفته بود با نخست وزیر یونان در مورد موضوع الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

فرار بیش از ۲.۸ میلیون نفر از اوکراین

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، در کمتر از سه هفته از آغاز درگیری روسیه و اوکراین، بیش از ۲.۸ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده اند و بیشتر آن‌ها به پنج کشور همسایه سرازیر شده اند.

در این میان، به گزارش نیویورک تایمز، لهستان میزبان بیشترین تعداد پناهجویان بوده است. تا کنون ۱.۷ میلیون پناهجوی اوکراینی به این کشور وارد شده اند. رئیس جمهور لهستان هشدار داده است در صورت عدم دریافت کمک‌های بین‌المللی، یک فاجعه پناهجویان در این کشور رخ خواهد داد.

پس از لهستان، مجارستان با بیش از ۲۵۵ هزار، اسلواکی با بیش از ۲۰۰ هزار و مولداوی با بیش از ۱۰۷ هزار پناهجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دولت انگلیس خواستار توقف سرمایه گذاری‌ها در روسیه شد

دولت انگلیس از شرکت‌های این کشور خواست به علت حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین به سرمایه گذاری‌ها در این کشور پایان دهند و اجرای توافقنامه‌هایی را که با روسیه بسته اند متوقف کنند.

به گزارش ”خبرگزاری فرانسه“ از لندن، ”ریشی سوناک“, وزیر دارایی انگلیس، امروز از شرکت‌های این کشور خواست قبل از هر گونه سرمایه گذاری در خاک روسیه درباره نتیجه آن اندیشه کنند، چون این گونه سرمایه گذاری‌ها به معنای حمایت از رژیم وحشی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است.

اعلام آمادگی داوطلبان کشور‌های مختلف برای حمایت از روسیه

شماری از داوطلبان در کشور‌های مختلف آمادگی خود را برای حمایت از روسیه در عملیات نظامی علیه اوکراین اعلام آمادگی کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم شماری از داوطلبان در مناطق مختلف جهان از جمله پرو، نیکاراگوآ، شیلی، کنگو، کامرون و آفریقای مرکزی با ارسال پیام‌های تصویری، حمایت خود را از روسیه و تمایل خود را برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کردند.

«وقفه فنی» مذاکره روسیه و اوکراین

نیویورک تایمز اعلام کرد میخائیلو پودولیاک، مذاکره‌کننده اوکراینی گفت در مذاکرات صلح بین دو کشور، «وقفه فنی» تا سه‌شنبه صورت گرفته است.

پودولیاک گفت: «برای کار بیشتر در زیر گروه‌های کاری و شفاف سازی تعاریف فردی [این وقفه صورت گرفته است]. مذاکرات ادامه دارد».

 

شرکت فایزر عرضه دارو به روسیه را حفظ خواهد کرد

رویترز: شرکت فایزر اعلام کرد که عرضه دارو به روسیه را حفظ خواهد کرد، اما از شروع آزمایشات بالینی جدید در این کشور و استخدام بیماران برای مطالعات در حال انجام خودداری خواهد کرد

فایزر گفت که با سازمان غذا و داروی آمریکا و سایر تنظیم کننده‌ها برای انتقال همه آزمایشات بالینی به سایت‌های جایگزین در خارج از روسیه همکاری خواهد کرد.

ادامه حمایت سوری ها از روسیه

حمایت های مردم مناطق مختلف سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد.

شهرهای مختلف سوریه شاهد تجمعات و فعالیت های مختلف در حمایت از روسیه بودند که طی آن شرکت کنندگان، پرچم های روسیه و سوریه را در دست گرفته بودند. نظامیان سوری نیز حضور گسترده ای در این تجمعات داشتند.

شماری از نظامیان سابق نیز به محل تجمع نظامیان سوریه آمده بودند تا به عنوان داوطلب(برای حمایت نظامی از روسیه) ثبت نام کنند.

مذاکرات و گفتگو‌های روسیه و اوکراین فردا از سرگرفته می‌شود

مقامات اوکراین اعلام کردند مذاکرات و گفتگو‌های میان هیئت نمایندگان روسیه و اوکراین فردا سه شنبه از سرگرفته می‌شود.

روسیه: اوکراین جنگجویان داعش و گروه‌های دیگر در سوریه را به خدمت می‌گیرد

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: معاون وزیر خارجه روسیه گفت اوکراین با کمک غرب جنگجویان گروه تروریستی داعش و گروه‌های دیگر در سوریه را به خدمت می‌گیرد.

گوترش: جنگ فقط بازنده خواهد داشت

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنانی درباره اوکراین گفت: در حال حاضر میلیون‌ها نفر با گرسنگی و همچنین کمبود شدید آب و دارو مواجه هستند. ما ۴۰ میلیون دلار بیشتر برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اختصاص خواهیم داد. نتیجه هر چه که باشد، این جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت، فقط بازنده خواهد داشت.

او همچنین گفته است: احتمال درگیری هسته ای بر سر اوکراین وجود دارد.

سرنگونی دو پهپاد اوکراینی از سوی روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه از سرنگونی دو پهپاد اوکراینی از جمله یک پهپاد «بایراکتار» خبر داد.

وزارت دفاع روسیه همچنین از انهدام ۸۶ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین از جمله ۳ انبار مهمات خبر داد.

زلنسکی: به حرکت به سوی عضویت در اتحادیه اروپا ادامه می‌دهیم

سی جی تی ان/ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: «اوکراین به حرکت به سمت عضویت در اتحادیه اروپا ادامه می دهد».

ایران با جنگ در اوکراین مخالف است

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین، پس از تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود اعلام کرد که ایران از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نمی‌کند.

این تماس تلفنی پیش از سفر روز سه‌شنبه امیر عبداللهیان به مسکو و دیدار با «سرگئی لاورروف» وزیرخارجه روسیه، انجام شده است.

کولبا در پیامی توییتری نوشت: «ایران مخالف جنگ در اوکراین است، از راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من خواستم پیام خود را در مسکو منتقل کنم: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس متعهد شود و از اوکراین خارج شود.»

گفتگوی تلفنی پوتین با نفتالی بنت

کاخ کرملین اعلام کرد پوتین در گفتگویی تلفنی با نفتالی بنت، به بررسی اوضاع در اوکراین پرداخت. پوتین در این گفتگوی تلفنی، بنت را در جریان ارزیابی های خود از روند مذاکرات قرار داد.

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه پوتین

شبکه الجزیره گزارش داد سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شده است: پوتین بایستی خشونت را متوقف کرده، تنش را کاهش داده و روند دیپلماتیک را برگزیند.

وی همچنین گفت: به پکن اعلام کردیم هر کشوری بخواهد جبران خسارت های روسیه را بکند، ما دست بسته نخواهیم ایستاد و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. هر کشوری که بخواهد روسیه را از این گرفتاری نجات دهد، با تحریم روبرو خواهد شد.

 

بیستمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

خبرگزاری اوکراین مدعی شد: پدافند هوایی ما از آغاز جنگ تاکنون ۴۵ هدف هوایی روسیه را منهدم کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد، منابع انرژی خارجی به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بازگردانده شده است.

تعلیق اعتبار گواهینامه‌های سازمان ایمنی هوانوردی اروپا برای خطوط هوایی روسیه

سازمان ایمنی هوانوردی اروپا از تعلیق اعتبار گواهینامه‌های صادر شده برای خطوط هوایی روسیه خبر داد.

لایحه تمدید حکومت نظامی در اوکراین برای ۳۰ روز دیگر

خبرگزاری آرتی گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین لایحه تمدید حکومت نظامی را برای ۳۰ روز دیگر به پارلمان این کشور ارائه کرد.

تحریم نفت‌وگاز روسیه می‌تواند بیشتر از پوتین به آلمان آسیب برساند

به گزارش المیادین، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اعلام کرد، تحریم نفت‌وگاز روسیه ممکن است باعث فقر گسترده در آلمان شود. وی هشدار داد که کاهش فوری عرضه می‌تواند بیشتر از پوتین به آلمان آسیب برساند.

انهدام ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی 

به گزارش از اسپوتنیک، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روسیه در طی عملیات نظامی ویژه، ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۵۰۰ قبضه توپ و بیش از هزار خودرو متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کردند.

وی افزود: در مجموع ۱۴۵ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۲۹۸ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۴۶۹ قبضه توپ صحرایی و خمپاره و همچنین ۱۰۴۷ واحد از خودروهای ویژه نظامی نیروهای مسلح اوکراین در عملیات ویژه منهدم شدند.

روسیه بامداد روز پنجشنبه ۲۴ فوریه حمله خود به اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف آن را حمایت از افرادی که به مدت ۸ سال مورد نسل کشی کی‌یف قرار گرفته‌اند نامید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    چراتجاوزروسیه رامحکوم نمیکنه؟

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه