English

احتمال دیدار رهبر کره شمالی با شینزو آبه

یک منبع آگاه اعلام کرد: پیونگ‌یانگ مشتاق است با نیت عادی‌سازی روابط، با توکیو وارد مذاکره شود اما اگر قرار است موضوع آن مسئله آدم‌ربایی باشد بی فایده خواهد بود. این منبع، وجود روابط غیر رسمی میان کره شمالی و ژاپن را رد نکرد.

احتمال دیدار رهبر کره شمالی با شینزو آبه

به گزارش خبرگزاری موج به نوشته روزنامه ژاپن تایمز، یک منبع دیپلماتیک کره‌شمالی گفت: «متوجه شده‌ایم که آبه و ترامپ روابط نزدیکی دارند». وی افزود: «ما از آمریکا شنیده‌ایم که ترامپ توسط دشمنان [کره‌شمالی] احاطه شده اما او به نظرات آبه به‌طور فعالی گوش فرا می‌دهد».

هم چنین پس از تماس تلفنی  شینزو آبه   نخست‌وزیر ژاپن با  دونالد ترامپ   رئیس‌جمهور آمریکا ، توکیو اعلام کرد آماده گفت‌وگوی بی قید و شرط با کره‌شمالی است.

یک منبع دیگر نیز گفت پیونگ‌یانگ مشتاق است با نیت عادی‌سازی روابط، با توکیو وارد مذاکره شود اما اگر قرار است موضوع آن مسئله آدم‌ربایی باشد بی فایده خواهد بود. این منبع، وجود روابط غیر رسمی میان کره شمالی و ژاپن را رد نکرد.

پیونگ‌یانگ سال ۲۰۰۲ اعلام کرد ژاپن و کره‌شمالی بر سر «هر تلاش ممکن برای عادی‌سازی زودهنگام روابط» به توافق رسیده‌اند. اما مسئله آدم‌ربایی مانع از حصول این توافق شد.

ژاپن مدعی است ۱۷ نفر از شهروندانش اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی ربوده شدند. سال ۲۰۰۲ پنج تن از این افراد به ژاپن بازگردانده شدند.

اوایل ماه مارس سال جاری میلادی و پس از شکست گفت‌وگوی دوم کیم جونگ اون و ترامپ، «رودونگ سینمون» مهم‌ترین روزنامه کره‌شمالی اعلام کرد ترامپ در این ملاقات مسئله آدم‌ربایی را پیش کشیده بود.

رودونگ سینمون درباره از سر گرفته شدن روابط میان ژاپن و کره‌شمالی نوشت: «ژاپن نباید خواب برقراری ارتباط با کره‌شمالی را ببیند مگر این‌که خود را از تمامی اغراض سیاه‌دلانه خود پاک کند و جنایات گذشته خود را به‌طورکامل جبران کند و جاه‌طلبی تبدیل شدن به غولی نظامی را از سر بیرون کند».

پیونگ‌یانگ اذعان دارد مسئله آدم‌ربایی حل شده است و ژاپن باید اشغال نظامی کره‌شمالی در گذشته و حکم‌رانی استعمارگرانه بر این کشور را جبران کند.

روزنامه ژاپن تایمز همچنین نوشت پس از آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی در دریای ژاپن، روز دوشنبه آبه و ترامپ طی تماسی تلفنی به‌طور کامل بر سر این‌که شبه‌جزیره‌کره باید درپی تلاشی دوجانبه خلع سلاح اتمی شود به توافق رسیدند.

آبه پس از تماس تلفنی با ترامپ در جمع خبرنگاران گفت متخصصان ژاپنی و آمریکایی ماهیت پرتاب موشک توسط کره‌شمالی را مورد تحلیل قرار خواهند داد و تأکید کرد مشتاق است با رهبر کره شمالی «بدون قید‌وشرط» مذاکره کند.

آبه گفت: «من و رئیس‌جمهور ترامپ کاملاً بر سر تمامی جنبه‌های چگونگی ارتباط با کره‌شمالی به توافق رسیده‌ایم». وی افزود: «ما کاملاً در یک جبهه قرار داریم و به‌دنبال این هستیم که توافق بین ایالات متحده و کره‌شمالی به سرعت رخ دهد».

او هفته گذشته نیز در مصاحبه با روزنامه‌ای ژاپنی به تمایل برای نشست «بدون قید و شرط» با کیم به منظور احیای روابط ژاپن-کره شمالی اشاره کرده بود.

کاخ سفید نیز اعلام کرد طی این تماس تلفنی هردو رهبر مجدداً بر اتحاد درخصوص خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره‌کره تأکید کرده و همچنین درباره دیدار رسمی ترامپ از ژاپن در اواخر ماه می سال جاری میلادی و مسائل تجاری منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کردند.

کره‌شمالی صبح روز شنبه شهر بندری وونسان واقع در شرق این کشور، موشکی را در جهت شرق شلیک کرد. دقایقی بعد برخی منابع خبری به نقل از وزارت دفاع کره جنوبی گزارش دادند که کره شمالی دقایقی پیش مجددا چند فروند موشک کوتاه‌برد شلیک کرده است.

این اولین شلیک موشک توسط کره شمالی در یک سال و نیم گذشته و از زمان دیدارهای کیم جونگ‌اون رهبر این کشور با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه