English

گرید اسید فسفریک خوراکی و صنعتی

در این گزارش، با گریدهای مختلف اسید فسفریک و کاربرد آنها آشنا می‌شوید.

گرید اسید فسفریک خوراکی و صنعتی
به گزارش خبرگزاری موج

، اسید فسفریک یا اورتوفسفریک یک ماده شیمیایی مهم با کاربردهای بی‌شمار در صنایع مختلف و حتی در زندگی روزمره ما است؛ چرا که از مدت‌ها قبل به عنوان یک افزودنی شیمیایی در صنعت غذا و ساخت نوشیدنی‌های گازدار مانند کوکاکولا مورد استفاده قرار گرفته و همواره در مرکز توجه فعالان این حوزه‌ در جهان قرار دارد.

 

اسید فسفریک خوراکی

فسفریک اسید بعد از اسید سولفوریک، دومین ماده شیمیایی پر مصرف در صنایع گوناگون اعم از کشاورزی، پاکسازی آب و فاضلاب، ساخت داروهای پزشکی، تولید مواد شوینده، زدودن زنگ آهن، فرآوری مکمل‌های دام‌ و طیور، آبکاری و... است که صنعت‌گران و شیمیدانان با توجه به موارد استفاده گوناگون آن، این ماده (با فرمول H3P04 ) را در گریدهای مختلف ۳۷، ۵۵، ۷۵ و ۸۵ درصد به دو شکل جامد (کریستالی شفاف) و محلول (مایع بی‌بو و بی‌رنگ) تولید می‌کنند. در ادامه با گریدهای مختلف اسید فسفریک و کاربرد آنها آشنا می‌شوید:

گریدهای اسید فسفریک خوراکی

اسید فسفریک معمولی حاوی ۲۳ تا ۳۳ درصدP205 است، اما برای مصارف تجاری آن را به غلظت ۵۴ تا ۶۲ درصد می‌رسانند. اسید فسفریک خوراکی با خلوص ۸۵ درصد هم در پی حذف بیشتر آب از فرمولاسیون شیمیایی این ماده حاصل می‌شود. اسید فسفریک فرآوری شده با خلوص 100 درصد نیز به شکل کریستالی وجود دارد که فقط در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده مانند یک تنظیم کننده اسیدیته در تولیدات غذایی و به عنوان یک اسید کننده در نوشیدنی‌ها عمل می‌کند. هدف اصلی استفاده از اسید فسفریک خوراکی در صنعت غذا و آبمیوه، جلوگیری از تشکیل باکتری و قارچ مواد غذایی است که به تقویت بیشتر طعم و مزه و ماندگاری بهتر نوشیدنی‌ها نیز کمک می‌کند.

بدین ترتیب، صنعت غذایی دنیا اکنون اسید فسفریک ۸۵ درصد را به عنوان یک افزودنی غذایی مؤثر به رسمیت می‌شناسد و از آن برای تولید مجموعه‌ای از محصولات غذایی مانند پنیر، گوشت‌های فرآوری شده، غلات، مربا، ژله، نوشیدنی‌های کولا و موارد دیگر استفاده می‌کند.

از اسید فسفریک گرید ۸۵ معمولاً در تولید کودهای مونوآمونیم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP) هم استفاده می‌شود که به آن‌ها کود فسفاته می‌گویند. همچنین اسید فسفریک ۵۴ درصد (به دلیل وجود پنتا اکسید دی فسفر) تأثیر قابل توجهی در رشد بهتر گیاهان و بهبود ویژگی‌های خاک دارد.

 

گریدهای اسید فسفریک خوراکی

بر خلاف اسید فسفریک خوراکی و غذایی که خلوص ۸۵ درصد دارد از اسید فسفریک ۵۵ درصد و سایر گریدهای آن در صنایعی مانند ترمیم‌های کامپوزیت و باندینگ‌های دندان (گرید ۳۷ درصد)، ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، زدودن زنگ آهن و غیره استفاده می‌کنند. غلظت ۷۵ درصد این ماده شیمیایی در حفظ تعادل pH صحیح و جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم‌های تصفیه آب کمک کننده‌است.

قیمت اسید فسفریک خوراکی

قیمت نهایی اسید فسفریک خوراکی و صنعتی بر اساس درصد خلوص، نوع بسته بندی، هزینه تمام شده برای تولید محصول، روش تولید، برند و کشور تولید کننده، نوسانات بازار ارز و… تعیین می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که نرخ این ماده ارزشمند شیمیایی در بازار داخلی ثبات چندانی نداشته ‌باشد.

از آنجائیکه گرید خوراکی اسید فسفریک در داخل کشور تولید نمی‌شود، جهت تأمین نیاز متقاضیان، اسید فسفریک خوراکی را از کشورهای چین، امارات و قرقیزستان به ایران وارد می‌کنند.

شرکت پرسال به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده فرآورده‌های شیمیایی، اعم از اسید فسفریک، اسید اسکوربیک، اسید سیتریک، متانول، پلی امید و... مفتخر است که طی سال‌ها فعالیت در این عرصه توانسته انواع اسید فسفریک باکیفیت و مرغوب را در گریدهاس مختلف به صورت مستقیم و با قیمتی رقابتی برای فعالان حوزه‌های پزشکی، پالایشی و صنایع فلزی فراهم کند. به منظور اطلاع دقیق از قیمت فسفریک اسید خوراکی و غیر خوراکی می‌توانید از طریق شماره تلفن 79855_021 با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
عکاس:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه