English

واریس: علت و درمان آن

واریس به رگ‌های عریض شده، برجسته و گره خورده در زیر پوست گفته می شود. بروز واریس بسیار رایج است و در اکثر افراد به یک مشکل پزشکی جدی تبدیل نمی شود.

واریس: علت و درمان آن

 

واریس

به گزارش خبرگزاری موج ، واریس به رگ‌های عریض شده، برجسته و گره خورده در زیر پوست گفته می شود. بروز واریس بسیار رایج است و در اکثر افراد به یک مشکل پزشکی جدی تبدیل نمی شود. دو سیستم اصلی واریس پا عبارتند از:

  • رگهای عمقی: عضلات پا در طول پیاده روی، اطراف رگهای عمقی، که وظیفه حمل بخش عمده خون از پا به قلب را بر عهده دارند، را منقبض می کند.
  • رگهای سطحی: این رگ‌ها که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند، از اهمیت کمتری برخوردارند و واریس بیشتر در آن رخ می دهد.

همه این رگها برای اطمینان از بازگشت جریان خون به قلب، دریچه های یکطرفه ای دارند. کارکرد نادرست این دریچه ها باعث می شود که جریان خون به درون رگها برگردند و منجر به افزایش فشار وارد بر عروق در زمان ایستادن شود. این فشار اضافه منجر به عریض شدن عروق و مشکل در بسته شدن آن می شود و بازگشت خون به این رگها منجر به بروز واریس می شود. افزایش فشار در این رگ ها، بروز عروق عنکبوتی و تغییر رنگ ناحیه درگیر و بروز موارد مشابه با کبودی را به همراه می آورد.

دلایل واریس

واریس به دلیل عملکرد نامناسب رگها رخ می دهد. رگهای دریچه های یکطرفه ای دارند که از بازگشت جریان خون به رگها جلوگیری می کنند اما در صورتی که این دریچه ها نقص پیدا کنند، خون به جای حرکت به سمت قلب در رگها جمع می شوند و رگ را بزرگ می کنند. واریس معمولا پاها را درگیر می کند، چرا این رگها دورترین رگها نسبت به قلب هستند و جاذبه باعث می شود حرکت به سمت بالای خون سخت تر شود. 

بعضی از دلایل احتمالی واریس عبارتند از:

  • بارداری
  • یائسگی
  • سن بیش از 50 سال
  • ایستادن طولانی مدت
  • چاقی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به واریس

علائم واریس چیست؟

واریس 1

 

خیلی از افراد مبتلا به واریس دچار ظاهر زشت و برجسته این رگ ‌ها نمیشوند اما برخی دیگر به غیر از دلایل زیبایی شناسی، با درد، سوزش و سنگینی پاها – که در اواخر روز بدتر می شود – نیز دست و پنجه نرم می کنند؛ گاهی اوقات، قوزک پا نیز متورم می شود. این علائم معمولا از لحاظ پزشکی خیلی جدی نیستند اما در صورتی که مشکل ساز باشد، می توان آنها را درمان کرد.

علیرغم وجود احتمال بدترشدن واریس با گذر زمان، اما این موضوع خیلی آهسته رخ می دهد. فشار وارد بر رگ‌ها در بعضی افراد منجر به آسیب دیدگی پوست نزدیک به قوزک پا و تغییر رنگ آنها به قهوه ای و حتی باقی ماندن جای زخم می شود؛ احتمال بروز اگزما نیز وجود دارد. ادامه پیدا کردن این تغییرات پوستی و آسیب دیدگی پوست می تواند به شکل زخم بروز کند. اگر شما نیز دچار تغییرات پوستی ناشی از واریس شدید، سعی کنید تا به یک متخصص واریس مراجعه نمایید تا سریعتر مشکل شما درمان شود تا دچار عارضه‌های بدتر نشوید.

چه کسی مستعد ابتلا به واریس است؟

پزشکان کلینیک قلب و عروق در اینباره می‌گویند: هرکسی می‌تواند به واریس مبتلا شود، اما فاکتورهای مشخصی به افزایش احتمال بروز واریس منجر می شود که عبارتند از:

  • سن: دیواره و دریچه رگها با افزایش سن، عملکرد بهینه خود و همچنین کشسانی و سفتی خود را از دست می دهند.
  • جنسیت: هورمون های زنانه به کش آمدن دیواره رگها منجر می شود. تغییرات هورمونی در افراد باردار، کسانی که از قرصهای ضدبارداری استفاده می کنند و یا در شرف یائسگی هستند، احتمال بروز واریس را افزایش می دهد.
  • سابقه خانوادگی: این مشکل می تواند ارثی باشد.
  • سبک زندگی: ایستادن یا نشستن طولانی مدت به کاهش گردش جریان خون منجر می شود. پوشیدن لباسهایی مثل کمربند یا شلوار دارای کمر تنگ، جریان خون را کاهش می دهد.
  • سلامت فرد: بعضی مشکلات خاص مثل یبوست شدید یا وجود بعضی تومورها باعث افزایش فشار وارد بر رگها می شود.
  • استعمال تنباکو: افرادی که از محصولات دخانی استفاده می کنند، بیش از دیگران در معرض بروز واریس هستند.
  • وزن: اضافه وزن باعث فشار زیاد وارد بر رگها می شود.

درمان و پیشگیری از واریس

پزشکان به طور کلی در درمان واریس محتاط هستند؛ به همین علت در بسیاری از  موارد بجای استفاده از روش‌های درمانی تهاجمی، به شما پیشنهاد می‌کنند تا سبک زندگی خود را تغییر دهید.

تغییر سبک زندگی

تغییرات زیر به پیشگیری از تشکیل یا بدتر شدن واریس کمک می کند:

  • خودداری از ایستادن طولانی مدت.
  • کاهش وزن و رساندن ان به وزن ایده آل
  • ورزش به منظور بهبود جریان خون
  • استفاده از بانداژ کشی و جوراب واریس

اگر همین الان هم به واریس مبتلا هستید، باید این گامها را برای پیشگیری از توسعه آن و تشکیل رگهای واریسی جدید بردارید. باید هر زمانی که استراحت می کنید یا می خوابید، پاهایتان را در ارتفاع بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

تحت فشار قرار دادن

واریس 2

پزشکتان شاید به شما توصیه کند تا از بانداژهای کشی یا جوراب واریس استفاده کنید. با این کار، فشار مناسبی بر پاهایتان وارد می کند تا جریان بازگشتی خون به قلبتان ساده تر شود و تورم پا کاهش پیدا کند. مقدار فشار وارد بر پای بیماران با هم فرق می کند، اما اکثر انواع جوراب واریس در داروخانه ها یا لوازم پزشکی پیدا می شوند.

تزریق درمانی (اسکلروتراپی)

پزشک در طول اسکلروتراپی، عامل اسکلروز را به درون رگ واریسی تزریق می کند. این محلول باعث چسبیدن دیواره رگ به هم، و نهایتا تبدیل شدن به یک جای زخم و از بین رفتن آن می شود.

لیزردرمانی

پزشک در یک روش کمر تهاجم تحت عنوان ابلیشین حرارتی درون وریدی، از یک کاتتر (یک لوله بلند و نازک) و لیزر برای بستن رگ آسیب دیده استفاده می کند.

جراحی

پزشک در صورتی که تغییر سبک زندگی موثر نباشد و یا واریس با درد شدید و اختلال در سلامت فرد همراه شود، اجرای روشهای تهاجمی را در دستور کار قرار می دهد.

بستن یا بیرون کشیدن رگ یک روش جراحی است که به بیهوشی نیاز دارد. جراح در این فرایند، برشی در پوست ایجاد می کند و رگهای آسیب دیده را از طریق برش بیرون می کشند. اگرچه شکل های جدیدتر جراحی بیرون کشیدن رگ نیز توسعه پیدا کرده، اما هنوز استفاده از آنها رواج زیادی پیدا نکرده اند.

آیا واریس بعد از درمان باز می‌گردد؟

درمان واریس کاملا موثر است، اما از بروز و بازگشت واریس جلوگیری نمی کند. ابتلای مجدد فردی که بعد از درمان باردار شود، زیاد دور از انتظار نیست. اگر چاق باشید و سبک زندگی ایستایی را انتخاب کنید، احتمال ابتلای مجدد به واریس را بالا می برید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه