English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی کسری بودجه ۱۴۰۲ چقدر است / ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مولد سازی دارایی ها

در حال حاضر خبرهای زیادی مبنی بر احتمال افزایش کسری بودجه در سال 1402 وجود دارد، هرچند برخی نمایندگان معتقدند فعلا بودجه در حال بررسی است و میزان کسری بودجه به تغییرات تبصره ها توسط مجلس بستگی دارد و دولت از محل مولدسازی دارایی ها و اوراق کسری را جبران خواهد کرد.

پیش بینی کسری بودجه 1402 چقدر است / 60 هزار میلیارد تومان درآمد از محل مولد سازی دارایی ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس پیش بینی کرده اند که بودجه 1402 حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد احتمالا فشار به دولت برای اجرای مولد سازی دارایی ها و همچنین انتشار اوراق بیشتر می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج درباره اینکه احتمال کسری بودجه در سال آینده چقدر است، گفت: بحث کسری بودجه مربوط به ردیف های بودجه مربوط است و اینکه هرچقدر درآمدهای نفتی سال آینده محقق شود، به طور قطع هر میزان کسری هم وجود داشته باشد دولت به سمت اوراق خواهد رفت و انتشار اوراق بیشتری نسبت به پیش بینی ها اتفاق می افتد.

مهرداد گودرزی چگینی درباره اینکه چقدر طرح مولد سازی دارایی های دولت می تواند مانع از کسری بودجه شود، افزود: به طور قطع بحث مولد سازی دارایی ها که دولت وعده داده روی مجموع درآمدهای دولت هم تاثیر می گذارد و باید حتما اجرایی شود زیرا هم اکنون هزینه هایی روی دست دولت گذاشته و اگر به درستی این دارایی ها واگذار شوند بخش خصوصی می تواند از آنها به نفع اقتصاد کشور بهره برداری کنند و منافع آن به کشور خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه الان موضوع قیمت گذاری دارایی های دولت چندان مطرح نیست بلکه نحوه واگذاری و تعیین اهلیت مناسب برای آن اهمیت دارد، تصریح کرد: فعالسازی این دارایی ها می تواند در چرخش مالی کشور مناسب باشد امروز بسیاری از دارایی های کشور بلااستفاده مانده اند و بعد از چند سال این سرمایه ها مستهلک خواهند شد و از بین می روند، به همین دلیل بهره وری ازآن در هر شرایطی جزو منافع ملی کشور خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های مستتر در مولد سازی دارایی ها خصوصی سازی اقتصاد است، اظهار کرد: هرچقد دولت بتواند واگذاری دارایی ها را به درستی انجام دهد و بخش خصوصی فعال تر شود ، شاید اگر دولت خصوصی بود اینقدر نوسان قیمت در کالاهای اساسی کشور نداشتیم به همین دلیل حرکت به سمت خصوصی سازی می تواند کنترل تورم را میسر کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های دولت از دیرباز خصوصی سازی بوده است، اظهار کرد: اگر دولت کوچک شود شاید اینقدر مشکلات اقتصادی در کشور وجود نداشت و بحث فساد و رانت هم در دورن اقتصاد کشور ایجاد نمیشد.

او درباره منابع درآمدی که دولت از محل مولد سازی دارایی ها پیش بینی کرده است، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد از محل مولد سازی دارایی ها پیش بینی شده که 30 هزار میلیارد تومان در بخش بهسازی و 30 هزار میلیارد تومان هم  برای تخصیص به بخش کشاورزی از محل تبصره 8 خواهد بود.

 

کسری احتمالی بودجه 1402 با تغییر تبصره ها

همچنین یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر لایحه بودجه کشور به گونه ای تدوین شده که به نظر نمی رسد کسری بودجه سنگینی پیدا کند، گفت: پیش بینی درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی خیلی بالا نیست و احتمالا محقق می شود مگر اینکه تبصره های تخصیص بودجه از سوی کمیسیون تلفیق تغییر کند و هزینه های بیشتری از محل بودجه تعیین شود.

جعفر قادری با بیان اینکه موضوع مولد سازی دارایی ها هم در مجلس دنبال می شود، افزود: در شرایط کنونی بخشی از دارایی های دولت مازاد هستند به همین دلیل در لایحه بودجه 1402 بخشی از این دارایی ها واگذار خواهند شد تا علاوه بر اینکه به هزینه های دولت کمک شود، باعث شود تا بخش راکد اقتصاد کشور فعال شود.

براساس این گزارش دولت در سال آینده ناچار خواهد بود که مولد سازی دارایی ها را اجرایی کند و بخشی از منابع آن را طبق بودجه به محل های پیش بینی شده تخصیص دهد و بخشی هم به عنوان موجود حفظ کند تا در صورتی که کسری بودجه افزایش پیدا کرد این منابع را جایگزین کند، هرچند برخی نمایندگان تاکید کرده اند از انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد، اما سررسید اوراق قبلی هم باید از سوی دولت  تسویه شود به همین دلیل نمی تواند خیلی روی انتشار اوراق جدید هم حساب باز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه