English

خریدار و فروشنده سردرگم در منجلاب گرانی!/ با عیدی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی چقدر عیدی می‌خریم؟

امسال برای کارکنان دولت و بازنشستگان یک‌میلیون و 8۰۰ هزار تومان عیدی واریزشده که دریافتی با حق همسر و یک خانواده دو فرزند دو میلیون و 700 هزار تومان می شود. اما سوال مهم در شرایط فعلی این است که آیا اقلام شب عید، با این مبلغ قابل خرید است؟

خریدار و فروشنده سردرگم در منجلاب گرانی!/ با عیدی یک‌میلیون و 800 هزارتومانی چقدر عیدی می‌خریم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روزها و شبهای انتهایی اسفند ماه هر سال رنگ و بویی دیگر دارد، این روزها اگرچه ظاهرا در فصل زمستان قراردارد، اما عملا دارای فضایی بهاری است و خانواده های ایرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه های عید نوروز هستند، مردم با خرید لباس و حتی وسایل نو، به نحوی گرد وغبار از وسایل کهنه می زدایند و به استقبال بهار و فصل نو می روند.

خیابان های شهرها پرترافیک تر از همیشه و مملو از آدمهایی است که به دنبال پیدا کردن کیف و کفش و لباس هستند. ماهی های قرمز در سطل ها، آکواریم ها و ظرف های شیشه ای، کاسه های لبریز از سمنو، سنبل، نرگس، لاله و سبزه های نو رسته همه و همه حال و هوای شهر را تغییر داده اند، بوی نوروز و بهار، هر فردی را این روزها بر سر شوق می آورد تا برای خرید شب عید راهی بازار شود یا به فضای مجازی سری بزند اما در بسیاری مواقع این شوق و ذوق با سرخوردگی به پایان می رسد!

از نگاه تحلیلی، یکی از سنتها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید های شب عید است که تبدیل به جزیی جدی از فرهنگ سال نو شده است اما هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم تب و تاب خرید شب عید هم در بازارها بالاتر می‌رود؛ مردم در روزهای پایانی سال با توجه به ظرفیت اقتصادی و بودجه‌ای که دارند سعی می‌کنند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند، اگر از برنج و گوشت و مواد غذایی هم صرف نظر کنیم، مبلغ عیدی کفاف تهیه پوشاک و مایحتاج عید را نمی‌دهد.

بازار شب عید

آجیل، میوه و شیرینی شب عید چه قدر تمام می‌شود؟

اصولا سال نو با آجیل، میوه و شیرینی و دید و بازدیدهایش شناخته می‌شود. در این روزها هم با افزایش قیمت‌ها دیگر خرید مایحتاج شب عیدی هزینه بسیار زیادی برای خانواده‌ها دربردارد.

در حال حاضر شیرینی حدودا کیلویی 90 هزار تومان برای خانوارها آب می‌خورد. بنابراین دو کیلو شیرینی چیزی حدود 180هزار تومان خواهد شد.

همچنین قیمت آجیل مخلوط حدودا کیلویی 370 هزار تومان است که اگر یک خانواده بخواهد دو کیلو آجیل بخرد، باید 740هزار تومان برای آجیل پرداخت شود.

همچنین دو کیلو موز در شرایط فعلی حدود 120هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود ۳۵هزار تومان، دو کیلو خیار حدود 40 هزار تومان و دو کیلو سیب نیز حدود 50 هزار تومان خواهد شد.

در نتیجه برای خرید آجیل، میوه و شیرینی عید باید نزدیک یک‌میلیون و 165هزار تومان پرداخت کنید؛ آن هم در حداقلی ترین حالت ممکن.

بازار شب عید

پهن کردن سفره هفت سین چقدر هزینه بر می دارد؟

سفره هم هفت‌سین یکی از الزامات برگزاری نوروز برای ایرانیان است؛ این سفره باستانی امروز چندان ارزان هم تمام نمی‌شود و طی سال‌ها با این روند تغییرات خاصی برای هر خانواده براساس قدرت خریدش داشته است.

هفت‌سین اصلی این سفره سیر، سماغ، سرکه، سیب، سکه، سمنو و سبزه هستند که با چند ماهی قرمز در تنگ بلورین، آینه، شمعدان و قرآن نوید سال نو را می‌دهند.

با این حال با احتساب قیمت ماهی قرمز از 50 تا 100 هزارتومان، سبزه 50 تا 150 هزارتومان، سرکه 25 تا 40 هزارتومان، سماغ 100 گرم 40هزار تومان، سمنو 100 گرم 40 هزارتومان، تنگ‌بلور از 50 تا 150 هزارتومان و سیربوته‌ای 30 تا 50 هزارتومان سفره هفت‌سین را به 300 تا 400 هزارتومان در حداقل‌ترین وضعیت می‌رساند!

بازار شب عید

خرید لباس سال نو چند در می‌آید؟

از سویی دیگر سال نو در ایران معمولا با لباس نو همراه است و در این شرایط خرید لباس نو نیز هزینه زیادی برای خانواده‌ها در پی دارد. برای مثال اگر بخواهید برای یک خانواده چهار نفره که یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارند خرید کنید، باید مانتو، شلوار، شال، کفش، پیراهن و… تهیه کنید؛ اما هزینه این موارد به طور نسبی چه قدر است؟

 قطعا نمی‌توان رقم دقیقی ارائه داد زیرا در بازار انواع جنس‌ها و انواع قیمت‌ها وجود دارد. اما در اینجا به قیمت برخی اقلام با قیمت متوسط خواهیم پرداخت.

اگر بخواهید شلوار بخرید، در حال حاضر شلوارهای با کیفیت متوسط بازار تقریبا از 350هزار تومان شروع می‌شود. در نتیجه خرید چهار شلوار برای یک خانواده چهار نفره نزدیک یک‌میلیون و 400 هزار تومان تمام خواهد شد.

همچنین پیراهن‌های مردانه با کیفیت مطلوب تقریبا از 250 هزار تومان شروع می‌شود که یک خانواده با یک فرزند پسر باید 500 هزار تومان برای پیراهن خرج کند. خرید مانتو نیز بسته به جنس و… قیمتی متفاوت خواهد داشت. اگر قیمت مانتو را هم 350 هزار تومان در نظر بگیریم برای مادر و دختر یک خانواده باید نزدیک 700 هزار تومان برای مانتو هزینه کرد.

کفش از دیگر البسه‌ای است که برای سال نو خریداری می‌شود. برای یک جفت کفش با کیفیت متوسط باید حدود 350 هزار تومان هزینه کرد که برای یک خانواده ۴نفره باید یک‌میلیون و 400 هزار تومان هزینه کفش پرداخت کرد.

خرید دو عدد شال هم حدود ٢٠٠ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. در نتیجه برای خرید لباس نیز باید نزدیک 4 میلیون و 200 هزار تومان هزینه پرداخت کرد که با میوه و آجیل و شیرینی چیزی حدود 5 میلیون و 365 هزار تومان خواهد شد. یعنی حدودا دوبرابر عیدی پرداختی به کارکنان و بازنشستگان که البته همه این هزینه‌ها طی یک گزارش میدانی در حداقلی ترین حالت در بازارهای سنتی و فروش های ویژه در کنار امام زاده‌ها محاسبه شده است.

 

بیشتر بخوانید:

۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان حداقل حقوق در سال آینده/ مستمری مددجویان کمیته امداد بهزیستی ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

عیدی بازنشستگان کشوری با حقوق بهمن‌ ماه واریز شد

 

مشتری‌ها فقط قیمت می‌پرسند

با وجود اینکه مسئولان ذی‌ربط سعی در کنترل و نظارت بازار دارند، اما به اذعان شهروندان و حتی فروشندگان نظارت‌ها کافی نیست و این امر نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان را به دنبال دارد.

یکی از آجیل‌فروشان در خصوص افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: به علت گرانی کالاها و به خصوص پسته و مغزیجات مشتری‌ها نیز به تبع کمتر شدند و اکثر مردم تخمه آفتاب گردان را به آجیل ترجیح می‌دهند که البته قیمت آن نیز کیلویی 90 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به سال نو افزایش قیمت اقلام میوه، خشکبار و شیرینی مواجه هستیم، تصریح کرد: این امر نظارت جدی متولیان را می‌طلبد، زیرا بنده به عنوان یک فروشنده دوست دارم سایر همشهریان نیز، در این شب از قیمت‌ها راضی و در کنار خانواده خوش بگذرانند.

شهروند دیگر بیان کرد: طبق سنت دیرینه ایرانی‌ها در شب یلدا و عید نوروز هندوانه، انار و آجیل می‌خوردند اما در حال حاضر با افزایش تورم بازار قدرت خرید مردم به خصوص قشر کارگر جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

هوشنگ کاظمی گفت: ۳۵سال است فروشنده کفش هستم؛ گرانی‌ که طی مدت اخیر داشتیم بی‌سابقه است، از ساعت ۸ صبح تا آخر شب شاید ده مشتری ندارم؛ مشتری فقط در حد سوال کردن داخل مغازه می آید.

وی سری به نشانه تأسف تکان و ادامه داد: تورم به حدی زیاد است که مردم توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم ندارند، باید برای این وضعیت فکری شود.

به سراغ فروشگاه پوشاک رفتم؛ بیات که چندین سال فروشنده پوشاک است گفت: پیش از شیوع کرونا مردم اشتیاق بیشتری برای خرید داشتند ولی متاسفانه امسال معلوم است که قدرت خرید مردم پایین است.

وارد خرازی شدم آقای زارع گفت: دومیلیارد جنس داخل مغازه است ولی دریغ از یک مشتری سال‌های قبل مردم نزدیک سال نو تمام وسایل آشپزخانه خود را تعویض می‌کردند؛ پلاستیکی که ۱۵هزارتومان بود الان پنجاه هزار تومان است وروز به روز ارزش پول پایین می‌آید.

به مغازه خشکبار وارد شدم فروشنده وقتی فهمید خبرنگار هستم سفره دلش باز شد و گفت: ۴۷ سال است کاسب هستم ولی قیمت‌ها در مدت اخیر به حدی بالا است که مردم قدرت خرید ندارند و کار و کسابی کساد است.

 

باید فکر عید را از سر بیرون کنیم

به سراغ خریداران رفتم؛ خانم میانسالی که برای خرید میوه آمده بود، گفت: گرانی مردم را بیچاره کرده، دولت باید فکری برای این مسئله کند. وضعیت قیمت ها به حدی است که باید فکر عید را از سر بیرون کنیم.

خانم جوانی که به یکی از بازار روزهای سطح شهر آمده بود، تصریح کرد: اختلاف قیمت نه‌تنها برای اقلام مربوط به شب عید بلکه در مورد اقلام مصرفی دیگر هم در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و مشخص است که نظارت کافی صورت نگرفته است.

وی گفت: یک دورهمی کوچک بدون شام و تشریفات هزینه یک میلیون تومانی روی دستمان می‌گذارد که در این شرایط اقتصادی برای همه اقشار جامعه مقدور نیست.

آقای امیری راننده تاکسی در حالی که بسیار ناراحت و عصبانی بود گفت: از صبح علی‌الطلوع بیرون آمدم الان که ساعت یازده ظهر است توانستم پول نیم کیلو گوشت کار کنم که همان را هم الان باید بروم دینام ماشینم را درست کنم شما دلتان خوش است عید برای ما مرده است.

خانم عسکری گفت: من آموزگار هستم امروز برای خرید لباس عید به بازار آمده‌ام؛ قیمت‌ها سر سام آور هستند با یک حقوق کارمند اگر بتوانیم فقط ما یحتاج زندگی وقسط های بانکی را پرداخت کنیم باید خدا را شاکر باشیم.

مرد دیگری که در حال خرید بود گفت: من بازنشسته هستم و خودتان در جریان حقوق بازنشستگان هستید دیگر؛ یک بسته پنیر 70 هزار تومان است باید چه‌کار کنیم؟ دولت برای گرانی فقط خوب حرف می‌زند؟

گلایه‌های مردم از وضعیت بازار تمامی ندارد و با هر کس صحبت کنی حرف دلش همین است و از وضعیت بازار می نالد. نه خریدار راضی است نه فروشنده؛  پس چرا گرانی پا از وسط بازار پس نمی‌کشد؟ با این ارقام و هزینه ها چگونه یک خانواده بتواند حداقل های ضروری را برای ورود به سال جدید فراهم سازد، الله اعلم!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه