English

وزارت اقتصاد:

آرد و نان گم نشده بلکه انحراف ۵ هزار تنی آرد‌ نانوایی‌‌ها شناسایی شده است

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که آرد و نان گم نشده است، بلکه انحراف ۵ هزار تنی آرد‌ نانوایی‌‌ها شناسایی شده و به‌زودی حذف می‌شود و نصب دستگاه‌های کارتخوان از دلایل اصلی شناسایی این انحراف بود.

آرد و نان گم نشده بلکه انحراف ۵ هزار تنی آرد‌ نانوایی‌‌ها شناسایی شده است

 به گزارش خبرگزاری موج، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ یکی از رسانه ها با عنوان «قبلا دکل نفتی گم می‌شد حالا نان!» توضیح داد: این ادعا نتیجه برداشت اشتباه از اظهارات اخیر مشاور وزیر اقتصاد است.

بر خلاف آنچه ادعا شده، مشاور وزیراقتصاد‌ با اشاره به احصای انحراف ۵ هزار تنی آرد‌ نانوایی‌‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان که معادل ۲۵ درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها می‌شود، گفته است: انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.

دولت سیزدهم به دلیل انحرافاتی که بخش آرد و نان در دولت‌های قبل به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها دچار آن بود؛ تصمیم به اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان گرفت به این منظور که این انحراف را به حداقل کاهش دهد. به همین سبب دولت سیزدهم با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور ‌‌و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌های طراحی شده، متوجه انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شد و قرار است با اجرای فاز دوم طرح، این انحراف به صورت کامل از بین برود.

 در خصوص شبهه‌هایی که در مورد نصب دستگاه‌های کارتخوان مطرح می‌شود، ذکر این نکته ضروری است که اکنون حدود ۹۸ درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش سامانه توزیع هوشمند آرد و نان قرار گرفته‌اند و تنها یک تا دو درصد از نانوایی‌ها به دلیل مشکلات فنی و حقوقی، امکان نصب کارتخوان هوشمند نان نداشته‌اند که آن هم به زودی برطرف می‌شود.

در فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، قرار است که تخصیص آرد به نانوایی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان آنها باشد و کمک‌هزینه‌ای که بابت افزایش هزینه به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود، افزایش خواهد یافت، چراکه دولت قصد ندارد قیمت نان را برای مردم افزایش دهد، اما در عین حال تأکید دارد جبران هزینه نانوایی‌ها انجام شود.

اقتصاد زنجیره نان در کشورمان به دلیل وجوه اجتماعی و نرخ ترجیحی آرد نانوایی‌ها دچار مشکل است و دولت سیزدهم قصد دارد با هوشمندسازی آرد، این انحراف را به حداقل کاهش دهد. دولت قصد ندارد به هیچ وجه نان را برای مردم سهمیه‌بندی کند و یا افزایش قیمتی در نان مصرفی مردم داشته باشد.

در حقیقت دولت در سامانه هوشمند توزیع آرد و نان درصدد است به وسیله داده‌های آماری جلوی انحرافات را بگیرد و با اجرای فاز دوم یعنی اختصاص آرد به نانوایی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان و همچنین افزایش واریزی دولت برای جبران هزینه نانوایی‌ها، این انحرافات را به حداقل کاهش دهد و ‌آن را حذف کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه