English

جوایز برندگان نوبل ٢٠٢٢ اهدا شد

جوایز نوبل طی مراسمی در استکهلم اهدا شد و به جز برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۲، برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هم حضور داشتند.

جوایز برندگان نوبل ٢٠٢٢ اهدا شد

 به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، مراسم اهدای جایزه نوبل روز شنبه در پایتخت سوئد برگزار شد. دهم دسامبر، صد و بیست و ششمین سالگرد درگذشت آلفرد نوبل مخترع دینامیت و بنیانگذار جایزه نوبل بود. جایزه نوبل به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی یا حدود ۹۰۰ هزار دلار در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی که جوایز را در وصیت‌نامه خود بنیان نهاد، اهدا شد.

برندگان جایزه نوبل روز شنبه در استکهلم پایتخت سوئد گردهم آمدند تا در اولین مراسم اهدای جوایز کاملا حضوری همراه با یک ضیافت رسمی از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ که رویدادها را در دو سال گذشته محدود کرد، شرکت کنند.

این مراسم از ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ(۱۸:۳۰ به وقت تهران شنبه) آغاز شد. مراسم در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا آنلاین بود و در این سالها تنها تعداد معدودی از افراد بودند و ضیافتی بزرگ برگزار نشد. اما شب گذشته بسیاری از برندگان سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین برندگان سال ۲۰۲۲ حضور داشتند. سال گذشته مراسمی کوچک و محدود برگزار شد اما هیچ برنده‌ای در آن شرکت نکرد زیرا مدال‌های خود را در کشور خود دریافت کردند.

پس از پایان مراسم، ضیافتی در تالار شهر برگزار شد که با حضور خانواده سلطنتی سوئد، مقامات دولتی و مقامات و رهبران تجاری از کشورهای مختلف برگزار شد. رهبران احزاب سیاسی سوئد همیشه به ضیافت دعوت می‌شدند با این حال، جیمی آکسون، رهبر حزب ضد مهاجرت سوئد که در انتخابات سپتامبر به دومین حزب بزرگ کشور تبدیل شد، از لیست مهمانان خارج شد، زیرا قوانین حزبش با اصول جوایز مطابقت نداشت. بدلیل حمله روسیه به اوکراین نیز بنیاد نوبل سفرای روسیه و بلاروس را دعوت نکرد.

لیست برندگان امسال به شرح زیر بود:

آلن اسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲

کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۲

سوانت پابو برای جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲

آنی ارنو جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲

بن اس. برنانکه، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دیبویگ برای جایزه نوبل علوم اقتصاد ۲۰۲۲

امسال "آلس بیالیاتسکی"، وکیل حقوق بشری از بلاروس، سازمان حقوق بشری "یادبود"(مموریال) از روسیه و سازمان حقوق بشری اوکراینی "مرکز آزادی‌های مدنی" به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل اعلام شدند. اهدای جوایز روز شنبه مصادف شد با روز حقوق بشر سازمان ملل، که یادآور هفتاد و چهارمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

"کارل-هنریک هلدین"(Carl-Henrik Heldin) رئیس هیئت مدیره بنیاد نوبل، خطاب به برندگان این جایزه گفت: جهان در این زمان با بحران‌های انرژی و مواد غذایی، تبعیض آشکار، نابرابری اجتماعی و اقتصادی و تسریع تغییرات آب و هوایی مواجه است که نیازمند افزایش فوری راه حل‌ها برای این بحران است.

وی افزود: در مواجهه با انبوهی از بحران‌ها و چالش‌ها، جهان به دانشمندان متعهدی نیاز دارد که بی وقفه به دنبال حقیقت باشند و مرزهای دانش ما را جابجا کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه