English

فضاپیمای اوریون، ماه را به سوی زمین ترک کرد

فضاپیمای اوریون بعد از استقرار موفق در مدار ۱۳۰ کیلومتری کره ماه به عنوان آخرین مرحله از ماموریت خود، از مدار خارج و راهی زمین شد. 

فضاپیمای اوریون، ماه را به سوی زمین ترک کرد

به گزارش خبرگزاری موج، مأموریت بدون خدمه آرتمیس‌یک که با فضاپیمای اوریون و به وسیله سامانه پرتاب فضایی (پرتابگر فوق سنگین) انجام شد، بعد از بارها تعویق روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه به فضا پرتاب و آغازگر دوره جدیدی از اکتشافات در فضا و کره ماه شد. بنا بر برنامه از پیش‌اعلام‌شده، اوریون بعد از سفر به عمق فضا وارد مدار کره ماه و در ۱۳۰ کیلومتری سطح ماه مستقر شد.

فضاپیمای بدون خدمه اوریون که طی ۱۵ روز گذشته در سفر به عمق فضا بود و سفری بی‌سابقه را به مدار ماه ثبت کرد، شامگاه پنجشنبه به وقت آمریکا (بامداد جمعه به وقت تهران) توانست با موفقیت با روشن شدن موتورهای داخلی به مدت یک دقیقه و ۴۵ ثانیه مدار را ترک کند.

این فضاپیما اکنون سفر 10 روزه خود را به سوی زمین آغاز می‌کند و اگر همه مراحل طبق برنامه پیش برود، فضاپیمای اوریون ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) پس از کمی بیش از ۲۵ روز پرواز، در اقیانوس آرام فرود می‌آید.

مایکل سارافین (Mike Sarafin) مدیر ماموریت آرتمیس‌یک با اشاره به خروج اوریون از مدار ماه اظهار داشت: فضاپیمای اوریون تاکنون دستاوردهای مهمی داشته و فراتر از انتظارات دانشمندان و مسئولان ناسا عمل کرده اما تا وقتی این فضاپیما در فضا باشد، خطر وجود دارد.

وی تاکید کرد: خطر برخورد با پسماندهای فضایی همیشه باعث نگرانی است و ورود مجدد فضاپیما به اتمسفر زمین نیز از لحظات خطرناک و هیجان‌انگیز این ماموریت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مأموریت بعدی‌ آرتمیس‌یک که قرار است در آن چهار فضانورد را به مداری دور ماه (نه به سطح آن) ببرد، زودتر از سال ۲۰۲۴ انجام نخواهد شد.

آرتمیس‌سه که در آن دو فضانورد در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد، برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است؛ هرچند موکول‌شدن این برنامه به آینده دورتر بسیار محتمل است. اکنون ناسا در حال مذاکره با سازندگان این موشک برای ۲۰ پرتاب دیگر است.

آرتمیس‌یک، یک برنامه فضایی بین‌المللی است که در آخرین مرحله، اعزام انسان‌ را به فضا هدف گرفته است. مقصد نهایی این برنامه قطب جنوب ماه است. ناسا قبلاً سال ۲۰۲۴ را برای فرود فضانوردان بر سطح این کره در نظر گرفته بود.

عملیات پرتاب آرتمیس‌یک روز هفتم شهریور به دلیل مشکل سوخت‌رسانی و نشت هیدروژن متوقف شده بود. در ۱۲ شهریور نیز تلاش دوم برای پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی به دلیلی مشابه ناکام ماند.

وقوع طوفان «یان» باعث شد که تلاش بعدی به ۲۳ آبان موکول شود که وزش طوفان استوایی نیکول در فلوریدا پرتاب را تا ۲۵ آبان به تعویق انداخت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه