English

فرید زاوه در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

افزایش قیمت خودرو ادامه دارد / افزایش تولید خودرو در سال جاری بعید است

یک کارشناس بازار خودرو گفت: قبل از عید دو خبر باعث رکود معاملات خودرو شد؛ نخست توافق برجام و دومی خبر آزادسازی واردات خودرو بود و همین موضوع این انتظار را به وجود آورده بود که قیمت خودرو در ایران تعدیل خواهد شد، اما حالا با توجه به اینکه اتفاق خاصی نیفتاده، قیمت ها روند صعودی پیش گرفتند.

افزایش قیمت خودرو ادامه دارد / افزایش تولید خودرو در سال جاری بعید است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با آغاز سال ۱۴۰۱ قیمت کالاها به ویژه خودرو در بازار رشد زیادی داشته اند؛ هرچند رئیس سازمان حمایت نبست به این افزایش قیمت ها هشدار داد، اما گوش فروشنده ها از این حرفا پر است. مساله دیگری که در مقطع کنونی منجر به نگرانی مصرف کننده ها شده، افزایش قیمت های جهانی است که هنوز تورم فصلی در ایران اثر خود را نشان نداده، گرانی ها در بازار آغاز شده است؛ به طوری که در یک هفته اخیر برخی از خودروهای ایرانی تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته اند که رشدی بیش از ۲۰ درصد است و حالا کارشناسان معتقدند که اگر این روند ادامه داشته باشد قیمت خودروهای ایرانی تا پایان سال هم ادامه می یابد و برنامه ای که دولت برای افزایش تیراژ خودرو و کنترل قیمت ها عنوان کرده کمی بعید به نظر می رسد.

یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره عواملی که باعث رشد قیمت خودرو در ابتدای سال شده اند، گفت: قبل از عید دو خبر باعث رکود معاملات بازار خودرو شد؛ نخست توافق برجام و دومی خبر آزادسازی واردات خودرو بود و همین موضوع این انتظار را به وجود آورده بود که قیمت خودرو در ایران تعدیل خواهد شد، اما حالا با توجه به این که ۵۰ روز از این دو خبر می گذرد کماکان اتفاق خاصی نیفتاده است و قیمت ها نیز روندی صعودی پیدا کرده اند.

فرید زاوه افزود: از طرف دیگر سیگنال هایی مانند رشد هزینه دستمزد، قیمت سوخت و ... باعث گرانی خودرو شده تا جایی که طبق روال همیشه در فروردین ماهی که باید بازار خودرو راکد باشد، اینگونه قیمت خودرو صعودی شده است؛ از طرف دیگر دولت هم اقدامی در زمینه افزایش درآمد ندارد به همین دلیل پیش بینی می شود رشد نقدینگی و استفرض دولت ادامه داشته باشد که همه اینها یک اقتصاد تورمی را برای امسال نمایان کرده است، از این رو تقاضاها روندی صعودی به خود گرفته اند.

هیچکس نگران بازار خودرو نیست

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هیچکس نگران بازار خودرو نیست گفت: عده ای بیشتر نگران پست خود هستند تا مشکلات بازار خودرو ، به همین دلیل مصوبه مجلس برای واردات خودرو هنوز اجرا نشده است و اگر  از نظر قانون این مصوبه با مخالفت شورای نگهبان روبرو شده باید به صحن علنی مجلس برگردد و درباره آن تصمیم گیری شود اما این اتفاق هم نیفتاده است.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه اجرایی نشدن این مصوبه به طور قطع به نوسانات بازار برخودرو دامن زده است، اظهار کرد: در حال حاضر دولت وعده افزایش تولید خودرو را داده تا با واگذاری سهام زیر مجموعه های خودروسازی ها به نوعی سرمایه در گردش این شرکت ها برای تولید افزایش یابد، اما این واگذاری سهام ها سیاست بنگاه داران بوده و از همان ابتدای کار هم غلط بوده و اگر این زیر مجوعه ها را واگذار کنند و بخواهند با استفاده از این سرمایه ها قطعات بخرند و تولید کنند مساله ای زمانبر است به همین دلیل حداقل برای امسال افزایش تیراژ تولید بعید به نظر می رسد، از طرف دیگر محصول جدیدی برای افزایش تولید ندارند و عملا افزایش تیراژ خودروهای قدیمی هم منطقی نیست.

او درباره دلایل مشکلات صنعت و بازار خودروی ایران گفت: ایجاد سایت های غیر اقتصادی تولید خودرو در خارج از کشور و خرید سهام شرکت های زیر مجموعه از مهمترین عوامل نابود کردن دو خودروسازی دولتی بوده و در شرایط کنونی دولت باید سهام های تودرتوری دو خودروسازی را بفروشد و سایت های نیمه تعطیل را تعطیل کند.

 گرانی ۳۰ درصدی قیمت کالاها مربوط به بازار جهانی است

زاوه درباره تغییر قیمت ها هم تصریح کرد: در شرایط کنونی گرانی ۳۰ درصدی قیمت کالاها مربوط به بازار جهانی است که همین میزان روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد و در کنار تورم ۵۰ درصدی که در اقتصاد ایران وجود دارد، منجر به بروز تورم خیلی بالایی در قیمت خودرو و ... می شود.

او افزود: وقتی تیبا ۲۳۰ میلیون تومان می شود پراید هم به ۲۰۰ میلیون تومان می رسد. زمانی که پراید از خط خارج شد سال گذشته 1۱۱۰ میلیون تومان قیمت داشت و از آنجایی که مردم می دانستند امکان جایگزینی محصولی با این قیمت نیست به همین دلیل تقاضا برای این محصول افزایش یافت و این مساله منجر به رشد بالای قیمت پراید در ایران شد و این یک رویه است و اگر خودرویی مانند پیکان هم بعد از اینکه از خط خارج شد، گران نشد، به این دلیل بود که در این کلاس خودرویی دیگر تولید نشد. به عبارت دیگر خودرویی هم قیمت پیکان جایگزین نشد تا این رنج قیمت خودرو در بازار باقی بماند به همین دلیل حذف این خودرو تغییرات زیادی بر روی خودروهای باقی مانده از آن نگذاشت.

او درباره مشکلات ناشی از عرضه خودروهای جدید در ایران گفت: در دنیا خودروسازان برای محصولات جدید در بدترین حالت بعد از ۶ ماه به تیراژ اسمی می رسند اما در ایران خودروهای جدید بعد از ۲ سال هنوز به تیراژ اسمی نرسیده اند، برای نمونه خودروی تارا که بیش از یک سال و نیم است که آماده تولید شده در سال گذشته حدود ۸۵۰۰ دستگاه تولید شده و شاهین هم در سال گذشته حدود ۲۱ هزار دستگاه تولید داشته است در حالی که در دنیا خودروها بعد از سه سال فیس لیفت عوض می کنند و بعد از ۶ سال خودرو از خط تولید خارج می شود و در نهایت اگر مدلی را بخواهند خیلی تولید کنند بیشتر از ۱۰ سال تولید نمی شود، اما در حال حاضر ۲۰۶ بیست سال است که در ایران تولید می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه