English

امیر انصافی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

پایان فروش محصول به اسم برند خارجی / اصلاح قانون حمایت برای حفظ حقوق مصرف کننده

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: اگر در مجلس شورای اسلامی قانون جدید حمایت از مصرف کننده تصویب شود، دستگاه های نظارتی می توانند برخورد جدی با تخلفات شرکت ها برای ارائه محصولات با نام برند خارجی یا خدمات پس از فروش ضعیف داشته باشند.

پایان فروش محصول به اسم برند خارجی / اصلاح قانون حمایت برای حفظ حقوق مصرف کننده

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سه سال گذشته که تحریم های لوازم خانگی جدی شد بسیاری از کشورها با ایران کار نمی کنند، گفت: همین مساله باعث شد تولیدکننده های داخلی عرصه ای بدون رقابت ببینند تا فعالیت های خود را بیشتر کنند، چند وقت پیش هم طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، واردات کالاهای کره ای باید بشود و اگر محصولی به صورت زیر پله ای تولید شود و نام برند کره ای روی آن درج شود تخلف است و باید به عنوان یک کالای قاچاق با آن برخورد شود.

امیر انصافی افزود: البته نباید فراموش کرد که اگر کالایی با اسم برند کره ای تولید شود در صورتی که شرکت های کره ای در ایران وجود ندارد، خلاف واقع است و به عبارتی تخلف است.

او با بیان اینکه اطلاعات لازم درباره کمیت و کیفیت طبق ماده سه قانون حمایت باید روی کالا درج شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی شرکت ها این مقررات را رعایت نمی کنند و کالایی را با اسم برند خارجی می فروشند، از طرف دیگر وقتی قطعاتی در لوازم خانگی و خودرو در کشور تولید نمی شود و واردات می شوند، باید خریدار از این مساله مطلع باشد، در حالی که برای برخی تولیدکننده ها قطعات چینی و... است، اما به اسم برند ملی فروخته می شود.

او تصریح کرد: مصرف کننده باید مطلع باشد که برای یک کالای که به اسم برند ملی فروخته می شود چقدرش قطعاتی وارداتی و چقد آن تولید داخلی است.

مغایریت با سیاست حمایت از تولید داخلی

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد: اخیرا بیانیه انجمن درباره لوازم خانگی که به اسم کره ای فروخته می شود صادر کرده ایم و گزارش هایی هم به دستگاه نظارتی و... داده ایم تا بررسی شود و حتی تعزیرات صلاحیت رسیدگی به این پرونده ها را دارد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه در جلسات تنظیم بازار که زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور رفته است اطلاعات را به مسئولان می دهیم که بتوانند نسبت به این مسائل رسیدگی کنند، اظهار کرد: وقتی محصولی در یک اتاق و با قطعات مشابه دیگر برند داخلی تولید می شود اسم برند اجاره ای روی آن گذاشته می شود و به نام محصولی کره ای فروخته می شود این مغایر با سیاست حمایت از تولید داخلی و ... است، زیرا ما مدعی هستیم که مردم باید برند ملی بخرند.

او با بیان اینکه در بخش خدمات پس از فروش مشکلاتی وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی با توقف واردات، خدمات پس از فروش در اختیار خود تولیدکننده های داخلی قرار گرفته است، اما در سال های اخیر مشکلات زیادی در این بخش به وجود آمده برای نمونه فردی که یخچال داخلی خریده  بعد از سوختن موتور یخچالش ۳ ماهه منتظر قطعه بوده و این یک مشکل اساسی است.

انصافی درباره توجیه تولیدکننده، اظهار کرد: تولید کننده ها بهانه های همچون نداشتن قطعه و... را دلیل تاخیر ارائه خدمات پس از فروش عنوان می کنند و امروز از خوب یا بد روزگار دارند در فضای انحصاری فعالیت می کنند، اما نباید در بخش توزیع و ... رفتاری انحصاری داشته باشند، برای نمونه برخی نمایندگی های آنها به تعدادی مغازه ها کالا می دهند و به عده ایی نمی دهند و توزیع کاملا سلیقه ای است.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اینکه قانون حمایت دو ماهه از سوی دستگاه های ذیربط در حال اصلاح است، گفت: قرار شده قانون جدید حمایت از مصرف کننده در قالب لایحه با شفافیت برای جرایمی که برای فروش و خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده به مجلس ارائه شود.

او افزود: قانون حمایت از مصرف کننده آخرین بار سال ۸۸ ارائه شده و به نظر ما نیازمند حمایت است و اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود دستگاه های نظارتی می توانند برخورد جدی با تخلفات داشته باشند. قبلا بسیاری از مسائل یا تخلفات قانون در قبال آن قانون شفافی نبود و این اصلاح قانون حمایت می تواند برخورد را دقیق تر کند.

انصافی توصیه کرد: مصرف کننده با مطالعه و تحقیق بیشتری کالا را خریداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی