English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

۲۰ درصد به هزینه های واردات و صادرات ایران تحمیل شده است

در حال حاضر دولت توانسته بازار ارز را مدیریت کند و مانع از افزایش بیشتر قیمت ارز شود، برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی نمی توان هیچگونه ارزیابی از وضعیت داشت و باید چشم انداز سیاست های کلان ملی و بین المللی دولت بود که در ماه های آینده نقشه راه اقتصاد ایران را ترسیم خواهد کرد.

20 درصد به هزینه های واردات و صادرات ایران تحمیل شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر قیمت ارز در محدوده ای 27 هزار تومان تثبیت شده است و این مساله می تواند در شرایط کنونی که همچنان تحریم ها پابرجاست یک امتیاز باشد که نشان می دهد دولت توانسته بازار ارز را مدیریت کند و مانع از افزایش بیشتر قیمت ارز شود، برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی نمی توان هیچگونه ارزیابی از وضعیت داشت و باید چشم انداز سیاست های کلان ملی و بین المللی دولت بود که در ماه های آینده نقش راه اقتصاد ایران را ترسیم خواهد کرد.

یک عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر ما باید به دولت جدید زمان بدهیم و باید بگذاریم سیاست ها و برنامه هایش ارائه شود و بعد از وضعیت اقتصاد ارزیابی داشته باشیم گفت: در یک بازه زمانی شش ماهه خروجی برنامه های دولت مشخص می شود و امیدواریم که محدودیت ها در این بازه زمانی به حداقل برسد، زیرا در شرایط کنونی بخشی از تولید کشور وابسته به واردات مواد اولیه از خارج از کشور است و محدودیت تخصص ارز و ... وجود دارد تولید و اشتغال را تحت تاثیر قرار گرفته است.

تجارت خارجی ایران کاهش یافته است

عباس آرگون با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل کرونا، تحریم ها و کمبود ارز تجارت خارجی ایران کاهش یافته است، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند و ارز کافی از طریق صادرات کسب نشود کشور نمی تواند از اقتصاد تک محصولی فاصله پیدا کند زیرا هم اکنون بخشی از کالاهای غیرنفتی تولید داخلی وابسته به واردات مواد اولیه است و از طرف دیگر دولت هم نمی تواند نفت صادرات کند و بخش تامین منابع ارزی با چالش هایی مواجه است، از این رو باید سیاست ها تسهیل گرانه اتخاذ شوند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی ایران نمی تواند در بازار 400 میلیون نفری 15 کشور همسایه ورود پیدا کند گفت: در شرایط کنونی این بستر فراهم است که ایران کالاهای خود را با به کشورهای همسایه ارسال کند و بخشی از بازار آنها را در اختیار بگیرد اما به دلیل محدودیت تحریم ها و ... این هدف محقق نشده است و از طرف دیگر باید روی نیازمندی های آنها سرمایه گذاری شود و در تولید کالاها هم از تکنولوژی های روز استفاده شود تا کالاهای ایرانی بتوانند در بازار کشورهای همسایه با سایر محصولات خارجی رقابت کنند.

کاهش رقابت پذیری کالاهای ایرانی 

یک عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه اگر ایران روی مزیت های خودش کار کند می تواند کالاهای رقابت پذیر به بازار کشورهای همسایه صادرات کند، تصریح کرد: هرچند باید توجه داشت که به دلیل تحریم ها در بخش واردات و  صادرات 20 درصد به هزینه ها اضافه شده است و همین مساله رقابت پذیری کالاهای ایرانی را هم با مشکل مواجه کرده است و باید همه این مسائل را در نظر گرفت.

او افزود: برای نمونه صادرکننده های ایرانی تا زمانی که کالا را به مشتری ندهد نمی تواند پول آن را بگیرند و اینکه انها مشتریان کمتری دارند و برای صادرات با ریسک بالاتری مواجه هستند و ممکن است و پول کالاهای آنها پرداخت نشود در بخش واردات هم این مساله به صورت برعکس وجود دارد و واردکننده ممکن است پول را پرداخت کند و کالا را به موقع تحویل ندهند یا اینکه کلا کالایی ارسال نشود.

یک عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل نیازمند فضای کسب و کاری است، گفت: فعالان بخش خصوصی نیازمند این هستند که بتواند فعالیت خود را ادامه دهند و این مساله مستلزم پایداری در قوانین و مقررات است و این به معنای این است که هر روز به صورت سلیقه ای با قوانین و مقررات جدید روبرو نشویم و از طرف دیگر با ثبات در نرخ ارز برنامه ریزی بلندمدت برای واردات و صادرات ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه