English

ذوب آهن سالانه ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد

مهرداد تولائیان گفت: شرکت ذوب آهن در سال ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد و اجرای دستورالعمل عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس می تواند در تامین آن اختلال ایجاد می کند.

ذوب آهن سالانه ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر دولت سیاست گذاری های جدیدی در بخش فولاد انجام داده که به گفته برخی کارشناسان اجرای آن می تواند چالش های در بخش تولید به وجود آورد، چراکه شرکتی مانند ذوب آهن در سال ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد و اجرای دستورالعمل عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس می تواند در تامین ارز مورد نیاز اختلال ایجاد می کند.

معاون تولید شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اجرای دستوالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه فولاد در بورس کالا گفت: در شرایط کنونی وزارت صنعت دستورالعملی ارائه کرده که بر مبنای آن تمام محصول تولیدی باید در بورس عرضه شود و در صورتی که تقاضا داخلی وجود نداشته باشد می توان صادرات کرد، این در حالی است که کارخانه ای مانند ذوب آهن برای تامین مواد اولیه به ارز نیاز دارد به همین دلیل باید صادرات را دنبال کند و نمی تواند بازاری که به سختی در منطقه ایجاد شده را رها کند.

مهرداد تولائیان با بیان اینکه در شرایط کنونی کارخانه هایی تولید نورد در کشور وجود دارند که متقاضی فولاد هستند، افزود: در ظاهر این دستورالعمل در کنترل قیمت موثر است اما به دلیل اینکه تولیدکننده های فولاد نمی توانند ارز صادراتی مورد نیاز واردات مواد اولیه خود را تامین کنند این دستورالعمل آنها را با مشکل مواجه می کند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی به قدری نیست که گرانی برای تامین آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: از طرف دیگر قیمت میلگرد در بازار داخلی ارزانتر از قیمت شمش صادراتی است به همین دلیل این دستورالعمل تاثیری در تامین نیاز این بخش ندارد.

توقف محصولات ذوب آهن در گمرک

معاون تولید شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه بورس باید فضای آزاد رقابتی باشد اما این دستورالعمل مغایر آن است، گفت: قبلا تعهد شرکت های فولادی عرضه ۶۰ درصد تناژ تولید در بورس کالا بود و حالا به ۱۰۰ درصد عرضه رسیده است، در شرایطی که تجربه قبلی حکایت از این دارد که عملا این میزان تقاضا در داخل وجود ندارد.

مهرداد تولائیان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی شرکت ذوب آهن محصولاتی در گمرک دارد و جلوی صادرات آن گرفته شده است، گفت: اگر در حال حاضر تمام فولادی که در داخل تولید می شود وارد بازار شوند به دلیل اینکه در شرایط کنونی بودجه عمرانی برای کشور زیاد نیست محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن وارد انبار دلال ها می شود و عملا تاثیری در اجرای پروژه ها نخواهد داشت.

او افزود: در واقع وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت کاهش می یابد و دلال ها محصول را احتکار می کنند و در نهایت زمانی که قیمت روند صعودی گرفت دوباره آن را وارد بازار می کنند به همین دلیل صنایع از این دستورالعمل سودی نخواهند برد.

ضرورت صادرات فولاد در کشور

معاون تولید شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه قبلا حدود ۶۰ درصد از تولید فولاد که به بازار عرضه می شد بازار داخلی کاملا اشباح می شد، گفت: قبلا تیرآهن های سنگین تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان هیچگاه مشتری نداشت، به همین دلیل خط تولید آن برای تولید ریل آهن هم به کار گرفته شده، در شرایط کنونی بازار این محصول رونق گرفته چراکه دیگر عرضه و تقاضا متعادل شده است.

او درباره ضرورت صادرات فولاد در کشور اظهار گرد: در حال حاضر چرا باید یک کارخانه مانند ذوب آهن دنبال عرضه صادراتی باشد؟ به طور قطع کمبود تقاضا در بازار داخلی وجود داشته که برخی شرکت ها مانند ذوب آهن اصفهان محصول خود را صادر کرده اند در غیر اینصورت همچنان محصول در بازار داخلی عرضه می شد، از طرف دیگر شرکت ها به ارز نیاز دارند که تامین آن در بازار داخلی ممکن نیست و حتی خرید ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای یک شرکت می تواند بازار ارز را با مشکل مواجه کند.

 او افزود: در شرایط کنونی معلوم نیست چه تصمیمی برای تامین ارز ذوب آهن گرفته شده و هنوز هم برنامه ای در اینباره اعلام نشده است.

مشکل در تامین ارز

معاون تولید شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در یک سال گذشته  ذوب آهن علاوه بر تامین ارز مورد نیاز شرکت، حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارز صادراتی هم به سامانه نیما تحویل داده است، تصریح کرد: سالانه ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه در سال نیاز داریم و اجرای این دستورالعمل می تواند در تامین آن اختلال ایجاد می کند.

او درباره دیگر اقدامات شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در حال حاضر معدن ذغالی که شرکت ذوب آهن خریده تولید زیاد ندارد اما به خاطر اینکه شرکت ذوب آهن بتواند در انجمن زغال حضور داشته باشد و بتواند در تصمیم گیری های این صنف نقش داشته باشد این معدن را خریده است و امیدواریم در آینده همین اتفاق برای سنگ آهن هم بیفتد و شرکت ذوب آهن بتواند با خرید معادن سنگ در سیاست گذاری های این بخش نقش ایفا کند.

تولائیان با اشاره به اینکه در حال حاضر این معدن ظرفیت برداشت ۱۰۰ هزار تن زغال در سال دارد گفت: میزان مصرف شرکت ذوب آهن در سال حدود ۲ میلیون تن است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل تامین می شود و مابقی از طریق واردات تامین می شود چراکه زغال داخلی کیفیت بسیار پایینی دارد و باید با زغال وارداتی برای ارتقای کیفیت مخلوط شود.

معاون تولید شرکت ذوب آهن اصفهان با نگاهی به تاثیر این دستورالعمل در برنامه های تولیدی شرکت ذوب آهن گفت: اگر تامین ارز شرکت ذوب آهن اصفهان به مشکل بخورد، به طور قطع تامین زغال سنگ هم با چالش روبرو شود.

او درباره برنامه شرکت ذوب آهن برای افزایش سرمایه گفت: در حال حاضر مراحل اداری افزایش سرمایه شرکت ذوب آهن اصفهان در حال انجام است و احتمالا تا پایان سال به مرحله نهایی برسد و اگر امسال انجام نشود به طور قطع در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه