English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

چه زمانی اصلاح بورس تمام می شود؟ / احتمال درجا زدن سهام های بزرگ تا ۲ ماه آینده

در هفته اخیر دوباره شاخص بورس عقب نشینی کرد و این موضوع نشان داد که هر برگشتی به سمت ۲ میلیون واحد در بازار کاملا موقتی بوده و بازار مجدداً وارد فاز نزولی شده و کف ۱/۶۰۰/۰۰۰ واحدی را رو به پایین خواهد شکست و احتمالا در محدوده ۱/۴۳۰/۰۰۰ واحد بعد از کف سازی هیجان بازار آرام خواهد گرفت و اصلاح کلی بازار تمام خواهد شد.

چه زمانی اصلاح بورس تمام می شود؟ / احتمال درجا زدن سهام های بزرگ تا ۲ ماه آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته اخیر بعد از یک بازگشت شاخص از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و رشد تا مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بار دیگر شاخص عقب نشینی کرد و این موضوع نشان داد که هر برگشتی در بازار کاملا موقتی بوده و بازار مجدداً وارد فاز نزولی شده و کف ۱/۶۰۰/۰۰۰ واحدی را رو به پایین خواهد شکست و احتمالا در محدوده ۱/۴۳۰/۰۰۰ واحد بعد از دست به دست شدن سهام ها و کف سازی مناسب و معتبر، هیجان بازار آرام خواهد گرفت و اصلاح کلی بازار تمام خواهد شد.

بنابراین در حال حاضر خرید در منفی های سهام در کل نه برای نوسان و کوتاه مدت بلکه برای میان مدت توجیه دارد و البته سهام های که از نظر بنیادی پتانسیل خوبی دارند و در شاخص مثبت، مدتی در حال درجا زدن بوده و در منفی ها با سهام بزرگ همراهی کردند و منفی شدند، در این مدت پتانسیل رشد دارند و در واقع این سهم ها درمنفی ترین روزهای بازار هم نقد پذیر بوده در حالی که سهام بزرگ در روزهای منفی امکان فروش نداشته و در روزهای مثبت امکان خرید ندارند. بنابراین این اصلاح برای منطقی شدن بازار نیاز است؛ یعنی اینکه سهام کوچک و متوسط بنیادی باید از سهام بزرگ بنیادی با p/e تحلیلی برابر در حرکت جلو باشند، برای نمونه در حال حاضر نمادهای پالایشی لیدر بازار هستند در حالی که به نسبت رشد باید لیدرهای بازار فلزات و پتروشیمی ها باشند؛ نکته دیگر اینکه از نظر بنیادی و تابلوخوانی بازار پتانسیل رشدهای خیلی سنگین دارد اما چارت تایم ۴ ساعته و روزانه حمایت های مهمی از دست داده که این حمایت‌های مهم الان برای نمادها تبدیل به مقاومت مهم شده و در  چارت تایم یک ساعته خیلی از سهام بازار دو سقف پایین تر از سقف قبلی ساخته اند و این یعنی تمایل بیشتر سهام بازار به قرار گرفتن در یک کانال نزولی کوتاه مدت است.

به عبارت دیگر اکثر سهام بازار در کوتاه مدت یک تا سه ماهه نزولی خواهند بود و شاید تا بعد از انتخابات آمریکا در بهترین حالت در حال نوسان دادن و درجا زدن در یک محدوده ثابت و در بدترین حالت در یک کانال نزولی کوتاه مدت قرار می گیرند، اما به دید میان مدت مطلقا هیچ بازار رقیبی به جذابی بورس نیست و در همین مدت خیلی از سهام بازار به ویژه آنهایی که از حرکت صعودی دو سال اخیر بازار عقب بوده اند نه تنها سقف‌های قبلی را می زنند بلکه رشد حداقل صد در صدی نسبت به نقطه سقف قبلشان خواهند داشت.

نسبت شاخص بورس به ارزش دلار

همچنین بر اساس دلار نیمایی ۱۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰تومانی، کف ارزش بازار سرمایه محدود ۴/۵ میلیون میلیارد تومان خواهد بود. این عدد به این معناست که سرمایه گذاری در بازار سرمایه در مقاطعی که ارزش بازار پایین تر از این رقم باشد، موجب جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه می شود.

بنابراین در کلیت بازار هر برگشت مثبتی در بازار فعلا موقت خواهد بود و در نمادهای بزرگ بازار کاملا باید احتیاط کنید این بازار فعلا باید حسابی دست به دست شود و کف سازی مناسبی بکند و حمایت مناسبی بدست بیاورد تا آرامش به بازار برگردد. بنابراین توصیه می شود که سهامداران با احتیاط کامل خرید و فروش کنند خرید های هیجانی و بالا می‌توند ضررهای پی در پی به همراه داشته باشد از این رو باید فروشندگان هیجانی تخلیه شوند و از بازار خارج شوند. اکنون بازار به دست به دست شدن نیاز دارد، زیرا در حال حاضر ارزش‌ معاملات همچنان بسیار پایین است، برای نمونه بازار کنونی با عرضه‌ پی‌درپی صفوف همراه است که برآیند و کلیت بازار حاکی از ترس حقیقی ها از خریدهای پر قدرت و سنگین و جهت دار در بازار است،  بنابراین در حال حاضر مدیریت حقوقی‌ها در عرضه‌ها می‌تواند به پایداری روند بازار کمک مثبتی بکند از این رو حقیقی ها و حقوقی ها  باید به هم کمک کنند تا بار دیگر آرامش و اعتماد به بازار برگردد شاید یک پروسه چند ماه زمان احتیاج باشد و تا آن زمان نباید در قیمت های بالا خرید کرد.

رویکرد خوشبینانه تحلیل بازار

رویکرد خوشبینانه تحلیل بازار حکایت از این دارد که در شرایط کنونی ارزش بازار سرمایه در حدود ۶ میلیون میلیارد تومان است که بخش عمده ای از این مازاد، ارزش نسبت به کف ارزش بازار سرمایه به دلیل عدم تقارن در افت برخی سهام بزرگ با مارکت فاصله تاثیرگذاری به نسبت سایر بخش های بازار به وجود آورده است. اما در هر صورت نسبت P/E بازار سرمایه با دلار ۱۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومانی، در سطح ۱۳ تا ۱۴ واحد است و این عدد نسبت به یکماه گذشته حدود ۵ واحد افت داشته و از محدوده ۱۸ تا ۲۰ واحد به محدوده ۱۳ واحدی رسیده است، بنابراین نمی توان گفت بازار سرمایه درحال حاضر گران است بلکه باید گفت بازار سرمایه نزدیک به محدوده های کف ارزش خود قرار دارد. این محاسبات برای سرمایه گذاران میان مدت و بلند مدت و همچنین نقدینگی های بزرگ بسیار با اهمیت و تاثیر گذار است. از این رو بنظر می رسد هرچه عدد شاخص به سمت ۱۶۰۰۰۰۰ الی ۱۶۵۰۰۰۰ واحد یا پایین تر حرکت کند ،جذابیت خرید سهام و بطور کلی بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها بیشتر می شود.

در وضعیت متغیر های اثر گذار بر ارزش دلار تغییر مثبتی ایجاد نشده و حجم نقدینگی در ۵ ماهه سال ۱۳۹۹ به ۲/۵ میلیون میلیارد تومان رسیده که نرخ رشدی تقریبا مشابه با گذشته داشته است و رشد پایه پولی نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری که منجر به اثرات قابل توجه بر قیمت دلار شود را نشان نمی دهد، تورم و سطح درآمدهای ارزی دولت و شرایط سیاسی نیز تغییر محسوسی نداشته است. اما در بازارهای جهانی، وضعیتی کاملا متفاوت با کوارتر اول سال ۲۰۲۰ را شاهد هستیم. به طوری که قیمت مس به سمت ۷۳۰۰ دلار، فولاد به سمت ۵۰۰ دلار، روی به سمت ۳۰۰۰ دلار حرکت کرده اند و با رشد ۵ الی ۸ دلاری نفت، حتی گروه پالایشی نیز تغییرات جدی را شاهد خواهند بود بنابراین اگر نخواهیم خوش بینی از قیمت های آتی را منعکس کنیم و از طرفی از نرخ های گذشته نگر هم استفاده نکنیم، با درنظر گرفتن نرخ رشد ۱۰ درصدی دلار در سامانه نیما و نرخ های کنونی در بازارهای جهانی، باید شاهد جهش حدود ۲۰٪ سود بازار سرمایه رخ دهد. به عبارتی جمع سود خالص بازار سرمایه بصورت آینده نگر، به راحتی تا سطح ۵۰۰۰۰۰ الی۵۳۰۰۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که این امر موجب می شود تا کف ارزش بازار ۵ الی ۵/۵ میلیون میلیارد تومانی بازار سرمایه به عنوان نقطه ایی قابل اتکا برای سرمایه گذاری تعیین شود. بنابراین منفی های این روزهای بازار، منفی هایی از جنس ترس است و نه منطق و بازار سرمایه هر روند غیر منطقی ای را به سرعت به نقطه تعادل باز خواهد گرداند. امروز قیمت سهام با وضعیت عملکردی بسیاری از شرکت ها واگرایی غیر منطقی ای ایجاد کرده است که این روند حداقل برای یک هفته الی ده روز گذشته ادامه داشته است. بنابراین، منفی های این روزها می تواند آن بخش از روند باشد که منطقی نیست و به سرعت بازخواهد گشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه