English

دژپسند:

اقتصاد دیجیتال باید ستونی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد

وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد دیجیتال باید ستونی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد.

اقتصاد دیجیتال باید ستونی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد

به گزارش خبرگزاری موج، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در دومین همایش اقتصاد دیجیتال، رونق تولید و سامانه هوشمند پاسخگو گفت: انقلابی که این روزها در عرصه اقتصاد هوشمند رخ داده باعث تحقق اهداف بنیادین اقتصادی شده است. این انقلاب ستون‌ هایی را شکل داده که در قامت آن می‌ توان به اقتصاد هوشمند رسید.

وی با بیان این که در اقتصاد هوشمند مفاهیمی فراتر از تحولات در عرصه فناوری وجود دارد، افزود: شکل گیری اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان به عنوان یکی از ملزومات اساسی اقتصاد هوشمند است در همین باره چند روز گذشته برای سهم اقتصاد دیجیتال در افق چشم انداز ۲۰ ساله هدف گذاری هایی صورت گرفت، چون اقتصاد دیجیتال باید ستونی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد. در اقتصاد هوشمند علاوه بر فناوری‌های نو مفاهیم دیگری وجود دارد که در آن نقش انسان را کاملا متمایز می‌کند. در این اقتصاد دیگر پرت منابع نداریم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم وجود شفافیت اظهار کرد: سوال در میدان شفافیت شکل می‌گیرد هر چه موضوعات شفاف تر باشد سوالات نیز بیشتر می‌شود.

وی در توضیح مدلی برای اقتصاد هوشمند گفت: گام اول آن است که چقدر توانسته‌ایم شرایط را خوب ببینیم. وقتی شناخت کافی وجود داشته باشد در گام دوم می‌توان عوامل را تحلیل کرد. در گام سوم باید به قدرت پیش بینی و نگاه به دور دست‌ها رسید و در گام چهارم سناریو و هدف گذاری و طراحی مشخص می‌شود.

* تکنولوژی باید در اختیار انسان باشد

دژپسند با تاکید بر این که تکنولوژی باید در اختیار انسان باشد، گفت: از فساد می‌نالیم چون نتوانسته‌ایم به تکنولوژی دست پیدا کنیم وقتی ارباب رجوع با فردی دارای قدرت مواجه می‌شود. می‌خواهند هر جور شده به هدفش برسد در این شرایط فرد قدرتمند از قدرتش برای رسیدن به منافع شخصی خود استفاده می‌کند که این همان فساد است اگر در این باره فناوری تعریف شود دیگر روابط فیس تو فیس این چنینی وجود ندارد مثلا طبق فناوری تعریف شده اگر کردار آن فرد فاقد شرایط باشد تقاضا رد می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان این که بهره گیری از اقتصاد هوشمند و هوش مصنوعی باعث بیشتر شدن شفافیت به میزان ۱۱ درصد می‌شود، به ارائه مثالی برای توضیح این موضوع پرداخت و گفت: ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از سرمایه بانک‌ها به دلیل کلاهبرداری های ناشی از مسائل هویتی از بین می‌رود بلاک چین‌ها می‌توانند ۷ تا ۹ میلیارد دلار از این میزان را کاهش دهند. چون شفافیت ایجاد می‌شود. اگر در این راه از مدل های  کسب و کار نوین استفاده شود دو تا ۵ درصد ضریب GDP افزایش پیدا می‌کند. این شامل بخش صنعت هم می‌شود اگر صنعت هوشمند باشد و از اینترنت اشیا استفاده شود تا ۴۰ درصد تعامل پذیری کسب و کار افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی طبق بررسی‌ها در صورت استفاده از اینترنت اشیا در شهرها، کارخانه‌ها و حتی در خرده فروشی‌ها تا سال ۲۰۲۵ ، ۱۱ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده به دنبال خواهد داشت. با استفاده از هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ شاهد افزایش بهره گیری  از ربات‌ها می‌شویم و تا سال ۲۰۳۸ ظهور ربات‌های انسان نما باعث می‌شود جامعه ما وارد عصر دیگری شود. اینها نشان می دهد که اقتصاد هوشمند ثروت خلق می‌کند و لازم است برای عبور از مشکلات و تنگناها از دورنمای شناخته شده و راه‌های میانبر استفاده کرد.

وی ادامه داد: وقتی در اقتصاد از دو رقمی بودن نرخ بیکاری  و تورم، نوسان نرخ رشد، منفی بودن نرخ رشد سرمایه گذاری و پایین بودن درآمد سرانه می‌ نالیم دلیلش آن است که نتوانسته‌ ایم به راه‌های میانبر دسترسی پیدا کنیم آن هم در شرایطی که روی گنج نشسته و دارای بهترین ذخایر به خصوص از حیث معادن، نفت و گاز و منابع انسانی هستیم.

دژپسند افزود: کشوری که در سال ۱۹۸۱ وضعیتش به گونه ای بود که مردمانش روی درخت زندگی می‌کنند، امروز با بهره گیری از مشاوران به شرایطی رسیده که فرزندان ما در آن جا درس می‌خوانند و ما به این دلیل به خود می‌بالیم. ما باید از طریق راه‌های میانبر به موفقیت در علم و اقتصاد دست پیدا کنیم اگر می‌خواهیم با سرعت این راه را برویم باید مسیر اقتصاد هوشمند را در پیش بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی