English

خبرگزاری موج فارس گزارش می‌دهد؛

آخرین جزییات حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع)

در پی حمله تروریستی بیست و دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ به حرم مطهرحضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، دو نفر ازخادمان و زائران این حرم مطهر شهید و تعدادی مجروح شدند که در مراکز درمانی تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

آخرین جزییات حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج فارس، حدود ساعت ۱۹ غروب روز گذشته یکشنبه ۲۲ مردادماه، یک عامل تکفیری با سلاح گرم، از درب باب المهدی وارد حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شد و از ورودی اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد.

براساس گزارش های دریافتی در این حادثه، دو نفر شهید و شش تن از خادمان و زائران مجروح شدند که همه آنها به بیمارستان نمازی و مسلمین منتقل و تحت مداوا قرار دارند.

آنچه تاکنون قطعی شد علاوه بر دو شهید که از خادمان و نیروی امنیتی حرم  بودند، یکی دیگر از مجروحان نیز از کادر خادمی این آستان مقدس است.

نام او علی‌کاظم کرمعلی است، این خادم آستان شاهچراغ (ع) از ناحیه پا مورد اصابت گلوله این حمله تروریستی کور قرار گرفت و اکنون در بیمارستان نمازی شیراز بستری است.

شاهچراغ ع

اسامی مجروحین و دو نفر از شهدای این حمله تروریستی به این شرح است:

 

غلامعباس عباسی ۶۹ ساله و از خدام حرم، اصابت تیر به سینه که منجر به شهادت وی شد.

محمد جهانگیری ۲۹ ساله و از نیروی امنیتی حرم، اصابت تیر به قفسه سینه که منجر به شهادت وی شد.

اسماعیل مقدس ۳۹ ساله، مجروحیت از ناحیه کتف راست

محمدحسین زارع ۲۵ ساله، اصابت تیر به صورت

علی کاظم کرمعلی ۶۲ ساله، اصابت تیر به پا

امیر زارع ۲۳ ساله، بر اثر اصابت تیر به‌صورت در کما به سر می‌برد

مریم دادی ۵۹ ساله، اصابت تیر به قفسه سینه

زهرا جاوید ۲۳ ساله، بر اثر سکته، بیهوش است

عامل حمله تروریستی که هشت خشاب پر همراه خود داشته پس از مواجه شدن با واکنش سریع نیرو‌های امنیتی موفق به اقدامی موثر نشد و چند گلوله بی هدف به سمت اتاقک نگهبانی و زائران و خادمان شلیک کرد و با ورود به موقع ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت.

حمله تروریستی شاهچراغ

در همین حال، درب‌های حرم بسته شد و اطراف حرم تحت کنترل نیروهای امنیتی برای یافتن تروریست متواری بود.

این دومین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) طی ماه‌های گذشته است. چند ماه پیش نیز عملیات تروریستی دیگری در حرم شاه‌چراغ باعث شهادت ۱۳ نفر از هموطنان شده بود.

پس از حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ (ع)، رییس کل دادگستری فارس به همراه ۲ نفر از بازپرسان ویژه به منظور بررسی حادثه در حرم حاضر شده و در حال رصد موضوع شدند.

حجت الاسلام موسوی گفت؛ بازجویی مقدماتی از تروریست دستگیر شده در حال انجام است و اوضاع کاملاً تحت کنترل است و نیروهای امنیتی در منطقه حاضر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) با بیان اینکه ‌در پی اقدام تروریستی، مأموران امنیتی و انتظامی حرم به‌ موقع وارد عمل شدند و اجازه اقدام داده نشد، گفت: عامل حمله تروریستی هشت خشاب پر همراه خود داشته است اما پس از مواجه شدن با واکنش سریع نیروهای امنیتی موفق به اقدامی مؤثر نشد و چند گلوله بی‌هدف به‌سمت اتاقک نگهبانی و زائران و خادمان شلیک کرد.

شاهچراغ ع

 

دستورات وزیر کشور به استاندار فارس در پی حمله تروریستی به شاهچراغ صادر شد

احمد وحیدی وزیر کشور شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی با استاندار فارس، ضمن دریافت آخرین جزییات از عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ در شیراز، دستور جهت بررسی فوری ابعاد این حادثه تروریستی را صادر و به محمدهادی ایمانیه ابلاغ کرد.

وحیدی در این تماس تلفنی، به استاندار فارس تأکید کرد که در هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، تدابیر لازم برای حفظ آرامش اجتماعی و همچنین پیگرد عوامل عملیات تروریستی انجام‌ شده در عصر یکشنبه به‌ عمل آورند.

وزیر کشور به استاندار فارس تأکید کرد که دستگاه‌های ذی‌ربط، رسیدگی به وضعیت مصدومان این حادثه را به‌ فوریت در دستور کار قرار دهند.

 

بیشتر بخوانید:

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ +فیلم

 

دستور رسیدگی ویژه به پرونده حمله به شاهچراغ

دادستان‌ کل کشور در پیامی ضمن تسلیت به خانواده شهید این حمله تروریستی، خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، دستور رسیدگی ویژه به پرونده و برخورد قاطع با عامل یا عاملان این جنایت را صادر کرد.

حرم شاهچراغ ع

دستور حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی برای شناسایی سریع عوامل حمله شاهچراغ(ع)

رئیس‌جمهور در تماس‌ با وزیر کشور و استاندار فارس بر بکارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد.

رئیس‌جمهور به وزیر کشور مأموریت داد ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند و بر ضرورت شناسایی و مجازات همه عوامل دخیل در این جنایت نیز تأکید کرد‌.

 

اقامه نماز صبح دوشنبه در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

نماز صبح دوشنبه ۲۳ مردادماه با حضور زائران و مجاوران حرم احمدبن موسی (ع) در این حرم مطهر برگزار شد.

از شامگاه دیشب امنیت کامل در حرم شاهچراغ ع برقرار است و زندگی عادی مردم ادامه دارد.

 

سفر وزیر کشور به شیراز

 
وزیر کشور

احمد وحیدی وزیر کشور برای بررسی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) صبح دوشنبه ۲۳ مرداد ماه، وارد شیراز شد.

وزیر کشور در این سفر ضمن بررسی ابعاد مختلف حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، به عیادت مجروحان این حادثه رفت.

 

آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی شاهچراغ (ع)

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی رئیس‌ کل دادگستری استان فارس در ارتباط با جزئیات جدید از حادثه تروریستی شب گذشته حرم شاهچراغ(ع) اظهار کرد: در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکنون ۱۰ نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی شب گذشته حرم شاهچراغ(ع) دستگیر شده‌اند.

وی افزود: تروریست اصلی که اقدام به تیراندازی در حرم کرده بلافاصله دستگیر شده بود، در اختیار بازپرس قرار گرفته و بازجویی و تحقیقات از او در حال انجام است.

وی گفت: تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس در ارتباط هویت تروریست اصلی که شب گذشته در صحن حرم دستگیر شده بود، بیان کرد: این فرد در تحقیقات اولیه خود را رحمت‌الله نوروزف معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی افزود: خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.

دستگیری تروریست شاهچراغ ع

 

فرد داعشی با انگیزه «انتقام‌گیری» جنایت شاهچراغ را انجام داد

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس اظهار داشت: انگیزه فرد عضو داعش انتقام گیری اعدام دو تروریست حادثه قبلی بوده است و قصد به رگبار بستن صفوف نماز جماعت را داشته است که با هوشیاری عوامل امنیتی دستگیر شده است. 

وی افزود: تروریست ها اسم این اقدام را انتقام گیری از اعدام دو داعشی گذاشته بودند.

ایمانیه ادامه داد: تروریست بنا داشت با این ۳۰۰ فشنگ صفوف نماز جماعت را به رگبار ببندد که خوشبختانه با دقت عزیزانمان دستگیر شد.

 

گفت‌وگوی تلفنی مخبر و استاندار فارس درباره حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار فارس آخرین وضعیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را جویا شد.

محمد مخبر در این گفت‌وگو ضمن تسلیت به خانواده داغدیده، وضعیت سلامت و درمان مجروحان را پیگیری و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه، ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه اتفاقات و ایجاد آرامش روانی در میان مردم تاکید کرد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از نحوه وقوع حادثه و وضعیت مجروحان و خانواده‌های درگیر، از آرامش و کنترل کامل اوضاع در شهر خبر داد.

 

۶ نفر از عاملان پشتیبانی کننده حمله تروریستی شاهچراغ (ع) شناسایی شدند

سردار رهام بخش حبیبی اظهار داشت: ساعت ۱۹ روز گذشته ۲۲ مردادماه در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع حمله تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، بلافاصله اقدامات اطلاعاتی جهت خنثی سازی سایر مرتبطین حادثه در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان فارس خاطر نشان کرد: جامعه اطلاعاتی استان متشکل از فراجا، واجا و سپاه پاسداران تحقیقات فنی و تخصصی خود را آغاز و در کمتر از ۲۴ ساعت موفق شدند منزل اجاره‌ای عاملان اصلی مرتبط با این حادثه را شناسایی کنند.

سردار حبیبی با اشاره به اینکه در این خصوص ۶ نفر از مرتبطین و پشتیبان کنندگان فرد تروریست در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند، گفت: کسانی که بخواهند باعث بی نظمی و اخلال در نظم و امنیت عمومی شوند برابر قانون به شدت با آنان برخورد می‌شود.

 

وضعیت کلی سلامت مجروحان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)، پایدار است

سید وحید حسینی با اشاره به پایش لحظه ای وضعیت سلامت مجروحان این حادثه از شب گذشته تاکنون، وضعیت کلی مصدومان را در حال حاضر، پایدار اعلام کرد.
 

او از تشکیل تیمی از پزشکان فوق تخصص رشته های جراحی قلب، جراحی عروق، قفسه صدری، تروما، زنان و جراحی کلورکتال، همچنین متخصصان رشته های طب اورژانس، بیهوشی، ارتوپد، رادیولوژی و جراحی عمومی از شب گذشته با هدف خدمت رسانی به مصدومان این حادثه خبر داد که تا کنون، به صورت بی وقفه، تمامی تلاش خود را برای نجات و سلامت مجروحان حادثه به کار بسته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه وضعیت یکی از مجروحان در ساعات ابتدایی حادثه در اثر آسیب جدی به کبد نامساعد بوده است، افزود: با تلاش تیم پزشکی و انجام دو عمل جراحی از شب گذشته تاکنون، خوشبختانه علایم حیاتی این مجروح هم اکنون در وضعیت پایدار قرار گرفته است.

حسینی ضمن اعلام اینکه یک مجروح دیگر حادثه تروریستی شب گذشته در شرف ترخیص است، ادامه داد: مجروحان دیگر حادثه نیز که از ناحیه گونه و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند، با انجام جراحی در نواحی مختلف بدن، هم اکنون وضعیت مطلوبی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز وضعیت یکی از مجروحان که به بیمارستان مسلمین اعزام شده بود را نیز پایدار اعلام کرد و افزود: همچنین یکی از مجروحان که به بیمارستان شهید رجایی اعزام شده بود، خوشبختانه ترخیص شد.

 

تشییع شهید حادثه تروریستی شاهچراغ، چهارشنبه در شیراز

 

مراسم تشییع شهید شاهچراغ

سرهنگ علیپور، فرمانده سپاه ناحیه احمدبن موسی (ع) گفت: مراسم تشییع پیکر پاک  دو شهید حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۲۵ آبان از میدان شهدا (فلکه شهرداری) شیراز به سمت حرم مطهر برگزار می‌شود.

مردم شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی، با حضور گسترده و پرشور در این آیین شهید حرم مطهر شاهچراغ (ع) که مظلومانه توسط تروریست مسلح به شهادت رسید را بدرقه و بر ضرورت هوشیاری و اتحاد در مقابل توطئه‌های دشمنان تاکید خواهند کرد.

 غلام عباس عباسی، رزمنده دوران دفاع مقدس در غروب یکشنبه ۲۲ مرداد در حالی که لباس خادمی افتخاری حرم حضرت احمدبن موسی(ع) به تن داشت در حمله تروریستی دشمنان کوردل به این حرم مطهر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

تعداد شهدا به ۲ نفر رسید 

رییس کل دادگستری استان فارس خبر داد: محمد جهانگیری ۲۹ ساله که در عملیات تروریستی یکشنبه ۲۲ مردادماه در شیراز از ناحیه قفسه سینه و شکم مجروح شده بود، در بیمارستان شهید نمازی تحت مداوا قرار گرفته بود، که متاسفانه در بیمارستان به فیض شهادت نائل آمد.

با شهادت شهید جهانگیری آمار شهدای این جنایت به دو شهید افزایش یافت.
 
پیکر مطهر غلام‌عباس غلامی، خادم حرم  و محمد جهانگیری نیروی امنیتی حرم مطهر، روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه در شیراز تشییع و تدفین خواهد شد. 

مراسم تشییع این دو شهید والامقام، از ساعت ۹ صبح، با حضور امت حزب الله، از میدان شهدا به سمت آستان مقدس برگزار و پیکر مطهر ایشان پس از اقامه نماز، به خاک سپرده خواهد شد.

از حرم مطهر شاهچراغ نیز خبر می‌رسد این صحن و سرای مقدس و خیابان‌های پیرامون آن در امنیت کامل است و امروز نمازهای صبح، ظهر و مغرب نیز به جماعت در شاهچراغ (ع) برگزار شد.

حرم مطهرشاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ نیز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی یک ماه گذشته اعدام شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه