English

به صورت پایلوت؛

طراحی و اجرای یک مدرسه عشایری در هرمزگان

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان از طراحی و اجرای یک مدرسه عشایری به صورت پایلوت در هرمزگان خبرداد.

طراحی و اجرای یک مدرسه عشایری در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سیدفخرالدین هاشمی مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان درخصوص طراحی مدرسه عشایری در این استان اظهار کرد: لزوم توجه به نیازها و ظرفیت‌های مناطق عشایری به خصوص در هرمزگان با اقلیم گرم و خشک موجب شد اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان در اقدامی جهادی، طراحی و اجرای مدرسه عشایری را به صورت پایلوت در کشور انجام دهد.

وی همچین افزود: مدرسه عشایری در منطقه احمدی حاجی آباد واقع در استان هرمزگان به دلیل فراوانی جمعیت عشایری به صورت پایلوت انتخاب و فاز اول و دوم طراحی را سپری کرده که در مرحله انتخاب مجری جهت اجرا است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در ادامه با بیان اینکه این طرح به همت مهندسان متخصص معماری و فنی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان در اسفندماه سال 1399 در همایش بین المللی مدرسه ایرانی–معماری ایرانی نمونه کشوری شد، عنوان کرد: طراح این مدرسه عشایری نمونه کشوری مهدی باوقار زعیمی معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان می باشد.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری شیوه زیستی متفاوت، جدای از شیوه زیست شهری و شیوه زیست روستایی دارد، خاطرنشان ساخت:عشایر نسبتا خود اتکا و خودکفا بوده که ساختار اجتماعی قبیله‌ای دارد، عموما زندگی خود را از راه دام‌داری اداره میکنند.

به گفته هاشمی، عشایر منطقه احمدی حاجی آباد دارای سکونتگاه های کپری هستند که با تغییر فصول معمولا برای یافتن مراتع مناسب برای حیوانات‌شان محل زندگی خود را تغییر یا به اصطلاح کوچ می کنند، کوچ عشایر معمولا با شرکت همه افراد خانوار، وایل زندگی و سرپناه قابل حمل در قالب رده‌های ایلی یا امروزه به صورت انفرادی و تک‌خانواری صورت می‌گیرد، به همین دلیل در طراحی این مدرسه قابلیت حمل و جابجایی از آیتم های اصلی بوده است که مدنظر قرار گرفته است.

این مسئول در ادامه تاکید کرد: باتوجه به ماهیت زندگی عشایری و کوچ نشینی، مصالح و اجزای تشکیل دهنده ساختمان مدرسه  به‌گونه‌ایی طراحی شده که  قابلیت مونتاژ، برچیدن و حمل آسان همراه با سایر وسایل در هنگام کوچ را فراهم کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان همچنین عمده مصالح مورد استفاده در طراحی پروژه مدرسه عشایری را عموما مصالح  ساده و در دسترس در این مناطق اعلام داشت و افزود: این مصالح همانند اسکلت چوبی از انواع چوب های چهارتراش، نراد و چوب چندل، دیوارهای حصیری، پوشال،  بلوک‌های سیمانی،  کف‌سازی بتنی و اتصالات فلزی با پیچ و مهره های استاندارد است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به سادگی سیستم سازه‌ای این مدرسه عملیات نصب و برچیدن مدرسه در کم‌ترین زمان و با کم‌ترین تجهیزات بدون نیاز به نیروی متخصص قابل اجراست.  

به گفته هاشمی، تیرک های چوبی چهار تراش با ساختار خرپایی در اتصالات فلزی تعبیه شده در سکوی بتنی کف مدرسه جانمایی شده و با پیچ‌های فلزی در محل خود محکم خواهد شد که پس از برپایی اسکلت دیوارهای حصیری دو لایه با پوشال میانی روی اسکلت نصب خواهد شد.

وی در خصوص مقاومت در برابر زلزله این گونه از مدارس اظهار کرد: وزن کم سازه و استفاده از المان‌های خرپایی سبک باعث ایجاد مقاومت قابل قبول سازه در برابر بارهای جانبی زلزله میشود.

این مسئول همچنین با اشاره به سازگاری با محیط زیست این گونه مدارس خاطرنشان کرد: این مدارس باتوجه به استفاده از مصالح  سنتی و استفاده کمتر از مصالح فرآوری شده مانند فولاد که در تولید آن ها انرژی بسیاری مصرف شده است از سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست برخوردار هستند و مصالح موجود قابلیت بازیافت در طبیعت را دارا بوده که تعمیر و تعویض قطعات ساختمان نیز به سهولت قابل انجام است.

هاشمی در ادامه به داشتن تهویه طبیعی این مدارس اشاره کرد و افزود: باجانمایی مناسب مدرسه در مسیر باد، استفاده از دیواره هایی از جنس پوشال و مرطوب ساختن این دیواره ها تهویه طبیعی همانند یک کولر آبی عمل نموده و باعث اکسیژن رسانی بهتر به فضای داخلی کلاس خواهد شد.

وی در پایان ابراز داشت: نورطبیعی از دیگر آیتم هایی بوده که این مدارس را منحصر به فرد می کند به‌طوری که استفاده از پوسته دوم با مصالح بومی ایجاد سایه بر روی ساختمان ها، جریان هوا و کنترل انرژی را میشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه