English

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید خبر داد:

کشف اولین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلا ارفه ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

کشف اولین آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در مازندران

به‌گزارش خبرگزاری موج مازندران، مهدی عابدینی عراقی با اعلام این خبر اظهار داشت: این کاوش در راستای فعالیت‌های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته به آن برنامه‌ریزی‌شده است.

وی با بیان این مطلب که کاوش باستان‌شناسی در تپه کلای ارفه ده سوادکوه با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از دهم خرداد سال جاری آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است، ادامه داد: در کاوش تپه کلا روستای ارفه ده سوادکوه بنایی به مساحت حدود 300 متر با پلان مشابه با چهارطاقی‌های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد به‌ دست‌ آمده که با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد 38×38×8 سانتیمتر ساخته شده است.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید گفت: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزئینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می‌رساند.

وی بیان داشت: باتوجه‌ به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است.

عابدینی با توجه‌ به اینکه این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده قرار گرفته است و احتمال آسیب و تخریب آن می‌رود، تصریح کرد: هدف از این کاوش باستان‌شناسی شناخت دقیق لایه‌ها و آثار معماری بر جای‌ مانده و ثبت آن در فهرست آثار ملی و خرید از مالک شخصی محوطه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه