English

کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی توضیح داد:

شبی برای خانواده و سهم کودکان در آن

کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: شب قدر و احیای آن یکی از بهترین بهانه ها برای انجام عبادات خانوادگی است. متاسفانه برخی پدر و مادرها خود در هیئات و جلسات مذهبی شرکت می کنند و توجهی به فرزندانشان نمی کنند.

شبی برای خانواده و سهم کودکان در آن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، میثم یاسا در گفتگویی بیان داشت: اگر دین اسلام به معنویت اهمیت داده،صرفا معنویت فردی مد نظر نیست بلکه از پیروان خود خواسته است که در عرصه اجتماعی هم مراعات دین و معنویت بشود و بویژه توجه به اعتقادات و معنویات در کانون خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که قرآن می فرماید:ای مومنین،خود و خانواده تان را از آتش جهنم حفظ نمایید.(سوره تحریم آیه6)

وی ادامه داد: چه کرونا باشد چه نباشد،چه درب مساجد و تکایا در شب های قدر به روی مردم باز باشد چه بسته و به هر حال در هر شرایطی نباید از سهم کودکانمان در شب سرنوشت ساز و بسیار باارزش قدر غافل بود چراکه تمام آثاری که برای این شب برشمرده شده، شامل حال کودکان هم می‌شود و مقدرات آن‌ها نیز در شب قدر رقم می‌خورد و به‌واسطه پاکی و طهارتی که کودکان دارند، دعای آن‌ها می‌تواند برای بزرگترها خیلی کارساز باشد.

یاسا گفت: مساله آنجا ظاهر می گردد که نقل شده است حضرت زهرا سلام الله علیها به دلیل اهمیت این شب، در روز بچه‌ها را می‌خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب‌تری از نظر جسمی و روحی برای شب زنده‌داری داشته باشند. ایشان به حدی در این کار جدی و قاطع بود که امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می‌فرمود: فاطمه سلام الله علیها نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد. (کتاب مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌۷، ص ۴۷۰)

کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی پس معلوم می شود که کودکان هم سهمی از این شب باعظمت دارند که در این راستا توصیه هایی به والدین محترم بخصوص مادران گرامی داریم:

1. با توجه به اینکه امسال شب‌های قدر هوا معتدل و خوب است، انتخاب یک فضای باز می‌تواند انتخاب خیلی خوبی باشد که هم در کنار همسر بوده و از کمک‌های ایشان بی‌نصیب نمانید و هم اینکه اگر کودکتان گریه کرد بتوانید او را راحت‌تر آرام کنید.

2. برای زمان حضور خود در مراسمات برنامه ریزی داشته باشید. سعی کنید جوری نباشد که لحظات آخر خود را به مراسم برسانید که جا نباشد.

3. قبل از یازده‌سالگی درک مفاهیم انتزاعی دینی برای کودک مشکل است و نیاز به استفاده از زبانی ساده و قابل‌فهم است. بنابراین با کودکتان به زبان خودش در رابطه با شب قدر و اتفاقات این شب و اهمیت آن حرف بزنید. در قالب داستان برای کودکتان شب قدر را شرح دهید چراکه کودکان از سه-چهار ماهگی با داستان و قصه ارتباط زیادی برقرار می‌کنند و تمام آن را در ذهنشان تجسم می‌کنند.

4. اگر مسجد، حسینیه و یا هیئتی را می‌شناسید که به روضه‌های سنگین یا فریادهای بلندِ پشت بلندگو مشهور بوده و یا خادمانش نسبت به رفتار و حرکات بچه‌ها زیاد حساس هستند، شرکت در این مکان‌ها را فراموش کنید.

5. الگوبرداری کودکان و خردسالان از طریق دیدن، بسیار قوی است. بنابراین وقت قرآن به سر گرفتن، قرآن کوچک و مخصوص بچه‌ها به آن‌ها بدهید. این‌که بچه‌ها مثل بزرگ‌ترها کاری را انجام دهند، به آن‌ها حس خوب می‌دهد.

کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: نتیجه آنکه یکی از کارکردهای خانواده موفق، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مشخص است. اگر رشد معنوی را یکی از اهداف بنامیم، داشتن طرح و نقشه ای مناسب برای رسیدن به چنین تحول ارزشمندی، از نشانه های کارآمدی خانواده خواهد بود. بر این اساس، استفاده از فرصت هایی که می تواند تجربه های معنوی گهرباری را در اختیار اعضای خانواده قرار دهد، ضروری است که توصیه های فوق به ما کمک خواهد کرد تا از فرصت شب های قدر در کنار خانواده بیشتر بهره ببریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه