English

در عصرانه داستان مطرح شد:

کمتر رمانی بوده که شخصیت روحانی آن در موقعیتی بحرانی قرار گیرد

سی و پنجمین عصرانه داستان حوزه هنری استان قم که به نقد و بررسی رمان «پیامبر بی‌معجزه»‌ اختصاص دارد به صورت فایل ویدئویی منتشر شد.

کمتر رمانی بوده که شخصیت روحانی آن در موقعیتی بحرانی قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری موج قم، عصر چهارشنبه 19 خرداد ماه  1400 سی و پنجمین عصرانه داستان حوزه هنری قم که به نقد و بررسی رمان « پیامبر بی‌معجزه »‌ اختصاص دارد به صورت فایل ویدئویی منتشر شد. این ششمین عصرانه داستان حوزه هنری استان قم است که به علت بروز و گسترش ویروس کرونا به صورت مجازی منتشر می‌شود.

در ابتدای این عصرانه فهیمه شاکری مهر به عنوان مجری کارشناس به معرفی کوتاه این رمان و نویسنده آن محمدعلی رکنی می‌پردازد او رمان پیامبر بی‌معجزه که سال 1399 توسط نشر صاد منتش شده‌است را داستانی غیر قابل حدس و دور از کلیشه‌های مرسوم می‌خواند.

در ادامه محمدعلی رکنی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و فلسفه دین و نویسنده رمان «سنگی که نیفتاد» و مجموعه داستان نوجوان «لبخند بی انتها» به معرفی خود و آثارش می‌پردازد و در پاسخ به این سوال مجری که؛ طرح این داستان چطور شکل گرفته‌است؟ می‌گوید: « ایده داستان دو بخش دارد یکی حوادث بیرونی که از ماجرایی که با کلیات شنیده بودم گرفته شده‌‌است و اینکه چنین شخصیتی را در واقعیت در جایی ربوده‌اند، اما اتفاقاتی که برایش پیش می‌آید به لحاظ سیر درونی و اعتقادی، نشات گرفته از مسائلی بود که من درباره آنها فکر می‌کردم. من تجربه زیسته‌ی این‌‌چنینی نداشته‌ام که و در موقعیت‌های نفس‌گیر مانند شخصیت اصلی داستانم قرار بگیرم، ولی به لحاظ درونی اندیشه و خواسته‌های شخصیت اصلی بسیار به من نزدیک است.»

در بخش نقد نیز مهدی کفاش در ابتداء، نگاه کلی خود به رمان را مطرح می‌کند و می‌گوید: «پیامبر بی‌معجزه نام زیبایی برای این کتاب بود. این رمان با اینکه چند شخصیت اصلی داشت اما رمانی پر شخصیت نیست. این کتاب داستان یک طلبه است وقتی در یک موقعیت بحرانی قرار می‌گیرد و در عملیاتی تروریستی دزدیده می‌شود. در این سال‌ها داستان‌هایی خوانده‌ایم از نویسندگان زبردستی چون آقای دیزگاه، عزتی پاک و فیروزجایی که شخصیت اصلی آنها یک روحانی بوده که به دنبال هدایت مردم است اما کمتر رمانی بوده که شخصیت روحانی آن در موقعیتی بحرانی قرار گیرد و با چالش مواجه شد.»

علاقمندان برای تماشای نسخه ویئویی این عصرانه می‌توانند به صفحه ادبیات قم در آپارات به نشانی: https://www.aparat.com/v/baNAe و یا صفحه ادبیات قم در اینستاگرام به نشانی: https://www.instagram.com/tv/CP55drmBuyD/?utm_medium=copy_link مراجعه نمایند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه