English

گرفتن طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان می برد؟

طلاق توافقی بدون وکیل یکی از مواردی به‌حساب می‌آید که در آن افراد می‌توانند با تصمیم‌ خود بدون استفاده از وکیل اقدام به انجام مراحل اداری طلاق کنند.

گرفتن طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان می برد؟

به گزارش خبرگزاری موج، طلاق توافقی بدون وکیل یکی از مواردی به‌حساب می‌آید که در آن افراد می‌توانند با تصمیم‌ خود بدون استفاده از وکیل اقدام به انجام مراحل اداری طلاق کنند. در واقع بر اساس قانون برای طلاق توافقی و متارکه، الزامی برای استفاده از وکیل نیست، اما قطعا زمانی که افراد برای انجام برخی کارها از وکیل استفاده می‌کنند، پروسه انجام آن ساده‌تر می‌شود. طلاق توافقی به‌ نوعی از طلاق گفته می‌شود که در آن زوجین می‌خواهند به‌صورت مسالمت‌آمیز از یکدیگر جدا شوند و بر روی مسائل مختلفی که می‌تواند مالی و غیرمالی باشد با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

برای انجام طلاق توافقی بدون وکیل در اولین قدم زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند تا در جلسات مشاوره حضور پیدا کنند. پس از آن و با گواهی عدم انصراف به یکی از مراکز مربوط به خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و سپس مدارک مربوط به طلاق توافقی خود را ارائه دهند، سپس یک درخواست طلاق توافقی بدون وکیل در سیستم ثبت می‌شود و در نهایت زوجین باید در روز مشخص شده به بخش مشاوره خانواده دادگاه مراجعه کنند تا باقی مراحل طی شود.

پس از انجام مشاوره و سپری کردن مراحل، زوجین باید مجدد به دادگاه مراجعه کنند تا صورت جلسه دادگاه امضا شود، البته این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد جلسات مشاوره خانواده بر اساس نظر کارشناس می‌تواند از یک تا چهار جلسه متغیر باشد. در صورت جلسه‌ای که در دادگاه ارائه می‌شود، موارد فراوانی درج شده که تمامی مسائل مالی و غیرمالی را شامل می‌شود، در واقع در این صورت جلسه تمامی توافق زوجین باید درج شود. از مواردی که در صورت جلسه درج می‌شود می‌توان به مهریه، نفقه، ملاقات فرزند و اجرت‌المثل اشاره کرد.

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان مورد نیاز برای انجام طلاق توافقی بدون وکیل معمولا بین 6 الی 9 ماه است اما قطعا امکان دارد که در انجام پروسه طلاق توافقی موارد مختلفی رخ دهد که این موارد می‌تواند باعث شود تا این بازه زمانی کاهش یا افزایش پیدا کند.

البته مدت زمان گفته شده کاملا تقریبی است و برای محاسبه مدت زمان دقیق نیاز به بررسی موارد گوناگونی است که این موارد بر اساس شرایط زوجین متغیر است. به‌عنوان مثال پس از صادر شدن رای دادگاه به زوجین سه ماه فرصت داده می‌شود تا به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند، هرچقدر مراحل بدون وقفه انجام شود، مدت زمان انجام طلاق توافقی بدون وکیل نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

مدارک لازم برای طلاق بدون وکیل

یکی از موارد بسیار مهم در طلاق توافقی بدون وکیل این است که همیشه قبل از مراجعه به دادگاه یا مراجع قضایی می بایست از تکمیل بودن مدارک اطمینان پیدا کرد، زیرا تکمیل نبودن مدارک می‌تواند باعث شود تا مدت زمان تکمیل پروسه طلاق توافقی طولانی‌تر شود. از مدارک لازم برای طلاق بدون وکیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارت ملی و شناسنامه زوجین
  2. برگه مربوط به شرکت در غربالگری و مشاوره خانواده که برای دریافت گواهی عدم سازش ضروری است.
  3. سند ازدواج (این نکته را در نظر داشته باشید که اگر سند ازدواج گم شده باشد، باید قبل از انجام پروسه طلاق، حتما از دفترخانه‌ای که در آن عقد انجام شده، سند رونوشت تهیه کنید.)
  4. گواهی عدم بارداری (تفاوتی ندارد که از چه روشی برای طلاق استفاده می‌کنید، داشتن گواهی عدم بارداری یکی از ضروری ترین مدارکی است که باید حتما همراه خود داشته باشید.)

البته این نکته را در نظر داشته باشید که بر اساس ماده 35 و 36 قانون حمایت از خانواده اگر پس از صدور رای دادگاه برای طلاق توافقی، زوج (مرد) از طلاق پشیمان شود، باقی مراحل به‌صورت طلاق توافقی صورت نمی‌گیرد و در این صورت افراد برای دریافت مشاوره تخصصی باید به یک وکیل مراجعه کنند. البته اگر در طی انجام طلاق توافقی بدون وکیل، زوجه (خانم) حق طلاق را به‌صورت کتبی از طرف مقابل خود دریافت کرده باشد، ادامه پروسه طلاق توافقی انجام می‌شود.

آیا در طلاق توافقی از وکیل استفاده کنیم؟

شاید این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که آیا برای طلاق توافقی بهتر است از وکیل استفاده کنیم؟ استفاده از وکیل در این شرایط به هیچ عنوان ضروری نیست اما قطعا استفاده از آن می‌تواند کار را برای زوجین ساده‌تر کند، زیرا در صورتی که افراد قصد داشته باشند تا از طریق طلاق توافقی بدون وکیل جدا شوند باید تمامی مراحل را به‌صورت شخصی پیگیری کنند که این موضوع می‌تواند برای برخی افراد دشوار باشد به همین دلیل می‌توان گفت که استفاده از وکیل برای طلاق توافقی یک امر کاملا شخصی و اختیاری است که افراد بر اساس شرایط خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

هزینه طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل

در صورتی که زن و شوهر بخواهند خودشان برای طلاق اقدام کنند می بایست هزینه های جلسات مشاوره، ثبت دادخواست و هزینه محضر خانه را خودشان پرداخت کنند. همچنین هزینه های متفرقه دیگری نیز وجود دارد از جمله تست بارداری و دریافت گواهی بکارت و سایر هزینه های متفرقه که در مجموع رقمی بین 2 تا 4 میلیون را شامل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله هزینه طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل را مطالعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه