English

انواع سرفه و علائم مربوط به آن

شناخت انواع مختلف سرفه باعث می شود تا افراد دلیل ایجاد سرفه خود را دانسته و راه های درمان آن را تشخیص دهند.

انواع سرفه و علائم مربوط به آن

به گزارش خبرگزاری موج، به طور کلی سرفه یک نوع واکنش است که بدن در مقابل یک  ایجاد محرک از خود نشان می دهد. زمانی که شرایطی در بدن و بخصوص گلو ایجاد شود که تنفس و بلع فرد را تحت تاثیر قرار دهد. سیگنالی به مغز ارسال خواهد شد که بیشتر به یک پیام هشدار دهنده شباهت دارد که به موجب آن مغز شروع به  واکنش نشان دادن می نماید و معمولا این واکنش به شکل سرفه بروز می کند.‌ شناخت انواع مختلف سرفه باعث می شود تا افراد دلیل ایجاد سرفه خود را دانسته و راه های درمان آن را تشخیص دهند. مدت زمان ابتلا، زمان اوج در طول شبانه روز، همراه بودن علائمی مانند استفراغ و سرگیجه و یا بی خوابی، از جمله راه های تشخیص بیماری یاد شده می باشند.‌

انواع مختلف سرفه

سرفه چندین نوع مختلف دارد که هر کدام تحت شرایط خاص در بدن روی خواهد داد. همچنین هر کدام دارای نشانه ها و علائم مخصوص به خود می باشند. اولین و رایج ترین سرفه نوع مرطوب است که به دلیل سرماخوردگی و یا آنفولانزا در بدن ایجاد می شود. سرفه هایی از این نوع به آرامی و یا سریع در بدن بروز خواهد کرد و ممکن است با عواملی مانند آبریزش بینی و یا خستگی همراه باشد. معمولا این سرفه ها خیس هستند و فرد احساس می کند چیزی در پشت گلو و یا قفسه سینه اش گیر کرده است.

این عارضه اگر حاد باشد در کمتر از ۳ هفته بهبود پیدا خواهد کرد و گاهی هم ممکن است به دلیل مزمن بودن بیشتر از ۸ هفته طول خواهد کشید. گاهی اوقات ممکن است این عارضه با خروج خون و یا خلط همراه باشد که بسیاری مواقع نگران کننده نخواهد بود. تنها زمانی امکان ایجاد خطر وجود خواهد داشت که سرفه ها همراه با خون سیاه باشد که در این حالت حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. گاهی اوقات مصرف برخی داروها و همچنین سیگار کشیدن و یا رویارویی با عوامل محیطی مانند دود و هوای آلوده سبب ایجاد سرفه خواهد شد.

سرفه خشک، مهمترین نشانه این نوع عارضه عدم مخاط می باشد.‌ خارش در پشت گلو که سبب ایجاد سرفه می شود مهم ترین نشانه این نوع سرفه است. این عارضه معمولا با التهاب دستگاه  تنفسی همراه بوده و چندین هفته برای بهبود آن زمان لازم می باشد.

این نوع عارضه اغلب به دلیل حساسیت، آنفولانزا و یا عفونت ایجاد خواهد شد. این نوع از سرفه به سختی قابل کنترل هستند که فرد مبتلا را به شدت اذیت کرده و اغلب در هنگام شب بروز خواهند کرد.‌ این نوع سرفه واگیر دار و بسیار دردناک می باشد.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشند به راحتی به آن مبتلا می شوند. این نوع سرفه بیشتر به دلیل عدم مخاط و یا کم بودن آن در گلو بروز خواهد کرد. زمانی که فرد دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شود بعد از بهبودی ممکن است دچار نوعی سرفه شود که در اصطلاح به آن سرفه خشک اطلاق می شود.

البته می توانید با مراجعه به بخش "درمان سرفه" اطلاعات کامل تری از روش های درمانی این بیماری به دست آورید.

سرفه

سیاه سرفه: سیاه سرفه یک نوع سرفه حمله ای است که اغلب به عنوان  عفونت باکتریایی شناخته می شود. مهم ترین نشانه این عارضه این است که صدایی که فرد طی سرفه کردن از خود بروز میدهد بسیار ناشناخته و اندکی خشن می باشد و با دیگر سرفه ها کاملا متفاوت است. این عارضه زمانی که به صورت حمله ای و ناگهانی رخ دهد ممکن است زندگی افراد را به خطر بیاندازد. زمانی که این عارضه در نوزادان ایجاد شود ممکن است سبب به خطر افتادن زندگی آنان شود. مناسب ترین راه برای رهایی از این عارضه تزریق واکسیناسیون است.

سرفه کروپ: سرفه کروپ همیشه به دنبال ایجاد یک عفونت ویروسی پدید می آید. این عارضه اغلب کودکان زیر ۵ ساله را تحت تاثیر خود قرار می دهد. کروپ سبب تحریک و التهاب راه های هوایی فوقانی خواهد شد. به همین علت راه هوایی باریک و مسدود شده و تنفس را برای فرد بیمار سخت و دشوار خواهد کرد. مهم ترین مشخصه کروپ ایجاد صدایی شبیه به فوک می باشد. ایجاد صدای خفه و تورم، تنفس سخت و دشوار، ایجاد صدای بلند و غیر طبیعی، تنفس سریع، رنگ پریدگی و یا کبود شدن فرد بیمار از دیگر نشانه ها و علائم این نوع عارضه می باشند.

سرفه مربوط به بیماری کرونا یا کووید ۱۹

درمان سرفه

 بیماری کووید ۱۹ یا کرونا یکی از متداول ترین و همه گیر ترین بیماری حال حاضر در دنیا می باشد که با علائم مختلفی همراه است که مهمترین این علائم سرفه می باشد. سرفه های مربوط به این بیماری معمولا با علائم و نشانه هایی مانند خشک و مداوم بودن همراه است. در این عارضه بافت های ریه پر از مایع شده و بیمار را در زمان تنفس با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. سرفه های مربوط به این بیماری بسیار شدید بوده و مدت زمان زیادی فرد را درگیر خواهند کرد حتی بعد از بهبودی کامل بیماری باز هم علایم سرفه در او باقی خواهد ماند.

سرفه های مربوط به بیماری سل

سل یک بیماری عفونی است که دارای علایمی همچون تب، کاهش وزن و البته سرفه می باشد. سرفه های مربوط به این بیماری در اکثر اوقات با خلط و خون همراه هستند. این عارضه در بیماری سل بسیار دردناک بوده به نحوی که فرد مبتلا درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس کرده و در هنگام سرفه کردن تنگی نفس شدیدی را تجربه خواهد کرد. این نوع سرفه ها تا زمانی که ویروس به کلی در بدن فرد بیمار از بین نرفته باشد ادامه خواهند داشت.

چه زمانی به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

سرفه‌های خشک می‌توانند ماه‌ها طول بکشند و باعث خستگی روحی و جسمی شما بشوند. اگر سرفه‌های خشک شما با علائم زیر همراه شدند حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • خس خس کردن
  • درد قفسه سینه
  • احساس درد در ناحیه پشت و کمر
  • تب و لرز
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه