English

ساعت و لحظه تحویل سال ۱۴۰۲/ سال ۱۴۰۲ سال چه حیوانی است؟

لحظه تحویل سال ساعت 54 دقیقه و 28 ثانیه بامداد روز سه‌شنبه 1 فروردین 1402 هجری شمسی، مطابق 28 شعبان 1444 هجری قمری و 21 مارس 2023 میلادی است.

ساعت و لحظه تحویل سال 1402/ سال 1402 سال چه حیوانی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه ، یکی از دیرینه ترین و بزرگترین جشن های به جای مانده از دوران ایران باستان می باشد ، که فقط محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نیست و وسعت آن به پهنای مرزهای ایرانی است .

نظر به اینکه نوروز باستانی پیام آور دوستی ، مهر، محبت توام با لطافت و سرسبزی طبیعت می باشد ، فرصتی کم نظیر برای ورود به مرحله ای تازه تر و برتر از عمر آدمی است .

 

نماد سال ۱۴۰۲

از دیرباز در ایران برای هر سال شمسی به نام یک حیوان نام گذاری می شده است و تا به امروز نیز متداول است . این نام ها که متعلق به 12 حیوان (موش ، گاو، پلنگ ، خرگوش ، نهنگ ، مار، اسب ، گوسفند ، میمون ، مرغ ، سگ و خوک ) است و به صورت چرخشی به روی سال ها گذاشته می شود .

نماد سال 1402 نیز خرگوش می باشد . خرگوش پستانداری گیاه خوار، از تیره ی خروشان است که اندامی شبیه گربه و گوش های دراز و لب های شکاف دار دارد . دست های خرگوش از پاهایش کوتاه تر هستند و بسیار تند حرکت می کند و دارای انواع مختلف است .

 

منشا و پیدایش نوروز متعلق به کجاست؟

 

نوروز یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی است که به ارث رسیده‌ است اما شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده ی افراد و اقوام ایرانی ایران یاد می‌شود. نوروز، با عنوان رسمی «روز بین‌المللی نوروز»، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده‌ و این روز یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان نیز به‌ شمار می‌رود.

همچنین در شاهنامه درباره نوروز اینگونه نوشته شده است: جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده است که دستور می دهد برایش تختی قرار دهند، سپس با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت می نشیند و با تابش نور خورشید به آن تاج زرین، روشنایی و نور فراوانی دنیا را فرا میگیرد و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز می نامند.

 

بیشتر بخوانید:

آیین های نوروز را بیشتر بشناسیم

ذکرهای لحظه تحویل سال/ نماز عید نوروز چگونه خوانده می شود؟

۲۰ پیام کوتاه جذاب تبریک سال ۱۴۰۱/ جدیدترین پیامک های نوروزی امسال

اعمال عید نوروز از نگاه مفاتیح الجنان

 

فروردین

 

ماه فروردین به فروهر ها یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز در واقع نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و در واقع نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می آید و بعد از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می گردد.

در تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز نوشته شده است که ایرانیان باستان تنها قهرمان را فروهر می دانستند اما بعدها پرهیزگاران نیز از این نعمت برخوردار شدند. آن ها سالی یک بار برای دیدار بازماندگانشان در خانه های خویش فرود می آیند و اگر خانه را درخشان تمیز ببینند، ورود آن ها موجب خیر و برکت خواهد شد. اگر خانه را در هم و آشفته ببینند، برای آن ها طلب برکت نخواهند کرد.

 

عید نوروز چیست؟

 

تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز این روز در ایران و افغانستان نوید‌ دهنده سال جدید است. نوروز در کشورهایی مثل تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان،آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

ما این جشن باستانی و کهن را از اقوام مختلفی در منطقه به ارث برده‌ایم. جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی گرفته و نماد پیوند اقوام و مردمان ایران است. نوروز را شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما نیز باید روزگار نو و تازه‌ای را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

شروع جشن نوروز با اعتدال بهاری همزمان است. موعدی که خورشید در حرکت ظاهری‌اش در ابتدای برج حمل، استوای زمین را قطع می‌کند و ساعات روز و شب با هم برابر می‌شود. در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال، اولین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین شمرده می‌شود.

 

نماد تقویم ۱۴۰۲

 

نماد تقویم ۱۴۰۲، خرگوش است. آیا با ویژگی های سال متولدین خرگوش آشنایی دارید؟ نماد هر سال جدید به نام یک حیوان است. نمادی که برای سال ۱۴۰۲ برگزیده اند، در کشور ژاپن خرگوش و در ویتنام گربه نام دارد. تفاوتی ندارد؛ هر دو حیوان به هنگام سقوط بر روی دو پای خود هستند! متولدین سال خرگوش، یک سری ویژگی های شخصیتی یکسانی دارند.

برای مثال خوش ذوق اند، اهل معاشرت هستند. اما کمی بلند پروازند. عاقل و بردبار بودن متولدین سال خرگوش، باعث می شود آن ها در رفتار با دیگران، شرافتمند عمل کنند. کسانی که با متولدین این سال در ارتباط هستند می دانند که نباید آن ها را دست کم بگیرند. زیرا، همیشه و در تمامی لحظات همراه خوبی هستند و پشت دیگران را خالی نمی کنند.

البته شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که منشأ این نامگذاری سال ها به نام حیوانات کجاست؟ دو روایت برای این موضوع نوشته شده است که اولی مربوط عبور ۱۲ حیوان از آب بوده است که نام این ۱۲ حیوان بر ماه ها گذاشته شده است.

دومین روایت نیز به داستانی جالب اشاره دارد. چنین می گویند که بودا در آغاز سال جدید دعوتی از حیوانات ترتیب داد، اما جز ۱۲ حیوان، بقیه اهمیتی به این دعوت ندادند. آن دوازده حیوان موش، گاو، پلنگ(یا ببر)، خرگوش(یا گربه)، نهنگ (یا اژدها)، مار، اسب، گوسفند(یا بز)، میمون، مرغ(یا خروس)، سگ و خوک.

 

متولدین خرگوش، انسان هایی زیرک

 

متولدین خرگوش در تقویم ۱۴۰۲، نماد انسان های جمع دوست هستند. همچنین جمع نیز عاشق آن هاست. خرگوش می تواند به راحتی با دیگران جوش بخورد و از بودن در کنار آن ها لذت ببرد. اما عیبی که دارد این است که در خلال جمع بودن او، باعث غیبت و شایعه پراکنی وی می شود. او این کار را می تواند در نهایت دقت و با زیرکی تمام انجام دهد.

متولد سال خرگوش، گفتگو کردن درباره اتفاقات ناخوشایند را دوست ندارد. او، عاشق مهمانی است و سلیقه بی نظیری دارد. این سلیقه زیبا، باعث می شود در خانه داری نیز حرف اول را بزند. متولدین این سال، گاها انسان های خودشیفته و دنیایی هستند. در ذات آن ها فخر فروشی وجود دارد.

 

رنگ سال ۱۴۰۲

 

رنگ هر سال یا توجه به شروع سال جدید میلادی برگزیده می شود. در آستانه سال ۲۰۲۳ نیز که همپوشانی با سال ۱۴۰۲ نیز دارد، رنگ سال جدید مشخص شد این رنگ را هر سال شرکتی به نام پنتون اعلام می کند. رنگ اعلام گردیده توسط پنتون که به عنوان مرجع جهانی حوزه رنگ شناخته می شود، یک طیف خاص از رنگ قرمز است.

با توجه به این توضیحات، رنگ سال ۲۰۲۳ میلادی یا ۱۴۰۲ شمسی، Viva Magenta یا قرمز پرشین است. این رنگ بر گرفته از خاک قرمز خلیج فارس و همینطور یک حشره کوچک به نام cochineals است. رنگ سال ۱۴۰۲، قدرت شما را به دیگران القا می‌کند، اما مدل قاطعانه قدرت و نه مدل تهاجمی! رنگ سال جدید پنتون، نشاط و انرژی زیادی دارد. قرمز پرشین، سیگنال‌هایی از قدرت را متبادر می کند و تلاش دارد تا حس خوش بینی را در ما تقویت کند.

 

کاربردهای رنگ سال

 

معمولا برندهای مطرح دنیا، پس از معرفی رنگ سال، گجت ها، محصولات و خدمات خود را بر محوریت رنگ سال جدید پیش می برند. استفاده از رنگ ویوا مجنتا در لباس های تولیدی توسط برندها از جمله مسائل قابل پیش بینی در این حوزه است. همچنین ممکن است برندهای مطرح حوزه تکنولوژی نیز، گجت ها و گوشی هایی با رنگ قرمز پرشین به بازار عرضه کنند.

 

بیشترین تعطیلات ۱۴۰۲

 

با بررسی اجمالی تقویم ۱۴۰۲، می توان به این نتیجه رسید. که در برخی ماه های سال جدید، به غیر از جمعه هیچ تعطیلی رسمی وجود ندارد. برای مثال، در ماه های آبان و آذر ۱۴۰۲ هیچ گونه تعطیلی در تقویم مشاهده نمی کنیم.

فروردین ۱۴۰۲، ماهی است که بیشتر روز های تعطیل را به خود اختصاص داده است. دلیل این موضوع را می توان قرارگیری این ماه در تعطیلات نوروز و آغاز سال جدید دانست. نوروز یکی از مناسبت های باستانی کشور ایران است. از این رو، با آغاز شدن آن، تمامی ایرانیان در کشور و سرتاسر جهان این موضوع را جشن خواهند گرفت.

تعطیلات رسمی نوروز، برای اداره ها و مراکز کاری، ۵ تا ۷ روز است. اما مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها و مدارس به مدت ۱۳ روز تعطیل هستند.

 

رویداد های نجومی مهم در سال ۱۴۰۲

 

در تقویم ۱۴۰۲، لحظه تحویل سال ساعت ۱۹ و ۰۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه اتفاق خواهد افتاد. در این سال شاهد رویداد های مهم نجومی هستیم. سال ۱۴۰۲ مصادف با سال ۲۰۲۳ میلادی است. در این سال، پدیده های نجومی گوناگونی در تقویم اشاره گردیده است که از جمله آنها می توان به خورشید و ماه گرفتگی و همچنین بارش های شهابی گوناگون اشاره کرد.

 

مهم ترین رویداد نجومی

 

۳۱ روز پس از شروع سال جدید، یعنی در آخرین روز فروردین ماه سال ۱۴۰۲، خورشیدگرفتگی جزیی را در آسمان خواهیم داشت. البته بسیار احتمال کمی خواهد داشت که این خورشید گرفتگی از ایران قابل مشاهده باشد.

خورشید گرفتگی بعدی نیز که به صورت حلقوی خواهد بود، در ۲۲امین روز مهرماه سال ۱۴۰۲ رخ خواهد داد. این رویداد مهم نجومی در تقویم ۱۴۰۲ نیز، از ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

 

مشخصات متولدین سال خرگوش

 

افراد متولد شده درد این سال ، انسان های شاد و اشخاص خوش ذوق ، اهل معاشرت ، عاقل و بردبار و کمی بلند پرواز هستند که در برخورد با دیگران شرافتمندانه رفتار می کنند . همراهان خوبی هستند و می دانند چگونه و کجا به درد آدم بخورند .

خرگوش نماد موفقیت در کسب و کار است . پیش بینی های او اغلب درست است و سود و منفعت را بو می کشد .

متولدین سال خرگوش در چین به این شهرت دارند که افرادی آرام و مهربان و کمی خجالتی هستند که همواره احتیاط پیشه می کنند .

دونگ ییلین ، پیشگوی مشهور چینی اعتقاد دارد که افراد متولد سال خرگوش دوستان قابل اعتمادی هستند . او می گوید : آن ها معمولا افرادی پویا و سرزنده هستند و فکری باز و پذیرا دارند ، اما در عین حال کمی محافظه کار هستند .

اما دونگ ییلین همچنین هشدار می دهد که بر سال خرگوش شرایط آب و هوایی سختی حاکم خواهد بود ولی برای دنیای سیاست خبرهای خوبی دارد .او متعقد است که از آنجا که خرگوش نماد صلح و آرامش است ، وضعیت صلح جهانی در این سال بهبود خواهد یافت .

 

بیشتر بخوانید:

ساعت و لحظه تحویل سال 1401/ سال 1401 سال چه حیوانی است ؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه